Belangerijke bloedtesten i..m. vruchtbaarheid

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Kramertje, 5 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Beste dames,

    Wij hebben 3 volledige ICSI pogingen achter de rug (3e poging zwanger van een tweeling, maar helaas miskraam bij 10,5 week) en een afgebroken ICSI.

    Nu hebben we zojuist de uitslag van het zaadonderzoek gehad van mijn man en qua beweeglijkheid een prima uitslag (67% beweeglijk A + B na opwerking), maar hoeveelheid na opwerking 100.000....:cry: Oke, schouders eronder en weer door.....

    Nu gaan we een nieuwe ICSI poging doen, maar omdat deze zelf betaald moet worden, wil ik wel weten of bij mij verder 'alles' voor zover dat kan, goed is. Dit omdat we anders toch naar Gent willen gaan. Nu hebben ze in de afgelopen 2 jaar al wat bloedtesten bij mij gedaan en altijd hoorde ik bij de uitslag "deze waren goed", maar wil toch eens even weten wat er dan precies "allemaal" goed was en anders voor de volgende poging toch eerst e.e.a. (weer) laten testen. AMH waarde, progestoron waarde, zeg het maar. Hebben ze bij jullie bloedtesten gedaan en zo ja wat? Dan kan ik eens even een vragenlijstje maken welke ik morgen voor wil leggen bij de fertiliteitsafdeling.

    Alvast mijn dank.
     
  2. Marissie82

    Marissie82 Bekend lid

    24 jul 2016
    960
    362
    63
    Vrouw
    Als je je laat verzekeren bij de UMC zorgverzekering dan krijg je poging 4 en 5 ook vergoed!

    Verder lees ik graag mee. Ik wil dit ook voorleggen aan onze arts bij de evaluatie
     
  3. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    UMC vergoed alleen nog een 4e poging sinds januari 2019. Het idee is ook om einde van het jaar over te stappen maar dan kunnen we pas in januari 2020 weer een poging doen. Aangezien ik net 40 geworden ben willen we ook niet te lang meer wachten en hebben we gekozen voor een zelf betaalde poging. Helaas was de zaadkwaliteit niet goed genoeg, anders hadden we tot januari IUI’s mogen doen van de gynaecoloog.
     
  4. snoopy100

    snoopy100 Actief lid

    12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    Bij mij hebben ze in Gent getest op schildklier functie, immuun factor en bloedstolling. Er kwam bij mij bij alle 3 een lichte afwijking uit. Daarom gebruik ik nu bij de laatste cryo tp: thyrax, aspirine en prednisolon. Heel benieuwd of dit wat gaat doen!
     
  5. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Let trouwens wel even op: als je al zelf een poging hebt betaald, vergoed UMC geen poging meer.
     
  6. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Is dat zo? Dat wist ik dan weer niet. Mmmm dat maakt het besluit dan weer wat lastiger want gezien mijn leeftijd willen we gewoon niet wachten tot januari.....
     
  7. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Ja, dat is een hele zure appel. Ik heb het zelf niet meegemaakt. Maar wel iemand die ik heb leren kennen tijdens het traject. Een gewaarschuwd mens telt voor 2...
     
  8. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Dank je wel, lief dat je het even laat weten! Ga vanmiddag eens even een belletje plegen met UMC om navraag te doen hierover. Wij hadden dus ook zoiets van we betalen nu zelf een poging en mocht het niet lukken stappen we over in december voor een betaalde ICSI-4.
     
  9. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Zal zeker even bellen ja, dan kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan straks!

    In de tussentijd duim ik dat jullie gauw een kindje mogen verwelkomen, wat een lange weg hebben jullie al afgelegd.
     
  10. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Niet vertellen dat je al een zelfbetaalde poging hebt gedaan? Volgens mij hoeft de verzekeraar daar niets van te weten als er geen declaraties komen.
    Qua bloedonderzoek:
    AMH, FSH (cd3), LH, oestradiol, prolactine
    Je kunt vitamine D, B12, E laten testen
    In Gent doen ze extra:
    Stolling (o.a. Factor V Leiden, Factor II en nog wat dingen)
    Autoimmuunstoornissen
    Schildklier
    Karyotypering
     
  11. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Ik denk dat zoiets moeilijk achter te houden is voor je verzekeraar. Voor een vergoede poging wordt er toch bepaalde informatie doorgegeven aan de verzekeraar, waaronder vast ook de hoeveelste poging het is. Persoonlijk zou ik de gok niet nemen. Beter vooraf even bellen en weten waar je aan toe bent, voor verrassingen komen te staan is het ergste wat er is in deze. Het is erg kostbaar allemaal.
     
  12. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Bij mijn weten niet hoor. Verzekeraars checken het vaak niet, ook niet als je overstapt naar een andere verzekeraar. En als je bij verschillende klinieken pogingen hebt gedaan is er als er niets gedeclareerd is al helemaal geen touw meer aan vast te knopen. Bij mijn weten is de indicatie "IVF/ICSI bij verminderde vruchtbaarheid" of zoiets. Aantal pogingen wordt niet genoemd.
     
  13. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Heb de fertiliteitsarts gespoken maar deze kende de regel niet en adviseerde om de betreffende zorgverzekeraar te bellen, dus die ga ik vanmiddag maar eens bellen. Dank je wel lif van je. Jij gefeliciteerd met je zwangerschap, zo te zien ook al ff bezig.
     
  14. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Dank je! Heb inmiddels de arts gespoken en zonder moeilijk te doen mag ik op alles prikken (ze had het over een stuk of 7-8 dingen), dus kan van de week het formulier ophalen en bloed prikken.
     
  15. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Dit jaar zit ik nog bij Menzis en deze hebben nu 3 pogingen vergoed. Deze 4e poging zouden we zelf gaan betalen en dan in januari als het nodig is via UMC. Ik ga voor de zekerheid toch even bellen. Dadelijk stap ik over, ga ik flink meer premie betalen en vergoeden ze de poging niet... dan ben ik nog meer geld kwijt.
     
  16. Kiwietje85

    Kiwietje85 Bekend lid

    16 mei 2017
    500
    283
    63
    Vrouw
    Bij mijn poging in Gent had de arts op het aanvraagformulier geschreven '4e ICSI' dus dat risico loop je zeker denk ik. En door wie het ook betaald is, het blijft je 4e poging (5e als je deze eerst doet dus). Maar het punt van je leeftijd is belangrijk en ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar zou wel serieus overwegen of wachten het geld wel waard is als je je daarna misschien altijd blijft afvragen 'wat als...'

    Persoonlijk heb ik wel direct een positieve ervaring met Gent... 1e positieve test na 5 jaar in handen gehad. Er lijkt nu helaas een vmk aan te komen maar toch. Waar Gent overigens wel heel moeilijk over doet is als je de aanvullende verzekering bij UMC hebt maar de basis niet. Ik heb het daardoor zelf voor moeten schieten maar lijkt wel goed te zijn gekomen nu.
     
  17. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Dit bedoel ik inderdaad, risico zou ik niet willen lopen.

    @Kramertje ik was benieuwd of je al wat informatie had.
     
  18. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Ik vind het persoonlijk iets heel raars van de verzekeraar. Er worden 4 pogingen vergoed. het zou er dus niet toe moeten doen of je er tussendoor eentje zelf betaald hebt of niet. Zij betalen er nog steeds maar 4. Het is ook maar net hoe je de vergoeding van 4 pogingen interpeteerd. Maar goed als het zo is......, regels zijn regels.

    Ik ben heel tevreden met de kliniek waar we nu lopen. Voor de ICSI pogingen gewoon natuurlijk zwanger. 3e ICSI hier in Nederland ook zwanger (hebben helaas door een huwelijk, huis kopen, etc 2 jaar over de 3 pogingen gedaan. Maar de 2e terugplaatsing was ik zwanger, dus best snel gezien mijn leeftijd). Maar gezien het feit dat ik lastiger te stimuleren ben en ze hier in Nederland niet hoger mogen met het aantal eenheden, zou Gent weleens een optie kunnen zijn, omdat ze daar gewoon meer individueel kijken en we dan hopelijk ook een paar cryo's hebben.

    We gaan ook zeker niet wachten. Geld is geen issue en hoeven er geen boterham minder om te eten. We gaan dan ook zodra ik mijn menstruatie krijg gewoon een poging doen. Als het dan zo is dat UMC inderdaad geen poging meer vergoed daarna (ze gaan me terugbellen), dan is het jammer en stap ik niet over einde van het jaar. En wellicht is het ook niet meer nodig dan.
     
  19. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Nee nog niet. Ik heb ze gebeld gisteren en dit voorgelegd en ze gaan me deze week terugbellen. Ze gaf wel aan dat het nog niet bekend is of er in 2020 ook nog steeds 4 pogingen vergoed worden. Tja dat kan natuurlijk ook, ze zijn vorig jaar tenslotte ook van 5 naar 4 pogingen gegaan.

    Maar voor ons maakt het niet uit of ze het wel of niet gaan vergoeden, wij starten zodra mijn menstruatie doorbreekt toch gewoon met een zelf betaalde poging omdat we niet willen wachten tot januari.

    Als ik antwoord heb laat ik het nog even weten.
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  20. Kiwietje85

    Kiwietje85 Bekend lid

    16 mei 2017
    500
    283
    63
    Vrouw
    Ja ik hoop absoluut met je mee dat het na de 4e niet meer nodig is! Stimulatie is bij mij de afgelopen keer opgehoogd van 225 IE naar 300 IE, weet niet wat de max in NL is?
     

Deel Deze Pagina