Ben er Zooooooo klaar mee... Wat kan ik nog doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1991Mamavanvier, 15 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Oké, onze zoon (4) hij is van augustus... Is sinds januari 2020 zindelijk... Sinds april 2020 ging het weer mis, broek plassen.. Dat ging later weer goed, maar sindsdien is poepen er ook weer bij gekomen... We zitten inmiddels zowat een jaar verder en hij poept nog steeds in z'n broek. En heb het helemaal gehad, ben er klaar mee.. Het boeit hem niks wat ik zeg, al ben ik vriendelijk, beloon ik hem, word boos.. Het zal hem allemaal een rot zorg zijn zo lijkt het tenminste... En dan staat hij ook nog te lachen. (ja kunnen de zenuwen zijn maar aaaaargh)
    Echt, vanavond is de druppel, alles eronder alsof dit van 2 dagen was ofzo:|.. Hij gaat na de zomer naar groep 2! GROEP 2!.... echt ben zowat een jaar bezig, en weet het niet meer.. Het is elke keer kleine beetjes, hij voelt het wel maar hij gaat gewoon telkens "net" te laat lijkt het wel... Of als ik even druk bezig met met 1 van de andere kinderen en ik 'betrap' hem heel toevallig ergens en stuur hem dan direct heen en dan poept ie ook op de wc, dan denk ik je voelt het want je verstopt je..maar goed hou hem al in de gaten kwa gedrag, maar heb nog 3 kinderen...
    Op school doet ie dat ook. Wij zijn al eens door de juf gebeld omdat ze dit er niet bij kan hebben, wat ik wel snap. Maar wordt er niet goed van. Ik weet ook niet meer waar ik de oorzaak moet zoeken en zit er aan te denken hulp in te schakelen van de huisarts voor eventueel de poep-/plas poli... Weet niet of die hier iets mee kunnen? Maar ben gewoon radeloos..

    Heb alweer opnieuw geprobeerd te belonen met stickers, complimenten, spelletjes... Maar ook dingen afnemen, dan maar even niet op de playstation, dan maar even niet tv kijken... Ect. Zoals ik al zei, 't lijkt 'm allemaal niets te doen.
     
  2. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Wat vervelend! Zeker even naar de huisarts. Al is het maar om iets medisch uit te sluiten.
    Het klinkt alsof ie verstopt zit. Mijn dochter (oudste) had ook vaak poepongelukjes (als in net wat in de onderbroek) en zij heeft van die zakjes vezels gekregen. Dat helpt enorm. Die zat dus vaak verstopt en kreeg last van overloopdiarree.
    Succes!
     
  3. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Dat is het nu juist, indd steeds een beetje in z'n onderbroek... Maar hij poept de rest wel op de wc of houd de rest op tot ik hem soort van "dwing" te poepen. Maar het is niet hard ofzo, dus ik dacht zelf niet aan obsepatie?
     
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ja ik dus bij mijn dochter ook niet, maar het kan juist wat dunner zijn zei de dokter.
    Hier was het een succes, dus hopelijk is het bij jouw zoontje ook zo simpel op te lossen :)
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  5. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Vervelend, zou het schaamte kunnen zijn misschien?
     
  6. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Voor? Hij zou zich moeten schamen dat ie in z'n broek poept lijkt me.. Niet om naar de wc te gaan? Ben dus wel benieuwd waarvoor jij dit denkt :) (bedoel het trouwens niet zo hard zoals het er staat hoor, want waarschijnlijk kan ie er ook wel niets aan doen ;)
     
