Eerste hapjes!

Discussion in 'Voeding' started by Ushi1982, Nov 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

Jun 4, 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoon is morgen vijf maanden en ik mag nu beginnen met z'n eerste hapjes! Nu is zijn schema als volgt:
    20.00-07.00uur slapen
    07.15 uur fles 210/7
    09.00-11.00 uur slapen
    11.30 uur fles 180/6
    13.30-16.00 uur slapen
    16.15 uur fles 180/6
    Dutje van 18.00-18.30 uur
    19.30 uur fles 180/6 met 2 schepjes rijstebloem, daarna slapen.

Nu gaven ze op het cb aan dat ik het beste s'ochtends kan beginnen met een paar hapjes en voor een fles. Zou ik dat dan om ongeveer 11.15 uur doen? Ik moet drie dagen achter elkaar hetzelfde fruit geven, bijv peer. Wanneer mag ik dan een heel potje geven en vanaf wanneer geef je twee keer per dag een potje?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

2. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

Jun 4, 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Niemand die haar ervaringen met mij wil delen?

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Sorry, wel gelezen, niet gereageerd. Er zijn namelijk al heel veel topics te vinden over beginnen met bijvoeden, hoelaat en hoeveel. Zelf heb ik weggeklikt toen ik bijvoeden las als "Hoeveel potjes per dag" want mijn kind eet eten en geen potjes.

4. michl

michl Lid

Sep 14, 2011
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!
    Ik reageer even want mijn dochter heeft ongeveer hetzelfde flessenschema nu, en is ook bijna 5 maanden.
    Alleen slaapt ze niet zo lang in de nacht, ik denk dat ze toch bijvoeding nodig heeft!
    5.30 210 fles slaap 8.00 tot 11.00
    11.30 210 fles slaap 13.00 tot 15.30
    15.30 150 fles dutje half uur ergens tussen 1700 en 1830
    19.30 210 fles plus rijstebloem, dan slapen tot 4.00 en rekken met speen tot 5.30

Ze sliep ooit tot half 7! Nu is het elke nacht bal. Het lijkt geen honger te zijn, ze drinkt die eerste fles wel leeg maar niet extreem gulzig en laat zich nog wel even foppen met een speen.
    Ik weet ook niet goed wanneer ik nu die eerste hap moet gaan geven (wil met groente beginnen).
    Iemand ook tips over het s nachts wakker worden? Dank! Proberen de avond fles later te geven, maar dan zal ik haar er wel voor moeten wakker maken en dat heb ik eigenlijk nooit eerder gedaan! Iemand ervaringen?

5. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

Jun 4, 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    @ suustje : Het lastige is dat je als moeder niet de hele dag de tijd hebt om die berichten op te gaan zoeken! Ik tenminste niet. En ik kom hier altijd heel veel dezelfde vragen tegen! Elk kindje is anders dus elke vraag ook!
    Jammer dat er zo gereageerd wordt.

6. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

Jun 4, 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi michl,

Bedankt voor je bericht. Mijn zoon word de laatste dagen toevallig ook weer vroeger wakker. Zo rond half zes. Met de speen kunnen we het rekken tot zeven uur. Geen idee hoe dit komt?
    Mijn zoon word tegen zeven uur s'avonds onrustig. Ik probeer de fles dan altijd te rekken to 19.30 uur. Je kunt het eens proberen door haar toch eens wakker te maken voor de fles. En misschien kun je overdag elke keer een kwartiertje rekken? Zodat de tijden een beetje opschuiven?
    Als ik jou tijden bekijk zou je zo rond 11.15 uur een paar hapjes kunnen geven, maar dat is ook mijn vraag, dus kan het niet zo goed beantwoorden.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    De tijd maakt echt niet zo heel veel uit hoor, niet vlak voor een fles omdat ze vaak dan hongerig zijn, maar gewoon een moment op de dag dat ze wakker en vrolijk zijn. Rustig aan want de eerste keren zullen ze ws bijna niets eten maar gewoon elke dag een klein beetje proberen. Je kindje geeft zelf wel aan hoeveel hij of zij wilt.

8. adi

adi Niet meer actief

Eens met Suusjeh... voeding van een kind wardt overigens ook minder ingewikkeld als de ouders zich wat minder vastpinnen op de klok.
    Een baby kan geen klok kijken, weet hij/zij veel of het nou 6 of 7 uur 's ochtends is.

Wij zijn begonnen met 5,5 maanden, met groente. Ik gaf groente ongeveer een uur na een fles. Hier was dat zo ergens rond 17uur, maar het kan ook op een andere moment in het begin.
    De eerste weken echt een paar hapjes, na 6 maanden begon het wat meer te worden. Toen zijn we ook gestart met fruit in de ochtend.

9. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Hier gewoon fruit als het zo uitkwam, als hij wakker werd en hij had honger kreeg hij eerst melk (borst) en daarna een stukje fruit. Groente gewoon met ons mee aan tafel. En als het niet uitkwam dan niet. Maar we doen hier ook niet aan schema's op tijd, meer op 'volgordes.'
    Nu is de volgorde bijvoorbeeld eerst fruit dan slaapje, maar de tijden kan ik je zo niet geven.

10. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Op zich zou 11.15u wel een prima tijd zijn toch? Jij weet zelf het beste wanneer je kindje goed wakker is en niet té veel honger heeft zodat hij ongeduldig wordt als hij de fles niet op tijd krijgt.
    Verder adviseer ik om gewoon vers fruit te malen, daar zit een veel betere smaak aan dan fruit uit potjes. Daarin is de smaak van fruit vaak ver te zoeken en er zit nog zoveel meer bij dan alleen het fruit!
    Zeker in het begin is dat vrij gemakkelijk te maken natuurlijk, aangezien je dan toch 3 dagen achter elkaar hetzelfde gaat geven. Bijv snijdt een peer in stukken en kook dit eventjes (wordt ie zachter) en dan malen met staafmixer of zo. Als het veel te veel is kun je dit invriezen in een 'ijsblokjesbakje' en dan per dag een of twee blokjes eruit halen. Veel meer hoef je in het begin niet te geven en meer zal er waarschijnlijk ook niet in gaan.... (althans hier)

Succes ermee en natuurlijk fototoestel in de aanslag!!!
    (BTW je kan zoeken in bijv het kopje voeding door rechts bovenin te klikken op zoeken en dan eerste hapje in te typen, scheelt jou een hoop tijd en zoekwerk!)

11. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Hier krijgt dochterlief rond 7 uur een voeding en dan rond 9.30 een fruithapje. Dan om 11 uur weer een voeding. Sinds een paar dagen krijgt ze 2x daags en is het 2e hapje rond 5/6 uur.

Ik ben begonnen met (verse) peer. Een hapje of 10 ging er daadwerkelijk in. Inderdaad 3 dagen aan een stuk peer en toen 2 dagen banaan. Vanaf toen alles 2 dagen en dan het volgende weer. Na 2 weken ook smiddags groente erbij, als ik sochtends een fruit had gegeven wat ze al kende, anders gewoon maar 1 hapje. Het is bijvoeding, en zo gaan we er ook echt mee om.

12. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Hey,

Ons schema is als volgt
    8:00 wakker
    8:30 fles 180 cc
    10:00-11:00 slapen
    11:15 fruit
    12:15 fles 180 cc
    13:00 - 14:30 slapen
    16:00 fles 180 cc
    17:00 -18:00 slapen
    18:15 groentehap
    20:00 fles 180 cc en naar bed

Wat dat betreft heeft Elise sterk behoefte aan het schema want ze wijkt er echt niet vanaf :D

Ze krijgt 's morgen inmiddels 1 stuk fruit (als je parkt blijft er niet veel van over) en 's avonds ongeveer 80cc gepureerde groente. Wij geven nieuwe groente of fruit soorten altijd drie dagen achter elkaar en altijd in de ochtend. 's avonds dus iets wat al bekend is en wat goed valt. Vaak kies ik dan toch voor groente want dat is leker warm. dacht eerst dat ik dingen zou invriezen enzo maar dat vvind ik echt veel te veel gedoe. gewoon elke keer beetje vers koken en klaar. Een goede rijpe peer kan je gewoon prakken en al het vocht dar eruit komt die ik door een zeef met een hydrofieldoekje en dan kan ik haar met een fles geven. 1 peer geeft zo 60cc perensap.

Hmm verder nog tips..euhh wat bij Elise goed viel waren pompoen, stoofpeer, broccoli, courgette en bloemkool. Aubergine hebben we geprobeerd maar daar kreeg ze vresenlijke krampjes van. Qua fruit hebben we nu mango, banaan, peer en appel gedaan. We herhalen nu vaak en introduceren elke week 1 nieuwe groente en 1 nieuw fruistssoort.

Moet zeggen ging hier als een trein. een lepeltje of 2 daar was mevrouw niet van gediedn. Het gaat hier altijd op. Is ook prima, haar flessen gaan ook nog steeds schoon op dus ze zal het wel nodig hebben ;) Over 2 weken opvolgmelk dus dan eens kijken of dat scheelt qua verzadiging ;) Denk dat het wel scheelt of je fles of BV geeft..helaas past mijn fles zich niet zo goed aan op de behoefte van mijn kindje dus bijvoeding neemt dan net een wat andere plek in.

Succes!

13. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

Jun 4, 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Ben vandaag begonnen met peer! Nou het was smullen! Heerlijk om te zien. Na een uur de fles gegeven.
    Morgen maar weer eens kijken hoe het gaat.

Share This Page