Ben ik nu echt de enige “strenge” moeder???? :/

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door roever, 7 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roever

    roever Niet meer actief

    Okeee laaaaatste topic die ik open hier voorlopig! :) haha

    maar ik begin me nu serieus af te vragen of ik nu echt de enige bent die zo “streng” is voor z’n kinderen....

    Als ik om me heen kijk worden de kids minimaal 2x per week bij opa en oma gedropt, om vervolgens op en top verwend te worden.
    Mogen en krijgen ze van alles van pap en mams.
    En wat betreft snoepen/snaaien mag ook van alles.

    nu schets van mezelf;
    (24/7 thuis)

    kids komen zelden bij opa/oma zonder ons als ouders.
    Zijn we er wel op visite of iets dergelijks kunnen ze gewoon 1a2 x wat lekkers/gezonders krijgen en daarnaast gewoon water.
    Ze krijgen zelden eens een onverwachts cadeautje en krijgen al zeker niet iets als ze er om zeuren.
    Thuis word er alleen water/thee en melk gedronken en met bijzonderheden of gewoon spontaan eens wat lekkers.


    Soms zou ik wel eens heeeel even wat voor mezelf willen doen, maar tegelijkertijd breng ik ze liever niet naar de opa’s/oma’s gezien die lak hebben aan onze wensen.
    Of zal ik stiekem “bang” wezen dat ze hen straks leuker vinden dan mij als moeder...?
    Ik heb geen idee, maar worstel er wel geregeld mee....

    Herkennen anderen zich hier ook in misschien? Of ben ik echt de enige zeldzame :/
     
  2. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    473
    260
    63
    Vrouw
    Hoe oud zijn je kinderen?
     
  3. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik neem aan dat die opa’s en oma’s toch echt in ieder geval 2 hele leuke kinderen hebben grootgebracht?
    Zeker als het niet structureel is zou ik eens wat proberen los te laten. Voor de kinderen ook leuk. Bij opa en oma mag vaak nou eenmaal wat meer.
    Als opa en oma nou structureel zouden oppassen dan kan ik je ergens begrijpen. Maar dit zou ik persoonlijk echt wat loslaten. Ga lekker wat leuks doen samen!

    Ik vind kinderen droppen ook wat negatief klinken. Er zijn veel werkende ouders ook gewoon afhankelijk van deze manier van opvang. Hier blijven ze 2x per week bij opa en oma over voor een boterham. Tot ze naar school gingen 1 dag in de week oppassen. En ja... soms kregen ze wel eens iets wat ik niet zo kon waarderen. Maar dan kan je over praten.
    Verder liet/laat ik zoveel mogelijk los. It takes a villanelle to raise a child..
    Maar misschien is dit niet helemaal objectief in onze situatie. Opa en oma wonen tegenover ;). Dus ze zijn er sowieso veel.
     
    MMW en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.249
    113
    Naar opa/oma brengen heeft toch niets met streng te maken?
    Ook geen cadeautje geven als ze erom zeuren is niet streng?
    En hoewel ik zelf heel makkelijk ben met eten/drinken (ik heb geen problemen met suiker) , vind ik een kind dat 'maar' 2 snoepjes op een dag krijgt niet streng opgevoed of zo.
     
    MMW, GossipGirlxoxo, JongetjeM en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.249
    113
    interessant :o:
     
    MMW, citroenrasp en Lies1611 vinden dit leuk.
  6. roever

    roever Niet meer actief

    3,5 jaar
    Bijna 2 jaar
    En 4,5 maand :)
     
  7. roever

    roever Niet meer actief


    Op een of andere manier lukt dat me niet zomaar....
    Met schoonmoeder heb ik afgelopen jaren sinds eerste zwangerschap behoorlijk veel trammelant gehad omdat ze dacht dat we kind voor haar op de wereld hadden gezet. En ze onze “wensen” en regels gewoon keihard negeerde! gewoonweg respectloos!!!!
    Gaat nu iets beter maar ik “vertrouw” ze gewoon niet.....
    Niets mis met wensen/regels respecteren lijkt me.

    droppen is misschien verkeerde woord.. maar veel om ons heen worden wel geregeld “gedropt” . Voor oppas tijdens werkuren maar ook vaak zat daarnaast nog (1/2 keer per week) om tijd voor zichzelf te hebben.
    Ik ken een kindje die dr oma MAMA noemde....

    maar excuus, het is niet zo zwart/wit bedoeld! :)
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Hoe oud zijn je kinderen?
    Ik heb niets te zeggen over jouw manier van opvoeden. Als dat jouw regels zijn dan is dat zo. Het is niet per definitie verkeerd, alleen niet mijn manier van opvoeden.

    Hier zijn ze 8 en 10. Ze krijgen elke dag rond dezelfde tijd een snoepje (om gezeur te voorkomen)
    Qua drinken kunnen ze kiezen tussen melk, thee, water of ranja. Alleen de jongste kiest 's middags voor ranja, de oudste altijd water of melk. Fruit mogen ze tussendoor altijd pakken. En soms hebben ze zo'n honger dat ze ook nog crackers krijgen, mits ze hun avondeten opeten.
    Cadeautjes krijgen ze tussendoor ook niet veel, wel wat ze nodig hebben aan knutsel- of tekenmaterialen.

    Als ze bij opa en oma komen dan is het inderdaad feest. En tja ik vind dat niet altijd nodig en soms zeg ik dat ook, maar dit gebeurt ook niet wekelijks. Toen ze nog oppasten kregen ze meer, maar dat was ook vaker wat gezonds erbij.

    Edit : ik lees dat ze nog jong zijn. Dan snap ik het wel.
     
  9. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je hebt het nu voornamelijk over voeding to, je kinderen zijn ook nog klein. Streng zijn beslaat steeds meer naarmate ze ouder worden.
    Wij zijn bijv op gebied van voeding minder streng dan jij,maar sommigen vinden mij wel streng. Ik sta bijv weer op correct taalgebruik, beleefdheid etc. Met "me" als bezittelijk vnw of ander msn taalgebruik hoeven ze hier echt niet aan te komen. Volwassenen benader je met respect en de deur hou je voor een ander open. Merk dat dat tegenwoordig niet meer de standaard is. Maar persoonlijk vinden wíj dat belangrijk. Evenals normaal gedrag op internet.
    Dus het is persoonlijk, en het wordt steeds breder.
     
    GossipGirlxoxo, Ysabella, EdN en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.647
    3.459
    113
    Vrouw
    Hier ben ik heel gemakkelijk omtrent oma en opa. Ze doen maar net hem wat ze willen zolang wij er maar geen last van hebben.

    In het begin was ik niet zo maar het werd zoveel gemakkelijker toen ik dat los liet.
    Kinderen weten perfect bij wie welke regels horen. Hij krijgt daar meer snoep maar zeurt er bij ons thuis niet om. Dus wat boeit het dan dat hij daar wat extra lekkers krijgt?

    Het mooie is dat hij bij oma en opa heel veel leert over onderwerpen waar we thuis minder over praten.


    Mooier als dat bestaat niet. Het is geweldig om hun band met elkaar te zien, kinderen leren heel veel van oma en opa, ze vinden het superleuk en ja ze worden daar wat extra verwend maar dat werden we vroeger zelf toch ook bij oma en opa? :)
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    #11 NiekeKris, 7 jan 2020
    Laatst bewerkt: 7 jan 2020
    Hier precies zo. En ‘nee is nee’ is hier ook een gouden iets, doorzeuren heeft echt geen zin.

    Mijn moeder past, op eigen verzoek, een middag op, als ik werk. Ze is makkelijker dan ik, kan ik niet wakker van liggen, daar is ze oma voor, vind ik. En als ik zeg dat iets niet of juist wel mag of niet, dan houdt ze zich daar aan. Tot een jaar of 4 was het hier ook water drinken en fruit en soms een koekje eten, nu met 7 en 10 ben ik echt wel makkelijker wat dat betreft. Ze mogen best een snoepje, maar geen kilozakken, ook niet mee op schoolreis of kamp oid. Totaal verbieden werkt naar mijn idee op die leeftijd averechts, dus dat doe ik niet, ik leer ze er mee om te gaan (hoop ik althans ;)). En ze krijgen wel eens wat tussendoor, vooral boeken en knutselspullen, maar niet als ze erom zeuren of het als normaal gaan zien om alles maar te krijgen ed. Dit zie ik niet als makkelijk, maar vooral als leuk: ik kreeg vroeger vrijwel niets tussendoor en dat vond/vind ik wel eens jammer (en nee, ik heb geen slechte jeugd gehad ;) maar dat vind ik gewoon ook niet nodig).
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    #12 Youtan, 7 jan 2020
    Laatst bewerkt: 7 jan 2020
    Ik herken mezelf zeer zeker niet in jou! :) mijn dochter gaat twee keer per week naar oma 1 en oma 2, dan gaat ze zeker eens per week naar de action en naar de ijssalon. Ze krijgt €2,50 zakgeld per week, dus ze kan daar best wat mee. Elke dag krijgt ze wel een snoepje of een koekje. Elke avond na het eten warme choco als wij koffie drinken. Op vrijdagmiddag eten we graag chips... Oh en er is ook nog een opa en oma 3, die gaan graag met haar op stap.
    Dus ik lijk op de mensen om je heen.

    Ik vraag me alleen wel af waarom dat woord ‘gedropt’ er zo in moet... Ik drop mijn dochter namelijk niet de oma’s halen haar netjes uit school.
     
    GossipGirlxoxo en Knuffelmonster vinden dit leuk.
  13. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Sja, ik ben wat makkelijker. Ik drop mijn kind ook op de bso na school vanwege werk maar als ik wat eerder klaar ben laat ik haar daar rustig zitten en haal ik haar pas aan het einde van de dag op. Of ze zit thuis op de bank naar tv te staren of ze speelt kindjes op de bso. Ik weet het wel dan, en weet waar ik haar een groot plezier mee doe. Daarnaast heb ik ook zelf even m'n handen vrij. Ideaal.

    Ook "drop" ik haar wel eens hij oma als ik eens afspraak heb. Want ik wil graag ook wel eens tijd voor mezelf. Maakt mij ook een leukere moeder. En wat hij opa en oma gebeurd, blijft hij opa en oma. Als dat betekent dat er eens iets gebeurd wat hier thuis niet zou gebeuren... Jammer dan. Mijn dochter weet prima wat het verschil is met thuis en bij oma.

    En last but not least heb ik geen direct probleem met suiker. Alles met mate.

    Dus op basis van je bericht vind ik je "streng" maar ik zal je er niet om veroordelen. Zolang je dat ook niet over mijn (of andermans) manieren doet...
     
    GossipGirlxoxo en LetiziaDaniela vinden dit leuk.
  14. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113

    Hahahahah mijn telefoon maakt er iets bijzonders van!
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  15. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Er is inderdaad niks mis met regels en wensen respecteren. Echter vind ik ook niks mis met loslaten. Zolang ze ze niet vergiftigen of in gevaar brengen uiteraard.
    Ik denk dat een kind wat zijn oma, mama noemt ook iets vaker wordt gebracht dan 2 keer in de week. Maar dan nog.... misschien is zo iemand wel alleenstaande ouder en volgt een studie om een betere toekomst te kunnen borgen. Misschien is die persoon wel chronisch ziek..
    Dus ik ben maar voorzichtig met dit soort dingen.

    Ik heb trouwens ook wel eens mijn kinderen op de BSO laten zitten en ben zelf naar de kapper gegaan. Heel soms neem ik wel eens een dag vrij op een werk/opvangdag. Lekker man!

    zoveel moeder zoveel meningen.. zoveel verschillende manieren van opvoeden.

    Maar voor mij is het wel belangrijk dat ik me prettig voel bij de mensen waar ik ze achterlaat. Dus als dat voor jou niet zo voelt prima toch?
    Maar als je het mij vraagt is het heerlijk ze af en toe ergens te droppen ;) en iets voor jezelf te gaan doen!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Mijn kind noemt mijn ouders ook vaak per ongeluk papa en mama, hij ziet ze dagelijks :) ja dagelijks. Heerlijk dat t zo kan :)
    Ik wou dat ik zo opgroeide met warme grootouders.

