Bekkeninstabiliteit

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mxm, 28 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    Wie heeft er advies voor mij?

    Ik verga s’nachts van de pijn in mijn onderrug (links) bij draaien in bed, omhoog komen en lopen. Zoals vannacht ook; strompelend naar de wc. Het is echt een pijn die er zo inschiet als ik draai, en dan weer inschiet als ik overeind kom. Ik kon vannacht wel janken... ik lig ook alleen nog maar op m’n linkerzijde omdat aangegeven werd dat dit beter is voor de doorbloeding van de placenta.

    Ik begin er steeds meer last van te krijgen,,
    Ik werk in de kinderopvang op een BSO (dit al aangegeven ivm mijn rug) maar het word gewoon steeds erger... Eigenlijk gewoon niet normaal.

    Ik moet nog 3 weken werken tot mijn vakantie voor mijn verlof. (34 weken met verlof, 2 weken ervoor nog vakantie) ik werk 2 ochtenden en 4 middagen. (Ma: VSO&BSO, Di: BSO Wo: VRIJ, Do: BSO, Vr: VSO&BSO)

    Ik vind het moeilijk. Zal ik aangeven dat het werk me teveel word. Of echt een stuk “minder doen” op m’n werk. (Hier bedoel ik meer zitten mee) ik denk zelf steeds; nog maar 3 weken...
     
  2. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik zou eens een bekken fysiotherapeut bellen en een afspraak maken dan kan die kijken en tips geven.

    Heel veel succes en sterkte.
     
    mxm vindt dit leuk.
  3. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    Dankjewel! Dat ga ik doen
     
  4. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Ik zou inderdaad ook langs een bekkenfysiotherapeut gaan, soms kunnen kleine oefeningen een groot verschil maken (spreek uit ervaring, vanuit mijn vorige zwangerschap) en ik zou ook op je werk aangeven dat het niet gaat.

    Persoonlijk heb ik de instelling dat als je naar je werk gaat, ze op je moeten kunnen rekenen. Wellicht kun je in overleg wel meer helpen bij knutselactiviteiten (ik noem maar iets), waar bij je kunt zitten en zijn er nog andere mogelijkheden. Iedereen zal begrip hebben dat je ver in de zwangerschap bent en wat aangepast werk wilt doen of als het echt niet meer gaat je ziek meldt. Uit jezelf minder doen, zal wellicht op minder krediet kunnen rekenen.
     
    mxm vindt dit leuk.
  5. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ik heb ook zeer last van bekkeninstabiliteit met daarbij een grote buik. Dit is mijn 3e zwangerschap dus ook thuis wel 2 kinderen die nog verzorgd moeten worden etc.
    Ik ben rond 27 weken in gesprek gegaan met mijn leidinggevende. Afgesproken dat ik rustiger aan zou doen en na mijn vakantie volledig ziektewet.
    Ik.loop ook bij een bekkenfysio. Mijn ervaring is dat deze wel wat kan helpen bij het omgaan met je klachten dmv oefeningen en masseren, maar het neemt de instabiliteit niet weg. En komt dus vaak net zo hard weer terug, zeker wanneer je intensief werk hebt.

    Ik zou dus wel voor ziekmelding gaan, misschien gedeeltelijk. Je moet nog even en je hebt een vrij lichamelijk belastend beroep. Nu je rust niet nemen betekend dat je jezelf na de zwangerschap/bevalling tegen gaat komen. Je hebt maar 1 lijf. Wees er zuinig op.
     