  7. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    O zo vervelend als het zo blijft met vieze broeken. Eest inderdaad verstopping uitsluiten. Dan eens kijken waarom hij dat doet/ laat gebeuren. Is het dat hij het eng vind?, is de wc misschien voor zijn beleving eng/ vies/spin oid?, Zou jij behoefte hebben aan extra aandacht van jou alleen?, En hoe kun je dit ombuigen? Medicijnen tegen obstipatie?
    omkopen door stickers, snoepjes oid, even fijne een op een aandacht van jou overdag, wc controleren op iets onprettigs, consequenties zoals zelf schoonmaken, beperking op schone onderbroeken...
    Observeer heel goed; is er voor hem ‘winst’ in deze situatie (als er medisch niks speelt), zijn het spanningen rondom het ‘Corona gedoe’?

    hopelijk zit er iets tussen wat je verder kan helpen.
    Heb helaas ook wat van deze modellen. Bah! De een ging het om aandacht, ander om luiheid. Dus voor de een omkopen met een snoepje zodat ze over de drempel was om op de wc te gaan, en overdag even alleen aandacht van mama. De ander mag twee schone onderbroeken. Als je te lui bent om te gaan ben ik te lui om te wassen. Kan het niet bolwerken met de was ;) alles nat, tja dan in je blote billen lopen. Het was snel over daarna. maar goed voor je er achter bent wat er achter het gedrag zit, poeh
     
  8. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Al het dik gedrukte allemaal al geprobeert. Spanning voor corona, nee denk het niet. April kreeg hij terugslag, toen wist hij nog niet eens van het bestaan af.. Dacht eerst spanning voor school, want hij is natuurlijk na de zomer vakantie naar school gegaan.. Maar dat was het dus ook niet. En stel veel vragen waarom die dat doet zegt ie "Gewoon..." vind je dat leuk "Nee" waarom doe je het dan "weet ik niet"....
     
  9. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Soms kan iets negatiefs (in dit geval het in zijn broek doen) ook een vorm van aandacht vragen zijn, en houdt hij het daarom in stand. Jij bent er mee bezig, hij krijgt aandacht en je trekt alles uit de kast om hem te helpen het te stoppen (logisch).

    Misschien wil hij zich nog klein voelen, geeft hem deze verzorging hem geborgenheid? Hij is niet de jongste in het gezin, misschien pikt hij daar iets van op.

    Los van het bovenstaande natuurlijk sowieso medisch laten uitsluiten, wat hierboven al is gezegd!
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Ik zou voor een verwijzing gaan voor de poep-en plaspoli. Daar zijn ze juist voor en ze hebben veel ervaring in mogelijke oorzaken. Ik zou echt niet meer gaan aanmodderen, daar wordt niemand blij van.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  11. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Sommige kinderen hebben toch een fase dat ze idd bang zijn om naar de wc te gaan. Heb nog een hummeltje hoor dus krijg dat allemaal nog:confused:.
     
  12. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Fase van schaamte bedoel ik, sorry tis laat:(:confused::oops:
     
  13. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Misschien helemaal geen aandacht besteden aan een ongelukje? En hem zelf om laten kleden als het toch gebeurd is?
    Als het een vorm van aandacht trekken is dan stopt het meestal vanzelf als er geen aandacht aan wordt besteed.

    Schaamt hij zich op school niet?

    Mijn dochtertje deed het vorige week per ongeluk in haar broek (plas) en nu loopt ze al een paar dagen te schreeuwen en gillen dat ze moet plassen en het niet op kan houden. Ze gaat elke 5 min naar toilet terwijl er geen druppel komt. Dus ze heeft zich op school behoorlijk rot gevoeld
     
  14. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Ai wat sneu voor haar:(
     
  15. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Je tip ook al gedaan... Helaas.
    Een nee op school blijft hij er anders ook mee lopen, erg he.. Maakt hem niets uit..
     
  16. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Heel herkenbaar die fases van woede, verdriet en machteloosheid hierover. Bij mijn dochter stopten de ongelukjes begin groep 4, zo uit mijn hoofd. Vorig jaar zomer was ze net 8 jaar en nam ik nog steeds een schone onderbroek mee in de handtas als we een dagje weg gingen. Mijn dochter voelde het écht niet als ze moest poepen. Het ging meestal mis op school, of bij het spelen na school. Bij haar was de oorzaak waarschijnlijk haar hypermobiliteit, en daardoor wat minder controle over haar kringspier.

    Geen tips dus sorry, hopelijk is het snel over.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  17. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ai, wat vervelend!
    Het is al eerder genoemd, maar kleine beetjes ontlasting kan idd op obstipatie duiden. De ontlasting in zn broek hoeft daar niet hard voor te zijn, dit is de ontlasting die "langs" de verstopping sijpelt. Drinkt (en plast) hij genoeg? En eet hik vezels?
    Misschien toch even langs de huisarts om iets uit te sluiten?
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Vervelend idd. Uit je omschrijving krijg ik de indruk dat het niet om iets medisch gaat. Ik zou dan ook eerst alle pedagogische opties proberen alvorens je met hem naar een dokter gaat. Een dokte kan ook niet zo makkelijk zeggen er is wel of niet iets, je gaat dan een langdurig traject in, wordt niemand blij van als het niet perse nodig is.

    Je zegt dat je van alles al hebt, geprobeerd waaronder boos worden. Maar heb je ook al consequenties bij hem gelegd?
    Ik zou een positief en negatief systeem gaan opzetten. Eerst rustig een gesprekje met hem aangaan, zeggen dat hij een grote jongen is en dat hij het wel voelt en dat het belangrijk is dat hij dan ook gaat. En ook dat je het heel vervelend vindt en genoeg van hebt (op een enigszins vriendelijke manier).
    Vervolgens zou ik het systeem uitleggen, heeft hij goed op de wc gepoept, kan hij op een blaadje dat je mooi op de wc ophangt een sticker plakken. Bij drie stickers krijgt hij iets (chips, lolly, speeltuin oid). Ook dat laat je al mooi op het schema zien, zodat hij weet waar hij naar toe werkt. Dan zou ik nog een grotere beloning geven na een langere tijd, bv een kado voor tien euro uitzoeken oid. Ook dat al laten zien op het schema
    Daarnaast zou ik ook erbij vertellen als hij weer een ongelukje heeft, hij zichzelf moet omkleden. Ook nog een andere consequentie, bv minder of geen schermtijd die dag, of een klusje voor jou doen. Bij voorkeur iets wat meteen op dat moment gedaan kan worden, zodat hij meteen het gevolg ervan ondervindt

    succes!!
     
  19. sunshine83

    30 jun 2020
    56
    17
    8
    Onze dochter had ook veel problemen met haar ontlasting. Wij hebben de methode van superpoeper (superpoeper.nl) toegepast en toen was het in een paar weken over. Er was inderdaad sprake van verstopping bij haar en steeds kleine beetjes ontlasting. Van de huisarts kregen we wel Forlax zakjes, maar uiteindelijk kwamen we er via de superpoeper methode achter dat de dosering niet klopte. Toen we dat aanpasten was het probleem vrij snel verholpen.
     
  20. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Oh bah bah! Ik zou er ook radeloos van worden! Tip die mij nog te binnen schoot... onze kinderen mochten in de beginfase nog in de pamper poepen. Op de wc lukte het dan nog niet. Te eng of te onwennig om genoeg te kunnen ontspannen. Dus als ik de vraag kreeg "mag ik een pamper aan" wist ik dat er wat aan zat te komen ;)
    En verder proberen om zelf rustig te blijven. Bijna laconiek op reageren. "Oh is het weer zover. Hier, ga je vieze onderbroek /kleren maar in een emmer water zetten en ga schone aandoen". Mocht het luiheid zijn, dan is hij dat zo zat. Mocht het om negatieve aandacht gaan, dan krijgt hij dat op deze manier ook niet.
    En indd om het medische uit te sluiten, zou ik langs de huisarts gaan.
     

Deel Deze Pagina