Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Larissa282

    Larissa282 Nieuw lid

    16 okt 2018
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hoi,

    Naar aanleiding van dit topic van een paar jaar geleden heb ik nog wat aanvullende vragen: https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/berekening-zwangerschapsuitkering-ziektewet.496382/

    Ik zit bijna twee jaar in de ZW, dus mijn uitkering loopt binnenkort af. Ik ben de ZW ingegaan vanuit de WW, dus ik had op dat moment geen werkgever meer. Mijn uitgerekende datum valt meer dan 10 weken na einde ZW-uitkering, dus ontvang ik van het UWV niet automatisch een zwangerschaps- en bevallingsuitkering.
    De laatste 16 maanden heb ik naast mijn ZW-uitkering gewerkt als uitzendkracht, voor zover mijn ziekte dit toeliet (nu 2 keer verlenging gehad van 6 maanden detacheringscontract fase A). Ik heb mijn situatie destijds uitgelegd en ben gewoon aangenomen; in hun systeem sta ik dus niet te boek als 'ziek'. De inkomsten uit dit werk heb ik opgegeven en deze zijn van mijn ZW-uitkering afgetrokken.

    Mijn dienstverband bij het uitzendbureau is dus tussendoor nooit beëindigd geweest zoals in het vorige topic wel het geval was, maar mijn periode van ziekte heeft al die tijd ook gewoon doorgelopen.

    Stel nu dat ik op 1 maart 2019 met verlof wil gaan, dan is de referteperiode normaliter van 31 januari 2018 t/m 31 januari 2019 (als ik het goed begrepen heb). Wordt mijn zwangerschapsuitkering berekend over het gemiddeld aantal uren gedurende deze hele periode van 1 jaar, of wordt mijn zwangerschapsuitkering berekend vanaf het moment dat ik geen ZW meer ontvang?

    Met vriendelijke groet,
    Larissa

    P.S. Ik heb een WIA-aanvraag lopen, maar verwacht niet dat ik hier nog recht op heb; dit heb ik op aanraden van de verzekeringsarts aangevraagd, puur voor de no-risk polis.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Larissa282,

    Begrijpelijk dat je wilt weten hoe we de hoogte van de zwangerschapsuitkering berekenen.

    Als je vanuit de ziektewet geen recht hebt op de zwangerschapsuitkering blijft het recht op een zwangerschapsuitkering vanuit het werk bestaan. Bij de aanvraag van de het verlof (WAZO) nemen we dan de inkomsten die je had bij de werkgever waaruit je de WAZO aanvraagt. We nemen het SV loon dat je verdiende in de referteperiode bij de werkgever.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  3. Larissa282

    Larissa282 Nieuw lid

    16 okt 2018
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hallo Petra,

    Hartelijk dank voor uw reactie. Mag ik uit uw reactie opmaken dat dus óók in mijn situatie de referteperiode gewoon 1 jaar is? (Ik vermoed dat u wellicht naar een andere link heeft verwezen dan de bedoeling was. Deze pagina gaat over de ZW i.p.v. over de WAZO.)

    Met vriendelijke groet,
    Larissa
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Larissa282,

    Dat mag je inderdaad uit de reactie van mijn collega opmaken, de referteperiode is ook in jouw situatie 1 jaar.

    Bedankt voor je oplettendheid, ik zie inderdaad dat de link in ons vorige bericht gaat naar de referteperiode van de Ziektewet-uitkering, onze excuses!
    Hier kun je de link vinden die gaat over de referteperiode van de WAZO-uitkering.

    Net als mijn collega Petra wens ik je een voorspoedige zwangerschap toe!

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina