Beleggen

Discussie in 'De lounge' gestart door Pechvogol, 19 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Het is me heel duidelijk dat ik door sparen geen geld ga 'verdienen'. Nu overweeg ik dus serieus om te gaan beleggen. Heb er echt geen klap verstand van, enige beleg waar ik verstand van heb is dat op brood, maar gezien ik door de zwangerschap thuis zit ben ik begonnen met me in te lezen.

    Langzaam maar zeker wil ik dan een plan gaan formuleren van op welke manier beleggen in onze gezinssituatie het meest passend is.
    Ben absoluut geen risiconemer en ik hou van het beetje geld dat ik heb :) dus het lijkt me wel spannend.
    Maar als ik iets voor de toekomst wil opbouwen, moet ik toch echt nu actie gaan ondernemen.

    Zijn hier dames die beleggen en die evt tips hebben voor een beleggingsleek als ik?
    Ben benieuwd!
     
  2. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.875
    13.041
    113
    Vrouw
    Je zou redelijk veilig en makkelijk kunnen kiezen voor een beleggingsfonds, als je nog helemaal geen ervaring hebt.
    Obligaties doen het ook vaak goed.
     
    Chillin en Pechvogol vinden dit leuk.
  3. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.016
    113
    Vrouw
    Ik zou eerst wat meer gaan inlezen over het onderwerp voor je eraan begint. Lijkt me toch belangrijk om kennis van zaken te hebben
     
    DQueen vindt dit leuk.
  4. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ja daar ben ik dus mee begonnen :D
     
    Spectre vindt dit leuk.
  5. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Ik beleg al jaren. Belangrijk is dat je een beetje in leest. Ik heb geen tijd om alles heel precies te volgen dus beleg in AEX trackers en fondsen. Obligaties leven al jaren geen klap meer op omdat je ze veel te duur moet kopen vanwege de lage rente stand. Misschien als je de geen verstand van hebt is het beter om de bank ' beheerd beleg' te doen. Betaal je wel iets meer fee maar dan regelen zij het.

    Belangrijkste advies: beleg alleen met geld dat je kunt missen. Het heeft een hoger risico profiel dan sparen dus je kunt ook geld verkiezen.
     
    Chillin en Pechvogol vinden dit leuk.
  6. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Oh en om er een beetje in te komen is het misschien een idee om bij morningstar een portefeuille aan te maken, kun je een beetje snuffelen welke fondsen er zijn en wat je portefeuille op zou leveren als hij echt was.
     
  7. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ja, wilde sowieso gaan testen of ik het wat vind met zo'n oefenaccount
     
  8. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.975
    113
    Is het dan een idee om via een bank geld te laten beleggen?
    Bij rabobank bijv. Kun je rabo beheerd beleggen afsluiten. En dan in een defensief plan kun je als je een langere tijd geld apart wil zetten een leuk rendement halen. Meer dan op de spaar rekening.
     
  9. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Leuk!
    Ik doe het ook sinds een paar jaar en al aardig geld mee verdiend. (Vind ik dan!)
    Als ik jou was zou ik via een site die jij overzichtelijk vindt een belegging opstarten met een klein bedrag (al is het €200), dan kun je even oefenen met hoe de site werkt en aan- en verkopen. Dan word je er een beetje handig mee en wordt t makkelijker (en de verleiding groter om er meer geld in te stoppen haha).

    Momenteel liggen de beleggingen die ik heb redelijk stil helaas maar met de dividend (2 keer per jaar) toch wat extra "gratis" geld. Wie het kleine niet eert....:p

    Succes!!
     
    Pechvogol vindt dit leuk.
  10. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Behoort zeker tot de mogelijkheden.
    Ik zie het ook echt wel als een meerjarenplan: in eerste instantie wat meer op safe spelen (voor zover mogelijk bij beleggen natuurlijk) en gaandeweg door meer inzicht ook wat meer risico's te gaan nemen.
     
  11. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    J
    Heb je voorbeelden van zo'n site? Is dat bijv het hierboven genoemde Morningstar?
     
  12. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Ik doe het zelf via de bank waar ik ook mn rekeningen heb. Vond ik het handigste. Maar er zijn talloze sites, heb helaas geen voorbeeld van een site die ik zelf fijn vind!
     
  13. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Met zo'n nickname zou ik er niet aan beginnen. Beleggen betekent ook risico's nemen en dat kan voor een pechvogel wel eens verkeerd uitpakken. :roflmao: :roflmao:
     
    Mamavandrie34 en mamameer vinden dit leuk.
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Morningstar is alleen waar je voorbeeld portefeuilles kunt maken en je eigen portefeuille kunt tracken. Als je voor echt wilt gaan beleggen je bij je eigen bank een beleggingsrekening openen en daar orders op doorgeven. Reguliere banken rekenen iets hogere transactie fee dan bijvoorbeeld een BinckBank maar voor een kleine particulier belegger zet dat niet veel zouden aan de dijk. Ik beleg bij mijn eigen banken.
     
    Pechvogol vindt dit leuk.
  15. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ja klopt, maar ik beredeneerde dat, gezien mn onderschrift, mn pech nu wel een beetje op is! ;)
     
  16. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wow, ik zie het.... Gefeliciteerd! Misschien kun je jouw nickname nu veranderen in "lucky bird" ofzoiets. :D

    (Mijn berichtje was overigens niet serieus bedoeld. ;) )
     
  17. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik zou zeggen: koop een bitcoin en leg hem (digitaal) in je kluis. Over 4 jaar er weer eens uit halen :cool:.
     
  18. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Nee, ik weet het. Kan het hebben hoor :)
     
  19. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ja mijn man heeft idd ook crypto currency (geen bitcoin). Laten we hopen dat dat een lange adem verhaal is, want voor nu is het janken met de pet op :roflmao:
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  20. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Geeft niks, lekker laten liggen waar ze liggen :D

    Wij hebben daar ook in belegd, en die gene die wij hebben krabbelt echt langzaam, maar dan ook langzaam.. toch weer wat op. Wie weet. Leuk om in de gaten te houden.
     

Deel Deze Pagina