Bedje goed opmaken winter

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Roos97, 27 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos97

    Roos97 Lid

    11 dec 2021
    99
    19
    8
    Vrouw
    Hoe maken jullie het bedje op in de winter?

    Onze baby is 3 weken oud en slaapt in een co-sleeper. Ons huis is een oude, vrijstaande woning die niet voldoende geïsoleerd is. Het is dus goed fris op de kamer, we hebben om de kou te breken erg licht de verwarming aanstaan, die voelt in de nacht heel lauw. Online lees ik zoveel tegenstrijdigheden over het slapen en opmaken van het bedje, dat ik er zelf niet uitkom.

    De eerste week heeft de kraamzorg haar ingestopt met een lakentje, badhanddoek en fleece dekentje. Eronder een fleece kleedje opgerold en daar de kruikjes in, ook een mutsje op. Dat oprollen omdat ze haar op der zij legde, zodat ze niet kon omrollen. Maar nu vraag ik mij af of dit niet veel te warm is. De
     
  2. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Waarom een fleecedeken en niet gewoon een katoenen of wollen winterdeken? Fleece is synthetisch en zweet dat gebruik je niet bij baby's. Een kruik op een heel koude kamer vind ik niet heel gek. Je zou ook een winterslaapzak kunnen gebuiken.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.507
    8.358
    113
    #3 NiekeKris, 28 jan 2023
    Laatst bewerkt: 28 jan 2023
    Fleece kan ook van katoen zijn.

    Ik heb destijds geleerd dat je in het nekje kunt voelen of een kindje goed is aangekleed/toegedekt. Als het daar behaaglijk aanvoelt is het goed, is het daar koud of juist heel warm/zweterig, dan niet. Dat zou ik dus in de gaten houden en afhankelijk daarvan kiezen om meer of minder kleding en dekentjes ed te gebruiken. Maar het klinkt niet heel vreemd hoe ze er nu bij ligt als het er echt koud/fris is. Het is hier al even geleden, maar op de extra badhanddoek na lagen ze er hier volgens mij ook zo bij in het begin en ons huis was niet koud en het zijn geen echte ‘winterbaby’s’. Volgens mij gingen de kruikjes hier wel uit bed als de baby er in ging ivm lekgevaar. De kruik werd puur gebruikt om het bedje voor te verwarmen en eventueel warm te houden als de baby er niet in lag.
     
  4. Roos97

    Roos97 Lid

    11 dec 2021
    99
    19
    8
    Vrouw
    zo heeft de kraamzorg het gedekt, ik wist ook niet goed wat voor deken geschikt was en van Google werd ik niet veel wijzer.

    Afgelopen nacht hebben we een winterslaapzak geprobeerd met een warm boxpakje eronder en romper met lange mouw. Ze voelde de hele nacht wel lekker warm in haar nekje, maar haar beentjes waren wel kouder en bij temperaturen zat het op 36,4/36,6. Ik vind het ook lastig om te merken of ze iets aangeeft dat ze het te koud of te warm heeft. Thermometer gaf aan dat het in de nacht 14/15 graden was bij het bedje.
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Dat lijkt me prima. Je temperatuur daalt altijd wat tijdens het slapen.
    Als het nekje warm was, doe je het gewoon goed.
     
    Vero0504 en NiekeKris vinden dit leuk.
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.507
    8.358
    113
    Dat lijkt mij ook!
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Nekje behaagelijk warm en niet nat is prima.
    Koude voetjes of handjes is geen indicatie. Als ze t te koud krijgen hoor je dat wel (en dan voel je aan t nekje) warmtestuwing is gevaarlijker aangezien ze dat niet aangeven.
     
    evaleana vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina