Ballonkatheter ervaringen

Discussie in 'De bevalling' gestart door beebje082011, 25 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Vanwege een naderende inleiding, hebben we te horen gekregen dat we, indien nodig, de dag voor de inleiding in de avond een ballonkatheter moeten laten plaatsen en die nacht blijven overnachten. De volgende dag volgt dan de inleiding.

    De vk in het zh zei dat hier wel vaak een soort cocktail aan pijnstilling bij wordt gegeven om nog wat te kunnen slapen die nacht.

    Mijn vraag is dan ook: wie heeft hier ervaring mee? Doet dit echt zo'n pijn? Bij een vorige inleiding had ik, meen ik me te herinneren, een soort gel die (kort) een branderig gevoel veroorzaakte, maar ik mocht die nacht nog gewoon thuis slapen.
    Is die ballon echt pijnlijk dus? Zie het echt niet zitten, haha.

    Ik zie hier echt tegenop en hoop dat het niet nodig blijkt. Slapen doe ik daar toch al niet (vind een zh omgeving al erg veel prikkels en ik word daar sowieso nogal angstig in de wetenschap dat ik weer niet weet wat me te wachten staat bij de bevalling).

    Al met al voelt het alsof er weer een enorme berg voor me staat waar ik overheen moet. En ik vind het inleiden zelf al behoorlijk spannend...
     
  2. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.425
    2.183
    113
    Vrouw
    Hi! Mijn inleiding was ook met een ballonnetje en ik heb geen pijnstilling of iets dergelijks gekregen. Ook niet nodig gehad. Bij mij is het ballonetje op woensdagochtend rond 10u ingebracht en die nacht om 5u viel hij eruit en had ik 5 cm ontsluiting.

    Heb inbrengen was niet heel prettig, maar kan het ook niet als pijnlijk omschrijven. Het is mij in ieder geval ontzettend meegevallen, dus ik zou er zo ontspannen mogelijk in gaan.

    Heel veel succes en sterkte toegewenst. En alvast veel geluk met de kleine spruit!
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  3. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Oh, wat fijn om een goede ervaring te lezen. En al 5cm ontsluiting, wow! Dat schiet dan wel goed op. Ik ben erg benieuwd. Heb je erna nog wee-opwekkers gekregen en zijn je vliezen ook door hun gebroken?
    De vk zei dat de meesten om pijnstilling vragen, dus daar schrok ik wel van...
    Dankjewel ♡
     
  4. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.425
    2.183
    113
    Vrouw
    Laat je vooral niet gek maken! Bij mij lukte het zelfs eerst niet, ander instrument gepakt maar bij mij was het echt heel goed te doen. Toen het ballonetje eruit viel, zijn mijn vliezen inderdaad handmatig door de zuster gebroken en kwamen de weeën op gang.

    Van mijn verdere bevallingsverhaal ga je niet blij worden ben ik bang ;). Verder dan die 5 cm ben ik namelijk niet gekomen, ook niet met de hoogste dosis weeënopwekkers... Om 10u die avond besloten dat het een keizersnee ging worden want op een of andere manier vorderde mijn ontsluiting niet, ook niet na de ruggenprik. Achteraf heel blij mee, want de navelstreng zat twee keer om haar nekje.

    Laat het over je heen komen, jij kan dit! Ik zal in ieder geval aan je denken de komende dagen!
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.996
    5.131
    113
    Ik kreeg op ‘s avonds rond 19 uur de ballon, plaatsen was een beetje gevoelig, maar zeker niet pijnlijk. Geen cocktail aan pijnstilling gekregen hoor, gewoon zonder pijnstilling de nacht in. Ik heb gedoucht, en gedurende de nacht een beetje gerommel, wat harde buiken, licht weetjes. Dus ‘s nachts een paar keer onder de douche gaan staan ter ontspanning. In de ochtend rond 8 uur kwam de gyn checken, ballon kon er toen zo uit worden getrokken (deed geen pijn). Ik zat op 3cm toen en m’n vliezen werden meteen doorgeprikt. Daarna meteen infuus met weeënopwekkers (was van te voren ook zo besproken). Na een uur of 7 zat ik nog steeds op die stomme 3cm, ondanks enorme weeën en geen pauze tussendoor. Ruggenprik gekregen. Kwartiertje nadat die zat enorme persdrang, volledige ontsluiting :D 4-5 persweeën later was dochter er.

    Qua bevalling leek het heel erg op die van mijn oudste (die spontaan op gang kwam), alleen was ik bij de bevalling van de jongste (inleiding dus) echt kapot na weken ernstig slaapgebrek. Daardoor geen reserve meer, waardoor ik het zonder ruggenprik niet vol kon houden. Geen spijt van overigens :)
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  6. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    @Basilicum dankjewel voor de bemoediging, heel lief, het staat gepland voor begin december dus ik ben erg benieuwd en leef nu echt naar die datum toe... het is mijn 4e kindje dus ik hoop dat de ontsluiting mooi vordert.

