Bevallen van een kindje meer dan 4500 gram, gewoon of keizersnede?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Senna, 17 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Mijn dochter woog 4700 gram. Met precies 37 weken ben ik ingeleid ivm dat ze zo groot was. (zagen ze al op echo's, maar zo groot hadden ze niet verwacht.)

    Mijn zoontje was 6 weken te vroeg en woog ook al 3160 gram.

    Heb geen suiker, daar is veel en vaak op gecontroleerd.

    Nu ben ik dus weer zwanger, en je begrijpt, ik weet haast wel zeker dat ik weer een groot kindje krijg.

    De vorige bevalling was behoorlijk heftig.. door een spuit met pijnstillers was ik gelukkig niet helemaal bij mijn positieven, anders had ik het zeker als traumatisch ervaren. Ze zat behoorlijk vast, en ik ben 2e graads ingescheurd.. graadje erger en ik kon naar de ok om gehecht worden..
    Ik heb ik erg last gehad van bloedverlies, ivm de grote wond die een in mijn baarmoeder was achtergebleven.

    Heb helaas een verzakking overgehouden aan de bevalling.
    De gynaecoloog zegt, als dit er door past, past nr 3 er ook wel door.
    En vastzitten? tja dat weten wij nooit van te voren, dat kan bij iedereen gebeuren , ook bij een kindje van 3 kilo..


    Vriendinnen zeggen, je bent gek, eis een keizersnede.
    Zelf zou ik het liefste normaal willen bevallen omdat dat emotioneel gezien zoveel mooier is.. maar heb wel angst dat het kindje vast komt te zitten, wat breekt, er wat aan over houdt, of dat het down under helemaal uitscheurt en verzakt..

    Wat vinden jullie???
     
  2. Puck1

    Puck1 Bekend lid

    3 feb 2009
    979
    9
    18
    Ik zit een beetje met hetzelfde, heb ook verzakking overgehouden, maar de gynaecoloog wuift alles weg (makkelijk praten voor een mannelijke gynaecoloog denk ik dan). We hebben ook een grote (3e) kinderwens, maar ik wil toch eerst weer overleggen met de gyn en eigenlijk ook wel een keizersnede eisen voor zover dat dan kan ;) en dit dan ook zwart op wit hebben. Mijn fysio heeft heel duidelijk aangegeven dat een verzakking op jonge leeftijd door een (zware) bevalling komt. Dus ik zou zeggen, praat er nogmaals over met je gynaecoloog en evt met een andere.
     
  3. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Ja dat vraag ik me ook af, voor hoever je dat kan "eisen"..
    En of de gyn geen gelijk heeft.. dat je best nogmaals van een zwaar kind kan bevallen..

    Volgens gyn word de verzakking niet erger.. Hij zei, wat wil je dan? down under is het al slap, en dan ook nog eens je buik slap maken , aangezien ze je buikspieren doorsnijden.
     
  4. Puck1

    Puck1 Bekend lid

    3 feb 2009
    979
    9
    18
    Dat werd er bij mij ook gezegd, maar bij de nacontrole gaf een andere gyn (invaller) aan dat ik geluk had dat t niet erger is geworden aangezien ons tweede kindje fors was. Tja dan denk ik ook, ze spreken mekaar tegen. zo op het oog was mn verzakking niet erger geworden, maar de klachten wel. Nu moet ik dus ook terug naar de gyn aangezien mn fysio me niet verder kan helpen.
     
  5. BabyAngel

    BabyAngel VIP lid

    21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    "Eisen" dat wordt moeilijk!
    Maar in jou situatie zou ik het wel proberen te "eisen" hahaha
    Jeetje..nee ik moest er niet aan denken!
    Wat zegt je vk nu?
     
  6. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    872
    113
    Ik zou het inderdaad wel even voorleggen. Maar eisen wordt lastig denk ik.. Is inleiden een optie? Dat je met 38 weken bijv ingeleid mag worden zodat uk nog niet mega mega is?
    Enne sorry dat ik moet zeggen maar ik ben met m'n 8 ponder al uitgescheurd tot m'n oksels, graad 4 ruptuur en onder narcose op de o.k gehecht incl veel bloedverlies.. Dus of je dat kunt voorkomen..
    Succes meis! Is niet niets van die flinke baby's!
     
