Bevalling inleiden bij zwangerschap 37.2 weken

Discussie in 'De bevalling' gestart door Edr89, 30 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    #1 Edr89, 30 okt 2020
    Laatst bewerkt: 30 okt 2020
    Momenteel ben ik 36.5 weken zwanger van mijn 3e kindje. Vandaag besproken met de gynaecoloog dat er dinsdagochtend gestart wordt met inleiden dmv ballon. Bij voldoende ontsluiting worden woensdagochtend de vliezen gebroken.

    Hoewel het mijn 3e inleiding is, vind ik het toch weer erg spannend.

    1e was met 41.3 vanwege oplopende bloeddruk, was echt een vreselijke bevalling. Had al wel voldoende ontsluiting, dus vliezen konden gelijk gebroken worden. Maar door weeënstorm en ligging als sterrenkijker vorderde het niet, uiteindelijk met vacuüm en veel ellende geboren.

    2e was met 37.3 ivm serieuze zwangerschapsvergiftiging. Geen ontsluiting nog, dus ballon en volgende dag een tablet ingebracht. Om 12u vliezen breken en om 3u was hij er. Prima bevalling, zonder hechtingen.

    3e nu dus weer ivm dreigende zwangerschapsvergiftiging. Ondanks goede 2e ervaring ben ik bang dat het allemaal niet lukt ivm vroege termijn en ik een ks zou moeten, mijn grote angst.
    Ook gaf de gyn aan per uitzondering max een half uur te willen wachten op eigen weeën voordat gestart wordt met opwekkers (protocol is gelijk starten). Terwijl het bij de 1e misging met de opwekkers en bij de 2e juist zo goed ging zonder. Dat vind ik best spannend.

    Hebben jullie goede ervaringen om te delen?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben bij mijn eerste spontaan bevallen met 37+2, bij de tweede werd ik ingeleid met 36wkn. De inleiding ging helemaal prima, het was heftig, maar dat was mijn eerste bevalling ook. Nooit sprake geweest van de noodzaak tot een keizersnede. Dochter was ook kerngezond, alleen vanwege de termijn (voor de 37wkn) werd ze opgenomen om bloedsuikers te checken.
     
    Edr89 vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Niet zo vroeg (38 gestart met primen), wel te vroeg voor kind (als in potdicht, 5 dagen bezig geweest met primen en dan nog slecht inleidbaar omdat lijf en kind er niet klaar voor waren). Vroeg heel veel van hem en mij en helaas foetale nood. Hij was ook niet ingedaald. Maar omdat ik eerder was bevallen en ze de inwendige ravage van de vorige keer goed kon zien kreeg ik ruimte om zelf te bevallen. Ze zei: als je eerder zo bent uitgescheurd, zal dat nu ook gebeuren en dan geef ik je ook wat tijd. Eerste 2 cm 5 dagen over gedaan, 3 tot 4 uren (weeenopwekkers hoog) en daarna in de actieve fase ging het mega snel. Ook in paar minuten hem eruit geperst.

    En dat zei ze ook: vanaf de actieve fase gaat het sneller als je eerder bent bevallen.

    Dus geen keizersnede (ok was wel ingelicht vanwege toestand baby), gewoon vaginaal bevallen en gelukkig ook een gezonde baby (na beademing en even op neonatologie met spoed).
     
  4. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Bedankt voor je reactie. Klinkt niet als een prettige ervaring. Gelukkig is het wel goedgekomen. Was het jouw 1e inleiding?

    Hier is de baby ook nog niet ingedaald.
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    2e. Alleen bij de eerste ging het keurig volgens het boekje (ingedaald, baarmoedermond al verweekt, dag na ballon al meer dan 3 cm ontsluiting, na prikken vliezen in 10 uur bevallen) . Ze konden nr 2 niet eens aanraken tijdens de bevalling: zodra de hand erin ging, hupte hij omhoog... was echt drama met toucheren. Dus dat had niemand zien aankomen dat het bij de tweede zo beroerd zo gaan. Beide kinderen met hetzelfde termijn geboren
     
    Edr89 vindt dit leuk.
  6. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.356
    113
    Ik ben 3 keer redelijk vroeg ingeleid en 3 keer hartstikke prima en vlot gegaan:

    1: met 38+0, al 3cm ontsluiting bij start, dus direct vliezen geprikt. Half uur op weeën gewacht, kwamen niet, daarom opwekkers gekregen. Totale bevallingduur was 3u50min (waarvan 14min persen)
    1e graads ruptuur, paar hechtinkjes, beetje naweeën

    2: met 37+6, al 4cm ontsluiting bij start, dus direct vliezen geprikt. Direct opwekkers gekregen, na een paar minuten alweer uitgezet omdat het wel erg snel ging. Totale bevallingsduur 47min (waarvan 3min persen). 2e graads ruptuur, best wat hechtingen en napijn, vreselijke naweeën.

    3: met 37+5, al 3cm ontsluiting bij start, dus direct vliezen geprikt. Half uur gewacht, weeën kwamen mondjesmaat op gang, daarom opwekkers aan (eerste stand was voldoende). Totale bevallingsduur was een kleine 2 uur, waarvan 5min persen. Geen enkele schade, geen hechtingen, nauwelijks naweeën.

    Op basis van mijn ervaring zou ik ook zeggen: laat ze even wachten met de opwekkers, zodat je lichaam de kans krijgt het zelf op te pakken.
     
  7. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Bedankt voor je reactie. En van harte gefeliciteerd met je newborn!
    Fijn om je ervaringen te lezen. Wat een fijn voordeel voor jou dat je al best wat ontsluiting had. Waren je kindjes ook al ingedaald?
     
  8. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik ben bij beide bevallingen ingeleid. De eerste met 35+5 in verband met pre-eclampsie. De avond ervoor een ballon gekregen en 's ochtends de vliezen gebroken. Bevalling duurde vanaf breken vliezen 12 uur. Pittige bevalling inclusief weeenstorm en een ruggenprik.

    Tweede bevalling met 38+3. Ik had al 3cm en binnen 3 uurtjes was ze geboren. Ik had om 12.50 zes cm ontsluiting en om 13.09 is ze geboren dus het ging razendsnel maar zo'n fijne bevalling!
     
    Edr89 vindt dit leuk.
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.356
    113
    Dankjewel! Ja ze waren alle 3 netjes ingedaald :)
     
    Edr89 vindt dit leuk.
  10. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Niet op die termijn, maar ik ben met 38.0 opgenomen om te beginnen met primen. Dit dmv vaginale tabletten omdat ik een ballon een eng idee vond. Na 2 dagen geen resultaat durfde ik toch de ballon aan.
    Die viel er na 2 uur al uit. Het was toen 20.00u, en ze wouden niet meer inleiden, maar dat zouden ze de volgende ochtend doen.
    Was uiteindelijk helemaal niet nodig. De weeën begonnen vanaf een uur of 4, om 7 uur braken mijn vliezen spontaan, zat ik op 4cm ontsluiting.
    Om 8u een ruggenprik gehad,(van te voren al afgesproken omdat ik door de bekkenpijn niet goed kon bewegen) en om 9u zat ik op 10cm. 10 minuten persen en klaar!

    Weet dus niet hoe weeënopwekkers zijn, maar misschien is het interessant om je de verdiepen in hypnobirthing?
    Hier heb ik zoveel aan gehad. Ik heb van 4 tot 7 heel rustig alleen de weeën zitten opvangen op zo’n bal. Gewoon de oordopjes in, man niet wakker gemaakt, verpleegster niet geroepen, gewoon even lekker alleen.
    Als ik niet verplicht op het bed moest na het breken van mijn vliezen had ik het misschien wel zonder prik gekund, want op die bal had ik minder bekkenpijn en met hypnobirthing zat ik zo in mijn bubbel..
     
    Edr89 vindt dit leuk.
  11. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Waarom ks je grootste angst is? Ik heb eerste vergelijkbare situatie gehad en spoed ks toch en gelukkig haha. Tweede was geplande: ideaal! Nu deerde en ik ben echt blij dat ik kan ks kiezen echt handig ideaal en super gewoon. Puur Mijn ervaring he
     
    Mylittlepony vindt dit leuk.
  12. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Ik wil echt liever geen ks, omdat ik ten eerste het doodeng vind. Bloedprikken trek ik inmiddels net, maar meer is al heftig. Zie al op tegen infuus prikken bij de inleiding.
    Ten tweede geloof ik heel erg in vaginaal bevallen qua voordelen voor de baby én voor mij.
    Daarnaast is het herstel over het algemeen langer bij ks, natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar met een bijna 2jarige en een bijna 4jarige is het fijn als ik al vrij snel weer dingen kan doen thuis.
     
  13. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik denk dat je dat enger maakt dan het is. Herstel is echt veel sneller en beter dan na de traumatische ervaring Bevalling. Prikken valt mee en dat kan ik zeggen want ik val ook flauw bij bloedprikken altijd moet liggend en heb echt hele lage pijngrens. Ik heb bij ks dubbele narcose omdat ik dus met gewone prik wat ze geven alles nog kan lichtjes voelen.

    Keizersnede is voordeliger qua complicaties van bevalling (veiliger baby eruit halen, gene knip niets). Er zit ook niet eens litteken of zo (bij mij na 2x zie je niets meer).
    Verder herstel is Meestaal erg snel Na 5wk kan je gewoon sporten zoals vroeger. Je kan/moet gelijk na keizersnede dag twee al opstaan lopen douchen en je kan autostoel en boodschappen en what ever tillen vanuit de buikgrens (alles wat vanaf is dus niet van de grond nog). Maar goes ik heb beide ervaren en kan zeggen dat ik liever 10ks heb dan natuurlijke bevalling. bij eerste had ik precies wat jij had alleen geen ontsluiting gelukkig na 12 uur nadat ze had gepoept moesten ze ks uitvoeren (ik wilde toen niet moest veel huilen etc) maar arts zei dat ik echt niet natuurlijk meer wil bevallen anders zou ik geen tweede kind willen. Toen ks bleek inderdaad ook sterrenkijker en te groot (4kg). Tweede was geplande en zoveel rust wat ik had toen en in kraamperiode heb ik echt nooit gehad of ervaren, zat echt in roze wolk. Gelukkig nu ook gewoon geplande natuurlijke keizersnede.

    Enige is nadelig naar mijn menig is dat na KS komt je borstvoeding moeilijk opgang maar ik geef flesvoeding. En Qua gedrag gezondheid of Andere voordelen heb ik tussen twee kinderen geen verschil gezien behalve dat degene die met geplande keizersnede werd geboren is altijd minder ziek, veel rustiger en was super tevreden baby altijd. Degene die traumatische bevalling had met spoed keizersnede was vreselijke huilbaby, heel overprikkeld, heel erg altijd druk, vaak ziek, eczeem etc etc.
    mijn vrienden had traumatische bevalling met pomp achteraf ze wil 6 jaar laten nog steeds geen kinderen om die redenen..

    Het is dus heel verschillend en is natuurlijk wat je zelf wil maar ik zou zeker niet doodsbang zijn voor de keizersnede. Het is natuurlijk anders dan 3 dagen lijden en dan spied keizersnede dna is het jammer ja maar geplande ks is alles behalve doodeng.
    Succes!
     
    Edr89 vindt dit leuk.
  14. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Je mag na 5 weken nog niet eens sporten na een keizersnee, net als na een gewone bevalling hanteren ze echt de grens van 6 weken.
    Enige wat je die 6 weken mag doen is lichtjes je buik en bekken spieren trainen.. en dat is ook echt lichtjes!

    Bij r ben in ingeleid en is me prima bevallen.
    Nu word ik met 37 weken weer ingeleid en mag zelf keuze maken mits de gezondheid van deze baby goed is.. of ik keizersnee wil of gewone bevalling.
    Tot nu toe ga ik nog steeds voor gewone bevalling, ook omdat ik het beste voor de baby wil en dat is in mijn ogen een gewone bevalling.
    Maar mocht deze baby groei achterstand hebben en zo zijn dat keizersnee beter is dan ga ik daar natuurlijk voor..
     
  15. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Onze oudste spoed kz dus had geen vergelijkings materiaal.

    2de ingeleid met 37.5 ze gingen er eigenlijk vanuit dat het nog even zou gaan duren had wel ontsluiting maar de baarmoedermond was niet verweekt.

    Ballonnetje was er naar een uur uit. Weten activiteit die niet sterk genoeg was. Nog twee uur gewacht nadat de vliezen gebroken waren maar nog niet sterk genoeg. Dus weeën opwekkers. In eerste instantie werden het alleen meer weeën niet sterker. Ik zat nog op 4 cm weeënopwekkers omhoog in de hoop dat het minder maar sterkeren weeën werden. Maar dit was niet het geval dus kwam ik in een weeen storm. Ik raakte in paniek doordat er hier in het ziekenhuis super weinig begeleiding was ik kreeg een boek en moest maat even zoeken naar fijne houdingen. Uit eindelijk bleek ik ook niet in bad of in de douche te mogen. Gevraagd of ze wilde kijken waar ik op zat was het nog 4.5 cm gevraagd om pijnstilling. Wilde een pompje maar dit mocht niet want de gyn dacht dat het nog uren zou kunnen duren en de werking minder zou worden tegen de tijd dat ik het zwaarst zou hebben. Dus uit eindelijk ruggenprik. Maar de verloskundige mocht niet mee vanwegen corona tijdens het rijden naar de ok werd de pijn al heftiger en kreeg ik een soort rust. Maar werd de druk ook groter tijdens de ruggenprik zetten kon ik nu op mijn billen zitten van de druk. Uit eindelijk lag ik daar en deed de ruggenprik niks en dacht ik echt te gaan bevallen dus ben ik gaan gillen tot ze de verloskundige belde en ze per uitzondering mocht komen. ik bleek 10cm te hebben en persweeën dus hup snel terug en naar te moeten wegpuffen mocht ik omdat de baby te erg dipte gaan persen. En naar een flinke knip was hij er.


    Ik heb nog nooit zo veel pijn gehad als tijdens de weeënstorm ben in een halfuur van 4.5 naar 10 cm gegaan. Maar vond het herstel 10x beter dan naar mijn spoed kz onder narcose. Ik heb uit eindelijk 6 uur over de bevalling gedaan vanaf het moment dat de vliezen gebroken waren.
     
  16. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Hier niet een beval verhaal, maar misschien toch een positief keizersnede verhaal.

    Ik heb bij de 1e HELLP syndroom gehad. Bij 33 weken en 4 dagen was ik er zo slecht aan toe dat ze een spoed keizersnede hebben gedaan onder narcose.
    De verpleegkundige heeft allemaal foto’s gemaakt zodat ik die later terug kon zien voor mijn verwerking, en mijn partner mocht er gelukkig gewoon bij zijn, zodat iemand van ons wel ons kind geboren heeft zien worden.
    Ik stond 4 weken later al weer in de sportschool. (Uiteraard met beleid) ik heb nooit klachten gehad van de keizersnede, en ik heb nu zelfs getwijfeld of ik niet de keuze voor een keizersnede zou maken.

    Ik weet het, het is een heftige buikoperatie, maar ik zou me er niet té druk om maken. Heel vervelend als natuurlijk niet zou lukken, maar een keizersnede is echt een goed optie als dat nodig wordt geacht.
     
  17. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik vond mijn spoedkeizersnede ook onwijs meevallen. Herstel ging super snel en kon na 2 weken praktisch alles weer. Natuurlijk nog geen zware dingen tillen of sporten (nog steeds niet ;) haha) maar gewoon huishouden, dochter verzorgen en boodschappen doen was geen probleem. Natuurlijk scheelt het wel per persoon maar mijn ervaring was in ieder geval positief! Oja, en groot voordeel vond ik dat ik geen schade aan mn onderkant had, was enorm bang voor uitscheuren en dat heb je dan in ieder geval niet :)
     

Deel Deze Pagina