Aparte haarkleuren op de werkvloer. Yay or Nay ?

Discussion in 'De lounge' started by ShampooL, Feb 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik vraag me af hoe de wereld er ondertussen in staat.

Ik hou heel erg van gekleurd haar.
    Pastelkleurtjes hebben mijn voorkeur in combinatie met een klassiek kapsel. Met klassiek bedoel ik geen opgeschoren haar of haar in een apart model geknipt. (zie foto)

Qua kledingstijl ben ik niet extreem. Ik hou van aardetinten en van gewone donkerblauwe jeans met een gewoon shirt. Het enige aparte aan mij is dus mijn haarkleur. Ik heb geen piercings in mijn gezicht en mijn tattoo is niet zichtbaar.

Zoals te zien op de foto's zijn dit hele gewone meiden met enkel een aparte haarkleur. Ze zijn (zover te zien) gewoon netjes gekleed en hebben geen overmatige make-up, piercings of tatoeages die evt. mensen zouden kunnen afschrikken. Het gaat dus echt sec om de haarkleur.

Ik ben opzoek naar een baan in de hotellerie. Ik krijg dus veel te maken met mensen.
    Aan de ene kant denk ik; Ik ga gewoon weer terug naar mijn eigen haarkleur (bruin) zo kom ik netjes over.
    Aan de andere kant denk ik; Nee, dit is wie ik ben. Ik vind dit mooi. Ik zie er verzorgd uit, ook al heb ik (licht)roze haar.

Hoe staan jullie/je werk daar in?
    - Als jij iemand moet aannemen voor je werk. Zou je iemand met zo'n haarkleur aannemen voor een baan waar je veel in contact bent met 'de gewone mens' ? Waarom wel/waarom niet?
    - Worden er mensen aangenomen op jou werk met een andere haarkleur? Waarom wel/waarom niet?

Ik ben opzoek naar eerlijke meningen :)

Alvast bedankt!

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

mmmm. het is niet mijn ding, al vind ik het niet lelijk of raar of zo. Maar als je zakelijk moet overkomen, tja, dan ben ik bang dat je niet zo ver komt met solliciteren.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,415
    36,281
    113
    Ik vind een beetje anders dan anders altijd wel leuk, maar mijn leidinggevende zou het echt niet kunnen waarderen. Ik zou het dus je normale haarkleur verven voor je gaat solliciteren. Je kunt daarna altijd nog weer terug eventueel, maar ik denk dat je in jouw vakgebied representatief voor de dag moet komen en gekleurd haar wordt niet vaak als representatief gezien denk ik.

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik zou zelf als ik in een hotel ga werken het altijd in een natuurlijke kleur hebben. dan misschien wel bruin met een glansje rood maar dat was het.

Als werkgever in een dienstverlenende functie zou ik niet zomaar iemand aannemen met een zeer uitgesproken haarkleur en dan niet om mezelf maar omdat er allerlei klanten komen en niet iedereen dat zou waarderen.

5. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,797
    497
    83
    Oeh, heel lastig zonder jouw gezicht te zien zeg maar :) Want denk dat uitstraling er ook een hoop mee te maken heeft! En pasteltinten vind ik zelf juist heel gaaf, maar die felle kleuren is toch iets té denk ik.

Overigens heb ik ooit zelfs in mijn contract gehad dat ik geen onnatuurlijke haarkleur mocht hebben (detailhandel), maar liepen er genoeg rond met tattoos en piercings en een geschminkt hoofd ;)

Vind dat lichtroze/lila wel echt super mooi!

6. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Persoonlijk vind ik het niet uitmaken, hoewel groen of blauw een beetje té is, zeker als je veel met mensen te maken krijgt. Pastelkleuren vind ik dan weer iets beter kunnen.

Maar ik weet uit ervaring wel dat de meeste werkgevers er niet om springen als je in een publieke functie een 'aparte' haarkleur hebt. Aan de ene kant zeg ik dus terug naar je eigen haarkleur, als je de functie heel graag wilt. Aan de andere kant zeg ik blijf wie je bent en probeer het, eventueel kun je altijd aangeven dat veranderen van haarkleur geen probleem is. Heb ik ook eens gedaan toen er werd vermeld dat mijn felrode haar niet gewaardeerd werd, uiteindelijk kreeg ik de baan en ging ik terug naar een 'normale' haarkleur.

Het ligt er maar net aan wat voor jou belangrijker is zogezegd.

7. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    3,675
    80
    48
    Mars
    Ik vind het super mooi! Op mijn werk zou het ook kunnen, ook richting klanten denk ik, ik heb in ieder geval regelmatig een kleurtje gehad (paars/groen). Maar ik werk wel in een technische, mannen, wereld. Daar zijn niet echt voorschriften. In de detachering waarin ik hiervoor werkte, waren wel duidelijk voorschriften, gekleurd haar mocht niet, mantalpakje, of vrouwenpas was verplicht.

Als ik in hotel iemand zou tegen komen met gekleurd haar, en verder goed verzorgd, zou ik dat wel leuk vinden, maar hoe een eventuele baas er tegen aan kijkt?! Ben bang dat ze wel te "ouderswets" zijn om eerlijk te zijn..

8. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Ik denk dat het nogal aan ligt waar je solliciteert, bij een meer conservatieve plek lijkt het me niet handig, maar ergens jong en hip werkt het misschien ook wel weer in je voordeel. Hoewel dat waarschijnlijk (veel) minder voor zou komen.

9. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik vind het echt heeel gaaf :)D), maar ik ben bang dat veel werkgevers wat dat betreft nog niet zo heel ver zijn..

10. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

Dec 30, 2011
    2,576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Doen wat je zelf mooi vind... als je een regenboogkapsel zou willen zou ik zeggen nee.. maar dit vind ik lekker leuk, gewaagd.. ik hou dr wel van..

Regenboogkapsel zoals in allerlei felle kleuren door je hele haar.. dat vind ik echt verschrikkelijk.

11. Ik vind het supertof, maar ik ben bang dat als piercings en tattoos al afgekeurd worden, een aparte haarkleur -wat nog meer ogen trekt- ook niet heel erg gewaardeerd wordt.. Jammer dat we wat dat betreft nog zo bekrompen zijn hier!

12. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

Jan 24, 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik werk in de gehandicapten zorg. Ik zit knetter onder de tattoos en piercings. En ja zo af en toe ook mijn haren in een knal kleur. Dan vaak 1 lok nooit helemaal. Mijn leiding gevende heeft er geen moeite mee. Dit ook omdat wij de jeugd leren dat je je zelf moet kunnen zijn en je doen moet waarbij je goed voelt. Denk dat tattoos en piercings ook wel meer geaccepteerd worden. Met gesprekken bedek ik mijn tattoos voor zover dat kan. Dit omdat ik weet dat er nog steeds mensen zijn die zich eraan storen

13. McDsee

McDsee Niet meer actief

Super tof. Als je er voor kiest om het niet te doen hoop ik wel dat je het zelf niet erg vindt om je eigen ik niet helemaal te showen.

14. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

Mar 4, 2013
    999
    0
    16
    Niets mis mee, zolang je er verzorgd uitziet is het toch prima!

15. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik vind het erg leuk, maar ik weet niet of ik iemand met een dergelijke haarkleur voor een hotel aan zou nemen. Dus niet omdat ik het zélf niks vind, maar zeker in wat minder hippe gelegenheden kunnen de bezoekers het wellicht niet zo waarderen...

16. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,702
    2,513
    113
    Voor mij een dikke vette nay. Wel als je kapster bent of nagelstyliste of zoiets, maar in een hotel.........nee. Vindt ik niet klantvriendelijk overkomen. Maar ik ben ook een beetje ouderwets, zou het nl zelf niet zo snel doen.

17. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

Aug 30, 2014
    575
    2
    16
    Ligt aan je verdere uitstraling. Denk dat haarkleur daar niet echt iets mee te maken heeft. Als ik wordt geholpen door iemand die er verzorgd uitziet en vriendelijk is en een vriendelijk gezicht heeft dan vind ik dat belangrijker dan een blond of bruin kapsel met een chagrijnig gezicht (je snapt wat ik bedoel :)

Ik vind het best wel gaaf die lichte kleurtjes. Alleen het wordt vaak snel zo grijzig en dan vind ik het er een beetje slonzig uitzien. Helemaal als je ook nog slordig haar hebt of dode puntjes.

Dus ja gewoon jezelf zijn denk ik maar. Het heeft vooral te maken of je een open houding hebt naar de mensen. Sommige chagrijnige meiden die denken hun uiterlijk in alles mee te hebben.. daar blijf ik liever uit de buurt.

18. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik vind het wel leuk :) Misschien ligt het ook aan het hotel waar je solliciteert. Voor een klassiek chique hotel zullen ze het misschien niet willen, maar voor een edgy design hotel misschien wel.

19. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Mee eens. Ik vind het zo gaaf maar helaas zijn de meeste werkgevers nog lang niet zo ver.

20. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Persoonlijk zeg ik yay maar vrees dat je toekomstige werkgever nay zal zeggen...

Share This Page