Bang voor toxoplasmose

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Loes23, 5 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loes23

    Loes23 Actief lid

    23 jul 2013
    410
    365
    63
    Dag dames, hier een onzeker mama in spé. We hebben gisteren rauwe spinazie salade gezeten. De spinazie zat in een voorverpakte zak, waarop stond 'gewassen'. Mijn man maakte de salade klaar en omdat hij altijd klaagt dat ik zo onzeker ben mbt eten tijdens mijn zwangerschap, wilde ik hem het vertrouwen geven en me niet bemoeien met het klaarmakena van het eten. Nu zag ik dat hij de spinazie maar kort onder de koude kraan gewassen heeft. Dus nu maak ik me zorgen dat ik Toxoplasmose heb opgelopen. Mijn man zegt dat ik me niet zo moet aanstellen, die spinazie was volgens hem goed gewassen... Zucht.. stel ik me aan? Eten jullie rauwe groente tijdens de zwangerschap, zoals spinazie en sla?
     
  2. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.405
    362
    83
    Zuid-Holland
    Ja dat eet ik gewoon. Als er op de zak gewassen staat was ik het niet nogmaals.
    Alleen zorg ik wel dat ik het snel na aankoop opeet, zodat er geen andere dingen in ontstaan (ben ff de naam kwijt van hoe dat heet...).
     
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Naar je man luisteren. Ik heb drie zwangerschappen vanalles gegeten zonder eerst te wassen. Niet te druk om maken.
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Relax. Toxoplasmose krijg je van kattenstront.
    De spinazie is vast niet in een kattenbak gekweekt.
     
    Bloem2310, Sado, MinnieM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Zou me daar echt niet druk om maken, hij heeft het extra gewassen.
     
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Je man heeft gelijk :)
     
  7. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113
    Je kunt beter even op betrouwbare sites als het RIVM kijken, want de meeste adviezen hier gaan nergens over. Mensen hebben de klok horen luiden...
    Toxoplasmose komt niet alleen in de kattenbak voor en opmerkingen als "ik heb tijdens mn zwangerschap dat ook allemaal gegeten en mn kind heeft niks" hebben ook geen meerwaarde, want het zijn altijd kansen.

    Zorgen maken heeft ip niet zo veel zin meer, want je hebt het al gegeten. De kans is echt enorm klein dat je het oploopt. Ik zou het gewoon laten rusten . Je kunt er niks meer mee.
     
    Beebylove, Shakes, Madelie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.934
    15.243
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het is toch gewassen. Ik zou me er echt niet druk om maken. Die mannen hebben het maar te verduren ;)
     
  9. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Toxoplasmose krijg je daar niet van nee ;)
    Maar listeria kan je zo wel oplopen :p
    Ook voorgewassen groenten kun je in de zwangerschap beter nogmaals wassen. Maar je zegt dat je man dat gedaan heeft, dus helemaal prima!
     
  10. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Voeding
    Bij zwangerschap zijn sommige voedselinfecties extra gevaarlijk (zie listeriose en toxoplasmose). Daarom wordt geadviseerd om tijdens de zwangerschap bepaalde producten te laten staan en extra aandacht te besteden aan hygiëne. Adviezen zijn:

    • vlees alleen eten als het goed doorbakken of gestoofd is (het advies is geen rosbief, filet américain, tartaar of carpaccio te eten in de zwangerschap)
    • alle groente en fruit goed wassen
    • voorkomen dat rauwe voedingsmiddelen in contact komen met bereide gerechten
    • geen rauwmelkse zachte kaas eten
    • geen voorverpakte gerookte vis eten
    • alleen voedsel gebruiken dat vers of vers bereid is en dit zo kort mogelijk in de koelkast is bewaard. Etenswaren waarmee opgepast moet worden zijn rauw vlees (kans op besmetting met Listeria en Toxoplasma), zachte kaassoorten van (ongepasteuriseerde) rauwe melk (kans op besmetting met Listeria), gerechten met eieren die niet goed gaar of niet hard gekookt zijn (kans op besmetting met Salmonella), voorverpakte vis, zoals gerookte zalm (kans op besmetting met Listeria) en lang bewaarde verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades (kans op besmetting met Listeria).
    Zie ook Voedingscentrum.

    Afkomstig van RIVM site
    https://www.rivm.nl/zwangerschap-en-infectieziekten
     
  11. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Ja dat eet ik zeker, maar idd even wassen. Dat is gedaan, dus dan is het toch goed? Als je, je echt zorgen maakt om die toxoplasmose dan zou je, je ook kunnen laten testen. Als je het al een keer doorlopen hebt, heb je in ieder geval een zorg minder (al is het dan niet verstandig om alle adviezen in de wind te slaan natuurlijk ;))

    Maar wees niet te bang om iets te eten, je bent zwanger en ja... dan moet je met bepaald eten net even iets meer opletten. Maar stress is ook slecht voor de baby! Dus relax en volg de adviezen van het voedingscentrum, dan kom je een heel eind.
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Spinazie is gewoon heel gezond. Je moet het inderdaad wel wassen als je het rauw eet. En dat is gebeurd, twee keer zelfs; één keer voor het verpakt werd en één keer door je man. Het komt wel goed.

    Maak jij je vaker in deze mate druk om dit soort dingen? Ook als je niet zwanger bent? Het lijkt me heel vervelend als je je zo'n zorgen maakt. Misschien is het goed om daar eens over te praten zodat je kunt leren wat meer los te laten.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ja je stelt je aan. ;) Waarom zo panisch?
     
  14. Loes23

    Loes23 Actief lid

    23 jul 2013
    410
    365
    63
    Bedankt voor jullie reacties!! Ik maak me altijd wel snel zorgen.. maar nu ik zwanger ben al helemaal. Ik voel ineens zo'n verantwoordelijkheid dat ik mezelf soms helemaal gek kan maken. Ik probeer het nu los te laten, want inderdaad stress is ook niet goed voor de baby.
     
  15. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    #15 hoop28, 14 jan 2019
    Laatst bewerkt: 14 jan 2019
    Misschien helpt het om de dingen een beetje te relativeren? Veel van de adviezen die ze geven zijn best overbodig omdat je in een land leeft waar de regels erg streng zijn. De kans dat je een grote prijs wint bij de loterij is nog groter dan dat je ziek wordt van de spinazie. Als je je daar nu zo bang om maakt is het wel verstandig om misschien iets van hulp te zoeken hoe je met die angsten kunt dealen. (Dit Is niet beledigend bedoeld)

    Ik heb even wat weggehaald want ik lees net dat je al een zoontje hebt. Is het nu echt de zorg om het goed doen voor de kleine in je buik of merk je die zorgelijke overal? Het kan natuurlijk best zo zijn dat ik het verkeerd lees en je niet met die angsten bij je zoontje loopt.
     

Deel Deze Pagina