    @evaleana ook fijn om jouw goede ervaring te lezen met die ballonplaatsing. Apart dat ze hier dan melden dat bijna iedereen pijnstilling neemt. Alleen denk ik ook niet echt dat het slapen ervan gaat komen daar, vind dat zo'n ongezellige sfeer daar en wetende dat je de volgende dag aan de bak moet... :-D
     
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.398
    113
    Vrouw
    Hier geen pijnstillers gehad hoor, vond ook niet pijnlijk ofzo verder. Misschien wat vervelend maar ook dat viel mee haha..
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  8. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Hier vier keer ingeleid en heb de eerste keer een ballon nodig gehad. Deed totaal geen pijn hoor. Zeker geen pijnstilling nodig gehad. De volgende ochtend had ik voldoende ontsluiting om de vliezen te kunnen breken.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Ballon vond ik vooral irritant, dat slangetje dat uit je doos hangt en aan je been vast plakt. Of los raakt en vrij bungelt.

    Bij de 1e had ik gelijk weeën en kon ik de volgende dag worden ingeleid, bij de 2e deed het 0.0... 2x ballon zonder succes. Op dag 4 2x gel gekregen en pethidine in mijn bil en dag 5 had ik eindelijk... 2 hele cm ontsluiting. Dat was echt heel zuur. 5 dagen etteren voor 2cm ontsluiting. Maar ze moesten vliezen breken. Na 10 uur is de laatste ontsluiting van 9 naar 10 cm ook handmatig gedaan. Ik moest bevallen.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  10. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.398
    113
    Vrouw
    Ik kan niet tegen pleisters enz.. dus mijne hong los. Bij R douchte man en ik samen en toen ging ik ermee swaffelen :roflmao::D
     
    margarethd vindt dit leuk.
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:
     
    Loveischocola vindt dit leuk.
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik heb 3x een ballon gehad.
    De eerste keer was vervelend.
    De 2e keer stond ik op het punt de gynaecoloog op zijn bek te slaan :|.. het deed vreselijke pijn.
    Later bleek dat het een stagiaire was die het voor het eerst deed :rolleyes:
    De 3e keer was het appeltje eitje en werd het zelfs op de kamer zelf gedaan, zonder eendenbek.

    Hier geen pijnstilling verder.
     
  13. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Oh mijn God, hoop maar dat het dan goed gedaan wordt! Zie het echt nieeettt zitten maar hopelijk is er een (kleine) kans dat het niet nodig is met 38w...

    Leuk trouwens dat ze het een stagiaire lieten doen zonder dit vooraf te vermelden... zou ik ook echt niet blij mee zijn.

    Was het verder vlotjes gegaan met de inleiding zelf?
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    ja hoor! De 2e was er met 4 uur :)
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  15. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Hier bleek tie niet nodig maar wil even inhaken op de pijnstillers. Bedoelde ze geen slaapmedicatie zodat je de nacht voor de inleiding goed slaapt? Daar hadden ze het bij mij over namelijk.
     
  16. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Hier drie inleidingen met bij de eerste 2 een ballon. Het plaatsen deed hier ook geen pijn. Wel had ik direct na het plaatsen aldoor krampen (achteraf beginnende weeen maar wist ik toen veel) voelde voor mij als heftige menstruatiekramp. Ook ik geen pijnstilling gehad. Wel s nachts wakker van die krampen dus kan me voorstellen dat er dames zijn die dan pijnstilling nemen.

    succes alvast!
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  17. Nino12

    Nino12 Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.803
    2.971
    113
    Vrouw
    hier ook een ballon gehad, geen pijnstillers maar helaas zat hij pas bij de 3e keer goed, dus dit was geen pretje helaas. Hopelijk gaat het bij jou gewoon in 1x goed, heel veel succes met jou bevalling!
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  18. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Misschien dat ze dat bedoelde met "cocktail" van medicatie voor pijnstilling/kunnen slapen. Maar vind dat ook best een eng idee, dus zie het niet zo zitten als het niet hoeft... hoop zo dat het allemaal niet nodig is, die nacht ervoor zou ik liefst thuis lekker slapen.
     
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Ik kreeg pethidine in mijn bil gespoten zodat ik de nacht ervoor kon bijtanken. Ik beweerde de volgende ochtend dat ik er niet zo super op had geslapen, de dame van de nachtdienst zei: elke keer dat ik om t hoekje keek, snurkte je zelfs :roflmao:

    Mijn man lag op de stretcher ernaast de snurken gheghe
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  20. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    met die zooi sliep ik zelfs tussen de persweeen door :o:
     

Deel Deze Pagina