beginniveau lezen groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sunnygirl79, 14 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    Mijn kind is recent gestart in groep 3. Ze heeft de eerste week van de juf een pagina met 3 letter woorden meegekregen. Mijn dochter kan al een beetje lezen maar ze zei dat de juf had gezegd dat ze die elke dag moest oefenen om sneller te lezen.
    Het verbaast mij. Ligt de lat tegenwoordig zo hoog of heb ik iets gemist. Vroeger leerden wij 1 letter per dag en konden pas halverwege groep 3 lezen.
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    De meeste groep 3 methodes leren 2 letters per week aan en ze gaan inderdaad al vrij snel woordjes lezen met die letters.
    Thuis oefenen heeft in deze fase nog niet zoveel zin. Helemaal niet omdat ze eerst nog moeten wennen aan het groep 3 ritme dus kunnen ze thuis beter lekker buiten spelen ofzo!

    Mocht blijken dat ze rond de herfst moeite hebben met het onthouden van de letters kun je dan evt. thuis extra laten oefenen. Of als ze de synthese (letters aan elkaar plakken tot een woord) nog lastig vinden kun je dat met spelletjes oefenen en inderdaad woordrijtjes.

    Voor nu zou ik het lekker los laten, helemaal als je dochter al een beetje kan lezen.
     
    Sunnygirl79 vindt dit leuk.
  3. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Dit vind ik wel raar advies als vanuit school (nu via dochter) bladen meegegeven worden waar ze mee moeten oefenen. Het is duidelijk de bedoeling dat ze daar mee oefenen.
    Ik herken dat overigens ook zeker van toen mijn zoon in groep 3 zat. Toen kregen we ook bladen mee om te oefenen.

    Je zou ze er elke avond een kwartiertje bij kunnen pakken en dan spelendgewijs mee oefenen (zie jij dit woordje, zoek een woordje met de letter .. en lees het etc). Of even met de juf overleggen wat nou de bedoeling is.
     
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.047
    3.512
    113
    Vrouw
    Oudste heeft er 4 weken groep 3 op zitten en in de eerste week kwam inderdaad al huiswerk mee naar huis. Hier is gevraagd om elke dag 5 a 10 minuten te oefenen.
    Ze gebruiken bij ons de methode lijn 3. Ze kennen nu zo'n 10 letters/klanken, maar veel andere letters herkennen ze ook wel vanuit groep 2.
    Ik verbaas me hoe snel ze leren en vind het juist leuk om hem thuis te kunnen helpen. Je ziet hem groeien!
     
    Sunnygirl79 en Lies1611 vinden dit leuk.
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Nou dat laatste zou ik zeker doen ja.
     
    Sunnygirl79 vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wij hebben vorig jaar geen enkel blad meegekregen in de eerste helft. In de corona tijd kregen iedereen wel 1 minuut lijsten. Ze moest 1 min lang lezen en kijken hoeveel woorden ze konden lezen.

    Wat we zelf wel deden is samen stukjes lezen. Mocht hij kiezen woord voor woord, zin voor zin, stukje voor stukje.
    Moest je ook werkelijk zelf opletten:roflmao:
    Gewoon boekjes van thuis of van de bieb
     
    Sunnygirl79 vindt dit leuk.
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Hier heeft onze groep-3-er ook huiswerk. Elke week een blad met woordjes, elke dag even oefenen.
    Om de x aantal weken krijgen ze flitsletters mee.

    Ik vind het tempo niet raar als ik zie wat ze in groep 2 al aan letteraanbod hebben. Die letters worden nu herhaald en veel weten die dus al
     
  8. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Onze dochter is ook gestart in groep 3. Zij heeft echter nog geen huiswerk meegekregen.
    Zij kreeg in de eerste week 1 letter per dag en daarna 2 letters per dag. Ze kleien elke letter (kleine letter en hoofdletter), maken met hun lichaam elke geleerde letter na en doen op school diverse taakjes.
    Mijn dochter kent alle letters al en ook de diverse klanken (ie, ui, ie, eu).
    Wij lezen thuis weleens samen een paar zinnetjes, maar sowieso wordt er elke dag door ons voorgelezen 1 of 2 keer per dag.
     
  9. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    onze zoon is ook gestart in groep 3 en heeft nog geen huiswerk.

    We oefenen wel iedere avond ongeveer 10 minuten, soms korter soms (veel) langer. We wisselen heel erg met activiteiten om het leesproces ook leuk te houden. Scheelt wellicht dat ik zelf ook jarenlang juf van groep 3 ben geweest en dus wel ongeveer weet wat ik kan doe en wat past bij het niveau en hoe/ wat je allmaal kan aanbieden en dat ik zelf kan inschatten wat nog geoefend moet worden en wat al goed gaat. Al moet ik zeggen: Wij gaven ook pas na de herfstvakantie tips om thuis te lezen. Voor de een was thuis oefenen belangrijker dan de ander..

    Maar.... Dit doen wij zoal zelf thuis:
    - letterkwartet
    - woord memory (ook makkelijk zelf te maken)
    - lezen in boekje avi start
    - rijtjes woordjes (voor-koor-door)
    - spelletjes: zoals ik lees voor, hij leest mee en ik lees expres een foutje.
    - letters flitsen, steeds meer in 20 seconden, probeer record te verbreken
    - rompompom woordenmaker
    - gekke-plekke-lezen: bedenk een rare plek in huis (in een leeg bad, in de kast, onder tafel etc.) en ga daar samen lezen
    - zaklamp lezen: kamer donker maken en boekje of woordjes lezen met gebruik van een zaklamp
    - feest-lezen: laat je kind woordjes lezen en vertel dat 1 woordje feest heeft, wanneer hij of zij dat woordje lees blaas je op zo'n uitrolbare feesttoeter. En dan natuurlijk ook andersom. Ik lees, hij leest mee, ben ik op het feestwoord dan blaast hij op de toeter.

    etc!
     
