Bera gehoortest

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door melangela, 21 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melangela

    melangela Lid

    16 aug 2020
    29
    1
    3
    Vrouw
    Helaas is mijn zoontje doorverwezen naar een audiologisch centrum doordat hij 3 keer is gezakt voor de gehoortest voor beide oren.

    Hij krijgt binnenkort de bera test, maar ik ben zo verdrietig en heb weinig hoop dat hij hoort. De regiocoordinatir zei dat er 35 procent kans was dat er niks aan de hand zou zijn..

    zijn er moeders hier die deze test ook hebben gehad voor hun baby? Hoe ging het bij jullie?

    Gr. Angela
     
  2. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Geen ervaring mee maar wil je wel veel sterkte wensen! Hopelijk hoor je toch bij de 35%. Kun je snel terecht?
     
    melangela vindt dit leuk.
  3. melangela

    melangela Lid

    16 aug 2020
    29
    1
    3
    Vrouw

    1 juni aanstaande.. ik hoop het ook
     
    sabagirl vindt dit leuk.
  4. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.527
    1.497
    113
    Onze zoon heeft die test gehad.
    Was wel in 2009.
    Hij was erg rustig heb ook een flesje kunnen geven.
    Duurde wel lang dus zorg wel voor een goed gevulde tas.

    Ze kunnen ook zien waar het zit dus of in of buiten de oren.
    Onze zoon kon alleen de ergste klappen horen bleek.
    Hij had geen vocht achter de oren.
    En zou dus een apparaat moeten hebben.
    Maar zover is het helaas niet gekomen het bleek een onderdeel van zijn ziekte te zijn.
     
    melangela vindt dit leuk.
  5. melangela

    melangela Lid

    16 aug 2020
    29
    1
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je berichtje
     
  6. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93
    Onze middelste zoon (2014) is drie maal gezakt voor de gehoorstest. Wij werden doorverwezen naar het audiologisch centrum voor een Bera test. De baby moet dan het liefst slapen of stilliggen om de test goed te kunnen afnemen. Het duurt best lang.

    Het bleek dat onze zoon slechthorend was. Vanaf dat hij 8 maanden is, draagt hij twee gehoor apparaten.

    als je vragen hebt kan je altijd een pb sturen
     
    melangela vindt dit leuk.
  7. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Wij hebben dit ook gehad bij onze dochter die nu 4 jaar is.

    Ook 3 keer gehoortest mislukt..
    Toen ze een maand oud was konden we terecht bij het audiologisch centrum. Het beste was inderdaad wat meerderen hier al zeggen dat ze zou slapen met de test. Dus even voeden en wachten tot ze ging slapen.

    De test merken ze verder niks van.
    Na de test kregen we een gesprek met de audioloog en bleek dat onze dochter slechthorend was. Ze heeft een gehoorverlies tussen de 40 en 55 decibel. Dat is wat ze noemen licht tot matig gehoorverlies.

    Na 2 maanden werd de bera nog een keer herhaald. En toen de uitslag weer hetzelfde was kreeg ze hoortoestellen voorgeschreven. En met 4 maanden had ze haar hoortoestellen.

    Nu is het niet gezegd dat het bij jullie ook zo is. Er kan ook sprake zijn van vocht achter de trommelvliezen bijvoorbeeld.
    En het hoeft ook niet zo te zijn dat hij helemaal niks hoort. Als er wat aan hun gehoor mankeert zijn er zoveel verschillen. Ze kunnen inderdaad helemaal doof zijn. Of een geleidingsverlies hebben. Of matig slechthorend. Enz enz.

    Onze dochter kan gelukkig nog wel horen, maar niet genoeg en hoortoestellen helpen haar daarbij. Zodat ze wel in staat is om een goede taalspraak ontwikkeling door te maken.

    Ik kan goed begrijpen hoe je je nu voelt.
    Wij waren ontzettend blij dat de geboorte van onze dochter goedgegaan was. Daarna had ze verhoogde infectie waarden in het bloed en hebben we een week in het ziekenhuis gelegen. We waren zo blij dat alles goed was. En dat ze niet erg ziek was geworden. En toen we thuis waren moest de gehoortest nog 'even'. Maar daar bleek dus wat mis te zijn. Iets waar we echt geen rekening mee hadden gehouden. En daar is verder ook weinig aandacht voor vind ik.

    Je hebt nu bijna je afspraak zag ik. Ben wel heel benieuwd hoe het zal gaan. Heel veel sterkte het is gewoon heel spannend.
     
    melangela vindt dit leuk.
  8. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Merk je zelf dat je zoontje reageert op geluiden?

    Onze dochter reageerde wel op geluiden, dus we hadden echt niks door...
    Achteraf merkten we wel dat onze oudste zoon veel alerter was. Maar bij haar gaven we de schuld aan de ziekenhuis opname die ze gehad had.
     
    melangela vindt dit leuk.
  9. melangela

    melangela Lid

    16 aug 2020
    29
    1
    3
    Vrouw
    Ik maak me meer zorgen om de uitslag dan het onderzoek zelf
    Als je al bent doorverwezen voor BERA onderzoek is de kans groot dat er gehoorverlies is.
    Er is al door een kno arts in zijn oren gekeken en er was geen vocht/ ontsteking te zien. We zijn bij kno geweest omdat mijn mannetje sinds zijn 2e week met een verstopte neus zit (geen snot) . Helaas zei de arts dat dat geen aanleiding is voor minder gehoor.

    Wat ik heel erg zou vinden is dat de kleintjes later gepest zouden worden, of dat ze naar speciaal onderwijs gaan. Ik las dat een overgrote deel van slechthorenden het moeilijk hebben op regulier onderwijs
     
  10. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Wij gingen pas na de uitslag naar een kno arts. Dus ik wist niet dat jullie er al geweest waren.

    Ik kan je zo goed begrijpen. Die angst had en heb ik nog steeds..
    Onze dochter kwam na de uitslag bij het audiologisch centrum in vroegbehandeling. We kregen gezinsbegeleiding. En et werden ook ouder en kind ochtenden georganiseerd. Waar je dus je ervaringen kan delen met elkaar.

    Na de uitslag had ik het gevoel in het diepe gegooid te worden en niet te kunnen zwemmen. Maar de begeleiding was heel goed.. En langzaam maar zeker werden we een beetje wegwijs. Ik ging ook heel erg relativeren. Dat er veel mensen waren die een kind hadden die veel meer mankeerde enzo. Maar je mag er verdrietig om zijn. Het is ingrijpend. Het is je eigen kind. Je toekomstverwachting van je kind word anders. Je voelt je onzeker.

    Onze dochter heeft ook een behandelgroep bezocht op het audiologisch centrum waar meer slechthorenden en dove kindjes komen. En daar word heel veel op taalgebied gedaan.
    Wij hebben gebaren geleerd om de taalontwikkeling te ondersteunen.
    Ook werd ze heel goed in de gaten gehouden door middel van test op taalgebied en dergelijke.
    En ook voor oudere kinderen zijn er bijeenkomsten om met hun gehoorverlies om te gaan.

    Ze heeft nu solo apparatuur en zit in de 0 groep van het regulier onderwijs. En ze krijgt een begeleidings arrangement vanuit auris.
    Ze doet het goed, en de andere kinderen reageren er heel normaal op. Ze heeft zelfs al een vriendinnetje.
    Ze heeft mooie roze hoortoestellen met glitteroorstukjes. We hebben geprobeerd om het zo leuk mogelijk te maken.
    En hoe het verder gaat kan ik nu ook niet bekijken. Maar hoe het nu gaat stemt me wel hoopvol. Maar er zijn veel onzekere jaren aan vooraf gegaan..
     
    melangela vindt dit leuk.
  11. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Hoe is het gegaan vandaag?
     
    melangela vindt dit leuk.
  12. melangela

    melangela Lid

    16 aug 2020
    29
    1
    3
    Vrouw
    Hallo..

    Vocht achter de oren!
    Er is sprake van 30/40 DB gehoorverlies aan beide oren, maar met de tympanometrie is ook vocht opgemeten..
    De audioloog gaat ervan uit dat het hieraan ligt, over 2 maanden krijgt mijn zoontje weer een bera test..
     
  13. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Oké toch wel, je hoort het vaak bij die kleintjes.
    Zoutoplossing neusspray voor baby's kan helpen daar bij. Dan gaat de buis van eustachius die van de keel/neus naar de oren loopt weer open en kan het vocht wellicht vanzelf weggaan..

    En dan over 2 maanden weer afwachten..
    Maar hopelijk is het alleen maar vocht. Dat kan gelukkig nog weer overgaan.
     
    melangela vindt dit leuk.
  14. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Misschien zijn buisjes een optie om het vocht weg te krijgen? Hier hadden ze ook altijd vocht in de oren vanwege oorontstekingen. Hopelijk verdwijnt het vocht snel.
     
    melangela vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina