Betekenis Leyvan/Leevan/Livan

Discussie in 'Babynamen' gestart door Babyvijf, 26 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Welke schrijfwijze?

  1. Leyvan

    1 stem(men)
    2,0%
  2. Leevan

    14 stem(men)
    28,0%
  3. Livan

    35 stem(men)
    70,0%
  1. Babyvijf

    Babyvijf Fanatiek lid

    23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Hoihoi

    Weet iemand hier de betekenis van deze naam?
    Ik kan t nergens online vinden.

    En voor welke schrijfwijze zou je kiezen? (engels uitgesproken)
     
  2. MMVL

    MMVL Fanatiek lid

    2 mei 2018
    1.367
    880
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik denk dat het niet echt een betekenis heeft, omdat het een heel moderne, geknutselde naam is. Maar je zou even bij Levi kunnen kijken. Zou kunnen dat het daarvandaan komt.
     
    Bailey07 en Babyvijf vinden dit leuk.
  3. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Ik ken Levan of Levani als Georgische jongensnaam met als betekenis 'koning der leeuwen'.
    Persoonlijk zou ik het op z'n Nederlands uitspreken (als lee-van) en vind ik het zo ook het mooist. Voor de Engelse uitspraak zou ik niet direct weten wat je best kiest.
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Geen idee vwb. de betekenis.
    Komt op mij betreft geknutseld over dus zou me niks verbazen als er ook geen betekenis is.

    Livan zou ik niet doen. Staat te vrouwelijk. Associeert ook teveel met de meisjesnaam Liva.

    Leyvan zou ik niet doen omwille van de uitspraak. Ik zou dan leej-van zeggen waarbij ik 'van' echt lelijk uitspreek.

    Leevan vind ik nog wel oké staan. Net alsof het een amerikaanse naam is.
    Leevan gestemd dus.
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hoewel ik Livan het mooiste vind qua schrijfwijze vind ik het ook gelijk ontzettend vrouwelijk.
    Daarom gekozen voor Leevan, liever Levan.
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @Babyvijf welke uitspraak willen jullie eigenlijk?

    Leyvan zou ik uitspreken als 'lij' of als ik het nog een keer lees als 'lee(j)' . Ik had ooit een leraar met die naam/uitspraak (Ley/lij).

    Leevan en Livan zou ik uitspreken als 'lie'.

    Het hierboven gesuggereerde Levan zou ik dan weer uitspreken als 'lee'.

    Misschien ook goed om rekening mee te houden vwb. het geven van de naam/welke schrijfwijze je dan doet?
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  7. Babyvijf

    Babyvijf Fanatiek lid

    23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Ik wil t uitgesproken hebben als lie-van.

    Ik heb m op internet gezien onder Leyvan. En ben toen verder gaan zoeken naar andere schrijfwijze. Leyvan trekt me wel t meest, omdat mijn man zn naam eindigd met ley, en dat spreek je ook gewoon uit als lie. Maar idd ben ik bamg dat mensen er lij van maken. Vandaar dat ik een poll heb gemaakt. Kijken hoe anderen t lezen. Aangezien al onze kids engelse namen hebben dacht ik dus idd dat Leevan dan t mooist erbij staat. Maar ook daar t risico dat ze er lee-van van maken met uitspraak. En Livan is wel heel duidelijk natuurlijk, maar wat iedereen hier noemt, sinds de opkomst van de populaire meisjesnaam Liva misschien weer te meisjesachtig. Ik ben gek op de naam, maar vind het heel moeilijk welke schrijfwijze te kiezen .
     