  7. Sopann

    Sopann Niet meer actief

    Mijn schoonmoeder heeft 3 9-ponders en een 10-ponder op de wereld gezet. Bij de eerste kwam zelfs het handje nog even langs het hoofd. Ze heeft er niet meer dan een knip bij gehad, dus het kan wel!
    Mijn eigen moeder is ook van een 9-ponder bevallen. Dat was de tweede. Waar ze bij mij een knip had (groot hoofd) had ze bij mijn zusje helemaal niets. Ze heeft wel een verzakking gehad, maar dat komt meer door 3 kinderen in twee jaar. En ze was wat ouder.
     
  8. joyce86

    joyce86 Fanatiek lid

    27 jan 2010
    3.024
    138
    63
    NULL
    noord brabant
    Mijn eerste was 9 pond en is uiteindelijk een keizersnede geworden, de tweede was 7 pond en is via de natuurlijke weg geboren. Ik liep de laatste weken van mijn zwangerschap bij de gyn en die gaf mij zelfs de keus wat ik liever zou willen, keizersnede of natuurlijke bevalling. Ik had aangegeven dat ik graag ingeleid zou worden, omdat mijn eeste tot 42 weken is blijven zitten, en als dit niet kon dan een keizersnee.

    Dus bij mij was er alles mogelijk, dus miss moet je een keer langs een andere gynaecoloog of ander ziekenhuis. Ik vind het erg slecht dat deze gynaecoloog alles maar weg wuift, want als je angstig de bevaling in gaat dan word t alleen maar moeilijker. Ik zou dus ook nog een keer je angsten bespreken en heel duidelijk zijn!
     
  9. Willie32

    Willie32 Actief lid

    2 dec 2011
    409
    52
    28
    N-H
    Mijn vk heeft mij gezegd dat sommige mensen zijn gemaakt voor "grote" kinderen.
    Mijn kids zijn ook behoorlijk.

    Gezien je historie zou ik het met de gyn bespreken.
    Misschien dat ze eerder kunnen ingrijpen dmv een kz als blijkt dat de kleine klemt dreigt te zitten of elke andere reden.

    De gyn kan je ook uitleggen wat de risico's van een kz zijn.
    Want ook voor het kind heeft het gevolgen.

    Ik hoop dat je voor jezelf een juiste keuze kunt maken, en geniet nog even!
     
  10. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    thanks voor de reacties..

    Ja eerder inleiden word sowieso gedaan.. maar dat is met mijn dochtertje ook gebeurd (stipt met 37 weken) maar toch nog 4700 gram.

    Dit word een jongen.. dus ben wel bang dat ie zwaarder is. Volgens gyn is je tweede kind altijd zwaarder en geldt dat niet voor nr 3.

    Hmm en tja die verzakking.. ik hoop indd dat het niet erger zou worden.. maar als ik het verhaal van puck dat de gyns elkaar tegen spreken.. heel fijn dus..
    Tja een andere gyn vragen zit er denk ik niet zomaar in.. ik zit bij het high risk spreekuur en zit bij het hoofd van de gyns...

    Hij heeft mij bij mijn eerste ook begeleid, en dat vond ik wel erg fijn. Hij deed overigens wel zijn best om me gerust te stellen, maar wuifde het indd wel heel snel en eenvoudig weg..

    Tja lastig..
     
  11. Sopann

    Sopann Niet meer actief

    Je zou nog kunnen overwegen om bekkentherapie te volgen bij een bekkenfysio.
    Aangezien verzakking bij ons in de familie zit, ben ik ook al - los van mijn bekkenklachten - vanaf week 20 bezig met oefeningen om de bekkenbodemspieren te ontlasten. Bij dezelfde fysio als voor mij bekken.
    In het begin deed ik echt nog flinke oefeningen, maar nu wordt het steeds zwaarder, dus nu heb ik nog hele lichte oefeningen.
    4 weken na de bevalling start ik opnieuw met therapie.
     
  12. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Dat heb ik alle zwangerschappen gedaan, en ook na de zwangerschap, maar helaas heeft het geen resultaat.
    Maargoed, ik wacht het allemaal wel af, als het echt blijkt dat het kindje heel groot wordt dan ga ik rond de 32/34 weken nog wel ff met de gyn om tafel zitten ;)

    Iig bedankt voor de reacties.
     
  13. Yan

    Yan Bekend lid

    10 dec 2012
    886
    0
    16
    Lastige situatie! Mijn 2e zoon woog ook 4730 gram. Dat was volledig onverwacht, maar de bevalling ging prima. Ingeleid en 4 uur later was hij er, klein beetje ingescheurd. Ik heb daarna alleen meer dan een liter bloed verloren, maar ze konden niet zeggen of dat kwam door zijn gewicht.

    Nu ben ik ook zwanger van de derde en ik krijg straks ook groeiecho's.
    Ik ga voor gewoon natuurlijke bevalling, maar heb dus ook geen traumatische bevallingen gehad. Mijn eerste had overigens een normaal gewicht, 3750 gram.

    Ik zou het gesprek zeker aangaan met de gynaecoloog, als straks blijkt dat dit kindje weer zo groot gaat worden! Ik weet niet of je een keizersnede kunt eisen...
     
  14. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    Mijn tweede (10 pond) lag ook nog eens in aangezichtsligging. Dat maakte het veel moeilijker dan het gewicht hoor!
    De positie is zoveel belangrijker.
    Ik zou de groeiecho's afwachten, neem aan dat die nu vaak gedaan worden?

    Ik word nu bij 39 weken ingeleid, om niet boven de 10 pond uit te komen.
     
  15. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier een hele zware bevalling de eerste van 3670 gram, heb ook smalle bekken, ze bleef ook steken. Bij de tweede goed in de gaten gehouden dmv echo's en hij was gelukkig wat lichter en dit ging goed. Bij de derde voor de zekerheid weer in de gaten gehouden en hij liep aardig voor, maar toch geen reden om een keizersnede als optie te houden Werd uiteindelijk ingeleid maar al binnen een uur ging het niet zo lekker met het ctg en gelukkig een keizersnede gekregen. Hij woog 4670 gram en was echt niet goed gegaan.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ik vind dat je moet doen waar je je goed bij voelt...of tenminste, bespreken wat met de gyn wat jij zou willen, dan kan hij kijken of het mogelijk is. Maar een keizersnede blijft wel een zware buikoperatie...en daar kunnen ook dingen mis bij gaan...

    Maar ik begrijp je angst en je overwegingen wel...heb ik ook gehad na de eerste, helemaal toen ik zwanger was van de tweede.... Tweede is trouwens niet per sé zwaarder dan de eerste: bij mij was de eerst ruim 9 pond en de tweede net geen 7. En allebei zijn het meisjes. :) Dus waar die gyn vandaan heeft dat dat altijd het geval zou zijn...?
     
  17. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    hier was de eerste inderdaad 3670, 2de 3440 en de derde dus 4670.. totaal tegenovergesteld als wat je gyn zegt haha.
     
  18. gerdia

    gerdia Bekend lid

    1 sep 2011
    795
    351
    63
    Vrouw
    Hallo,

    Hier natuurlijk bevallen van een meid van 4555 gram. Wel 1.5 week later als geplant..maar niemand die had verwacht dat ze zo groot was!

    Ik ben ingeleid omdat m'n meisje het niet meer zo prettig had en het vruchtwater minder werd..

    ik zou wel goed overleggen..zelf heb je echt wel wat te zeggen hoor! Hier nicht die het niet zag zitten natuurlijk te bevallen en het niet aan kon bij de 1e, die kreeg gewoon een keizersnee!
     
  19. MamaPeetje

    MamaPeetje Niet meer actief

    Hier 2 flinke babies, 4550 en 4400 gram. (Maar ook lang!) Normale bevallingen en de tweede zelfs turbosnel, ruim 3 uurtjes, en makkelijk en zonder pijnstlling ook. Bij beide een piepklein haarscheurtje. En weet zeker dat een derde (die er niet komt..) er ook weer zo makkelijk uit zou komen.

    Een keizersnede is zeker niet zaligmakend hoor en geloof ook niet dat het qua herstel beter is dan een moeilijke bevalling..
     
  20. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier oudste bijna 4700 gram en bij mij paste het niet en is het een spoedkeizersnede geworden. Jongste via groeiecho's in de gaten gehouden en leek nog groter te worden, dus zij is via geplande keizersnede geboren bij 38 weken en was toen 3910 gram. Hoofdomtrek wel 38cm en daar zat dus ook het grootste probleem.
     

Deel Deze Pagina