Beugel plaatsen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamavanmimi, 10 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Bij mijn oudste is 2 weken terug de afspraak gemaakt om haar beugel te plaatsen. Die dag het happen en de foto's en de week daarop, vorige week dus, zou deze geplaatst worden. Die dag bleek dat er 1 melkkoe te los zat om de beugel te kunnen plaatsen en als die kies er na het weekend niet uit zou zijn moesten we een afspraak bij de tandarts maken om hem eruit te laten halen. Helaas duurde het langer en hebben we de kies maandag er uit laten halen. Vanuit de orthodontist met wat druk want als het te lang zou duren zou de beugel niet meer passen.
    Zojuist de afspraak gehad om weer de beugel te laten plaatsen, en wat denk je? Weer een melkkoe die zo los zat dat deze in de weg zat en moet weer verwijderd worden door de tandarts!
    Mijn dochter en wisselen van tanden en kiezen zijn geen combinatie, als een kies aan 1 draadje nog vast zit kan het nog weken duren voor deze eruit gaat, en volgens de ortho is daar geen tijd voor. Dus weer een verwijsbrief gekregen en moet ze straks naar de tandarts....

    Maar wat nu? Ik ben eerlijk gezegd een beetje boos dat dit zo gaat en weet eigenlijk niet zo goed hoe hiermee om te gaan. Mijn dochter heeft hier weer heel veel stress van en, klinkt overdreven, maar mijn moederhart breekt:cry:

    Hoe gaat dit bij jullie kinderen die al een beugel hebben? Gaat dit ook zo, of is dit een uitzondering. Ik zit te denken om een andere ortho te zoeken. Helaas is de ortho nu de enige in onze stad/dorp.....
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Melkkoe, leuk die autocorrectie, haha.

    Bij mijn dochter gaan ze ook een beugel plaatsen, een slotjesbeugel. Ze hebben foto’s gemaakt en die beugel wordt pas geplaatst als alle losse tanden er uit zijn. Ze is nu bijna klaar met wisselen.
    De ortho zei al dat als de kies die het meest vast zit op haar ondergebit er dan nog niet uit is, ze eerst alleen boven de beugel plaatsen.
    Wat voor een soort beugel krijgt ze?
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Arme melkkoeien ;)

    Mijn neefje en nichtje hebben hetzelfde (gehad). Bij nichtje zijn ook (half) losse melkkiezen getrokken, bij neefje twee tanden. Neefje kreeg de beugel al heel vroeg omdat zijn volwassen voortanden zo ongeveer recht naar voren stonden, waardoor ze super kwetsbaar waren en bv het ook problemen gaf met eten en praten. Tandarts zei dat je op die leeftijd natuurlijk vaak zit met losse tanden en kiezen, het is kiezen; of de beugel nog even laten, of toch even helpen met de losse tanden/kiezen. Bij neefje (en ook nichtje) was wachten geen optie ivm de extreme stand van de tanden.

    Ze vonden het allebei wel heel spannend, maar hun tandarts kan heel goed omgaan met kinderen en ook bv een verdoving gaat heel makkelijk; de tandarts zorgtbv dat ze geen spuit zien, dan is de spanning al veeeel minder.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Hier zijn 4 melkkiezen getrokken (ietwat andere reden) en mijn dochter is geloof ik de meest nerveuze en stressvolle persoon op aarde maar laat nu kiezen trekken alsof het een broek passen is:roflmao:
    Het went zeg maar;)
     
  5. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Wat vreemd! Hier waren de kinderen ook echt nog niet uitgewisseld toen ze begonnen met "beugelen". De orthodontist wipte er zelf weleens een losse tand uit, als het te lang duurde.
    Overigens zijn ze hier wel allemaal gestart met een "losse" beugel en waren de melktanden allemaal gewisseld toen ze slotjes kregen.
     
  6. miramare

    miramare Bekend lid

    1 mrt 2013
    736
    143
    43
    Hier heeft mijn zoon een activator, deze moet hij dragen tot hij klaar is met wisselen en dan pas krijgt hij zijn vaste beugel
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste was al uitgewisseld toen die met een beugel begon ( 12 jaar)
    De middelste is nu bezig met een activator. Bij haar gingen we een jaar geleden naar de ortho, zij heeft net zoals haar broer een overbeet. Zij had toen nog negen kiezen te wisselen en we kregen het advies om over een jaar terug te komen. Nu is ze uitgewisseld en alles compleet muv verstandskiezen en kan het echte beugelen beginnen.
    Is het geen optie om eerst alles te wisselen en dan pas te gaan beugelen?
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Leuk he zo’n activator ? ;)
    Oudste heeft hem ook gehad en mijn dochter nu ook weer. Ze draagt hem enkel ‘s nachts want is overdag geen doen met dat gevaarte in haar mond.
    Zoon heeft een jaar een activator gehad, droeg hem ook te weinig, nu slotjes en over zes weken mag alles eruit, joepie, is erg mooi geworden,
     
  9. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Een ortho is hetzelfde als een melkkoe dus ik snap de autocorrect wel:roflmao:

    Ze start idd met zo een blokbeugel. Ze heeft een flinke overbeet en daarnaast zijn er 2 tanden die compleet overdwars groeien. Heel veel volwassen tanden zijn volledig door terwijl de melktand er nog niet uit is. Het lijkt alsof ze 2 keer een bovengebit heeft zeg maar. Hierdoor dus wel moeten starten met de beugel omdat het poetsen van de meeste tanden en kiezen, de volwassen dus, vrijwel onmogelijk is om dat goed gedaan te krijgen. En dus zien de tanden er ook erg slecht uit. Er zit nu nog 1 kies los waarvan gisteren werd gezegd dat die niet in de weg zit. Er wel bijgeschreven op de verwijsbrief, maar deze zat zo vast nog dat ik heb gezegd nog niet eruit. Meisje was weer compleet overstuur dus ik vind het nu wel genoeg geweest. Nu nog niet goed, dan pech gehad!
    Bij het eerste happen begon hij er al over dus had hij dat meteen moeten zeggen. Hij begon erover maar het zou geen probleem zijn.
    Dus ben benieuwd. Hoop drama, kies er nu weer uit maar ik doe mijn meisje dit niet nog een keer aan:(
     
  10. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Hoeveel kiezen moet ze nog?

    Ik snap dat het drama is, maar je wilt ook dat het goed gebeurd.
    Daarnaast als er al zoveel volwassen tanden door zijn, dan had je eigen tandarts al veel eerder aan de bel moeten trekken. Hier kan de ortho niets aan doen.
    De ortho roeit met de riemen die hij heeft.

    Ik vind het allemaal nog snel gaan, tussen happen en het bespreken vd behandelplan en plaatsen zat rustig 4 weken. (alle tanden zijn bij ons wel al gewisseld).

    Ik denk dat je dochter ook jouw frustratie voelt en dat is ook niet handig. Die melktanden moeten er toch uit voordat de tanden op dezelfde plek komen.
     
  11. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik ben het deels met je eens. De eerste stappen naar het behandelplan zijn eind vorig jaar al gedaan. Toen zijn er de eerste afdrukken, dus happen en foto's gemaakt van haar gebit. Toen weer terug geweest voor het behandelplan. En dus 2 weken terug nogmaals happen omdat er dingen veranderd konden zijn met de stand van haar gebit. Dus het loopt allemaal al wel langer.
    Dat nog niet al haar kiezen gewisseld waren, was geen probleem zei hij toen, hoewel er toen al een kies los zat. Het zou wel beter zijn als ze al begonnen was met wisselen maar dat kon ook zonder wisselen, zolang het maar geen vaste beugel was. En op deze manier kon er ruimte gemaakt worden voor de nieuwe kiezen omdat die ruimte er gewoon niet was.
    Met de 2e keer happen zat de kies al weer losser, maar ook dit was geen probleem, alleen bij het plaatsen zat ie zo los dat ze er niet omheen konden met de beugel. Dus vandaar de verwijzing.

    En de tandarts, die heeft idd gemeld dat er een beugel moest gaan komen maar op dat moment was het gewoon nog te vroeg. Bij de laatste controle in september of oktober is de verwijzing gekomen.
    Dus ja de ortho roeit met de riemen die hij heeft, alleen vind ik dat de manier van aanpak anders kan. De communicatie met ons. Wij hebben er 0,0 verstand van en gaan af op zijn advies. De kies heeft al die tijd los gezeten en 2 weken terug dus echt los en had hij dat gezegd beter even wachten tot die kiezen eruit zijn was er geen probleem geweest. Alleen nu met elke keer terug moeten gaan naar de tandarts vind ik niet juist
     
  12. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Die activator is echt een ellendig ding! Mn oudste heeft hem gehad. Gelukkig is onze ortho overgestapt op de scharnierbeugel.
    https://www.ortho-schagen.nl/herbst.html
    Echt een verademing!
     
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja die heeft een neefje van mij ook gehad. Geen enkele puber gaat natuurlijk met zo’n activator naar school ;)
     
  14. Syl72

    Syl72 Bekend lid

    14 mrt 2008
    816
    176
    43
    Hier verschillende orthopraktijken gehad en allemaal hebben ze bij mijn kinderen gewacht tot ze klaar waren met wisselen.
     
  15. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Bij onze oudste is er 2 weken geleden een beugel geplaatst. Een hyrax (spinbeugel) ortho gaf aan dat hij eigenlijk 2 jaar te laat was omdat er nu idd kiezen los zitten, maar hij heeft hem zo aangepast dat het wel goed werkt. (Bovenkaak moet opgerekt worden en hoe jonger hoe makkelijker dat gaat)
    We moeten nu elke dag zijn beugel aandraaien.
    Hierna of tijdelijk slotjes of gelijk een blokbeugel, dit is afhankelijk van de losse tanden. Na de blokbeugel moet hij sowieso nog slotjes.. (te snel gebit, schaar gebit, onderkaak te veel naar achteren, dus een heel "project")
     

Deel Deze Pagina