Beginnen met zindelijkheidstraining

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Zoranya, 22 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    Onze dochter is nu bijna 20 maanden en ik vraag me af of we nu al met zindelijkheidstraining kunnen beginnen met haar.
    Ze roept af en toe "Poepen!" en rent dan naar de deur van de wc. Ook als we gaan douchen heeft ze nu al een paar keer na het uitkleden en luier uitdoen op de grond geplast, waarbij het lijkt alsof ze heel bewust wachtte tot haar luier uit is. Trekt ook af en toe aan haar luier, voor ons het signaal dat we moeten verschonen. Ze kan zichzelf nog niet uitkleden (wil wel, maar lukt nog niet).

    Kunnen we al beginnen? En zo ja, iemand tips over hoe het aan te pakken? Ze is nog niet heel consequent in het aangeven van het poepen of plassen, maar begint het dus wel te voelen en ook vies te vinden die luier (roept bah bij verschonen poepluier).
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk kan je al beginnen. Met beide kinderen op anderhalf begonnen om te wennen aan het potje, op vaste momenten op het potje zetten en dan uitvoerig prijzen áls er iets komt. En niet reageren als er niets komt. En dan hopen op het beste :)
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik zou idd beginnen met op het potje of de wc zetten.
    Op deze momenten, maar bijv ook altijd bij het verschonen of na het slapen.
    Maak er een gewoonten van. Het aantal momenten kan je gaan uitbreiden tot je het idee hebt dat de luier niet meer nodig is.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.497
    113
    Ja hoor ik zou gewoon beginnen. Natuurlijk niet verwachten dat ze opeens helemaal zindelijk is, maar kennis laten maken met wc/ potje kan nooit geen kwaad. Bij de oudste ook rond 1,5 begonnen. De jongste wordt in juli 2 en ben ik nu ook net langzaam mee begonnen, zij heeft een heel medisch traject achter de rug dus zindelijkheid zit er bij haar voorlopig nog niet in, maar ze wil nu elke keer als ik naar de wc ben geweest heel graag erop zitten, dus daar beginnen we nu mee, gewoon met de kleren aan. Vanmiddag liep ze zonder broek aan, dus toen in de onderbroek erop gezet, vond ze ook leuk en zo gaan we steeds een stapje verder.
    Als ze gepoept heeft komt ze dit ook netjes zeggen en vraagt om een schone luier, alleen door sondevoeding heeft ze geen vaste ontlasting dus dat is voor nu gewoon nog niet haalbaar op de wc.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, mooie leeftijd toch? Hier gingen ze dan een paar keer per dag (vaste momenten, bv voor het slapen gaan, voor het eten etc) even op de wc om te proberen. Potje vonden ze allebei niks, maar een paar keer opgezeten maar nooit vrienden mee geworden dus. Wc met verkleiner vond de oudste eerst even spannend, maar ze was al snel gewend. Jongste klom er meteen zonder weerstand op. Allebei wel in het begin zonder broek etc, ze wilden niet gewoon de broek omlaag en dan erop.

    Na een tijdje plasten ze dan op de wc, soort van per ongeluk denk ik. En toen begon het knopje om te gaan. Jongste zindelijk met 2 jaar, maar zij ging ook al vanaf 1jr (of zelfs nog jonger) dagelijks op de wc ‘proberen’. Oudste was 3jr, maar dat kwam vooral doordat ik zwanger was, ziek werd en vervolgens een baby kreeg ;)
     
  6. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Op deze leeftijd kun je prima een begin maken! Vlak na het wakker worden of na een maaltijd even op het potje zetten. Boekje voorlezen, spelen met je portomonnee, sleutelbos of afstandsbediening. Iets écht interessants wat alleen op het potje mag en grote kans dat ze dan zomaar eens 10 minuten zitten en er iets lukt.

    Hoe jonger je begint, hoe fijner. Er komt nl niet snel resultaat. En kinderen van 3+ zindelijk maken die niets gewend zijn is strijd, strijd, strijd.

    Zomaar 1 a 2x per dag beginnen zou ik zeggen. Als er eenmaal wat komt kun je dat vaker doen en zo ga je langzaam verder. Als ze poepen aangeeft zou ik daar zeker op anticiperen en op het toilet of potje zetten, net wat ze durft.
     
  7. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.822
    7.770
    113
    Amsterdam
    Zeker een begin maken, hier met dochter met 1.5 begonnen met potje. En gewoon heel enthousiast worden als er wat in zit. En idd op vaste momenten bijv doen, na wakker worden voor het slapen gaan etc.
    Uiteindelijk was ze met 2 overdag zindelijk.
     
  8. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    Bedankt voor de tips dames! We gaan ermee aan de slag. Is op deze leeftijd een potje fijner of een toiletbrilverkleiner?
     
  9. kimmaikel24

    kimmaikel24 Fanatiek lid

    22 nov 2012
    1.013
    638
    113
    Ik denk dat je beter met een potje kunt beginnen.
    Hier vond zoontje de toilet verkleiner nog eng in het begin
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Potje. Veel prettiger voor zo'n kleintje
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier vindt dochter van bijna 18 maand allebei prima.
    Maar potje is beter voor de houding, vooral met poepen, het is belangrijk dat de knietjes iets hoger zitten dan de billen namelijk. Op de wc is dat een stuk moeilijker.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier vonden ze wc met krukje ervoor veel fijner dan een potje.
     

Deel Deze Pagina