Bevallen na bekkenfractuur

Discussie in 'De bevalling' gestart door Bibi1908, 14 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bibi1908

    Bibi1908 Nieuw lid

    14 apr 2021
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

    Ik heb me aangemeld vanwege dit topic: https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/bevallen-na-bekkenfractuur.305958/

    Ik zit op dit moment met precies hetzelfde probleem. Ik heb 15 jaar geleden mijn bekken op 4 plaatsen gebroken (heup, schaambeen, heiligbeen) en ben momenteel 19 weken zwanger.

    Echter ben ik al naar een gynaecoloog geweest en is mijn dossier besproken in een MD overleg. Volgens de gynaecoloog (en mijn osteopaat) moet ik op een natuurlijke manier kunnen bevallen. Maar 15 jaar geleden is mij door mijn chirurg verteld dat dit absoluut niet kan. Ik weet even niet wat ik nu moet geloven of wat verstandig is.

    Heb je iets soortgelijks meegemaakt? Dan ben ik erg benieuwd naar jouw ervaring. Kon je natuurlijk bevallen of moest je een keizersnede?

    Liefs Bibi
     
  2. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Ben je aan je bekken geopereerd? Met platen of pinnen? Dan lijkt me dat natuurlijk bevallen niet gaat?
    Bij mij is mijn bekken met rust geheeld maar met bevalling op 1 plek weer een klein haarscheurtje opgelopen. Dus zou het zeker even goed bespreken wat de opties zijn
     
  3. Bibi1908

    Bibi1908 Nieuw lid

    14 apr 2021
    3
    0
    1
    Vrouw
    Ik ben niet geopereerd. Het is geheeld door bedrust en erna gerevalideerd met fysiotherapie. De opties hebben we al besproken en die zijn natuurlijk bevallen (in elk geval proberen) en als de ontsluiting niet op gang komt of als het kindje te groot is dan wordt het een keizersnee. Waar ik bang voor ben is dat het net als bij jou gaat scheuren of erger...
     
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Ik heb hier geen ervaring mee maar heb als vk wel enige kennis. In 15 jaar tijd kunnen inzichten behoorlijk veranderen. Ik kom wel eens vaker tegen dat (om uiteenlopende redenen) lang geleden door een arts (meestal geen gynaecoloog) tegen iemand is gezegd dat vaginaal bevallen geen optie is. Vaak was dat toen inderdaad de stand van zaken maar is er in de tussentijd meer onderzoek gedaan en zijn inzichten veranderd. Of is men breder gaan kijken naar de gevolgen van een bepaalde keuze.

    Met een keizersnede is men de laatste jaren wat terughoudender geworden omdat we nu weten dat er niet alleen risico's zijn voor de moeder en de baby, maar ook voor eventuele zwangerschappen daarna. Daarom wordt tegenwoordig, zeker bij iemand die voor het eerst gaat bevallen, vaker eerst gekeken of het niet toch vaginaal kan.

    Maar kan me best voorstellen dat het spannend is! Ik zou vooral goed met je behandelaren blijven overleggen, en hen laten weten hoe jouw gevoel hierbij is. Pas tegen het einde van je zwangerschap kan er een duidelijkere keus gemaakt worden, er zijn nu inderdaad nog veel factoren die invloed hebben zoals het verwachtte gewicht en de ligging van je baby. Succes in ieder geval!
     

Deel Deze Pagina