  8. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Volgens mij zijn alledrie de schrijfwijzen correct bij de uitspraak die je wilt. Dus in die zin maakt het niet uit. Ik denk inderdaad dat je bij de eerste twee het risico loopt dat het toch anders wordt uitgesproken. Maar is dat heel erg? Je verbetert mensen en daarna weten ze het. Het is niet mijn type naam maar Leevan spreekt me het meest aan.
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Als je andere kinderen engelse namen hebben zou ik voor 'Leevan' kiezen.. In het 'rijtje' is de uitspraak dan logisch genoeg om 'lievan' te zeggen. Je kunt ook nog voor 'Leavan' kiezen, dan vind ik de uitspraak ook wel logisch, misschien nog wel logischer en t staat ook mooi.
    Zelfs de makkelijkste namen moeten kinderen op latere leeftijd wel eens verbeteren, jammer dan. Mijn achternaam wordt ook met grote regelmaat verkeerd uitgesproken, terwijl hij eigenlijk heel logisch is als je goed leest. Her is alleen een lettercombinatie die niet heel gangbaar is in Nederland.
    Ach, dan verbeter ik hem gewoon.
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dit 'gegeven' lees ik vaak hier op zp, maar moet het toch echt ontkrachten.
    Zoonlief is bijna 3 en het komt vaker voor dat mensen het verkeerd uitspreken dan goed.
    Nadeel hier is dat het een franse naam is die erg veel lijkt op een hippe, nederlandse naam, die in opkomst is vanaf ons zoontje zn geboorte. Dus men spreekt het daardoor vaak verhollandst uit omdat ze die nederlandse naam als referentiekader hebben. Hadden we dus van tevoren ook niet kunnen bedenken...!
    Gelukkig zijn we nog altijd blij met zijn naam, maar vervelend is het wel!
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Leavan zou ik lezen als lee-aa-van.
    Komt door de meisjesnaam Lea/Leah (lee-aa).

    Zou dan eerder aan Leafan denken, van het engelse 'leaf' (blad).
    Al vind ik het nadeel dat het nu net lijkt alsof er 'Lea fan' staat als in: fan van Lea :p
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik zou hem zelf wel lezen als "Lievan", net als in de naam 'Dean' die je als 'Die(j)n' (met lange ie klank) uitspreekt.
    Dat is ook meestal t 'ding ' bij t uitspreken van namen. Je associeert hem met de naam die als eerste in je opkomt.
    Leah, spreek ik op z'n hollands uit als 'Leeja'. In t engels is t inderdaad 'Lieja'.
    Maar 'Dean' dus weer niet als 'Dieján' maar als 'Diejn".
    Het is dus maar net de eerste associatie die je neemt.
    Bij 'Leafan' de eerste klank als 'Liej' uitspreken maar bij 'Leavan' de eerste klank als 'Leja' uitspreken is dus ook wel een beetje een voorbeeld dat de associatie de klank in je brein bepaald.
    Want bij beide namen is t in feite hetzelfde alleen de keuze tussen de f in t midden of de v in t midden bepaald dan de uitspraak van het eerste deel.
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Klopt als een zwerende vinger!
     
    spruitje80 en Babyvijf vinden dit leuk.
  14. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Bedoel je dan echt bv. de buurvrouw die je uitlegt dat het uitspraak x is en zij blijft uitspraak y doen? De naam van onze dochter kan ook op twee manieren uitgesproken worden en mij ervaring is echt dat mensen het goed doen nadat je hebt vertelt wat de gewenste uitspraak is.
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    PSZ-leidsters bijvoorbeeld.
    Terwijl ze hem twee dagen per week zien.
    Zelfs sommige familieleden zijn er nog altijd niet goed aan gewend..

    Ik heb trouwens ook een tante die die crux heeft. Zelfs de meest simpele namen weet ze nog iets anders van te maken.. (bijv. Piet, Peet noemen). En dat dan ook stug jarenlang volhouden hè..
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  16. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    #16 Leraje, 30 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2019
    Levan is een Georgische naam (Georgische variant van Leon, en betekent dus leeuw). Ik neem aan dat Leyvan een Amerikaanse verbasterde spellingswijze is van deze Georgische naam, bij een immigrantenfamilie in Amerika...?

    Ik zou dan ook voor Levan gaan en gewoon uitleggen dat het Engels uitgesproken moet worden.

    Leyvan komt heel dom over, want in het Engels spel je de IE-klank midden in een woord nooit met 'ey'. Met deze spelling zou je in het Engels dus eigenlijk 'leej-vun' moeten zeggen (lay-van).

    Leevan zou technisch gezien kunnen, maar die extra E is nogal overbodig.

    Ik ben niet erg fan van de naam trouwens want het klinkt in het Engels echt heel erg als 'leavin'' (als in I'm leavin'). Op papier vind ik hem wel mooi staan (Levan) en de betekenis ook mooi.
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  17. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Nee helemaal niet doen; de F en de V spreek je in het Engels echt HEEL anders uit (veel meer verschil dan in het Nederlands; onze V zit veel dichter bij de F). Leafan zou, nadat het gewoon een bizar uitziende combi van letters is, uitgesproken worden met een heel harde F.
     
    Babyvijf vindt dit leuk.
  18. Babyvijf

    Babyvijf Fanatiek lid

    23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Fijn om.de betekenis nu te weten .dankjewel
     

Deel Deze Pagina