bang om van 'schema' af te stappen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door linda1986, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda1986

linda1986 Actief lid

16 mrt 2009
    111
    0
    0
    hallo mama's ,

hier even een berichtje van een bezorgde mama.

onze dochter word volgende maand alweer 1 jaar! echt eenheerlijk ondeugend vrolijk en lief meisje. niets aan de hand zou je zeggen ...

maar ik ben zelf een klein beetje paniekerig.
    ik wil altijd met eten thuis zijn , zelf de avondfles geven , zelf op bed leggen , ik durf niet ergens anders te gaan eten , bijv. ouders/schoonouders lekker bbq-en oid.

omdat ik bang ben dat ze ons savonds of snachts wakker brult . wat nu de laatste tijd regelmatig gebeurd ..

op het CB zeggen ze over het slapen .. laat maar huilen maar ik weet wel dat dat helemaal geen nut heeft.. het word dan van kwaad tot erger ..

herkent iemand dit of heeft iemand een tip om mij een beetje gerust te stellen ?

liefs linda

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Tsja, mijn advies zou zijn, gewoon blijven doen. Blijkbaar brult ze soms toch 's nachts, misschien ook als je niet weggaat? Wij hebben Julia vanaf het begin van hot naar her gezeuld. Misschien toen niet altijd even "rust-en-regelmaat"-vriendelijk, maar feit is wel dat zij en wij er nu heel gemakkelijk over zijn. Bij andere eet ze moeilijker, maar slaapt ze net zo goed als thuis, en ze vindt het heerlijk om bij andere mensen te zijn en kijkt haar ogen uit.

Ik zou dus gewoon eens kijken wanneer ze huilt. Als je weg bent geweest, of niet. Als het daar niet mee samenhangt, dan zou ik gewoon gaan!

Julia huilde trouwens ook een poosje 's nachts, maar het schema van Ria Blom heeft goed geholpen! Wij haalden haar even uit bed (schone luier, knuffel, zorgen dat al het andere klopte) en vervolgens legden we haar weer terug en gingen na 5 minuten (daarna 10 minuten, daarna 15 minuten) even terug om haar recht te leggen, speen in d'r mond, weltrusten zeggen. Duurde de eerste nachten een half uur, daarna 20 minuten en binnen een week stopte het en nu wordt ze nooit meer zo overstuur wakker. Bij ons hielp het min of meer laten huilen dus wel goed!

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Waar ben je precies bang voor? Dat als de zorg door iemand anders wordt gedaan dat ze dan snachts wakker wordt?
    Wanneer is het wakker worden snachts begonnen? Zie je verband met iets?
    Kindjes worden naarmate ze ouder worden flexibeler en kunnen veel meer wisselingen aan zonder meteen van slag af te raken.
    Ons zoontje sliep rondom 1 jaar ook wekenlang slecht. Vlgs mij heeft dat niet zozeer met schema's te maken maar meer met lichamelijke/ mentale ontwikkeling die ze doormaken (sprong). Bij gewenning kan laten huilen trouwens soms best weleens werken (hier wel iig)
    Natuurlijk is het goed om je kind structuur te bieden, dat doen wij trouwens ook nog hoor, maar die structuur kan ook bestaan door ritueeltjes en vaste terugkerende momenten op ene dag en hoeft niet perse door dezelfde persoon te worden aangeboden.
    Dus draag de zorg ook eens uit handen! Het is voor jezelf beter.
    Is trouwens wel moeilijk hoor, ik check ook altijd alles als mn man bijv een dag bij ons zoontje is en ik een dag werken ben of weg ben. Binenkort gaat ie voor t eerst logeren en dat vind ik ook best lastig. Dus ergens begrijp ik je wel!

4. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Hier ook een die zich strikt aan ons meisje haar schema houd. avondeten - spelen - verzorging - spelen - drinken - slapen. Maar heel soms is het zo dat we s'avonds even wegmoeten of wat dan ook en dat onze meid mee moet. Ik heb daar heel erg tegenaan gekeken, maar nu doen we het zo (als we weg zijn geweest).
    Zodra we thuis zijn begin ik gewoon weer met het ritme zoals hierboven aangegeven staat, alleen zonder avondeten (heeft ze of al gehad of we hebben ergens gegeten). Tja, het is dan misschien later als dat ze gewend is, maar meestal gaat het wel goed en slaapt ze lekker tot de volgende dag.

Maar als ze s'avonds gaat huilen dan komt ze bij ons op bed (want laten huilen is hier ook geen optie) en mag ze wat drinken en wat spelen tot ze weer moe wordt, en dan gaat ze weer naar bed.

Ik neem aan dat het niet zo vaak voor zal komen dat jullie s'avonds de deur uitgaan. Maar als jullie weg moeten, je niet zo druk maken en het ritme weer door laten gaan als jullie weer thuis zijn. En wordt ze een keer wakker s'nachts gewoon even bij jullie op bed uit laten puffen (spelen, drink oid) en weer lekker terug naar bed.

Tja, je hebt zelf een iets minder rustige nacht, maar de volgende dag gaat alles weer als vanouds (tenminste hier dan).

Meer tips heb ik niet voor je.

5. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    vanaf het begin overal mee naar toe genomen, ze is nu zo makkelijk dat als je haar in de buggy in de gang zet dat ze haar middag slaap doet. :D

vraag me dus ook af waar je pcies bang voor bent

6. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik heb me het eerste jaar heel strikt aan de rust en regelmaat gehouden omdat ik wist dat mijn meisje daar het beste op functioneerde, het hoeft helemaal niet zo te zijn dat als je ze vanaf het begin overal mee naartoe neemt en overal laat slapen in een buggy of campingbedje dat ze daar makkelijk van worden hoor, dat ligt echt aan het karaktertje, mijn meisje heb ik het eerste jaar echt ontzien en nergens mee naartoe genomen ´s avonds omdat het niet goed voelde, nu is ze een jaar en wat makkelijker en nemen we haar dus ook wat makkelijker mee, ook ´s avonds en ze doet het perfect, eet overal goed en slaapt overal goed ondanks dat ze het niet gewent is.

volg je gevoel hierin maar laat je angst niet de overhand nemen, iedereen kan zeggen hoe je het moet doen maar niks werkt als jij er niet achter staat.

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Niet ieder kind is hetzelfde he. Sommige kinderen zijn gevoelig voor prikkels dus overal naar toe nemen kan averechts werken. Het is zeker niet per definitie zo dat ze makkelijker worden omdat ze overal mee naar toe genomen worden. Dat is een fabeltje.

TS: rust en regelmaat is prima, maar inderdaad is het goed om wat flexibeler in te worden. Kinderen zijn flexibel zat dus als je af en toe van je regelmaat afstapt zal ze niet snel van slag raken hoor. Ze heeft nu echt wel een leeftijd dat ze het prima aan kan.
    Dus trek je stoute schoenen aan en kom een keer niet op tijd terug van visite oid en kijk wat er gebeurt. Wie weet verrast ze je.

8. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    Ik heb het ook over mijn dochter en niet over andermans kind.. ik gaf alleen maar een voorbeeld.;)

En waar staat TS voor??

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat snap ik, maar je zei dat je niet begreep waar ze bang voor was aangezien jij je dochter overal mee naar toe kan nemen en dat prima gaat. En ik zei dat het natuurlijk niet voor ieder kind gold.

TS staat voor Topic Starter, in dit geval diegene die dit topic heeft gestart.

10. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    TS staat voor topic starter ;)

Dus, @ts: ik zou het ook gewoon eens proberen. Het is wel zo dat, hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Kindjes op deze leeftijd zijn heel flexibel, wellicht zal alles die avond wat later zijn dan anders maar slaapt ze wel goed. Als je het niet probeert, weet je ook niks he...

Wij hebben Charlotte wel vaak meegenomen en dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Maar ik moet wel zeggen, in tijden dat ze ziekjes is of slecht slaapt (kiesjes of sprongetje of hoe je het noemen wilt) dan zorg ik voor de gebruikelijke rust thuis en sleep ik er minder mee. Ze zit dan gewoon een paar weken niet zo lekker in haar vel en dan ga ik niet van hot naar her met haar maar laat haar thuis slapen om de gebruikelijke tijden.
    Gewoon proberen dus, wie weet valt het mee en zie je nu allemaal beren op de weg die er helemaal niet zijn. Succes.

11. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hier was het zelfs, als ze bijn ons slecht sliep, en ze ging logeren bij mijn ouders, ze daar perfect sliep.

12. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    :).. dat was niet mijn bedoeling...

Deel Deze Pagina