Beneden moeten bevallen...

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kangerootje, 22 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Helaas heb ik deze zwangerschap aan het eind zeker de 100+ kg aangetikt... :(
    Ik zit er nu namelijk nog net onder..

    Mijn verloskundige gaf aan dat ik dan bij een eventuele thuisbevalling in de woonkamer zal moeten bevallen omdat boven niet meer mag.

    Ik twijfel nog tussen een poliklinische bevalling in t ziekenhuis of thuis, aangezien mijn 1e bevalling al zó snel ging vanwege een te vroeg verkorte/verweekte baarmoederhals. Ook dit keer is er sprake van een te korte baarmoederhals en ik vermoed daarom dat een 2e bevalling nóg sneller zal gaan en naar het ziekenhuis gaan niet haalbaar meer is.

    Maargoed; die bevalling in de woonkamer, wie heeft er ervaring mee? Mijn bank is écht te smal en een matras op de eettafel lijkt me ook echt niet chill...
    Bevalbad heb ik overwogen maar het opzetten en vullen zal zeker een uurtje in beslag nemen en als het opnieuw mega snel gaat allemaal zie ik dat ook niet zitten...
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Hooglaag bed huren?
     
  3. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Wil je wel beneden bevallen?
    Je mag gewoon boven bevallen hoor, niemand die jou vertelt waar jij zou moeten bevallen. Wat een onzin. Heb je de vlk al gevraagd naar de reden waarom ze wilt dat jij beneden bevalt?
     
  4. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    De regel is toch dat je boven de 100 kilo niet boven mag bevallen? Was in "mijn tijd" i.i g wel zo.
     
  5. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Dat is toch voor als je plots naar het ziekenhuis moet en de trap af gedragen moet worden? Dat mag maar tot max 100 kilo dacht ik. En dan moet het ook nog door de draai passen als je die hebt.
     
  6. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Het heeft idd te maken met het gewicht en het feit dat amubalancepersoneel je niet meer mogen tillen als er nood is.
     
  7. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Dat klopt inderdaad. Maar daar zijn ook wel oplossingen voor hoor. Denk je dat ze mensen die een hartaanval hebben gekregen op de 1e verdieping en 120 kg wegen, maar laten liggen?

    Het advies (want het is echt geen plicht) is om op de begane grond te bevallen, zodat je sneller uit huis gehaald kan worden als er complicaties zijn. Voor jezelf kan je de afweging maken of je dat risico voor lief neemt of niet. Het risico zou ‘m trouwens vooral in liggen dat je bewusteloos bent geraakt door ernstig bloedverlies. Maar bij een thuisbevalling wordt er al veel eerder actie ondernomen bij fors bloedverlies dan wanneer je in het ziekenhuis bevalt. Dus je zou dan ook altijd kunnen overwegen, stel dat de placenta op zich laat wachten of als je wat ruimer bloedverlies hebt, je uit voorzorg naar beneden gaat. Dan kan je prima zelf lopen met wat ondersteuning.
     
  8. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Oh kijk, dit wist ik niet! Ik dacht echt dat het moest, zo bracht de verloskundige het in ieder geval. Dan heeft het zeker mijn voorkeur om gewoon boven te beginnen en dan zien we wel hoe het gaat. Misschien kan ik alsnog naar het ziekenhuis als de ontsluiting niet weer zo fors is. Bij dochter zat ik na 45min al op 7 cm. Mocht toen nog wel naar het ziekenhuis, maar bij een 2e bevalling had dat niet meer gekund gaf vk aan.
     
  9. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Nee hoor, hoeft dus echt niet.
    Ik zou het volgende keer gewoon even bespreken. Het kan wel zijn dat je vlk het niet ziet zitten om jou dan te begeleiden. Mocht je persisteren in je wens dan zou zij voor jou vervanging moeten zorgen. Maar ik kan me voorstellen dat dit een brug te ver is voor je. Maar joh wie weet vindt je vlk het helemaal geen punt als jij ook een duidelijk beeld hebt van de eventuele risico’s. En je bent al een keer bevallen, als dit een ongecompliceerde bevalling was dan kan ik me voorstellen dat ze wat meer aandurven.
    zelf had ik ook een zorgvraag buiten protocol. Ik heb daarvoor wel een overstap moeten maken aan het begin van het derde trimester. MaAr daardoor wel een droombevalling gehad.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  10. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Ik dacht ook altijd dat het verplicht was maar dat is het inderdaad niet ze brengen het alleen vaak wel zo om toch daarmee extra te benadrukken dat beneden veiliger is. Bij mij gaven ze het aan het einde pas aan dat ze me toch liever beneden hadden, ik was daar echt van slag van. Ik was toen 132 kg. Mijn startgewicht was 114 kg dus die 100kg grens was ik al voor de zwangerschap overheen. Ik had me namelijk al helemaal ingesteld op boven. Ik wilde ook niet mijn huis overhoop met een huur bed of iets. Ik heb toen afgesproken om een matras naar beneden te brengen op het moment van bevallen. Maar dat is er niet eens van gekomen want ook mijn bevalling ging heel snel. Ging in een uur van 3 cm naar bevallen. Ik ben dus lekker boven bevallen. Ik heb er wel veel over nagedacht qua risico’s enz enzo maar heb het toch aan het eind allemaal los gelaten. Zo van we zien wel en komt echt wel goed!

    Bespreek het gewoon nog eens goed met je verloskundige.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  11. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Zoals hierboven gezegd zou ik het exht nog eens bespreken.
    Je moet namelijk helemaal niets.
    Ze vinden het handiger, makkelijker.
    Maar als er echt wat aan de hand is, krijgt het ambulancepersoneel je heus wel buiten hoor!
    Ik was voor de zwangerschap al bijna 100 kilo, hier is nooit over beneden bevallen gesproken. Moet wel zeggen dat ik bewust een vk heb uitgekozen die heel erg is van het 'alles is jouw keuze, en je moet doen waar jij je goed bij voelt' (ook als het gaat om bijvoorbeeld suikertest, echo's, thuisbevallen bij meer dan 42 weken, etc.)
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  12. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik woonde bij de oudste 3 hoog zonder lift, ook boven de 100 geëindigd. Had thuis mogen bevallen, helaas niet gelukt want meneer wou niet uit zichzelf komen. Wat de VK zei is dat het risico is dat als je naar het ziekenhuis moet en je kan zelf de trap niet meer af, de brandweer je uit het raam komt takelen.
    Bij dochter wel thuis bevallen, was toen precies 100 op het end.

    Je kan misschien ook een baarkruk overwegen als het wel beneden wordt. Of een matras op de grond. Of hangend over een fitnessbal. Als ze me zouden vragen het laatste stuk persen op de eettafel te doen zou me dat op dat moment waarschijnlijk geeneens meer uitmaken denk ik :rolleyes:
     
  13. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Misschien is het allemaal niet verplicht, maar ik zou er toch eens heel goed over nadenken. Er wordt hier wel erg makkelijk gesteld dat je wel zelf op tijd naar beneden kan. Alsof het alleen maar gaat om situaties met bloedverlies of een placenta die niet wil komen...

    Hier een situatie waarbij als ik op de brandweer had moeten wachten om uit het raam getakeld te worden mijn zoontje het niet had overleefd of ernstig hersenletsel door zuurstof tekort zou hebben gehad. Ik mocht absoluut geen andere positie meer dan horizontaal, omdat de navelstreng uitzakte (zoontje was ineens dwars gedraaid), dus zelf naar beneden gaan was helemaal geen optie. Gelukkig was ik maar 60kg en paste ik met de "plank" horizontaal door ons trapgat en is mijn zoontje middels een spoedkeizersnede net op tijd helemaal gezond geboren (wat we natuurlijk ook pas na jaren echt met zekerheid konden zeggen).

    Tuurlijk, dit is iets wat niet veel voorkomt, maar juist die uitzonderingen zijn de situaties waardoor ze adviseren om niet boven te bevallen als je te zwaar bent voor het ambulancepersoneel om je naar beneden te tillen.
     
    Ysabella, Riverdale87, Oilell en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Tuurlijk kunnen er altijd situaties ontstaan @ManonBB
    En dat is triest, maar daar ontkom je niet aan.

    Want draai het om, ik ben nu al boven de 100 kilo, zou dat betekenen dat ik voor de rest van mijn zwangerschap maar beneden door moet brengen? Want wie weet wat er gebeurd.

    Daarnaast denk ik dat een rustige, veilige, etc. Omgeving heel belangrijk is. Als dat voor jou de slaapkamer is, waar je al helemaal op voorbereid was, lijkt 'ineens' beneden moeten bevallen me. Niet bevordelijk.

