Bang voor potje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kiekieboe, 21 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiekieboe

    Kiekieboe Fanatiek lid

    28 jul 2017
    1.724
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Hi hi,

    Onze dochter is nu 2,5 en sinds februari doe ik geen luier meer om bij haar. Wel in de nacht. Ze begint in september in de kleuterklas (België) en t zou ideaal zijn als ze dan overdag zindelijk is. De school heeft aangegeven dat dat niet verplicht is, maar handig is t wel. De oudste was overdag zindelijk toen ze 2j en 4m was.

    Ze wilt zelf geen luier om. Ook in de nacht blijft ze eraan trekken en huilen dat ze geen luier wilt. Ze weet dat ze op het potje moet plassen of op de wc. Soms plast ze wel op het potje (1x in de week) maar als ze het ziet: paniek! Al haar poppen zet ze zelf op het potje. Dus ze weet t wel. Maar ze plast nog steeds in haar broekje. En dan komt ze mij vertellen dat ze heeft geplast. Wanneer ze heeft geplast, dan wilt ze ook graag drinken. Maar als ze bijna moet, dan drinkt ze niet. Ze schuift haar beker weg.

    Ik blijf altijd rustig en leg dan uit dat ze de volgende keer op t potje mag. Potje staat midden in de woonkamer. Belonen, stickers, snoepje, lukt niet. Ik heb t gevoel dat ze t wel snapt, dus wil haar ook graag helpen.

    What to do?
     
  2. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Ik zou zelf denken dat ze er nog niet aan toe is, als ik je zo hoor.

    Het kan ook erg verschillen per kind, mijn oudste was vrij vroeg en met 2 jaar en 2 maanden volledig dag- en nacht zindelijk.
    Vol goede moed met de middelste ook op die leeftijd begonnen, maar die was er nog totaal niet aan toe. Er na nog een poging gedaan, wederom geen succes ;) Een paar dagen na zijn 3e verjaardag was hij wel van de een op de andere dag volledig dag én nacht zindelijk.

    Zou het zelf dus even laten en het over een tijdje weer proberen.

    Maar hoe gaat het nu dan? Op 1 keer per week op het potje na, plast ze sinds februari in haar broek?
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  3. AngelSterre

    AngelSterre Actief lid

    29 mrt 2016
    342
    133
    43
    Misschien het potje overslaan en gewoon op de wc met wc-bril verkleiner.
    Mijn zoontje wilde ook echt niet op het potje maar de wc wilde hij wel.
     
    GossipGirlxoxo en Sado vinden dit leuk.
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    O goede, die vergat ik in mijn post. Mijn zoon heeft ook nooit op het potje gezeten, wilde gewoon op de wc.
     
  5. Kiekieboe

    Kiekieboe Fanatiek lid

    28 jul 2017
    1.724
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    @Sado yup, elke keer in haar broekje. Heb al een poging gedaan om de luier weer aan te doen. Maar die trekt ze uit. Elke keer weer. Heb ook al 10x de banken laten reinigen:rolleyes:
     
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hier hetzelfde met mijn beide kinderen.
     
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    #7 Sado, 21 jul 2021
    Laatst bewerkt: 21 jul 2021
    Maar moet je het dan wel doorzetten? Ik bedoel: ongelukjes horen erbij natuurlijk, maar al 5 maanden in haar broek plassen lijkt me niet heel prettig (voor jullie beide)….

    Edit: ok als ze de luier weer uitrekt wordt het lastig natuurlijk…. Gekke gedachte, maar misschien vindt ze het specifieke merk niet prettig zitten oid? Of wil ze luiers met een bepaald printje? Mijn zoon wilde op een gegeven moment alleen die van Albert Heijn want daar staat een beer op:o:
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier vond vooral de oudste potjes echt vreselijk, de wc vond ze fijner (met krukje en verkleiner). De jongste durfde wel op een potje, maar had ook veeel liever de wc (want daar zag ze haar grote zus ook op gaan). Zij wilde absoluut geen verkleiner juist, alleen een krukje erbij.

    Met de jongste (die ook echt geeen luier meer aan wilde) was de afspraak dat ze op vaste momenten op de wc ging zitten (bv voor en na het slapen, voor en na het eten etc - echt een keer of 8-10 per dag), zodat ze het niet zou vergeten. Toen ze het daarmee goed droog hield, lieten we het meer aan haarzelf over en was het bv alleen nog verplicht voor we van huis gingen en voor ze naar bed ging. Bij de oudste was dat wat meer ‘gedoe’ want die vond een luier eigenlijk wel fijn, hoefde van haar niet zo nodig uit - bij haar hadden we iets meer een overgangsfase met luierbroekje en dan op vaste momenten naar de wc, zij vond die zekerheid van een luier wel prettig. Toen hij steeds vaker droog bleef, hebben we ‘m uitgelaten - moest ze wel even aan wennen, maar ze wist dat ze zelf op de wc kon, dus was zelfverzekerd genoeg voor die stap.

    Als het al vanaf februari vaak dweilen is, zou ik ook kijken naar een tussenstap denk ik…
     
    Kiekieboe vindt dit leuk.
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    En luierbroekjes als onderbroek benoemen? Normale ben ik tegen die ondingen, vind het een drama met erin poepen. Maar als ze luiers uittrekt en maar 1x per week op het potje plast en dat inmiddels al bijna een half verder. Pff dan moet je toch iets ermee lijkt mij. Ik ben voor op tijd je kind helpen bij zindelijk worden, maar dit werkt ook niet zo. Poept ze wel netjes op het potje, want dat benoem je niet?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Kiekieboe

    Kiekieboe Fanatiek lid

    28 jul 2017
    1.724
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    @Catou poepen doet ze alleen om tussen 22u en 23u. Ja echt waar. Overdag doet ze t niet. De eerste 3 maanden wel, maar daar schrok ze zelf heel erg van. Niet op t potje trouwens. In haar broekje. Ze ligt op bed om 19u. En rond 19.30 slaapt ze. En dan wordt ze wakker tussen 22u en 23u. Dan heeft ze gepoept.

    @Sado ik heb de luiers en luierbroekjes van ah. Zal eens proberen met een ander merk ja. Thanks!

    @Fuddey oke, ik ga dit proberen. Thanks!

    We hebben nu wel minder vaak ongelukjes, vergeleken met de eerste 3 maanden. Toen was t echt 6/8x per dag. Nu is t 2/3x per dag. Ze houdt t op denk ik?

    Op school gaan ze er ook mee oefenen, dus op vaste tijden op de wc wanneer de zindelijk kindjes ook gaan plassen. Maar de juf heeft al 10x gezegd dat t echt thuis moet gebeuren. Dat snap ik natuurlijk ook. Maar sommige kindjes hebben meer tijd nodig. T heeft dan geen zin om te pushen.
     
  11. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Misschien heel simpel uitleggen dat als je geen luier meer aan wil, plassen op een wc of op een potje kan. En dat zij mag kiezen, het potje of op de wc.
    Je kan ook een dagplanning maken dat ze op vaste tijden altijd even op de wc of op het potje gaat bijvoorbeeld na t opstaan, voor het fruit eten, voor de lunch, voor het middagmomentje fruit/drinken/koekje, voor t avondeten, voor t naar bed gaan. Dit uitleggen dat we t zo gaan doen, niet vragen naar doen.
    Heb je al iets met een beloningskaart geprobeerd? Dat ze met elk plasje dat ze niet in haar broek doet maar op een potje of wc een sticker verdient en dan voor iets leuks kan sparen?
     
  12. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113

    Voor sommige kinderen werkt het juist op de opvang beter dan thuis. Ik ben 17 jaar gastouder en ik heb op dit vlak al zo veel mee gemaakt. Sommige doen het hier perfect en thuis totaal niet, sommige doen het thuis perfect en hier ( nog) niet en alles er tussenin. Voor sommige kinderen werken andere kinderen het zien doen en is dit het zetje wat ze nodig hebben.

    Zou er voor nu of niks meer aan doen en wel haar een luier aantrekken, krijgt ze hem met romper ook nog uit? En na een paar weken rust of na het begin van school. Of beginnen met fase 1: 1x per dag op een vast tijdstip het potje aanbieden en pas na succes dat uitbreiden. Maar ik zou hier knetter van worden en ik ben echt van het we zien wel waar het schip strand. Als het thuis al een beetje lukt trek ik gerust geen luier aan als kind het aangeeft en ik neem ze ook meteen mee naar buiten zonder luier terwijl ouders dat vaak spannend vinden.
     
  13. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Goh wat vervelend. Onze zoon wilde ook van 2 tot 2,5 jaar niet op het potje (maar wel een luier aan) maar na een week omkopen (een zak snoepjes in de ene hand, appelsap in de andere, ipad erbij....) ging dat gelukkig snel over. Het was echt een mentale drempel waar hij overheen moest (en later ook om de op de wc te gaan ipv het potje). Ik ben bang dat je al mijn tips al geprobeerd hebt!

    Is ze wel blij als het wel lukt op het potje? Dat was mijn zoon wel, daarom heeft hij in het begin altijd een beker appelsap mogen drinken op het potje, en dan kwam er altijd snel een plasje.

    Maar als jullie al 5 maanden bezig zijn zal een beetje appelsap het niet oplossen.... Lastig hoor, als ze ook geen luier aanwil.
     
  14. Kiekieboe

    Kiekieboe Fanatiek lid

    28 jul 2017
    1.724
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Nee, ze raakt in paniek. En begint dan te huilen. Ze vindt t vies en wilt t snel schoon hebben. Omkopen lukt niet. Als ze wel heeft geplast op t potje, dan krijgt ze een snoepje. En dan wordt ze wel blij.

    Toevallig heeft ze gister wel 2x op t postje geplast. Dat is echt een mijlpaal, want maandag had ze al geplast op t potje. Normaal gesproken doet ze t 1x in de week.
     
  15. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Misschien een gek idee, maar kan het niet aan het potje zelf liggen? Mijn dochter wilde eerst ook niet op het potje en toen heb ik haar zelf een laten kiezen in de winkel en toen ging ze er wel op :rolleyes:
     
  16. Kiekieboe

    Kiekieboe Fanatiek lid

    28 jul 2017
    1.724
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Oke, ze heeft net weer op t potje geplast. Ik ga niet te vroeg juichen.

    Had ik maar eerder deze post geplaatst :roflmao:
    Ze voelde t aankomen denk ik. Want ineens kwam ze naar me toe: mama plassen. En toen liep ze zelf naar t potje toe (staat midden in de woonkamer).
     
    EvaD, Sado en Fristi2012 vinden dit leuk.
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Wat fijn! Hopelijk gaat ‘t beter vanaf nu :)
     
    Kiekieboe vindt dit leuk.
  18. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Dat is een hele goede stap in het proces! Op naar meer successen ( en wat ongelukjes/ te laatjes )
     
    Kiekieboe vindt dit leuk.
  19. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Hoe gaat het nu?
     
  20. Kiekieboe

    Kiekieboe Fanatiek lid

    28 jul 2017
    1.724
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Goed!! Overdag zindelijk (poepen en plasje op t potje). Nu 3e nacht achter elkaar droge luier.... geen ongelukje meer gehad.
     
    Fuddey, spruitje80 en Sado vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina