belangstelling voor ons huis: een Pools stel, kunnen en mogen ze een huis kopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Annemeis, 8 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Hoi dames,

    Even een vraagje: er is interesse in ons huis. het gaat om een Pools stel. Ze gaan nu kijken of ze het kunnen financieren (179.000 k.k. wordt denk ik 175.000 K.k.) Dus een hypotheek van rond de 184.000 grof geschat.

    Nu verbaasde het mij dat het een Pools stel is, je moet toch beide een vast contract of werkgeversverklaring hebben? En samen toch rond de 45.000 per jaar verdienen bruto om de hypotheek rond te krijgen.

    Ik hoop natuurlijk van harte dat ze dat gaat lukken maar ik heb zo mn twijfels... het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat ze een hypotheek kunnen krijgen omdat ze vaak gastarbeiders zijn hier maar ik ken zelf geen Poolse mensen dus weet hun situaties niet.

    Nu hoorde ik net dat er veel Polen in Nederland een huis schijnen te kopen tegenwoordig.

    Wie weet hoe dat zit?
     
  2. tikigo

    tikigo Bekend lid

    16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Waarom niet?
    Ik ken Poolse mensen en Hongaarse mensen die meer verdienen dan ik en mijn man bij elkaar.... Werk op een accountants kantoor en zie het vaker
     
  3. fee90

    fee90 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Waarom zou dat niet kunnen? Weet je wat voor werk ze doen? Als ze gewoon werken kunnen ze idd een hypotheek afsluiten.
     
  4. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.378
    3.246
    113
    Kan prima hoor, mijn man is ook geen officiële Nederlander en heeft ook gewoon een hypotheek!
     
  5. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook Polen die huizen kopen. Ze werken hard, verdienen genoeg.
     
  6. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.808
    389
    83
    Waarom zou dat niet kunnen als die mensen hier gewoon wonen en werken. Lekker belangrijk wie m'n huis koopt zou ik denken. Ik wil er vanaf en al kocht prins Bernhard het, zou me een worst wezen
     
  7. Frisbie

    Frisbie Bekend lid

    3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Mijn nieuwbouwhuis is ook verkocht aan een Pools stel met kindje. De overdracht bij de notaris was hilarisch. Tweetalig namelijk, met tolk :D.
     
  8. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.808
    389
    83
    Harder en netter als menig hollander ja;););)
     
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Jij mag toch ook een huis kopen in België of Duitsland. Waarom zou een Pool hier geen huis mogen kopen?

    Vind het een hele bijzondere gedachtegang...

    Onze buren zijn Pools, hij huurt dit huis (staat te koop) en betaalt ruim €1.000 netto per maand aan huur, private sector. Deze man werkt hier als vertegenwoordiger van een Pools bedrijf voor hun Nederlandse markt. Verdient meer San genoeg. .
     
  10. mumija

    mumija Niet meer actief

    Onze nieuwe overbuurman is ook een Pool. Hij heeft een autogarage. Hartstikke handig haha.
     
  11. Sun01

    Sun01 Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Volgens mij gaat het ts niet zozeer om het feit dat ze Pools zijn maar meer om het feit dat er zulke harde eisen gesteld worden aan het verkrijgen van een hypotheek en dat Poolse gastarbeiders meestal geen vast contract hebben. Ook al verdienen ze ruim en werken ze netjes.
    Ik snap haar verbazing wel, ze wil tenslotte haar heus verkopen en niet blij worden gemaakt met een dooie mus
     
  12. mumija

    mumija Niet meer actief

    Die man werkt de benen onder zn kont vandaan. Ben hem toen straks een pannetje erwtensoep wezen brengen. Is ie dol op :D:D
     
  13. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.629
    589
    113
    Niet alle Polen zijn gastarbeiders hoor. Een vriendin van mij komt toevallig uit Polen, en ja, die heeft hier ook een huis gekocht (met haar Turkse vriend nog wel).
     
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hahaha. Je bedoelt het vast niet zo, maar het klinkt erg bevooroordeeld ;)
    Het kan gewoon hoor. Hier ook veel Poolse arbeiders en die kopen ook gewoon in onze wijk (ongeveer dezelfde prijsklasse als jullie).
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Die tijd is al een beetje voorbij, ik zie steeds meer Poolse werknemers bij bedrijven die wel een vast contract krijgen. Het zijn vaak de hardst werkende krachten bij deze bedrijven, hebben zich afgelopen jaren bijgeschoold en hebben de taal geleerd.
    En na een aantal tijdelijke contracten zou de werknemer zo'n kracht kwijt zijn.

    Verder kunnen ze ook hun huis financieren met een hypotheek bij een Poolse of Duitse bank. Als jij in België een huis koopt mag je daarvoor in Nederland hypotheek afsluiten.
    Geldt andersom ook..
     
  16. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Waarom niet? Het lijkt mij dat die mensen niet komen kijken omdat ze het geld niet hebben.
     
  17. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Inderdaad, daar gaat het me om. Het lijkt me een leuk en vlot stel. Heb helemaal niets tegen Polen maar wil alleen even weten of zoiets ook makkelijk kan in Nederland. Of ze ook een vast contract kunnen hebben bijvoorbeeld want daar heb ik totaal geen verstand van.

    Gun het ze van harte en zou blij zijn als we ons huis kwijt zijn natuurlijk!

    Dank voor jullie reacties, hopelijk krijgen we snel goed nieuws!
     
  18. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ja is gewoon mogelijk :) bij het bedrijf waar mijn man werkt daar werken veel Bosniërs, zijn gewoon mensen die ook hard werken voor hun centen :) hebben een gezin, leuk huis, dikke bak voor de deur staan... Ze wonen hier gewoon in nl. Zulken krijgen ook gewoon een hypotheek
     
  19. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Kan gewoon. Zelf ben ik ook niet Nederlandse en had geen vast contract (wel een werkgeversverklaring) maar heb gewoon een huis kunnen kopen.
     
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat is een beetje appels met peren vergelijken ;)
    Je hebt het over vluchtelingen die waarschijnlijk in de jaren 90 hier zijn gekomen [oorlog], en al ruim 20 jaar hier wonen. Die mensen hebben waarschijnlijk al lang en breed Nederlandse nationaliteit.
    Bij het kopen van een huis worden zij dus gewoon als Nederlanders gezien.

    Polen zijn ingezetenen van EU die in Nederland zijn gekomen om te werken. Sommigen kiezen vervolgens ervoor om zich in Nederland te vestigen. Zij kopen een huis als EU-ingezetenen.
    Dus op dezelfde manier als Belgen die in Nederland wonen.
     

Deel Deze Pagina