Beginnen met kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Chayammy, 24 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Hoi. Ik ben op zoek naar tips rondom het beginnen met kolven.

    Onze zoon is bijna 3 weken oud. Ik heb het geluk dat al vanaf de geboorte de borstvoeding goed gaat. Voldoende productie, baby hapt goed aan, bijna geen pijn gehad. Kortom, nog geen reden gehad om te moeten kolven.

    De eerste paar dagen waren we in het ziekenhuis en toen ik heb ik 1x gekolfd met een elektrische dubbele kolf van het ziekenhuis. Dit omdat de verpleegster graag wilde weten of mijn productie al goed op gang was (dat was zo). Verder heb ik dus geen ervaring.

    Nu wil ik graag af en toe gaan gaan kolven, om iets flexibeler te worden. Ik voed op verzoek en het zou fijn zijn om wat melk achter de hand te hebben, zodat mijn vriend ook kan voeden. Bijvoorbeeld als ik een keer naar de fysio moet of een nacht wil doorslapen.

    Ik heb een handkolf van mijn zus in huis. Kan ik gewoon beginnen met kolven? Wat is het beste moment (net voor, net na of juist tussen voedingen in)? En hoe lang/veel moet ik per keer kolven? Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik enorme overproductie ga krijgen. Het is (nog) niet nodig om een hele grote voorraad in de vriezer aan te leggen, want ik heb nog een paar maanden verlof. Het gaat echt om het achter de hand hebben van 1 of 2 voedingen.

    En hoeveel gelkolfde melk is voldoende voor een voeding voor een baby van 3/4 weken? En ouder? Is daar een overzicht van te vinden? Bij bv weet je natuurlijk nooit precies hoeveel de baby per voeding drinkt.

    Ik had voor de bevalling voor de zekerheid al een flesje van dr. Brown in huis gehaald, mocht bv niet werken. Kunnen we deze fles gewoon gebruiken om de borstvoeding te geven?

    Je merkt het, ik ben een totale leek. De kraamhulp is inmiddels al een poosje weg, dus die kan ik het niet meer vragen. Op internet vind ik vooral algemene info. Hoe hebben jullie het aangepakt?
     
  2. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Hey
    Ten eerste van harte gefeliciteerd met je zoon! :) wat fijn dat het vanaf het begin af aan zo goed gaat met de borstvoeding.
    Geef je 1 of 2 borsten? Ik gaf 1 borst en wat ik dan deed is s’ochtends die ene borst die ik niet gaf helemaal leeg kolven want dan zijn je borsten meestal behoorlijk vol en zit ook voedzame melk in. Met die reden zou ik sowieso niet s’avonds kolven dan ben je vaak moe en is de melk minder voedzaam heb ik eens gelezen. Hiermee kon ik een voorraad opbouwen.
    Dat wat je kolft is wat je kindje drinkt als ie een borst leeg drinkt dus daar hoef je niet op te letten lijkt me. Zou die melk dan wel op korte termijn gebruiken want je kindje gaat natuurlijk wel steeds meer drinken.
    Dr Brown flesje is prima om te proberen. Het is even kijken of die deze speen van de fles gaat nemen maar is even oefenen in het begin. Het is wel goed dat je daar mee gaat beginnen zo went ie ook aan het drinken uit een fles. Zou dan 1 x per dag een flesje geven. Ik liet mijn man op een gegeven moment met afgekolfde melk het flesje net voor middernacht doen zodat ik vanaf 21.00u- 03.00u kon slapen aan een stuk. Dat was al een hele verademing qua slaap haha!
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Het allerbelangrijkste is nog wel het oefenen met het flesje. Eén keer proberen en daarna zo een week of 3 niet, kan problemen geven dat het uit de fles dronken alsnog ineens geweigerd wordt. Je kunt echt beter 1 of 2 keer in de week 20 ml proberen dan één keer in de 3 weken een hele fles. Hetzelfde geldt voor melk uit de vriezer, niet alle baby's accepteren dat als ze t maar sporadisch drinken, het heeft een andere smaak.
    Ik zou denk ik 's morgens na de eerste voeding nog wat nakolven, dan is je melkproductie vaak het hoogst. Je kunt prima deze kleine beetjes invriezen, bijvoorbeeld in een ijsblokjes-bakje, en erna overkiepen in een zakje of groter bakje. Als je dan even uitrekent hoeveel ml één zo'n blokje is, dan weet je hoeveel je moet pakken bij gebruik voor een flesje. Wanneer t blokje niet door de hals van de fles past kun je het ook in een ander bakje laten ontdooien en daarna overschenken. Ontdooide melk (verse die even staat overigens ook) scheidt wat in lagen uiteen, kan er dan wat vlokkerig uitzien. Door zachtjes te zwenken gaat dat weer 'in elkaar'.
    Je kunt overigens ook nu kleinere hoeveelheden opsparen en dan wel een keer een hele fles laten geven door je man. Dan kun jij op dat moment kolven en heb je een flesje verse melk wat je dan binnen een paar dagen vanuit de koeling weer kan geven. Op dat moment kolf jij weer, etc, dan houdt je het een beetje in stand om het uit t flesje drinken te onderhouden. Naar dat kan dus ook bijv vooraf aan een voeding een paar slokken hoor, net wat je prettig vindt.
    Verse melk in de koelkast blijft meerdere dagen goed. Als je twee kleine beetjes melk bij elkaar wil doen kan dat, maar dan moet t beide dezelfde temperatuur hebben. Dus eerst los in de koelkast, daarna bij elkaar. Wil je het invriezen moet dat eigenlijk binnen max 24 uur, dan houd je dus wel de tijd van de 'oudste' melk aan.
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  4. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Dank je wel voor jullie reacties. Ik dacht dat ik een complete handkolf had van m'n zus, maar ik heb hem er gisteren eend bij gepakt en het bleken alleen de opzetstukken te zijn voor een elektrische kolf, die zij toen heeft gehuurd. Gisteren en vandaag veel gelezen en nu zelf maar een elektrische kolf besteld. Morgen komt hij binnen.

    @Milkyway7 ik geef soms 1, soms 2 borsten. Beetje afhankelijk hoe dorstig hij is. Bij clusteren komt hij vaker, maar drinkt hij minder lang en dan vaak 1 borst, anders twee.
    Goed idee, om zelf al eerder naar bed te gaan en man de late voeding met het flesje te laten doen!

    Ik ga, zodra ik de kolf binnen heb, gewoon eens oefenen, 1x kolven per dag, om te kijken hoe dat gaat. En dan kan vriend die gekloofde melk diezelfde dag mooi met de fles geven en daar mee oefenen. En dan later misschien eens wat meer kolven, om een kleine voorraad in de vriezer te hebben. Ik heb gelukkig nog tot eind januari, voordat ik weer moet werken.
     
    Milkyway7 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina