Bedrust tijdens zwangerschap. Iemand tips?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door fliep, 12 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fliep

    fliep Lid

    23 sep 2019
    39
    34
    18
    Vrouw
    Ik moet helaas bedrust houden. Erg spannend. Zijn er hier vrouwen met ervaring? Hoe komen/kwamen jullie je dagen door?
     
  2. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    netflix
    diamond painting
    puzzelen
    lezen
    foto albums maken
    haken
    slapen
    spelletjes doen
     
  3. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    TV
    Haken
    Borduren
    Lezen
    Bellen
    Enz

    Sterkte hoor!
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Netflix,breien en voor hopen dat iemand een keer aan komt waaien voor gezelschap. Heb mij zo vreselijk eenzaam gevoeld al die maanden, pfoe. Sterkte.

    Ik heb nu bed in de woonkamer, dat had ik eerder moeten doen!
     
  5. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    #5 Oilell, 13 feb 2020
    Laatst bewerkt: 13 feb 2020
    Bed in de woonkamer via thuiszorg. Het vervelende aan bedrust is dat het ontzettend isolerend is. Daarbij is een dagje Netflix best leuk maar als je langer dan een week plat ligt is daar echt niks meer aan. Doseren en limieten lijkt de dagen hier wat in te korten. Ik heb geen bedrust maar ben door de misselijkheid en het overgeven bed gebonden. Proberen schermtijd te beperken, op slechte dagen triggert dat het spugen. In overleg met mijn psycholoog ben ik gaan werken aan een soort dagritme.

    - ontbijt
    - krant lezen, hadden wij hiervoor niet maar bevalt nu erg goed.
    - iets creatiefs (kleuren met potloden kan goed in bed, punniken, haken, breien, 3d knippen, foto's uitzoeken etc.)
    - 1 aflevering van een serie
    - lunch
    - 1 podcast
    - 'kwartiertje' oefeningen voor mijn armen (eerder 3 minuten, maar een mens mag dromen)
    - checken sociale media etc.
    - online boodschappenlijstje bijwerken, maaltijdplan maken voor de week, recepten uitzoeken zodat mijn man daar niet mee bezig houdt te zijn.
    - elke dag een body check/guided meditation.
    - 1 of 2 hoofdstukken lezen/audioboek
    - bezoek/ verloskundige/ ziekenhuisbezoek/ 'douchen'/ iets anders vermoeiends
    - op goede dagen eventueel een level in een computer spelletje (rollercoaster oid).
    - avondeten
    - rondje buiten met de rolstoel
    - een tv programma kijken
    - samen lekker thee drinken
     
    Anniek88 vindt dit leuk.
  6. fliep

    fliep Lid

    23 sep 2019
    39
    34
    18
    Vrouw
    Bedankt voor alle tips. Heel fijn. Bed ga ik eens over nadenken. Nu doe ik het zo dat ik een groot deel van de dag boven lig op bed en op gegeven moment in de middag naar beneden ga naar de bank. Maar dat ligt veel minder comfortabel. En de trap op en af vind ik wel spannend. Moet bedrust vanwege een verkorte cervix.

    Een soort van dagritme is ook wel een goeie. Misschien kan ik daar wat mee. En spelletjes spelen ofzo. Probeer nu al wel af te wisselen. Dat voelt wel beter dan urenlang Netflix.
     
  7. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    ik moest platliggen vanaf 24 weken. Ik heb veel Netflix gekeken
     
  8. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Niet te lang in je bed liggen, maar rust pakken op bijv bank of stoel. Anders krijg je vroeg of laat echt een probleem met je ritme/slapen.

    Verder:
    Breien, haken
    Puzzelboekjes
    Lezen
    TV kijken
    To do lijstjes maken voor je man :roflmao::D
    Spelletjes (op je telefoon, met man, 1 persoonsspelletjes)
    Online shoppen :oops:
    In de categorie saai maar nuttig: administratie/financiën bijwerken, je mailbox eens grondig opruimen

    En neem het dag voor dag. Denk niet: ik moet nog ... weken en hoe moet dat ooit? Iedere dag is er 1, rustig aan. Zo red ik het al 11 weken en 5 dagen :thumup:
     
  9. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    Kijk wel of dat mag. Er zit een verschil tussen (verplichte) bedrust en het rustig aan doen. Kan me voorstellen dat TS echt plat moet om druk weg te nemen gezien de medische situatie. Ik lag in het ziekenhuis naast iemand die echt alleen op mocht staan voor het toilet en 1x per 2 dagen douchen.
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ik heb bewust geen thuiszorg bed, maar een gewoon bed met verstelbare rugleuning beneden staan. Voelt toch minder patiënt.
     
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik zou idd fotoalbums maken, dat schiet er altijd bij in.

    En alles vootbereuden voor je baby, kleertjes shoppen, geboortekaartje, adressenlijst etc.
     
  12. fliep

    fliep Lid

    23 sep 2019
    39
    34
    18
    Vrouw
    Wat een tijd. Ik hoop dat ook te mogen zeggen.
    Nog leuke tips voor spelletjes?

    Het is inderdaad wel liggen dat ik moet doen. Heb je HG? Ook pittig...


    Oja, snap ik :).


    Fotoalbums doet mijn partner, maar ik heb nog een telefoon vol foto’s waar ik iets mee moet :).

    Bedankt voor jullie tips allemaal. Ik heb er veel op mijn lijstje met opties gezet. Heel fijn.
     
