Bevallen na ruptuur

Discussie in 'De bevalling' gestart door Naturel, 24 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Hoi allemaal,

    Ik kon niet meteen terugvinden of hier al een topic over was, anders hoor ik het graag.

    Bij de bevalling van mijn zoontje had ik een complex ruptuur welke op de ok gehecht moest worden. Van de littekens heb ik in het dagelijks leven soms nog last. Een enkele keer tijdens de seks, vaker tijdens ongesteldheid. Gedurende mijn huidige zwangerschap heb ik sinds 30w pijn aan de littekens. Dit kan komen door de druk die toeneemt in de baarmoeder en op de bekken. Deze pijn neemt langzaam toe. Inmiddels ben ik bijna 37w zwanger en doet lopen zeer en omdraaien in bed is ook hels. Nu vind ik de pijn tot daar aan toe, maar hoe zal dat straks zijn met de bevalling? Hoe hebben de dames met een ruptuur de bevalling er na ervaren? Ik ben bang dat het erg zeer gaat doen, omdat littekens over het algemeen wat stugger zijn... ook denk ik dat het weer enorm zal ontploffen daar beneden... graag hoor ik jullie ervaringen.
     
  2. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Je kunt daar eigenlijk weinig over zeggen.
    Bij mijn eerste had ik een sub totaal ruptuur
    Was een ingeleide bevalling. De weeën vond ik toen vreselijk pittig en het persen was een opluchting. Alleen er werd niet goed gezegd hoe ik persen moest. Op een gegeven moment kwam de baby wat in nood en gaven ze aan dat hij er met de volgende week uit moest anders zouden ze knippen. Hij was er dus wel uit met een sub totaal ruptuur als gevolg. Waar ze na de bevalling nog een uur aan het hechten zijn geweest. En dat leek ook wel op een bevalling :eek:. Vreselijk wat deed dat zeer.
    Herstel ging wel goed en ik had er eigenlijk geen last van.

    2e bevalling was thuis. Weeën gingen heel relaxed maar de persfase was erg zwaar. Wel een fijne verloskundige die goed aangaf wat ik moest doen. Helaas moest ik wel naar het ziekenhuis om gehecht te worden. Want m'n dochtertje had haar handje naast haar hoofd toen ze geboren werd. Dus er was weer veel kapot. Waarschijnlijk als ze dat handje daar niet had gehad dat ik er zonder scheuren af was gekomen.
    Ook nu was het weer goed hersteld.

    Maar in de 3e zwangerschap kreeg ik veel druk aan de onderkant. En bleek ik op het eind van de zwangerschap last te hebben van meerdere cysten van bartholin. Aan de uitgang van de vagina. Waarschijnlijk zijn deze ontstaan onder invloed van hormonen en door de rupturen bij de vorige bevallingen.
    De 3e bevalling ging op zich goed alleen had ik een klein scheurtje ter hoogte van de ene cyste. Toen de verloskundige probeerde te hechten knapte de cyste en durfde ze ivm de andere cystes niet verder te hechten. Dat moest toen in het ziekenhuis . Ik heb toen ook preventief antibiotica gehad omdat ze niet wisten wat er in de cyste zat.

    Nu heb ik er ook nog vaak last van dat ze weer opspelen en vervolgens weer stuk gaan.

    Op zich deed de bevalling niet extra zeer denk ik. Ik weet niet wat het is om zonder scheuren te bevallen. Maar je voelt op dat moment zoveel dat ik niet eens wist wat ik precies voelde.

    Het kan dus dat je zoals ik bij meerdere bevalling weer scheurt. Maar er zijn er ook die niet meer scheuren. Het lag bij mij dus ook aan de ligging van het kindje. Doordat ze haar handje naast haar toch al grote hoofd hield. Mijn eerste kind was erg klein. Scheelde met hoofdomtrek al 3 cm. En dan nog een handje er naast.

    Bespreek met je verloskundige wat je bezig houd en waar je bang voor ben. Misschien heeft ze nog bruikbare adviezen
     
  3. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Van het scheuren zelf zal ik niet veel meekrijgen denk ik. Toch houd het mij bezig omdat het nu al zo pijn doet. Ik vraag mij ook sterk af of littekens wel soepeler worden met de bevalling. Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat je niet op dezelfde plek opnieuw scheurt, maar dat ontkrachte de vk
     
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.847
    16.878
    113
    Vrouw
    Ik ben bij mijn eerste bevalling ingeknipt, dus niet helemaal vergelijkbaar, maar was toch een behoorlijk litteken. Heb er ook met momenten nog last van. Bij de 2e bevalling was ik echt bang voor herhaling, dit ook bij de vk aangegeven.
    Het is natuurlijk niet van te voren te zeggen hoe het zal gaan verlopen, maar ik denk dat een bad bevalling veel kan helpen. Ik ben tijdens mijn bevalling in bad gaan liggen, pas bij persdrang eruit gegaan en ik had dit keer niks geen scheur en hechtingen.
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Ik heb 2 keer flinke ruptuur gehad, waarbij oa de vaginawand helemaal aan gort was. Een krater noemde ze het. Van de tweede keer redelijk vlot hersteld en geen last eigenlijk meer :) terwijl ik bij de eerste wel echt onwijs lang last heb gehad en na een jaar nog bij de huisarts mijn broek liet zakken.

    Doordat ik zo uitscheurde, is een knip mij bespaard gebleven. Wel kon ze tijdens de bevalling wel zien welke horror de vorige keer was. Littekenweefsel was heel duidelijk zichtbaar
     
  6. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    En tijdens de bevalling geen last gehad van je littekens? Bij mij zeiden ze dat ik ontploft was :roflmao:
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Haha ook zo charmant! Er stond een verloskundige in opleiding mee te kijken en de verloskundige of gyn die aan het hechten was zei: ja joh, je ziet er nu niets in, maar als ik in 1 keer het draad strak trek... denk je aahaaaa zo zit t in elkaar.
    Lig je daar met de benen wijd haha, thanks! Was 1 slagveld.

    Ja bevalling was echt pijnlijk. De ruggenprik zat goed maar de ring of fire was extreem intens. Maar goed, herstel wonderbaarlijk goed! Had zelfs na 3 of 4 maanden seks! Bij de eerste kon ik toen niet eens een tampon inbrengen...
     
  8. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Hahaha heel fijn zo'n gesprek tijdens het hechten. Wat dat betreft ben ik blij dat ik onder narcose was. Bedankt voor je eerlijke antwoorden. En erg fijn om te lezen dat je sneller genas, hoewel ik weet dat dit geen garanties geeft.
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Bij eerste totaal ruptuur die op de ok gehecht is. Heeft wekenlang beurs gevoeld en tijdens menstruatie voelde ik het ook erg.

    Ik was als de dood voor de tweede bevalling. Verloskundige gaf aan dat het meerdere kanten op kon gaan.. de boel was al zo opgerekt dat de tweede makkelijker zou kunnen gaan/meer ruimte zou hebben dus niet uit zou scheuren.
    2. Het zou op oude litteken kunnen gaan scheuren.

    Bij de tweede thuis bevallen. Suptotaal ruptuur. Huid was op het oude litteken gescheurd.
    Hier heb ik niks van gevoeld. De verloskundige had besloten om niet in te knippen omdat een knip over het algemeen minder snel geneest dan een scheur.
    Kleine was er binnen 10 min. Na de bevalling zat ik meteen in kleermakerszit op bed. Ik had echt geen centje. Verloskundige was verbaast en had me al pijnstillers en bevroren maandverbandjes aangeraden.
    Daarna ook geen last gehad.
     
    Naturel vindt dit leuk.
  10. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Was je herstel ook sneller bij de tweede?
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Ja zeker. Van die ruptuur heb ik echt totaal geen last gehad en ik was snel weer op de been
     
  12. LuciferMorningstar

    19 mei 2021
    50
    47
    18
    Heb je geen onderzoek gehad dan wat de vorige ruptuur voor je huidige zwangerschap en bevalling gaat betekenen?
    Ik had dat aantal weken geleden, keken ze hoe alles eruit zag en wat/of er schade is van de vorige keer, afhankelijk daarvan zou dan bepaald worden of vaginaal bevallen mogelijk was of je kon kiezen voor keizersnede of dat dat sowieso moest. Hier gelukkig niets aan de hand! Stond wel in de brief naar de verloskundige dat je bij een eerste zwangerschap 1% kans had op een ruptuur en bij een tweede zwangerschap 4 tot 8%
     
  13. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Nee geen onderzoek gehad. Er is ook nooit nacontrole op geweest. Vandaag bij de gynaecoloog geweest en die heeft het wel bekeken en gevoeld. Hij verwacht geen problemen gelukkig en ik mag de natuur zijn werk laten doen.
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hier ongeveer hetzelfde. Bij de eerste een knip en totaal ruptuur. Bij de 2e is het oude litteken van de ruptuur gescheurd, de knip niet. Beide keren op de ok gehecht maar de 2e keer ook echt bijna nergens last van gehad.
    Hier ook wel twijfels wat evt bij een 3e bevalling. Dan denk toch ook maar even controle en onderzoek bij de gynaecoloog, heb verder weinig gevolgen ervan, maar je weet nooit hoe dat is als het nog een keer gebeurd.
     

Deel Deze Pagina