Beginnen met tuinieren

Discussie in 'De lounge' gestart door Nic1976, 17 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.533
    729
    113
    Hey hoi, we wonen sinds kort in ons nieuwe huis en we hebben een tuin. Welliswaar op het noorden wat niet het meest gunstige is voor tuinieren maar goed. Waar begin ik. We hebben terrassen en bak aan laten leggen maar wat nu. Hoe kies ik planten is het een kwestie van halfschaduw planten vinden en die uitproberen wat er groeit of is er ook echt een tip en plan van aanpak waar ik nog geen weet van heb.

    Mijn streven is een volle mooie romatische plantenbak (is 600x60cm) en het liefst zou ik er mooie fruitboompjes in zetten en dan daaronder mooie veld achtige bloemen/planten met oud roze en blauwe planten/bloemen.

    Iemand die me een paar goede tips kan geven om te starten?

    Vol verwachting hopend op wat leuke info!


    Fijne dag
     
  2. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik zou advies vragen aan een hovenier. En sommige tuincentra hebben ook de mogelijkheid voor een beplantingsplan. Een tuin opnieuw aanplanten is kostbaar. En je wilt voorkomen dat planten en bomen niet aangaan of veel te groot worden.

    Ook is het jammer als de tuin een zooitje wordt met teveel of verkeerde planten op verkeerde plekken. Het mooiste is als er altijd iets in bloei staat in de tuin. En dat alles op de beste plek staat qua zonlicht of schaduw.

    Fruitbomen en struiken hebben veel licht nodig.
     
    Nic1976 en Jessi79 vinden dit leuk.
  3. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Fruitbomen moeten vol in de zon. Hou daar dus rekening mee met plaatsen.

    Wij hebben een tuin op NO en ik kocht gewoon van alles maar ging steeds dood. Toen echt alles gekocht op standplaats. Dus zon , halfschaduw en schaduw en dat gaat nu al 4 jaar perfect.

    Hou ook rekening met grondsoorten. Rhododendrons en hortensia's hebben andere grond nodig dan een sering of een varen etc. In emde verkeerde grondsoort gaan ze of dood of komen niet tot bloei.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  4. Chelsey88

    Chelsey88 Actief lid

    5 okt 2014
    472
    526
    93
    Ik haal veel inspiratie van pinterest. Als je op bordes op plantenplan zoekt, kun je mooie combi s vinden. Verder is inderdaad standplaats en grondsoort belangrijk voor het beste resultaat. Vaak staan ze in tuincentra goed gesorteerd.
    Uiteindelijk is een tuin nooit in 1x af, je blijft jaarlijks kleine puntjes aanpassen. Dat is juist leuk, het leeft!
     
    Gewooniemand en Nic1976 vinden dit leuk.
  5. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.739
    441
    83
    Ik zou zeker goed opletten op wat de plant nodig heeft qua zon en grond, anders zal er misschien een gedeelte volgend jaar niet meer staan en dat is zonde.
    Maar ook blijft het soms toch proberen. Wij hadden een plant die het in de schaduw in de achtertuin (tuin op het zuiden, maar altijd schaduw van de schuur) heel slecht deed, maar in de voortuin helemaal gelukkig is. Blijkbaar houdt de grond in de voortuin veel meer vocht vast.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  6. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.533
    729
    113
    Dank voor de leuke reacties. Ik ga met jullie advies aan de slag!
     
  7. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    Je hebt ook borderpakketten, dan krijg je een x aantal vaste planten voor een m2 met een indeling om ze neer te zetten. Moet je alleen even goed kijken of het voor (half)schaduw is
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Een leuke tip misschien: als je plaats hebt om het overheen of langs te laten groeien is het leuk om een groenblijvende klimplant te nemen. Dan heb je ook in de winter groen in de tuin.
     
    Baileyy en Nic1976 vinden dit leuk.
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Een Brem is ook mooi want die bloeit als eerste, lavendel groeit bij mij overal en ik heb echt geen groene vingers. Hortensia groeit bij mij ook.

    Ik zou ook een deel kruidentuin doen als je er plek voor hebt.

    (Tuin op het oosten)
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  10. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Gewoon eens lekker rondneuzen en zoeken op internet enz.. als je het natuurlijk zelf wilt doen.
    Hortensia’s zijn echte aanraders.
    Ik heb ook een redelijke schaduwtuin en best groene vingers. Het is ook een kwestie van proberen.
    Helaas heb ik veel last van meeldauw in mijn planten ( maar daar hebben de planten in de voortuin vol in de zon ook wel last van soms). Als het echt te gek wordt dan beschouw ik het als mislukt en gaat de plant er gewoon uit.
    Mijn grootste aanrader is de japanse anemoon. Ben er helemaal verliefd op.
    En verbena doet het vaak ook prima ( zaait zich wel erg uit)

    D43DEF74-1ED5-4459-AF93-EBBDF643B6ED.jpeg C852DF45-546C-4D20-B441-1DB83D3181B9.jpeg
     
    YaelStone, Claprose, Nic1976 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    #11 samarinde01, 18 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2021
    Ik heb onze voortuin zelf aangelegd. En toen mijn liefde voor tuinieren ontdekt. Heel veel gelezen over planten. En lid geworden van facebookgroepje tuinieren. En eindeloos gegoogled.
    Ik heb als eerste een ontwerp gemaakt van de indeling. Waar wil je kunnen zitten, waar moet je langs lopen, waar komen de planten. Ruwe schets en later alles op schaal.

    Planten in de volle grond doen het wel beter dan in een plantenbak. Zeker voor fruitbomen is 60 cm niet heel breed voor het wortelgestel. Ook met het huidige klimaat en lange, droge zomers, is het misschien handig rekening te houden daarmee.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  12. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.533
    729
    113
    Wat prachtig! Is dat ook een clematis die ik zie in het wit?
     
  13. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.533
    729
    113
    Ik heb zelf ontdekt dat het de anemoon is ... erg leuk dank voor de tip!
     
  14. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    #14 linkiepinkie, 19 mrt 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2021
    Ik heb ook een tuin op het noorden. Maar toch wel in de zomer genoeg zon erin. Wel een diepe tuin..

    Mijn belangrijkste tip: gewoon lekker uitproberen!! En heel veel struinen in de tuincentra. Ik doe eigenlijk maar wat en gaandeweg wordt het steeds makkelijker.. en ja soms gaat er eens een plantje dood maar het meeste redt het wel. Nooit een tuinman gehad. Gaat hier prima zonder.

    Wat praktische tips mbt keuze:

    - kijk bij de vaste planten afdeling buiten bjj het tuincentrum. Zijn vaak nog kleine plantjes potmaat 9cm. Zijn veel goedkoper en met 2 jaar vaak al flink gegroeid! Bespaart enorm en dan kun je ook makkelijker uitproberen. Je kunt dan evt ter aanvulling wel wat grotere planten kopen zodat het voor komende zomer al wat toont.

    - Bekijk goed de kaartjes vd plantbeschrijving. Maak dan een mix van seizoenen. Dus zoek wat bloeiers voor het voorjaar, zomer en najaar en wat groenblijvende struiken/planten. Alles uitstallen en dan gemixt in je tuin zetten zodat overal wat bloeit per seizoen.

    - Zorg voor genoeg groenblijvers tussendoor zodat in de winter je tuin er ook nog leuk uitziet. Denk aan van dat leuke geel/groene siergras bijv.

    - let ook op kleur en hoogtes. Staat altijd bij hoe hoog het wordt. En mix ook daarmee. Dus wat bloeiers die wat groter worden zet je achterin en de kleine bloeiers ervoor. En zoek evt uit op kleur.

    - let op zon - schaduw en op winterhard.

    Wat ook leuk is: neem wat kruipplantjes. Dat bedekt de bodem leuk en is sterk. Of plantjes die wat over je bak gaan hangen. Denk aan Phlox, Aubrieta, Zeepkruid.

    Oja en volgend voorjaar kijk je of je tevreden bent. Dan vul je aan of kun je planten verplaatsen. Doe ik ook altijd en kan prima. Wel zorgen dat je het niet in een droge periode doet maar als er veel regen aankomt.
     
  15. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.371
    113
    Oh wat handig! Waar is dat? Heb ik nog nooit gezien.
     
  16. Claprose

    Claprose Actief lid

    9 jun 2020
    289
    490
    63
    Vrouw
    Ik heb mijn voortuin op het noorden en daar is het ook behoorlijk donker en er komt amper zon. Ik heb aan vaste planten:
    - Siergras in de hoogte
    - helleborus
    - gebroken hartje
    - herfstanemoon
    - krulhazelaar als struik
    - vergeet-mij-nietjes
    - viooltjes
    - maagdenpalm als bodembedekking
    - veel bolletjes lentebloeiers

    Als eenjarige heb ik vingerhoedskruid en ik ga proberen een dahlia op te krijgen want ik heb een hoekje waar ze zon in de avond schijnt. En aan de afrastering (schapenhekjes) zoek ik zaaigoed dat in de schaduw kan opkomen.

    Tip als je hortensia's overweegt: kijk in je omgeving welke kleur hortensia's hebben. In zure grond kleuren ze blauw en in niet-zure grond roze. Als je blauw wilt, dan kun je bij het poten een handvol spijkers onderin het gat doen en de kluit erop zetten. Dan wordt een roze hortensia blauw, de roest verzuurt de grond dan!
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  17. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.264
    4.134
    113
    Ik weet niet of je instagram hebt maar studiomayandjune is érg leuk om te volgen! Veel goede tips.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  18. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Nee,denk dat nog steeds die anemoon is. Eigenlijk hou ik niet zo van wit:D
    Clematissen alleen in paars en blauw. En het liefst die uit een bepaalde groep komen omdat de grootbloemige nogal eens last van verwelkingsziekte hebben. Maar deze gelukkig niet: ( is wel een grootbloemige)


    B67B0562-43C0-48EC-A732-BC8D2F577C34.jpeg
     
    YaelStone en Nic1976 vinden dit leuk.
  19. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    Baileyy vindt dit leuk.
  20. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.371
    113
    Super leuk zeg! Dankjewel. Ik bestel zoiets nooit online en had het bij het tuincentrum nooit gezien.
     

Deel Deze Pagina