    mxm vindt dit leuk.
  6. Boterbabbelaar

    Boterbabbelaar Actief lid

    7 jul 2014
    418
    234
    43
    Vrouw
    Zeeland
    Ik lees even mee.. Loop al bij een bekkentherapeut maar wat @NdNk ook zegt, het neemt de instabiliteit niet weg.. Vind het nu zo'n lastige keuze: ga ik (deels) in de ziektewet? Ik word namelijk ook erg moe van die bekkenklachten en moet de dag na het werk vaak bijkomen. Met een peuter van 3 jaar en een huishouden betekent dat dus dat er aan het huishouden vrijwel niks kan gebeuren, want de dag erna moet ik weer werken dus ik moet rustig aan doen. Heb nu het gevoel dat ik echt leef van werk naar werkmoment om het maar zo lang mogelijk vol te houden. (En als ik dit zo typ dan weet ik wat ik moet doen, maar ik vind het zó lastig om voor mezelf te kiezen, ook omdat er bij ons veel langdurig zieken zijn en het rooster echt een rommeltje is)
     
    mxm vindt dit leuk.
  7. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Even heel cru gezegd maar schijt hebben aan wat er verder gebeurd op je werk. Als je nu niet voor jezelf kiest ben je straks ook langdurig ziek omdat je teveel gedaan hebt en ontzettend lang aan het herstellen ben na de bevalling.
     
    Boterbabbelaar vindt dit leuk.
  8. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Het lijkt lastig om voor jezelf te kiezen, maar je werk krijgt jouw ziekt egewoon vergoed via het uwv. En dus hebben ze ruimte om iemand anders in te zetten of zo nodig een vervanger te zoeken.
    Daarbij heb ik zelf al op tijd aangegeven dat er vervanging zal moeten zijn voor verlofdatum. Omdat een zwangerschapsverloop nu eenmaal moeilijk te voorspellen is.

    Echt, je zit straks nog meer als je niet je rust kan pakken en voor jezelf en je kleine op komt. Onderschat bekkeninstabiliteit niet. Het is bij mij ook na mijn bevalling soort van revalideren, veel rugklachten etc.

    Dus bespreekbaar maken en duidelijk zijn in wat je wel en en niet kan.
     
  9. Asssepoester

    2 aug 2018
    81
    49
    18
    Vrouw
    Ik heb er ook heel erg last van gehad en heb me na heel lang lopen kwakkelen ziek gemeld. Het voelde destijds een beetje als falen.. (ene collega is gewoon tot 36 weken gaan werken, waarom lukt het mij niet?!)
    Maar f*ck it! Ik zit mezelf nu echt voor gek te verklaren, waarom heb ik er zolang mee zitten lopen?
    Echt, kies voor jezelf en voor je baby! Extra stress is nergens voor nodig! En zoals hierboven al aangegeven, je werk krijgt het via de uwv vergoed. Je doet ze niks ergs aan.
     
  10. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik zou het toch melden op je werk. Ik vond het supermoeilijk, maar uiteindelijk in eerste instantie 50% ziek gemeld, en later moest ik aangeven dat ik het werk niet meer kon uitvoeren. Nu zoeken ze naar vervangende werkzaamheden.
    Mijn collega's zeiden allemaal dat ik echt voor mezelf moest kiezen. Het is belangrijker dat je je grenzen aan geeft dan dat je aanmoddert en zo je werk niet goed kunt uitvoeren en daarnaast ook nog eens niet voor je andere kind kunt zorgen.
     
  11. fruitcoctail

    fruitcoctail Niet meer actief

    Mijn advies , luister na je lichaam
    Ik zit een jaar na de bevalling nog steeds in de ziektewet
     
  12. Boterbabbelaar

    Boterbabbelaar Actief lid

    7 jul 2014
    418
    234
    43
    Vrouw
    Zeeland
    Ik ga vanaf morgen halve dagen werken. Kreeg het echt niet meer voor elkaar. Baal er wel van, voelt heel rot en aan de andere kant als een opluchting.

    @mxm Hoe is het met jou nu?
     
  13. Diz

    Diz Actief lid

    9 okt 2012
    225
    20
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben ook met de 28 weken ziektewet ingegaan ivm bekkenklachten. Ik ben regelmatig op het werk te vinden voor een paar uurtjes, wat ik kan doen, doe ik en wat niet lukt, laat ik liggen.
    Ik had wel voor 50% in de ziektewet geweld, maar mijn leidinggevende dacht daar anders over. Die zei, ik heb je liever straks na je verlof zonder klachten terug. Ik heb geboft met mijn leidinggevende.
    Door nu rustig aan te doen, heb ik geen pijn, wat voor mij echte en enorme winst is!
     
  14. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    O die bekkeninstabiliteit, zo klote! Ik heb er bij mijn eerste zwangerschap veel last van gehad en zat vanaf 32 weken volledig in de ziektewet. Nu ben ik bijna 19 weken zwanger van nr 2 en heb er sinds een tijdje alweer erg veel last van.

    Ik zou inderdaad adviseren zeker voor 50% of volledig de ziektewet in te gaan, denk aan jezelf en de kleine. Zelfs na de zwangerschap kan je er nog last van hebben(heb ik ook gehad helaas). Een goede fysio kan iets helpen, helaas neemt het de klachten niet weg(zoals meerder al zeiden hier).

    Ik werk nu 3 dagen maar heb daarnaast nog het huishouden en een peuter, ik ben bang dat ik het ook nu niet vol houd tot 40 weken. De nachten zijn nu al geen pretje meer en ik weet van de vorige keer dat het alleen maar erger word.
     
  15. Semmie87

    Semmie87 Actief lid

    2 mrt 2016
    305
    168
    43
    NULL
    NULL
    Goed dat je deze keus gemaakt hebt, het is zeker moeilijk maar ze hebben veel meer aan jou als jij straks na je verlof weer volledig aan het werk kan! Dit overkomt je, je hebt zelf niet gekozen voor deze klachten.
     
    Boterbabbelaar vindt dit leuk.
  16. B3ngel

    B3ngel Actief lid

    2 sep 2013
    433
    161
    43
    NULL
    NULL
    Goede keuze @Boterbabbelaar !

    @mxm zeker aangeven en deels ziektewet in gaan. Ik ben bij de eerste ook veel te lang doorgelopen in het kader ‘ach het is nog maar x weken’. Achteraf heel veel spijt van gehad want ik na de bevalling nog een flinke tijd in de ziektewet gezeten, 2x p/w 2u was al teveel in het begin. En nog steeds is mijn bekken/onderrug een zwakke plek.

    De klachten die jij beschrijft wijzen erop dat je BI echt behoorlijk heftig is. Bekkenfyso kan verlichting geven maar als ik heel eerlijk ben twijfel ik of je er nu nog veel aan gaat hebben nu je klachten al zo ver gevorderd zijn. Ik zou sowieso zsm een afspraak maken om te kijken wat fysio voor je kan doen. En zsm een gesprek met je leidinggevende aangaan dat het niet meer gaat. 50% of misschien zelfs nog minder gaan werken. Anders heb je echt alleen jezelf er mee en is zowel de laatste periode voor je bevalling als je herstelperiode onnoemlijk veel zwaarder.
     
  17. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Even hé.. ik ging met 12 en met 6 weken vanwege mijn bekken de ziekte wet ik. Jullie zijn allebei de 30 weken gepasseerd.. kom op voor jezelf.. luister naar dat lichaam.. het gaat over 4/6 weken dat je extra niet aanwezig bent in een werkzaam leven van zo'n 40 a 50 jaar!!

    je kan/mag/moet echt nog genoeg jaren werken om nu je lichaam op de eerste plaats te zetten.
     
  18. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Even hé.. ik ging met 12 en met 6 weken vanwege mijn bekken de ziekte wet ik. Jullie zijn allebei de 30 weken gepasseerd.. kom op voor jezelf.. luister naar dat lichaam.. het gaat over 4/6 weken dat je extra niet aanwezig bent in een werkzaam leven van zo'n 40 a 50 jaar!!

    je kan/mag/moet echt nog genoeg jaren werken om nu je lichaam op de eerste plaats te zetten.
     
    Semmie87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina