Bang voor plat achterhoofd, welke opties?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vlinderCN, 11 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hoi, mijn dochter heeft veel in draagdoek gezeten, altijd goed opgelet dat ze geen voorkeurshouding had in bed, maar draaide haar hoofd toch wel hoe het haar zinde, uiteindelijk heeft ze toch wel licht afgeplat achterhoofd gekregen (fysio destijds gehad etc maar nooit helemaal weggetrokken) gelukkig heeft ze enorme bos lang haar dus valt t niet op. Nu heb ik een zoon (5wk), waarbij dat toch nog veel erger is omdat je dat beter ziet. Ben er zo bang voor dat hij het oo k gaat krijgen. Ik kan zijn hoofd wel naar links leggen als ie gaat slapen maar hij draait zelf ook enorm veel met zin hoofd en ligt ook vaak gewoon recht zeg maar.

    Wat kun je nou nog meer doen om te voorkomen?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Wakker lekker veel blijven dragen en op de buik laten spelen.
    Eventueel overdag op zij of rug laten slapen en slaapjes in de draagdoek.

    En als je denkt dat er wat vast zit fysio.

    En je vooral niet te druk maken hoor.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Fysio erbij :)

    Wij moesten aan de minst favo kant stimuleren, dat hij op die zijde naar buiten keek, daar al t speelgoed staan of muziekje. En zijligkussen in de nacht.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  4. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hij heeft geen favo kant, ligt vaak ook met gezicht recht naar voren. Maar dochter kon ik daar dus ook niet veel mee. Dat zijligkussen kwam ik toen te laat achter :( ga dat nu maar wel starten met hem.
     
  5. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Zoveel mogelijk dragen inderdaad overdag. Zag ergens een mooi artikel over waarom baby's er niet voor gemaakt zijn om plat te liggen. En dan een zijligkussen wordt niet geadviseerd vanwege de veiligheid, maar ik gebruikte het ook bij alle kinderen. Zo op de zij liggen ze ook sowieso veel lekkerder leek mij altijd.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  6. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb mijn tweede toch vaak op zijn zijtje laten slapen, tegen officieel advies in.

    Daarnaast zou je hem met zijn hoofdeneinde de andere kant op kunnen leggen evt. Onze fysio heeft wel eens handdoeken onder 1 kant Van het matrasje gelegd bij het hoofdeneind zodat hij alleen maar 1 kant op kon met zijn hoofd
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier ook een zijligkussen gebruikt. Alleen overdag en niet in de nacht.
     
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Pumt is alleen dat ik net begonnen ben meer regelmaat en betere slaap erin te krijgen (volgens het boek regelmaat en inbakeren, maar dan nog even zonder inbakeren)..hij leek echt oververmoeid en dat komt denk ik ook door al die hazeslaapjes in draagdoek, dan slapen ze toch niet zo diep en lang dus ligt nu grotendeels in wiegje, hoe moeilijk ik dat ook vind. Maar mijn dochter kwam ook aandacht tekort en ik werd er ook moe van. Hoe doe/deed jij dat dan?
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Waarom niet snachts? Er kan niks gebeuren toch, dat ze op buik rollen oid?
     
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ja soms rollen ze dus wel door omdat het kussen verkeerd gebruikt word, of net iets te ruim is, of je kindje word sterkte en draait wat. Mijn fysio zei dat het afgeraden werd daarom om in te slapen snachts.
    Overdag ben je zelf wakker, en heb je controle. In de nacht slaap je zelf ook, dus is het gevaarlijk omdat je het dan niet op tijd merkt als het niet goed gaat.
     
  11. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Hier ook een plat achterhoofdje in het begin vanwege een voorkeurshouding. tip van de fysio was om mijn zoontje veel op de buik te laten oefenen met liggen. Zijn nek moest sterk worden, dit zou ervoor zorgen dat zijn voorkeurshouding (wat vaak veroorzaakt wordt doordat spieren aan een kant “sterker” is) weg gaat omdat spieren sterker worden. Hier heeft het enorm geholpen.

    Andere tips: het bedje zo draaien dat het zonlicht naar de andere kant staat, interessant speeltje ophangen aan een van beide kanten, hem wisselend optillen vanaf de ene en de andere kant, ook met voedingen echt van arm wisselen.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  12. Brinsa

    Brinsa Fanatiek lid

    16 mrt 2016
    3.525
    2.447
    113
    Mijn zoontje heeft de eerste 5 maanden ongeveer ook heel sterk een voorkeurs kant gehad. Hij lag alleen maar op rechts en wat ik ook deed niks hielp. Mijn osteopaat gaf als tip zo'n kussentje met zo'n kuiltje en hij zei het komt uiteindelijk wel goed.
    Ik heb toen zo'n kussentje gehaald wat ik regelmatig gebruikte. Zo rond de 5 maanden begin hij te rollen in bed en dus ook meerdere kanten op te liggen en is zijn voorkeurshouding verdwenen. Ook is zijn afplatting helemaal bij getrokken. Je kan eventueel kijken wat de osteopaat voor je kan beteken soms kunnen hun ook iets doen.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik zou naar een osteopaat gaan. Fysio helpt om de symptomen te verminderen maar pakt niet echt het probleem aan.
    Als er een blokkade in het nekje bijvoorbeeld zit kan een osteopaat dit met 1 of 2 behandelingen van verhelpen. De fysio heeft vervolgens tips om je baby in de juiste houding te stimuleren.
    Deze 2 samen is de perfecte combinatie.
     
    vlinderCN en Emma86 vinden dit leuk.
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.502
    113
    Hier ook een plat hoofdje. Mijn eerste had het ook. Beide houden ervan om op hun achterhoofd te liggen.

    mijn jongste kan al zitten dus dat doet hij vaak, ook rolt hij regelmatig in zijn slaap naar zijn zij. De kinderarts zei dat het vanzelf wel wegtrekt.
    Belangrijk om te weten is dat het niet gevaarlijk is. De hersentjes komen niet in verdrukking of iets.. het is alleen niet zo mooi. Maar meestal trekt het dus vanzelf weer recht :)
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  15. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Gevaarlijk is het niet het is puur cosmetisch. Maar hoe vroeger je reageert op een voorkeurshouding hoe beter het wegtrekt.
    Ik zou er niet zo vanuit gaan dat het vanzelf wegtrekt. Het is geen ramp omdat er haar overheen groeit. Maar nu kun je er nog iets mee. Hoe ouder hoe harder het schedeltje en dusmzal het minder snel bijtrekken.
     
    vlinderCN en KleineLai vinden dit leuk.
  16. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje had een lichte voorkeurshouding. Naar de osteopaat geweest, 3 x in totaal en was gelijk weg.

    Hij was ook altijd lekker rustig als hij bij de osteopaat was geweest. Terwijl hij normaal heel veel huilde!
     
  17. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.502
    113
    ja ik bedoel ‘trekt vanzelf weg’ als je je baby op de zij laat slapen en zo. Als in; er is geen medische interventie nodig. (Uitzonderingen daargelaten)
     
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Bedankt allen. Voor de goede orde, hij heeft nog geen voorkeurshouding, mijn dochter ook niet en veel gedragen, op buik gelegd (was vanaf begin heel sterk) maar toch plat achterhoofd en ondanks fysio en ze nu 3 is, is het nooit helemaal weggetrokken :( maar je ziet t niet door enorme bos haar. Maar goed vandaar dat ik er bang voor ben omdat zoon geen staartjes gaat krijgen ;)
     
  19. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Wat voor kussentje bedoel je? Is dat zoiets met boekweit ofzo erin? Had ik bij mn dochter ook, maar was toen al te laat.
     
  20. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    En twee opgerolde handdoeken? Daar rolt ie zeker niet overheen...
     

Deel Deze Pagina