    Overigens ligt het vervoeren lang niet altijd aan je gewicht hoor.
    Mijn opa moest ooit ook eens door de brandweer uit het raam gehezen worden, omdat hij horizontaal vervoerd moest worden, dit kwam niet door zijn gewicht, maar door het te smalle trappengat...

    Anyway: ik wil vooral zeggen, je moet niets, alles is uiteindelijk jouw keuze, maar maak een weloverwogen.
    Daarin kun je uiteraard ook een verhaal zoals dat van manon meenemen
     
  15. Nvd

    Nvd Bekend lid

    15 mrt 2019
    650
    543
    93
    Vrouw
    Hier om deze reden besloten beneden te bevallen. Ik wil sowieso graag bevallen op een baarkruk maar moet ik toch liggen oid dan zetten we de tafel gewoon in. Hoe het in de praktijk gaat verlopen geen idee.

    Ik wil ook wel gewoon boven in de douche/Had starten maar zodra het vordert de woonkamer in. Het geeft me een veiliger gevoel wetende dat wat er gebeurd ik zo buiten ben. Los van mn gewicht, net boven de 100 nu, is de trap qua draai gewoon niet te maken en het ziekenhuis zelf is ook nog eens 25 min met dr gewone auto. Dus ja hoeveel risico wil ik dan toevoegen?

    Maak je eigen overwegingen en bespreek het nog eens met je vk.
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Buurvrouw ver onder dat gewicht was boven gevallen en heup deed enorm zeer. Mooi dat t raam van de slaapkamer er uit ging, de straat volstond want de brandweer kwam er aan te pas met een ladderwagen.

    Als ze dat nu al aangeven, zou ik lekker beneden bevallen. Alle tierenlantijnen zit je niet op te wachten en het duurde minimaal 45 minuten na komst van de ambulance en brandweer eer ze beneden was.

    Mocht je om wat dan ook afgevoerd moeten worden, dan heb je soms echt die 45 minuten niet.

    Het klinkt keihard wat ik nu aangeef: mijn nichtje kwam door foute overdracht in t ziekenhuis een half uur te laat op de OK terecht, ze belden naar beneden waar ze bleven want zij stonden al klaar. De kleine meid had toen al gepoept in t vruchtwater. Tijd op de IC gelegen in de hoop dat t tij nog keerde. Was een ongecompliceerde zwangerschap, voldragen kind maar wel eentje die nooit een verjaardag zal vieren. Daarom, soms heb je die tijd niet en als je weg moet wil je de beschikbare tijd niet aan dat soort zaken gaan verspillen. Gebroken heup wacht wel ff, die kleine of jouw eigen lijf niet.

    Relaxed is t allicht niet maar haal voor een drol en drie knikkers bij de kringloop een stel kamerschermen en een logeerbed ofzo.
     
  17. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Dit is nog nooit besproken bij mij. Bij mij de vorige twee thuisbevallingen net geen 100kg maar wel bevallen op zolder. Ook tijdens de bevalling helemaal geen issue geweest. Nu ga ik wel over de 100 en is de slaapkamer inmiddels op de eerste verdieping. Ik ga uit van weer een thuisbevalling. Nooit over scenario's nagedacht dat ik plots naar het ziekenhuis zou moeten ofzo. En dus ook nooit aangekaart door de VK.
     
  18. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.393
    113
    En de ruggen van de ambulance broeders tellen dus niet mee?
     
    Ysabella, Riverdale87, djennes en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Dat is dan wel raar (vind ik dan hè) van de VK. Ik had er ook niet over nagedacht maar de baby zijn hartslag dipte een aantal keer flink en herstelde slecht. Dus moest ook plots naar het ziekenhuis (waar ik overigens al heen wou maar belde te laat met de VK dus al 9.5cm ontsluiting xD). Snel tussen de pers weeën door van de trap af. Volgende keer ben ik beter voorbereid. Doe gewoon de gordijnen dicht en blijf wel beneden haha
     
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Hier is het door de verloskundige ook nooit benoemd.
    Bij eerste met 95 kilo boven bevallen.
    Bij de tweede was m’n startgewicht hoger en ben ik geëindigd op 100 kilo. Maar had ook zo een paar kilo meer kunnen zijn.
    Weer thuis bevallen, boven, in bevalbad dit keer.
     

Deel Deze Pagina