Bevalling, keizersnee toch bevalling of toch keizersnee ..... wat wint??

Discussie in 'De bevalling' gestart door pcootje, 18 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hallo,

    Onze dochter is middels een keizersnee gehaald ivm stuitligging.

    Deze kruimel heeft tot een week of 25 normaal gelegen en vanaf die tijd in stuit.
    Afgelopen maandag weinig leven meer gevoeld, dinsdagochtend toch maar eens gebeld met de gyn omdat het leven nog steeds ver te zoeken was. Echo gehad en het hartje kloptte gelukkig en de CTG zag er goed uit.
    Woensdag had ik het pre operatie gesprek bij de anesthesit, de planning stond op 24 maart de kleine halen ivm stuit!
    Gister moest ik weer voor controle en CTG en tot mijn gyn zijn grote verbazing ligt onze kruimel niet meer in stuit, maar in hoofdligging :$
    De beste man (bijna met pensioen) bleef maar met zn hoofd schudden met een grijns van oor tot oor....goh dit had ik toch echt niet meer verwacht ....Nou WIJ ook NIET!!!
    Schiet hij vervolgens in de lach, mevrouw nu blijft u wel met u moedervlek zitten want we gaan het een kans geven op een normale bevalling...potver kheb dr 1 op mn buik en die zou tijdens de KS dr af worden gehaald.
    Kijkt hij in de pc wat zn collega dinsdag heeft geschreven.... blijkt dat de beeb ook toen al in hoofdligging lag, maar die gast heeft dat gewoon niet gezegd. Had hij dat maar gedaan dan had iedereen gesnapt waarom ik het leven aanzienlijk minder voelde, had een hoop stress gescheeld.

    Nu is het dus wachten, wachten en wachten tot wat komen gaat .... de kans dat het toch nog een KS wordt is zo rond de 50-60% dus tja waar bereid ik me op voor :(

    Wie durft de gok te wagen of heeft ervaring ..... bevalling of keizersnee of een combi van beide?????
     
  2. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Ik lees even met je mee...

    Ik heb nog geen ervaring, maar hier is het ook allemaal nog afwachten. Mijn zoon lag met 37 weken nog overdwars, is uit zichzelf gedraaid en met pijn en moeite (van mijn kant dan he ;)) uiteindelijk toch vaginaal geboren.

    Deze baby ligt nog een paar keer per dag in stuit en een paar keer per dag in hoofdligging... dus tja... wie zal het zeggen?
    De baby is dusdanig groot dat ik geen stuitbevalling mag (hoef ik daar ook niet meer over na te denken ;) moeilijk vond ik die keus!).

    Dus het is hier ook: óf een vaginale bevalling, óf een ks... eigenlijk afwachten totdat het begint en dan maar zien wat er gebeurt...
    Ik denk dat ik bij een hoofdligging de vaginale bevalling in ieder geval wél ga proberen, met het risico dat dit weer net zo'n hel wordt als de vorige keer.
    Maar ik vind een keizersnede zo ontzettend klinisch en ik vind juist die eerste hechtingsmomenten na de geboorte zo ontzettend bijzonder... die zou ik eigenlijk niet willen missen...

    pffff... moeilijk en spannend!
     
  3. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi Marije,

    Ook voor jou spannend dus wat de kleine gaat doen.

    Mn dochter hebben ze toen geprobeerd te draaien maar die lag zo vast als een huis. Heeft ook de hele zwangerschap in stuit gelegen en dat beviel dr blijkbaar prima. Vaginale stuitbevalling werd in mijn zhuis niet gedaan. Ik had dan daarin ook geen keus of ik had naar een nader zhuis gemoeten, maar dat zag ik niet zitten. Mede door de enge verhalen die je over stuitbevallingen leest/hoort.

