Berg? Wel/niet behandelen?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Sage86, 26 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sage86

    Sage86 Actief lid

    4 jul 2014
    274
    37
    28
    Hoi!

    Mijn dochter van 10 weken heeft wat schilfers op haar hoofdje. Volgens mij is dit berg.
    Je leest dat je er niet per se iets aan hoeft te doen.
    Als ik de foto's op Google zie dan heeft ze het lang niet zo erg.
    Ik vind het ook niet echt muf ruiken ofzo. Om de 2 of 3 dagen was ik haar haartjes.

    Wat zouden jullie doen? Wel of niet behandelen? En zo ja, met wat? Olie of zalf?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Hoi! Hier een baby met berg. Hij is nu 11 maanden maar heeft het vanaf begin op en af. Nu best heftig met flinke korsten.
    Hier nooit veel extra aangedaan dan idd olie smeren. Advies was ook om niet te vaak te wassen en zeker niet elke keer shampoo te gebruiken. Wassen met water is ook prima en voor de babyhuid beter.

    Nu het veel erger is hebben we er wel een hormoonzalf voor gekregen omdat het veel jeukt en hij het compleet kapot krabt..

    Zolang ze er geen last van heeft (als in jeuken, korsten) valt het mee denk ik.
     
  3. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Oh ja en voorheen heb ik ook een soort antischimmel shampoo gekregen voor hem (hielp overigens niet). Ketonazol shampoo- maar geen succes hier
     
  4. Sage86

    Sage86 Actief lid

    4 jul 2014
    274
    37
    28
    Bedankt voor je reactie!
    Wat sneu dat je zoontje het nu weer zo heftig heeft
    Dat is bij ons echt nog niet het geval. Ook geen jeuk. We laten het nog naar even voor wat het is.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  5. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.406
    113
    Ik zou de haren wat minder vaak wassen. Zelf gebruikte ik het eerste jaar helemaal geen zeep op shampoo bij mijn kinderen, behalve als er pindakaaas of appelstroop in het haar gesmeerd was. Wassen met water volstaat prima bij bany's.
     
    CroqueMadame en Trirani vinden dit leuk.
  6. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Als ik je foto's zie zou ik er niets aan doen. Inderdaad alleen wassen met water.
    Hier nu 3e kind met berg. De oudste had het het ergst. Dikke korsten maar zij zat ook onder het eczeem, heeft wellicht met elkaar te maken?

    Bij haar smeerde ik het in met olie, in laten trekken en de kam erdoorheen. Zo haalde ik veel weg. Met een jaar of 3 werd het pas minder.
     
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.010
    5.152
    113
    Hier hadden ze echt zo’n gele laag, daar deed ik ‘s avonds olie op en dan ‘s ochtends het er met water uitwassen en met zo’n zacht borsteltje masseren - dat werkte heel goed. Niet alles in 1x weg, maar wel telkens iets beter.

    Met maar een klein beetje, zou ik gewoon wassen met water en zachtjes masseren met zo’n borsteltje, meer niet.
     
  8. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Als het niet zoveel is zou ik er niets speciaals aan doen... Beetje insmeren met babyolie evt.

    Mijn zoontje had dit ook maar werd fors meer met dikke korstjes en krabben
    Bergzalf van de Leenarts gebruikt. Smeer je in, in laten trekken en dan zachtjes doorkammen en wassen. Krijg je een kammetje bij. Na 2 x hiermee behandelen zo goed als weg. En mild voor de huid. Erg fijn spul.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Na een half jaar pakte ik t bij R pas aan, die had ook amper haar dus dan viel t heel erg op. G had toen al een volle kop haar die behandelde ik pas tegen de 12mnd.

    Dr Leenarts Bergzalf werkt erg goed.

    De holistischere hoek geeft aan dat t prikkels wat dempt. Geen idee, prikkels was bij G een mega ding dat wel. R maft gewoon in een krijspaleis als hij daar zin in heeft.

    Pas nu ik R zn haartjes (t beetje wat ie heeft) een beetje gel geef was ik t met een druppie shampoo, al die tijd gewoon volstaan met water.
     
  10. Lieke2022

    Lieke2022 Fanatiek lid

    17 mei 2022
    1.935
    1.850
    113
    Vrouw
    Fout.
     
  11. Sage86

    Sage86 Actief lid

    4 jul 2014
    274
    37
    28
    Bedankt voor alle reacties!
    We laten het nog even zo en kijken wat we gewoon bij het douchen met water er af krijgen. Daarna pas evt met olie ofzo.
     
  12. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Omdat mijn kinderen er geen last van hadden, ben ik al snel gestopt met behandelen/verwijderen want het komt de hele tijd terug. De zalf van Dr Leenaarts vond ik overigens de best werkende.

    Na tijdje zat het verstopt onder hun haren, dus ach :rolleyes:
    Ze hebben het hier jaren en jaren gehad. Het is wat minder geworden sinds ze oud genoeg zijn om met 'volwassen' shampoo te wassen en tegenwoordig noemt de huisarts het seborrhoisch eczeem. Als kinderen te veel last hebben van jeuk, gebruiken ze een tijdje ketaconazol shampoo/lotion.

    Ze hebben allemaal neiging tot droge huid en 2 van hen zijn ook absoluut atopisch (hooikoorts, constitutioneel eczeem).
     
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.429
    4.858
    113
    Vrouw
    Hier nooit wat aangedaan. Gaat vanzelf weg. onze jongste heeft het nu zelfs nog een beetje maar haar haren worden ook al dikker en het komt steeds een beetje los. Onze oudste had het ook zo, en ook nooit wat aan gedaan!
     
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.983
    17.018
    113
    Vrouw
    Het ziet er heel mild uit op de foto's.. ik zou het zelf niet behandelen.
    Onze dochter had ook last van berg, maar heb er niks aan gedaan.
     
  15. RosyBrown

    RosyBrown Actief lid

    20 jun 2018
    260
    138
    43
    Vrouw
    Ons zoontje had best wel een dikke laag. Toen hij 2,5 maanden oud was is hij geopereerd aan zijn hoofdje en de chirurg heeft toen meteen alle berg weggehaald :) Daarna nooit meer teruggekomen, gek genoeg!
     
  16. Glitterhartje

    Glitterhartje Fanatiek lid

    30 jan 2021
    2.113
    1.781
    113
    Onze zoon heeft het ook, hij heeft ook redelijk milde vorm wij doen er nu niks aan kijken eerst of het tzt zelf weg gaat en anders kijken we naar dat spul van dr leenarts, scheelt dat ons zoon echt een flinke bos haar heeft daardoor zie je het ook niet tenzij als je er echt op let dan zie je het wel
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Bij G zit t ook nog, altijd leuk als je ff gaat luizenkammen bij je kind. Verspreid zich ook lekker door t haar. Dan zit je met je eerste toch ff te dubben als je van je levensdagen nog geen luis hebt gezien.

    Ze heeft er geen last van verder en t wordt wel minder gelukkig. En anders is t ff met head n shoulders wassen en een washandje voor dr ogen (die wil je NIET in je ogen krijgen, riep ik als volwassene met ervaring)
     
  18. Sage86

    Sage86 Actief lid

    4 jul 2014
    274
    37
    28
    Hier lijkt het inmiddels ook al minder te worden! Het komt al veel minder snel terug nadat ze gewassen is (alleen met water gewassen, geen babyshampoo oid)
     
  19. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Ik heb er de eerste maanden niks aan gedaan.
    Toen ze 9 maanden was eenmalig behandeld met de berg zalf van dr leenarts en daarna was het weg en is het niet meer teruggekomen. Zou dat spul zeker aanraden!
     
  20. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.600
    2.171
    113
    Misschien een late reactie, maar hier werkte zarqa baby shampoo, berg verdween zo heel snel, zonder kammen of wat dan ook.
     

Deel Deze Pagina