    Hij wordt niet gedropt, hij loopt zelf erheen als hij ze wil zien. Ik ben wel thuis namelijk, werk namelijk niet. En hij loopt er ook heen als ik even ruimte voor mijzelf wil, ja vreselijk.... Een dolblij kind en dolblije opa en oma :)

    En in t huis van opa en oma gelden hun regels en ik ben een relaxte ouder daarin (zoveel wijken hun regels niet af van die van ons). Hij mag gerust ranja hebben en snoep. Ze mogen hem best verwennen. Zolang ze hem geen wodka en een sigaret geven ga ik mij er niet druk om maken :D
    Zolang veiligheid en gezondheid niet in gedrang komt, ben ik heel relaxed. Mijn schoonvader die zoon vaker eten gaf van de verboden lijst (hing daar ook groot in de keuken) ivm allergie, ja daar was ik wel heel pissig om. En heeft ook een deuk in t vertrouwen opgeleverd.
    Hun kids zijn ook groot geworden met succes, anders is niet perse verkeerd. Ik kan heel goed loslaten wat dat betreft
     
    GossipGirlxoxo en Paardenbloem vinden dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Ik werk thuis dus hier hoeven opa en oma niet structureel op te passen.
    Ik krijg ook altijd jeuk van verhalen waarin de grootouders alleen maar hun eigen zin doen, maar hoe jij erin staat vind ik ook nogal "heftig".
    De oudste is destijds wel structureel opgevangen door beide oma's (tussen 1 en 3 jaar) en het maakt mij echt niet uit dat ze dan wat meer kreeg dan thuis. Als de basis thuis goed is is dat toch prima.

    Je geeft aan dat andere kinderen alles mogen van hun ouders? Hoe weet je dat dan? Je kijkt toch geen 24/7 met zo'n gezin mee?
     
  18. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Wat jammer dat jij zo'n slechte band hebt met je ouders/schoonouders. Dat jij ze blijkbaar niet alleen met jouw kinderen vertrouwden. Ik lees onzekerheid en controle dwang bij jou klopt dat?

    Ik zie dat totaal anders. Ben heel blij dat mijn kinderen een goede band hebben met hun grootouders! Die doen dingen wellicht anders dan wij. Is dat erg? Worden ze daar totaal door verpest? Door wat snoepjes en limonade? Zolang ze daar niet mishandeld worden of overladen door dure cadeaus heb ik liever betrokken, liefdevolle grootouders dan afwezige oma's die ze af en toe een uurtje zien.

    Ik zie dat jouw kinderen nog niet naar school gaan en nog niet de leeftijd hebben om speelafspraakjes te maken. He probeert ze nog volledig naar jullie ideeën op te voeden. Dat mag natuurlijk maar besef je heel goed dat dit straks snel gaat veranderen als ze ouder worden. Gezonde voeding ben ik volledig voor. Maar besef dat de wereld groter is dan jullie. Hoe wil je dit op school doen met 30 verjaardagen en feestdagen en andere activiteiten? En moeten ze bij vriendjes ook aan het water?

    Ik ben heel blij met liefdevolle betrokken grootouders die ons vertrouwen hebben (iets dat kinderen echt doorhebben). En die met liefde oppassen. Niet omdat het moet! Maar om een bijzondere band op te bouwen, daadwerkelijk wekelijks betrokken te zijn bij hun kleinkind. En daar vol trots over te vertellen. Ik heb zelfs een collega die wekelijks oppast terwijl dat niet hoeft. Maar gewoon omdat het leuk is.
     
  19. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.414
    783
    113
    Ik lees eigenlijk alleen maar iemand die best eens tijd voor zichzelf zou willen maar zich daar te schuldig voor voelt.
     
    Sado, Paardenbloem, LetiziaDaniela en 10 anderen vinden dit leuk.
  20. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Iedereen maakt zijn eigen keuzes en heeft zijn eigen regels.
    Uiteindelijk wil je dat je kinderen gelukkig zijn en daar geeft iedereen een andere invulling aan.
    Ik heb zelf een complexe relatie met mijn moeder, maar ik denk wel dat haar rol als oma bijdraagt aan het geluk van mijn zoon. Ongeveer een keer maand gaat hij logeren of een dagje naar haar. Dat is voor mij wel een groot verschil met 'droppen', dan heb ik toch het beeld van ouders die liever geen tijd met hun kinderen besteden.
    Hetzelfde met snoep en cadeautjes. Liefde laten zien door eten of cadeaus is iets wat ik ook vermijdt, en ik snap dat je je kinderen geen overdaad of hebberigheid wil leren. Maar vergeet niet dat spontaniteit, genieten en af en toe uit de ban springen ook niet verkeerd is.
     

Deel Deze Pagina