    Deze kruimel wouden ze geen draaipoging bij doen omdat het risico te groot was dat het litteken zou scheuren door de druk van een draaipoging.
    Ik had me dan ook volledig, met tegenzin, ingesteld op wederom een keizersnee. Woensdag baalde ik best na het geprek met de anesthesist omdat het toch wel weer erg definitief was en had maar besloten me dr bij neer te gaan leggen.
    Nog geen 24 uur later moet ik mn hersens 180 graden in het rond gooien....maar ook nog steeds rekenschap houden met.... vind dat best lastig.

    Heeft de bevalling van jouw zoon lang geduurd? De gyn verwacht bij mij een flinke baby lengte ruim 50 cm en zo'n 8 pond ....iekkssss bij dat idee was ik wel ff blij met mn KS :)

    Jouw baby heeft schijnbaar nog steeds aardig de ruimte, dat had de mijne dus niet en toch gooit het zich nog in het rond.
    De kans dat het nu nog terugdraait is erg klein omdat het hoofdje al deels in mn bekken ligt....tja ik verbaas me nergens meer over als het de volgende week gewoon weer in stuit zou liggen.

    Ik vond het bij de KS ook moeilijk dat ik daar alleen achter bleef en mn dochter met mn man bij me wegging en pas uren later bij me op de vercoever kwamen.
    Daar heb ik woensdag bij de anesthesist ook duidelijk naar verstaan hoe het in die zhuis werkte, maar daarin stelde hij me wel gerust....ja de baby ging bij me weg, maar ik ging binnen een half uur terug naar mn kamer en hoefde niet te wachten op het uitwerken van de ruggenprik en kon dus ook naar mn kindje toe. Voor mij was dat een tijd die wel te overbruggen zou zijn. Bij een normale bevalling gaat de baby ook ff bij je weg om te wegen etc en op de OK wordt de kleine wel even bij je neergelegd voor het eesrste moment.

    Wanneer krijg jij duidelijkheid in wat ze gaan doen? Wanneer moet je weer voor controle??
     
  4. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hoi pcootje!

    Kan me voorstellen dat je wel even moet schakelen ja, van een gewone bevalling naar een keizersnee naar weer een gewone bevalling... tis nogal niet wat anders ;)

    De bevalling van mijn zoon duurde in totaal 26 uur. Hij was niet ingedaald (te groot hoofd) en de ontsluiting vorderde niet. Dus een ruggenprik genomen, persdrang kwam niet op gang, 5 kwartier persen en uiteindelijk de vacuumpomp, daarnaast ook 1,5 liter bloedverlies. Lucas was 3850 gram, 52 cm. en een hoofdomtrek van 37 centimeter.

    Dusss.... al met al hebben we het allebei naderhand wel goed doorstaan hoor, we zijn beide snel hersteld, maar lekker is anders.

    Bij mij zei de verloskundige ook dat de kans op draaien ná de volgende controle (komende dinsdag), bijna nihil is, maar Lucas lag ook ineens met ruim 37 weken overdwars. En na jouw verhaal geloof ik er zeker niet meer in, hahaha :D
    Baby heeft idd nog volop de ruimte, helaas...
    Komende dinsdag dus weer controle (dan ruim 37 weken) en dan denk ik dat ik ook wel te horen krijg hoe of wat... Vorige controle lag de baby nét op dat moment precies goed, dus hebben ze geen actie ondernomen. Draaipoging heeft hier geen zin (nog), omdat er nog zoveel ruimte is.
    Ik weet het ook niet hoor....

    En wat betreft die ks: ja, daar heb je gelijk in, dat je baby ook na een gewone bevalling eventjes bij je weg is, maar toch is dat gevoelsmatig heel anders... Ik hou niet zo van het klinische :). 'Gewoon' lekker met je kindje keutelen, aanleggen aan de borst, kroelen... Vorige bevalling is Lucas alleen voor het wegen en aankleden weggeweest bij me en dan ook nog in dezelfde kamer...
    Pfff... vind het echt moeilijk om bij stil te staan dat de baby bijv. al aangekleed is voordat ik hem/haar op/aan de borst heb gehad...