  13. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    @fliep jup, er is geen zak aan:oops: inmiddels 10 opnames en in totaal bijna 25 nachten ziekenhuis gehad. Sondevoeding kwam er ook weer uit en ruim 10kg kwijt. Inmiddels blijft het eten een beetje beter zitten, maar moet plat om energie te 'besparen' voor de baby. Dus ik lig minstens 20 uur per dag plat, maar vaak neigt het meer naar 22uur, en dat is nu al 15 weken. Nog 16 tot 20 te gaan, want we hebben met de arts besloten dat het "goed genoeg" gaat om de zwangerschap uit te zingen.
     
  14. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Wat rot voor je. Heb net mijn bedrust periode achter de rug en mag sinds een wk alles weer doen.

    Mijn tips: netflix series die je heel.makkelijk weg kunt kijken en beetje luchtig zoals friends, big bang theory enz.
    Zelfde geldt voor boeken. Simpele romans of tijdschriften waar je niet teveel bij na hoeft te denken.
    Ik kon niet teveel focussen op zware boeken of bijv series waar je depri van werd.
    En internetshoppen!!! Bellen met vriendinnen enz.

    Veeeeeel sterkte!!!
     
  15. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Ohja en beslist een bed in de woonkamer..medipoint komt brengen en halen. Kost je niets.

    Hier sinds 27-28 weken een cervix van 6 mm trouwens en baby zit nog steeds. ;)
    Hou je taai!!!
     
  16. fliep

    fliep Lid

    23 sep 2019
    39
    34
    18
    Vrouw
    Poeh wat een tijd. Veel sterkte nog.

    Vanaf wanneer moest jij bedrust? Fijn dat je weer wat mag. Internetshoppen gaat er ook nog wel van komen :). Durf ik nu nog niet zo goed voor de kindjes, omdat het zo spannend is of ze blijven zitten.

    Tjee 6 Mm. Wat lijkt me dat eng. Durfde je nog wel te ademen..? Ik vind alles spannend nu. Rechtop zitten, hoesten (en ik ben verkouden dus dat gebeurd best vaak), naar wc gaan etc. Had je een cerclage of dat niet? Ik heb nu alleen progesteron.
     
  17. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Ik snap wel dat je nog niet durft te shoppen. Hoever ben je? Jammer is dat hé dat je gewoon geen vertrouwen durft hebben nog..

    Ik had steeds cervixlengtemetingen en tot 25+4 was alles goed... Of iig nét goed, stabiel vanaf 19w op 25 mm.
    Dus deed kalm aan maar nog geen bedrust.
    Toen met 27+5 controle en ineens was de cervix volledig verstreken en gefunneld... Ze mat toen maar 1 mm... schrok me dood. Opname in Isala maar alles bleef kalm en geen weeën.
    Hier ook geen cerclage maar ook progesteron vanaf 22 weken gekregen.
    Uiteindelijk aan t eind vd opname meting van 6 mm en naar huis.
    Ben idd bang geweest, maar wat erg scheelt is dat ik bij mn 1e zwangerschap met dochter exact hetzelfde heb meegemaakt.
    Toen was mijn cervix met 28+5 ineens nog maar 7 mm.
    Ook een toevalsbevinding; de cervix werd in de gaten gehouden vanwege de afwijking aan mijn baarmoeder waar ik aan was geopereerd (tussenschot).
    Ik heb wel een zeer gevoelige baarmoeder en veel en snel harde buiken, maar geen weeën.
    Heb toen bedrust gehouden tot 36 weken en daarna alles weer hervat. Veel voorweeen gehad maar baby bleef zitten tot 40+5!!! Toen heel vlot bevallen.

    Dus er was dit keer zeker weer schrik en angst, maar naarmate de dagen zomaar verstreken zonder enige activiteit dacht ik wel van "dit gaat weer net zoals bij dochter" en dan ben je toch veel minder bang.
    Nu ook mezelf toegesproken dat ik er vanaf 34 w gewoon van zou gaan genieten en lekker weer rondlopen.
    En dat lukt aardig en kan er nu veel meer van genieten.

    Ik hoop heel erg dat jij je hoofd ook rusrig kan houden. Mijn ervaring is écht dat je door veel stress en angst een enorme toename van harde buiken kan krijgen die op hun beurt ook zorgen voor nóg meer angst.
    Zolang je maar geen weeën krijgt ga je niet bevallen. Ik heb nu zelfs met 30 weken een flinke griep gehad waarbij ik keihard moest hoesten. Zó eng zoveel druk zetten. Maar nee hoor baby blijft stug zitten.
    Veel sterkte en hopelijk vliegen de weken om.
     
  18. fliep

    fliep Lid

    23 sep 2019
    39
    34
    18
    Vrouw
    Ja heel jammer. Nu 20 weken. Wat fijn datje dochter toen tot ruim 40 weken is blijven zitten, wauw! En fijn dat je nu meer van deze zwangerschap kan genieten!

    Doe mijn best. Ik verander er natuurlijk ook niks aan als ik steeds pieker. Harde buiken herken ik nog niet. Hoop dat mijn baby’s net zo stug blijven zitten als de jouwe ☺️.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  19. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Zo heb ik ook enkele weken door moeten brengen ja, later mocht ik wat uitbreiden. Maar op de bank kan je ook liggen ;)
     
    fliep vindt dit leuk.
  20. fliep

    fliep Lid

    23 sep 2019
    39
    34
    18
    Vrouw
    Die afwisseling is wel fijn. Al ligt de bank niet zo comfortabel. Even andere omgeving ;). Dat ziekenhuisbed onthoud ik ook. Maar wil ik nu liever nog niet.
     

Deel Deze Pagina