Bevallen na totaal ruptuur

Discussie in 'De bevalling' gestart door mii89, 1 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mii89

    mii89 Lid

    8 jul 2017
    31
    7
    8
    Vrouw
    Hoi!

    Ik ben benieuwd, wie is er natuurlijk bevallen na een totaal ruptuur?
    Ik stond er zo vast achter; dit kan ik nog een keer. Ik ben nu eenmaal uiteindelijk goed herstelt, na een bevalling van 3.5 uur helaas wel met totaal ruptuur.

    Een keizersnede is een optie, maar het herstel staat me nu al tegen. Daarbij zou ik zo graag nog eens heerlijk thuis gewoon bevallen...
    Zou ik een keizersnede serieuzer moeten overwegen? De gevolgen van een 2e totaal ruptuur kunnen zuur zijn, maar wie zegt dat ik die ga krijgen?
    * twijfels, twijfels*
     
  2. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Hier bij de eerste een totaal ruptuur. Ik ben goed hersteld, al voel ik wat litteken weefsel en soms gaat t lastig met de ontlasting.

    Maar tweede bevalling duurde met weeën etc nog geen 1,5 uur en had maar twee hechtingen.

    Dus hier goed gegaan. Ik moet zeggen dat ik nu met de derde, het spannender vind. Geen idee waarom.
     
  3. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Ik heb een subtotaal ruptuur gehad bij de eerste bevalling en was bij de tweede heel erg bang voor herhaling.
    Hier is gelukkig alles helemaal goed gegaan.
    Ik kies wel bewust voor het ziekenhuis ivm angst voor herhaling
     
  4. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Ik heb na een totaalruptuur wel een geplande keizersnede gehad. Maar dit kwam ook omdat ik veel littekenweefsel had al in dat gebied door fistels in het verleden. Dus gyneacoloog vond risico op tweede totaalruptuur en blijvende schade daardoor te groot en vond natuurlijk bevallen geen goede optie.

    De geplande keizersnede is mij alles meegevallen.
     
  5. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.988
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Hier ook een subtotaal ruptuur, tweede keer gewoon vaginaal bevallen en had wel weer veel hechtingen nodig maar waar ik na de eerste bevalling veel ongemakken had van het littekenweefsel had ik na de tweede bevalling nergens last meer van, ook seks ging beter want dat heeft lang pijn gedaan na de eerste bevalling.
     
  6. ciprilla

    ciprilla Fanatiek lid

    1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Bij de eerste een sub totaal gehad.
    Bij de tweede veel minder schade, moest wel gehecht worden. Het hechten vond ik dit keer pijnlijker en heb wel even last gehad van de hechtingen. Dit had ik niet bij de sub totaal.

    Nu bijna bevallen van nummer 3 en maak me niet zo zorgen. Probeer de baby er niet in 1x eruit te persen, op hoop van zegen. :p
     
  7. mii89

    mii89 Lid

    8 jul 2017
    31
    7
    8
    Vrouw
    Ik heb inmiddels een goed gesprek gehad met mijn vk.
    Onze eerste is in principe gelanceerd.
    Ik lag in de douche, kon geen kant meer op en binnen 8 minuten was ze geboren. Plan zou zijn om deze keer alsnog thuis te bevallen, aan het eind niet actief mee te persen en eventueel juist tegendruk te geven zodat de baby geleidelijker geboren zal worden. Mijn vk liet vallen dat ze een ks in mijn geval haast zonde zou vinden ook gezien het herstel en een kind van 16 mnd.
    de bevalling zal dan wat langer duren, en op het moment zelf ben ik het er vast niet mee eens hahahaha maar ik vind het goed klinken voor nu, en ben gerust gestelder.
    Daar gelaten dat dit dan niet een extreem grote baby moet gaan zijn, en zelf zou ik het gevoelsmatig prettig vinden als de baby zich aandient voor de 41 weken. En anders is er altijd nog een ks...

    Bedankt dames, voor de ervaringen. Fijn!
     
    Neskio vindt dit leuk.
  8. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Bij mijn 3e had ik een subtotaal ruptuur. Ik wilde bij de 4e een ks (mocht kiezen vanwege eerdere ks), maar uiteindelijk toch voor vaginaal gekozen. Wel eerst een endo echo gehad om te kijken wat de schade van de subtotaal was.
    Bij de 4e wel iets gescheurd, maar heel oppervlakkig.
    Ze hebben het ook gehad over een preventieve knip, maar dat is gelukkig niet gedaan.
     
  9. mii89

    mii89 Lid

    8 jul 2017
    31
    7
    8
    Vrouw
    Die knip doet ze hier ook niet zomaar, te weinig bewijs dat het daadwerkelijk helpt..
     
  10. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Een keizersnee is ook niet zonder risico's en herstel kan ook lang duren. Ik zou echt nooit voor een keizersnede kiezen na een totaalruptuur maar dat is persoonlijk.

    Bij de eerste een totaal ruptuur gehad. Bevalling van 18 uur waarvan 1.5 persen. Kind was een sterrenkijker en lag dus verkeerd. Met 3x aan de vacuümpomp trekken eruit gesleurd. Helaas totaal ruptuur met als gevolg een lichte verzakking. Het heeft een tijd geduurd voordat ik geen pijn meer had en het weer een beetje normaal voelde.
    Ik was als de dood voor een volgende bevalling maar de verloskundige gaf aan dat een totaalruptuur bij de 1e echt geen garantie is voor een 2e x. De boel is immers al een keer flink opgerekt dus bij een volgende bevalling is het allemaal wat soepeler. Sowieso zetten ze vaak een preventieve knip om TR te voorkomen. Als het scheurt dan vaak op het oude litteken.
    Ik ben bij de 2e thuis bevallen. Ben bij de start van de bevalling begonnen met iets homeopathisch in te nemen. Kan even nu niet op de naam komen maar was om zwellingen en kneuzingen/blauwe plekken snel "weg te werken", zorgde voor betere doorbloeding.
    Korte bevalling van 1.5 uur waarvan 10 min persen. Ik had nu een subtotaal ruptuur. Hoefde net niet naar het ziekenhuis.
    Het ging op het oude litteken en de verloskundige heeft ervoor gekozen dit te "laten gaan". Ze had een knip kunnen zetten maar die genezen minder snel/goed dan een scheur.
    Gehecht en weet je? Ik heb er weinig tot niks van gevoeld, geen zwelling gehad of andere klachten. Zo kan het dus ook.
    Ik zat een paar uur na de bevalling al in kleermakerszit op m'n bed, liep de trap op en af enz. Ik voelde natuurlijk wel dat er wat gebeurd was maar ik heb geen pijnstilling hoeven nemen, geen koude verbanden of wat dan ook. Was ook niet blauw of gezwollen. Verloskundige zei dat dit door het homeopathische middel kwam. Had ze vaker meegemaakt.
    Bij de eerste kon ik de eerste tijd amper lopen, zitten en uit m'n bed komen.:|
    Nu geen last van.
     
  11. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.424
    1.603
    113
    Hier niet zo'n goede ervaring bij de tweede bevalling na een totaal ruptuur. Volgens mijn verloskundigen moest het allemaal gewoon lukken. Na de tweede bevalling weer flink ingescheurd. De gynaecoloog die mij toen gehecht heeft had ook heel andere ideeën dan mijn verloskundigen. Achteraf had ik liever een keizersnede gehad of begeleid willen worden door een gynaecoloog tijdens de bevalling. Mijn advies is dus ook om dit sowieso nog te bespreken met jouw/een gynaecoloog.

    Ik moest sowieso in het ziekenhuis bevallen, dus die keuze had ik al niet. En maar goed ook, anders had ik weer met de ambulance naar het ziekenhuis gekund na de bevalling.

    Ik zie ook veel reacties over sub totaal ruptuur. Das naar mijn mening echt niet te vergelijken met een totaal ruptuur.
     
  12. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Ik heb bij de eerste een subtotaal ruptuur gehad. Zijn hoofd was erg groot.
    Bij de tweede 5 hechtingen en de derde geen hechtingen en bij haar ging ik van 5 cm naar baby op buik in 7 minuten,
     
  13. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de 1e een subtotaal ruptuur gehad. Baby van 4 kilo in nog geen 3 uur :)
    Resultaat was met pasgeborene naar het ziekenhuis om te hechten.

    Bij de 2e weer voor een thuisbevalling gekozen. Dit meisje was 4,3 kilo en was er binnen een uur. Hier ben ik zonder schade vanaf gekomen.

    Met de (hopelijk) 3e hoop ik weer voor een thuisbevalling te kunnen kiezen.
     
  14. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Zelf geen ervaring, maar een vriendin is vorige week bevallen van haar tweede. Bij de eerste had ze een totaal ruptuur. Bij de tweede bevalling thuis bevallen en uiteindelijk een kleine knip gehad. Totaal anders dan de eerste keer. Ze is hier heel blij mee.
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Volgens mij ben je er al uit maar mocht je nog twijfelen dan zou ik ook een gesprek aanvragen bij de gynaecoloog.
    Ik heb er zelf persoonlijk helemaal geen ervaring mee maar wil je wel laten weten dat het herstel van een keizersnede ook heel vaak juist sneller gaat dan van een bevalling. De eerste weken heb je natuurlijk veel last van de wond maar wat ik zo in mijn omgeving hoor Ben je daarna vaak ook wel snel ervan af omdat het bekken natuurlijk ook helemaal niet uitgerekt wordt zoals dat wel is gebeurd tijdens een vaginale bevalling. Overigens is wel gebleken dat een keizersnede gemiddeld genomen een minder goede start voor een baby is
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.694
    14.045
    113
    Denk dat je A.Vogel D6 Arnica bedoeld. Mn kraamzorg kwam daarmee aan zetten.

    Die had wel meer van dat soort dingen. Net als Salvia 0 tinctuur om BV aanmaak te remmen toen we daar toch mee stopten. Ohja en koolbladeren in je sportbh, heaven! :roflmao:

    Die Arnica had ik als tabletjes en als een gel (niet voor op de wond maar de blauwe plek). Dochter is hier geboren met een grote knip en een vaccuumpomp want mama was stoned (goddank!) en deed geen bal meer. Maar ik had een bloeduitstorting van ongeveer 20 cm doorsnee. :confused:
     
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Ja arnica d6 maar waren korreltjes. Ik heb ze meteen bij de start van de weeën ingenomen. En had nog een middeltje. Rozen...... Was iig om bloedingen of iets te verminderen. (Weet het niet meer goed)
    Ik ben iig zeer weinig bloed verloren. De verloskundige en de kraam waren hier verbaasd over.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  18. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Ik had bij mn eerste ook een totaalruptuur. De verloskundige raadde aan om voor een keizersnede te kiezen. Ik zag dat echter niet zitten en na een gesprek met een gyn, vond de verloskundige het toch ook goed als ik voor een vaginale bevalling zou kiezen.

    Ik heb de vier weken voor mijn bevalling een geboortetrainer gebruikt (de aniball). Er is weinig onderzoek naar gedaan of dit echt zorgt voor een soepelere bevalling/minder scheuren. Maar ik had er een goed gevoel bij. Het gaf mij veel vertrouwen in mn bevalling.
    Ben toen thuis bevallen en helemaal geen schade opgelopen.

    Ik heb wel bij deze bevalling niet actief meegeperst. Maar heel bewust mijn bekkenbodemspieren laten ontspannen, zoals ik leerde met die geboortetrainer. Hij werd daardoor heel soepel en geleidelijk geboren en dat laatste is natuurlijk wel heel belangrijk om er zonder kleerscheuren vanaf te komen.
     
  19. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.497
    113
    Bij de eerste had ik een knip en een totaal ruptuur. Knip heeft de ruptuur helaas niet kunnen voorkomen.
    Bij de 2e mocht ik wel weer natuurlijk bevallen, maar bij voorkeur wel in het ziekenhuis.
    Helaas ook bij de 2e weer het ziekenhuis niet gehaald, erg vlotte bevallingen hier. Bij de 2e is het oude litteken gescheurd, dus na de bevalling wel weer even gehecht op de OK, maar eigenlijk amper last van gehad na die tijd.
    Bij een evt 3e weet ik niet of ik nog een keer natuurlijk mag bevallen, dat moest tzt maar bekeken worden zei de gynaecoloog toen.
     
  20. mii89

    mii89 Lid

    8 jul 2017
    31
    7
    8
    Vrouw
    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen allemaal!

    Ik ben er inderdaad al over uit. Al vind ik het plots wel wat spannender worden, inmiddels alweer 33 weken onderweg.
    Ik zou heel graag in bad bevallen, wat in principe ook mag van de vk, maar ze kan dan veel minder goed begeleiden.
    Waar ik vooral voor moet waken is dat ik in geval 2 optijd onder de douche uit ga, de vorige keer lukte dit niet meer. Ben ik na het breken van de vliezen op 7 cm ook niet meer gecontroleerd.

    We gaan dus voor een thuis bevalling, gewoon op bed waarbij ze zoveel mogelijk kan ondersteunen en mocht het weer zo rap gaan, tegendruk kan geven waardoor we hopelijk wat schade kunnen beperken. Iets inscheuren zou het probleem ook niet zijn, als we het totaal maar voorkomen.

    Stiekem heb ik er naast de spanning ook heel veel zin in, misschien krijg ik het deze keer wat bewuster mee, net als mijn partner die zich behoorlijk buiten gesloten voelde. Nog een paar weekjes! Oh en we beginnen volgende week wel met perineumcreme, schijnt ook veel goed te doen.
     

Deel Deze Pagina