Bang in slaapkamer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lill, 19 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.756
    6.566
    113
    Vrouw
    Mijn 3,5 jarige heeft sinds een paar weken dat hij zegt bang te zijn in zijn slaapkamer. Of nou ja hij zegt 'niet leuk'.
    Hij vraagt bijna dagelijks of hij bij oma mag slapen, dat gebeurd soms wel maar kan niet altijd natuurlijk. Als ik dan vraag waarom hij bij oma wil slapen zegt hij dat hij het niet leuk vindt om in zijn eigen kamer te slapen.
    Hij heeft het over monsters.
    Ik weet wel dat hij veel (eng) droomt de laatste maanden. 'S nachts loopt hij soms echt te schreeuwen. Soms is hij dan wakker, soms slaapt hij nog.
    Sinds een week komt daar ook bij dat hij vroeg wakker is (5u) en dan niet meer kan/wil slapen. Hij heeft een slaaptrainer die aangeeft wanneer hij uit bed mag. Dat ging perfect tot de nachtmerries begonnen. Soms valt ie rond 6u smorgens weer in slaap. Soms ook niet.

    Hij heeft allemaal glow in the dark sterren op zijn kamer. En een nachtlampje sinds kort.
    Ik vertel hem dat hij niet bang hoeft te zijn, dat er geen monsters zijn. Dat ik hem bescherm. Dat zijn knuffels hem helpen.
    Dat zijn lampje er is.
    Ik heb al van alles geprobeerd maar vind het zo sneu. Het is niet zo dat hij stampij maakt met zijn bedritueel, of per se niet hier naar bed wil, maar hij wil dus wel liever bij oma slapen want daar is hij (denk ik) minder bang.

    Volgens mijn moeder heb ik ook zo'n periode gehad als kind. En de dochter van een vriendin had hetzelfde. Maar ik weet echt niet meer wat ik hier nog mee kan doen...
    Ervaringen of tips zijn welkom :)
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik heb er toen zoon heel klein was een programma over gezien. De tip die toen werd gegeven was zeg niet dat er geen monsters zijn. Daarmee zeg je dat zijn waarheid niet echt is. Je kan beter zeggen ik vang de monsters, gooi ze eruit en zeg dat ze nooit meer terug mogen komen! Misschien kun je dat proberen? Ik heb zo een denkbeeldige wolf de kamer uitgeschopt :roflmao:
     
    Vero0504 en vlinderCN vinden dit leuk.
  3. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.756
    6.566
    113
    Vrouw
    Dat zou ik nog kunnen proberen. Ik zeg nu wel elke keer dat ik hem bescherm tegen de monsters, omdat ik inderdaad merkte dat als ik zei dat ze er niet waren hij heel stellig zei van wel. En dat zijn knuffels hem beschermen 's nachts en zijn lampje.

    Maar misschien moet het inderdaad wat fysieker :roflmao:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Je hebt ook antimonsterspray :o:
    Ik toverde de monsters weg met een spreuk.
    Maar ik denk ook dat het een fase is door groei/ontwikkeling van de hersenen in die periode. Mijn oudste zoon heeft het gehad en mijn jongste dochter ook.
     
    Magnolia29, Lill en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja hier ervaring. Niet zeggen dat ze er niet zijn want voor hem zijn ze er wel.. ik joeg ze weg met monsterspray ( gewoon zo’n flacon met spraydop) werkte goed!
     
    Lill en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hier gebruik ik bij dochter nachtmerrie spray (is gewoon interieur spray) en heeft ze een dromenvanger. En hebben wij als bedritueel dat ik haar elke avond moet beloven dat ik de enge dromen vang die toch door de dromenvanger heen komen. Als ik dat beloofd heb is er niets aan de hand en slaapt ze heerlijk en rustig. Verschil is wel dat mijn dochter dus niet bang is voor monsters oid maar moeite had met inslapen omdat ze regelmatig nachtmerries had. Sinds dit ritueeltje heeft ze amper nog nachtmerries. Hoogstens eens in de 2 a 3 maanden een keertje.
     
    Lill, Eppo82 en Malbec vinden dit leuk.
  7. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Nou, net met naar bed brengen, alsof mijn jongste hier mee aan het lezen was :o:
    Hij (L.) wilde zijn kamer niet in, want er waren ‘nachtmerries’ die rondvlogen.
    IK: ‘ok, wat moet ik doen om ze weg te jagen?’
    L: ‘Kapot prikken’.
    Zus: Oh, dat doe ik wel even voor je, L.
    Dus die is als een malle in die kamer gaan rondspringen, met haar vingers in de lucht: PRIKPRIKPRIK.
    Zus: ‘Zo, nu heb ik ze allemaal, L.’ :D

    En m’n zoon stapt zo z’n bed in :thumup:.
     
    Lill, GossipGirlxoxo en Malbec vinden dit leuk.
  8. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Hier zet ik de monsters in de hoek als ze stout doen, dat werkt prima :roflmao:
    Ze zeggen nu al zelf dat er bij ons alleen maar brave monsters mogen langskomen :thumup:

    En toen er een spook in de tuin was heb ik tegen het spook gezegd ga maar naar de buren en toen was het ook goed :rolleyes:
     
    Lill en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Hier zitten ook monsters (zoon van 4 en 3 maand).
    Ik ga als spiderman met ninja moves door zijn kamer en zeg dan wat luider : pas maar op monsters, ik ben de mama van xxxx.
    Laat ons zeggen dat hij het zowel grappig als geloofwaardig vind.
     
    Lill en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    het is soms zo simpel!
     
    Lill vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik zie het voor me :roflmao: en als het helpt de perfecte oplossing. Even goed lachen voor het slapen kan nooit kwaad!
     
    Neuzeke en Lill vinden dit leuk.
  12. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.756
    6.566
    113
    Vrouw
    Oke, ik denk dat ik het dus meer moet gaan 'uitbeelden' in plaats van alleen met woorden op te lossen :) dat is een goede tip.
    Nachtmerries heeft hij met vlagen heel erg veel, ik vermoed dat daar ook de 'angst' vandaan komt. Want hij is dol op 'enge dingen'. Kijkt het liefst filmpjes over zombies en vampieren en heksen als het aan hem ligt. Zijn favoriete shirts zijn met skeletjes en zombies erop :roflmao:
    Hij kan me niet goed uitleggen wat er precies is met zijn dromen. Soms droomt ie ook over paw patrol zegt ie, maar dat ervaart hij dan ook wel als eng.

    Ik ga jullie tips in elk geval proberen :D bedankt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Hier is ons zoontje net zo oud. Is niet bang met naar bed gaan, maar wordt de laatste tijd wel s nachts vaak huilend wakker. Ik heb dus wel het idee dat als hij filmpjes heeft gekeken die hij spannend vind dat het dan erger is. Misschien kan je daar nog op letten of het daardoor komt ;)
     
  14. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.756
    6.566
    113
    Vrouw
    Ja, daar heb ik ook al aan gedacht maar hij kijkt eigenlijk geen enge dingen. Ja als het aan hem ligt wel, maar helaas heb ik daar ook nog iets van te vinden :roflmao:
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  15. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.756
    6.566
    113
    Vrouw
    Dit, kon nog wel eens een grotere uitdaging worden dan gedacht.
    We hadden de monsters weggejaagd. Na een hele hoop; nee mama ze gaan niet weg, nee ze zitten er echt nog.
    Maar kennelijk door er aandacht op te richten is het nog iets groters geworden, ineens was hij ook bang van licht dat weerkaatst op een autoraam van een auto dat langsrijd en dus door de kamer heen beweegt. En ineens waren er ook spoken.
    Het ging de halve middag over monsters, spoken en enge dingen :roflmao:
     
  16. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.561
    2.416
    113
    Mijn zoontje had dat ook op die leeftijd. Ik zette dan zijn favoriete Paw Patrol kmuffel naast zijn bed met zijn speelgoed politie-knuppel en handboeien erbij. De zorgde ervoor dat de spoken en boeven niet op de kamer durfden te komen ;)
     
    Lill vindt dit leuk.
  17. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Mijn jongste had dit een half jaar geleden ook. Zelfs zo erg dat ze ook niet alleen naar de wc durfde omdat ze dacht dat er monsters in de wc zaten. Hadden toen vanalles geprobeerd. Monsterspray, een neppistool en mes om de monsters weg te jagen etc. Niets hielp. Totdat ze een nieuwe groot bed kreeg, een hoogslaper. Onderaan het trapje van het bed hebben we een droomdeurtje gemaakt. De muisjes achter het droomdeurtje joegen de monsters weg want monsters zijn bang voor muizen. Wij denken dat het bij ons dochter heeft geholpen, ook omdat ze nu hoog en beschermd ligt in bed.
     
    Lill vindt dit leuk.
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hier slaapt ze met volle bak licht aan:rolleyes: dat werkt wel. Maar lijkt me niet heel goed..ik overweeg nu een bedtent of muggennet
     
  19. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier ook zo'n drama. Hij heeft van mij een slaaptunnel gekregen in bed en valt in slaap met het licht aan.
    Sinds de slaaptunnel slaapt ie beter en is minder bang, want monsters durven veel maar die durven niet in een tunnel ;)

    Ze zijn claustrofobisch heb ik hem wijs gemaakt.
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Zoiets doen wij ook, mn dochter is kampioen in windjes laten.

    Dus die deur was makkelijk gevonden "die durven hier echt niet te komen met al die windjes en anders gewoon heel hard boeee roepen, dat lijkt op poooooeeee"
     

Deel Deze Pagina