    Sunnygirl79 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  10. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Allemaal superleuke ideeen maar........ echt niet bij alle kinderen nodig om elke avond te doen.
    De meeste activiteiten die je noemt zijn vooral activiteiten die je halverwege groep 3 gaat doen, behalve het letters flitsen dan.
    Een kind wat zich normaal ontwikkelt heeft het echt niet nodig om huiswerk te doen. Je moet je overigens afvragen welk jong kind hier wel bij gebaat is.
    Natuurlijk als je kind van spelletjes houdt kun je evengoed een letterspelletje doen als een willekeurig ander spel en op een leuke manier lezen is altijd goed.
    Voorlezen is echter nog veel belangrijker. Ik zou zeggen doe dat gewoon elke avond en verder als je kind het leuk vindt om te lezen kun je daarop inspelen. Maar verder is het zeker geen must om na een lange schooldag je kind nóg meer te laten oefenen. Hier zijn er 4 weken voorbij in groep 3 en nu begint onze zoon een beetje gewend te raken aan wat allemaal op ze af komt in groep 3. Thuis kan hij heerlijk spelen en lekker ontspannen. De letters kent hij al die hoeven we echt niet extra te oefenen.
     
    Dubbelgeluk, Kieki, Roanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Hier is ze ook net sinds 2wk gestart in groep 3 en herken het inderdaad ook. Vandaag wat letters meegekregen en een leesblad. Ze heeft geloof ik al een stuk of 8 a 10 letters/klanken behandeld op school, inclusief de schrijfletter.

    Algemeen advies vanuit school is dagelijks 5minuten laten lezen of oefenen met letters/klanken.

    Nu weet ik niet zo goed wat het niveau van dochter is tov wat moet, hoort of gemiddeld is. Maar ze verteld een stuk enthousiaster over school sinds ze in groep 3 zit. Hoor van andere ouders dat dat alleen niet zo bij iedereen is..
     
    Sunnygirl79 vindt dit leuk.
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Mijn oudste heeft vorig jaar geen huiswerk meegekregen (buiten coronatijd om). Wel het advies aan het begin van het schooljaar om dagelijks samen te lezen.
    Ik vind dat het leren lezen erg snel gaat. Met de herfstvakantie las ze al simpele boekjes en aan het einde van het jaar las ze op E5 niveau.
     
  13. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    superleuke ideeën. Bedankt. Sommige dingen heb ik niet maar memory zou ik bijv. zelf kunnen maken. Ik denk dat spelletjes leuker zijn, dan rijtjes woordjes lezen. Al heb ik dat ook gedaan en 1 minuut leest dochter ca 14 woorden. Ik dacht zelf dat het wel prima is voor nu.
     
  14. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    Dat is knap E5. Ik ben blij met E3.
     
    puzzelstukje en Athina vinden dit leuk.
  15. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    over voorlezen gesproken, is luisterboek ook voldoende of moet het echt door ons zelf worden voorgelezen?
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier nog geen huiswerk of oefenbladen etc, maar ze leren wel heel vlot meer letters valt me op. Bij mijn oudste - 2 jaar geleden - ging dat in een wat lager tempo. Moet zeggen dat de huidige methode wel erg leuk klinkt, met veel beweging en spelletjes (letters schrijven in de lucht met je neus, lettervorm maken met je lichaam, een beweging bij de klank maken, een soort rijmpje voor hoe je de letter schrijft etc). Mijn dochter vindt het vooralsnog erg leuk allemaal!
     
  17. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Hier ook zo!
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wij deden luisterboeken als extra. Elke avond voor het slapen gaan toch een stuk van een verhaal.

    Het huiswerk mee krijgen in de eerste week is toch wel apart. Ik geloof dat ze 2,3 letters/klanken in de week behandelde.
    De meeste letters kende ze dan al omdat ze de letter van de week hadden in groep 1 en 2. Als ze het eenmaal onder knie hebben kan het zeker heel hard gaan.
    En hij ziet ons ook lezen dat zal ook wel helpen

    Halverwege groep 3 las hij m4 en eind groep 3 E5.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier kregen ze/we ook de opdracht elke dag 10 minuutjes te lezen. Leren lezen is kilometers maken, ze leren het dus enkel door het (veel) te doen. Gelukkig vonden ze lezen leuk, waardoor het geen straf was. Wij lazen iedere avond voor en ze lazen iedere avond zelf, afwisselend voor of na het voorlezen of we lazen samen. De jongste had dat overigens vrij snel bekeken, maar ze las evengoed prima.
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je zelf voorleest is er meer interactie. Dus je kunt eens vragen 'Hoe denk je dat het nu verder gaat?' Of 'Waarom doet Pietje dat?' Ook kun je lastige woorden uitleggen.
    Ik zou dus zelf zo veel mogelijk voor zelf voorlezen kiezen. Maar als dat niet gaat is een luisterboek natuurlijk een prima alternatief.
     
    ikkie97 en NiekeKris vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina