Bekkenklachten en werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door wiedeltje, 20 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Ik heb last van bekkeninstabiliteit en ik heb een kantoorbaan. Nu is sinds kort dat de bekkenpijn zo heftig is, vooral na een dag werk, dat ik het werk niet meer volhoud.
    Ik werk 2 dagen in de week en die dagen zijn ook na elkaar, wat het nog heftiger maakt.

    Maar terwijl ik probeer met aanpassingen mijn werk te doen (door thuis te werken, daar meer afwisseling qua houding en verspreid over de dag werken), zegt mijn baas tot mijn verbazing, ik kan je ook gewoon ziek melden bij het uwv.

    Ik voel me daar niet heel prettig bij, maar aan de andere kant geeft het ook opluchting.

    Waarom niet:
    - ik zie met aanpassingen mijn werk nog wel zitten.
    - ik wil de dingen die ik heb liggen graag afronden
    - ik voel me niet 'ziek' genoeg om ziekgemeld te worden. Misschien ook omdat het in mijn hoofd wel wil, maar ik tegen de beperkingen van mijn lijf aan loop
    - ik voel me schuldig als ik eerder stop. Zwangerschapsverlof is al zo irritant voor een baas.

    Waarom wel:
    - ik houd thuis al veel rekening met allerlei dingen ivm de bekkenklachten, tot nog toe op het werk niet, maar gewoon doorwerken kan in ieder geval niet meer. Stoppen met werken scheelt wel veel voor thuis, en dus ook voor mijn lijf.
    - eigenlijk is er thuis niet genoeg werk, ik heb het idee dat mijn baas dit geen goede oplossing vindt.
    - het is nog maar een paar keer werken. Ik zou al 6 weken van tevoren met verlof gaan, en de week ervoor heb ik ook nog vakantie opgenomen. (dit is ook een reden om niet te doen)

    Iemand die goede raad heeft?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    In de ziektewet gaan en de tijd nemen voor bekkenfysio om wel te blijven trainen.

    Je bent voor de ziektwet verzekerd: als er een auto knalt op jouw auto en je schade hebt, ga je dat ook op de verzekering verhalen: nu heeft je lijf schade, waarom dan ook niet gebruik maken van dat vangnet? :) het is er met een reden. De baas krijgt je loon via uwv dus ook die is tevreden
     
  3. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Eens met groenebomen. Als je echt perse door wilt dan kun je ook nog 50% in de ziektewet gaan. Dan werk je maar 1 hele dag. Of 2 halve dagen. Als je dan toch door wilt werken zou ik persoonlijk voor 2 halve dagen gaan. Want een hele dag is gewoon te lang
     
  4. Lieve91

    Lieve91 Actief lid

    15 feb 2021
    384
    353
    63
    Vrouw
    Alsof ik mezelf hoor. Ik had bij de 2e erge bekkeninstabiliteit.
    Ga je al naar een fysio trouwens?

    Ik doe zelf fysiek zwaar werk. Dat werd mijn met 22 weken echt te zwaar. Toen werd ik overplaatst naar kantoor. Maar toch de hele dag zitten (en idd af en toe van houding veranderen) was ook zwaar!

    Mijn fysio zei echt dat ik naar mijn lichaam moest luisteren. Als ik doorging dan moest ik straks de laatste weken van mijn zwangerschap doorbrengen in een rolstoel. Dat was wel het laatste wat ik wilde.
    Ik heb een hart voor mijn werk maar toen zei iemand tegen mij “op je werk ben je vervangbaar, thuis niet” Die kwam wel even binnen. Eigenlijk ben ik te lang doorgegaan. En dat resulteerde ook in dat ik na de bevalling en weken daarna nog niet af was van de bekkeninstabiliteit. Ik nu heb ik nog met bepaalde dingen er last van.
    Ik weet je hart en hoofd willen niet altijd hetzelfde maar er is er maar eentje zoals jij. Wees er zuinig op!
     
  5. Lieve91

    Lieve91 Actief lid

    15 feb 2021
    384
    353
    63
    Vrouw
     
  6. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Ik kan je advies geven vanuit mijn eigen situatie, stop met werken. Vond het ook helemaal geen fijne beslissing maar ik merk nu dat m'n lichaam het zo hard nodig vind. Verder heb ik elke week fysio.

    Je ligt er straks toch al uit met je zwangerschapsverlof. Gooi die week vakantie lekker achter je verlof aan en denk aan jezelf, en vooral je kindje.
     
  7. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Je zou het nog op 50% kunnen proberen, met halve dagen?
    Ik begrijp je gevoel hoor, ik ben al vanaf 14 weken voor de helft ziekgemeld. Dat voelt als een eeuwigheid en echt lullig. Maar ik had gelukkig alle begrip op het werk en het klinkt alsof jou leidinggevende dat ook heeft als die zelf al over ziekmelden begint.
    Je werkgever krijgt 100% van jouw ziektekosten vergoed als het zwangerschap gerelateerd is.
    Ik ben ziekgemeld om een andere reden, maar inmiddels werkt ook mijn bekken tegen. Hele dagen zitten raad mijn fysio me af.
    Heb je al een bekkenfysio bezocht?
     
    MamaDiamantje vindt dit leuk.
  8. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Bedankt voor de adviezen. Iedereen raad me aan om te stoppen met werken, ook in mijn omgeving. Het voelt gewoon niet helemaal lekker ofzo.

    Ik bezoek inderdaad een bekkenfysio. Ze heeft me niet keihard aangeraden om te stoppen. Wel dat er iets moet veranderen omdat het zo niet goed gaat komen. Donderdag moet ik weer naar de fysio. Ik ga haar nog vragen wat ze me aanraad.
     
    Lieve91 vindt dit leuk.
  9. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    In overleg met de fysio en bedrijfsarts misschien kijken wat nog wel gaat? En voor de overige uren dan ziekmelden?
    Ik herken het gevoel van niet ziek willen melden, heb mijn volledige (25) uur gewerkt tot mijn vakantie en daarna verlof, maar ik merk zooooo ontzettend het verschil nu ik niet werk. Ik kan weer zoveel meer en voel me prettiger. Achteraf had ik niet zo door moeten buffelen. Misschien aan de fysio vragen of er gevolgen zijn op de lange termijn als je zo door blijft gaan? Kan je misschien over de streep trekken.
     
  10. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Ik heb me tijdens mijn 2e zwangerschap niet ziek gemeld tegen beter weten in. Alleen de laatste 2 weken heb ik me een halve dag ziek gemeld. Achteraf had ik me veel eerder ziek moeten melden en had me dat wellicht leed achteraf bespaard!
     
  11. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Ik heb het met de bekkenfysio therapeut besproken en ook zij gaf aan dat het beter is om te stoppen.
    Dus de knoop doorgehakt en ik ga inderdaad stoppen. Volgende week nog 1x naar kantoor om af te ronden en over te dragen. En dan stop ik helemaal.
    Het geeft me toch rust nu de knoop is doorgehakt. Ik hoef straks niet meer de rest van de week bij te komen en op te laden voor die 2 dagen werken.
     
    Lieve91 en bluedrake vinden dit leuk.
  12. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Tja, zwanger zijn is voor een werkgever misschien niet "leuk" maar daarvoor biedt de overheid vangnetten voor de werkgevers (anders zou er geen vrouw meer worden aangenomen). Dus medelijden hoef je niet met je werkgever te hebben, een vrouw kan nou eenmaal zwanger worden... Punt.

    Goed dat je kiest voor je lichaam... Je lijf heb je maar 1x, werk wisselt in je leven nogal.
     
  13. MamaDiamantje

    MamaDiamantje Bekend lid

    30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    Hier idem, ook al sinds week of 12 , eerst 2 uur minder per dag , en sinds 20 weken voor de helft, dus 5 dagen van 4 uur per dag. Ik voel me daar geen moment lullig over. Eigen gezondheid is belangrijkste hoor.
    Ik heb ook een kantoorbaan, lijkt simpel maar zitten de hele dag is echt geen pretje.
     

Deel Deze Pagina