    Blegh... krijg tranen in mijn ogen als ik eraan denk... stom hè? :(
     
  5. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi Marije,

    26 uur lijkt me best lang of niet? Ik heb wel al aangegeven dat ik niet eers 2-3 dagen in de weeen en ellende wil liggen en dan alsnog totaal uitgeput naar de OK wil, maar dat ging ook niet gebeuren zei de gyn, de bevalling moet goed vlotten anders naar de OK.

    Je weet jet idd niet meer tot hoe lang ze nog draaien hoor. Ze zeggen steeds dat ze met 36 week wel hun eindpositie hebben, maar zoals je ziet klopt dat dus niet.
    Ik hoop voor jou de de baby besluit met hoofdje naar beneden te blijven liggen.

    Volgens mij kun je bij een KS wel vragen of ze willen wachten met aankleden etc. Kheb daar toen zelf helemaal niet over nagedacht, maar wil dat nu wel vragen.
    Kheb vandaag mn koffertje in ieder geval klaargezet, had ik natuurlijk nog niet want we zouden immers voor het geplande gaan. Snel batterijen gehaald voor de camera etc etc dingen waarvan we dachten dat we nog wel een weekje hadden.

    Als het bij jou tot een KS komt dan heb je eerst een gesprek met de anesthesist en de gyn, stel daar gewoon al je vragen die je niet lekker zitten, misschien is hun beleid wel op jou wensen aan te passen.
     
  6. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hoi pcootje,

    Ja, daar heb je gelijk in, ik moet dit ook gewoon bespreken met de gyn. Ik hoop dat ze hier een beetje flexibel zijn qua wensen van moeders, want als ik op de site van het ziekenhuis lees, staat het beleid me niet echt aan, eerlijk gezegd :)

    Logisch dat je je koffertje nu gepakt hebt! Je weet maar nooit tenslotte... en de laatste dingetjes regelen, nu kan het nog!
    Goed dat je met de gyn hebt afgesproken dat je geen eindeloze weeën wilt voordat er besloten wordt tot een keizersnede over te gaan. Lijkt me fijn om dat achter de hand te hebben.

    Ik ben wel een beetje bang dat de baby nou straks met de controle bij de vk 'goed' ligt (dus geen verdere actie), thuis weer in stuit draait en dan de bevalling begint. Dan wordt het ineens een keizersnede en heb ik geen gesprek gehad met de gyn/anaesthesist :( of heb ik dat mis?

    Waar hoop jij nu op? Een 'gewone' bevalling of toch de zekerheid van de keizersnede? Heb je überhaupt zelf een keuze of is het bij hoofdligging sowieso zelf beginnen en bij stuit sowieso een ks?
    Maakt het nog uit voor jou dat je al een ks hebt gehad? Qua gevoel?

    Ik hoop ook dat je bevalling gewoon snel begint en dat je duidelijkheid hebt!
    Dit is ook niet echt relaxed voor de laatste weekjes...
     
  7. Rono

    Rono Niet meer actief

    Mamamarije: Haha meriam en corien zeiden hier ook dat het makkelijk zou passen. Maar na 24 uur weeen toch een keizersnede omdat ze niet verder indaalde. Is jouw kindje wel ingedaald?
     
  8. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Nope, Lucas was niet ingedaald, zakte af en toe iets verder in het bekken, maar schoot daarna weer vrolijk omhoog (achteraf een teken....).

    Ik moet het ook allemaal nog maar afwachten hoor! Zeker nu deze spruit ook zoveel draait en niet wil indalen...

    Leuk trouwens dat jij ook bij Meriam en Corien liep! Vind het een erg prettige praktijk!
     
  9. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi Marije,

    Ik zit zelf niet te wachten op lange weeen maar het mag ook niet van mn gyn. De bevalling moet goed vlotten omdat het oude litteken anders kan gaan scheuren.

    Als je bij de vk nog twijfel hebt over de ligging, is het misschien handig om een echo te laten maken. Ben dr intussen wel achter dat een vk niet altijd voelt hoe het ligt, want zowel dinsdag als donderdag heeft ze gevoeld hoe het lag voor ze de ctg aan ging sluiten en beide keren voelde ze toch echt de stuitligging....niet dus :D

    De gyn wil het tot een gewone bevalling laten komen, ik weet niet wat ik het liefste heb.... tuurlijk is een normale bevalling mooier en herstel je dr sneller van, maar dan wel van het beging tot het eind, vind het een erg vervelend idee dat ik een kans heb van 50-60% heb om halverwege de normale bevalling alsnog naar de OK te moeten voor een spoed KS. Ben bang dat je dr op die manier niet echt ontspannen in gaat.
    Bij stuit is het bij mijn zhuis standaard een KS er zijn wel zhuizen die een stuitbevalling doen..... persoonlijk moet ik daar niet aan denken.

    Het lijkt er hier nog niet op dat het snel gaat beginnen, kruimel draait nog steeds als een wokkel van links naar rechts door mn buik en veroorzaakt constante aardbevingen:D
    Ik heb dan ook het idee dat het nog niet vast ligt in mn bekken, ben benieuwd hoe dat dr donderdag uitziet.

    hoe gaat het nu met jou, nog veranderingen?
    Morgen moet je naar de vk toch?
     
  10. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hoi pcootje,

    Hier nog niks veranderd, voor zover ik weet draait het nog regelmatig van stuit naar hoofdligging en andersom... Morgen idd controle!

    Hmmm... balen dat er bij jou nog niks begonnen is! Kan me voorstellen dat je liever niet vaginaal begint en daarna alsnog een ks krijgt... dat heb ik ook! Dan maar liever meteen een ks, weet je waar je aan toe bent en kun je je daarop richten. Ik zou ook het liefst vaginaal bevallen, i.v.m. het herstel naderhand, ook omdat ik die kleine man van 1,5 rond heb hobbelen...
    Maar ja... we hebben het niet echt voor het zeggen hè? Helaas...
    Stuitbevalling vind ik ook lastig. Op de één of andere manier vind ik het een eng idee... maar ja.. ik mag het toch niet, dus hoef er ook niet over te beslissen :D

    En idd, als je kleine nog steeds zovaak van links naar rechts draait, zal het ook nog niet echt vastliggen..

    Ik zal idd vragen om een echo als ik er morgen ben en ik twijfel alsnog! Dat is een goede. Idd wel heel toevallig dat ze bij jou twee keer fout gevoeld hebben! Je zou toch denken dat het bij zo'n volgroeide baby te doen zou moeten zijn om het goed te voelen!
     
  11. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hmmm het lijkt erop dat we beide nog wel ff doorlopen.

    Ik mag ook geen stuit dus ook al had ik de keuze dan nog had ik geen keuze ..... haha lekker vaag :p

    Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet zo want ik voel nu zelf duidelijk het verschil tussen een rond koppie of de spitse billetjes, mag je toch verwachten dat een vk dat ook kan voelen.
     
  12. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Marije; hoe is je controle gegaan?
     
  13. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    @ pcootje:

    Gisteren idd controle gehad, thanx dat je eraan gedacht hebt!
    Wij kregen goed nieuws! De kleine lag met het bolletje naar beneden EN vast in het bekken! Helemaal ingedaald dus, echt zo gaaf...

    Had het nooit verwacht, zeker omdat een tweede niet vaak indaalt en Lucas ook nooit ingedaald was..

    De keizersnede is dus in principe van de baan (tenzij de bevalling niet wil vlotten, maar dat hou je natuurlijk altijd).
    We gaan voor de natuurlijke bevalling!
    Ik heb nu ook wel iets meer hoop dat dat goed zal gaan, omdat ik het een goed teken vind dat het ingedaald ligt, hopelijk past het nu beter.

    Hoe is het bij jou? Nog niks begonnen dus? Wanneer weer controle?
     
  14. mariska72

    mariska72 Fanatiek lid

    25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Wat een toestand..haha...
    Onze oudste lag ook in een stuit en is met een ks gehaald. Onze dochter lag ook in een stuit. Iedereen was ervan overtuigd dat ze in een stuit lag. De dag dat de ks stond gepland ben ik klaar gemaakt voor de operatie en een half uur voordat ik naar de ok moest kreeg ik nog een echo en toen bleek onze dame ook te zijn gedraid..alles weer afgekoppeld en ik kon weer naar huis......dus zelfs op het laatste moment kan het nog. Uiteindelijk is ze 2 weken later alsnog met een ks gehaald omdat ik totaal geen ontsluiting kreeg en dame zo'n 4500gram geschat werd.

    Succes dames!!
     
  15. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Marije, super zeg dat de kleine nu goed ligt..... nu maar hopen dat het ook echt daar blijft liggen!
    Tuurlijk houd je altijd kans op een KS maar de eerste onzekerheid ben je nu toch even kwijt lijkt me.

    Tis hier nog steeds rustig, alhoewel ik steeds vaker het idee krijg dat de kleine mn keel als uitgang wil gebruiken ;) schijnbaar heeft het ergens iets niet helemaal gesnapt :D
    Ik twijfel dan ook heel erg of het uberhaupt wel in mn bekken ligt, het ene moment hele scherpe pijn bij het lopen alsof de baby in mn bekkens zakt en dan zwemt het vervolgens weer bovenin en draait weer van links naar rechts.
    Ik wil morgen eens even informeren of ze mn bekkens ook kunnen opmeten/inschatten op voldoende ruimte. Mijn zus heeft 3x een KS gehad omdat dr bekkens te smal waren....als dat bij mij nou ook het geval blijkt weet ik dat liever vooraf en kunnen ze direct een planning daarop maken.

    Mariska, Jouw ervaring lijkt me nog moeilijker een plek te geven dan in mijn geval. Bij mij kwamen ze dr nog een week voor opname achter dat het gedraait was, maar een dag voor de KS lijkt me wel erg lastig verkroppen..... en dan toch nog eindinge in een KS, dat vind ik nou net het moeilijkste niet weten waar je aan toe bent.
    Kloptte bij jou de schatting van het gewicht? Bij mij hebben ze het ook steeds over ruim 50+ en meer dan 8 pond :$
     
  16. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    @ pcootje:
    Het kan ook best zijn dat de baby de ene dag lager ligt dan de andere, dat heb ik met Lucas ook gehad! Die was nooit 'vast' ingedaald en lag dus de ene controle laag, dan weer wat hoger, dan weer iets lager, dan weer volledig boven het bekken, etc. etc. ;) Dat kan dus bij jou ook maar zo het geval zijn!

    Kan me voorstellen dat je graag je bekken op wil laten meten! Je wil toch zoveel mogelijk zekerheid of iig een richting waarin je kunt gaan denken... Hoop echt dat je snel duidelijkheid krijgt! Volgens mij moet dat kunnen hoor, dat opmeten, je loopt toch bij de gyn?

    @ mariska: jeetje zeg.... eerst een ks, dan weer niet en dan alsnog... pfff... dat is pas het heen en weer! wat zul jij blij zijn geweest dat de kleine er was zeg...
     
  17. mariska72

    mariska72 Fanatiek lid

    25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    @pcootje..het was een half uurtje voor de ks. Heeft ook een tijdje geduurd voordat het een plekje had hoor...en de 2de x heb ik echt geroepen dat ik niet eerder naar huis wou dan dat de kleine er was. Gewicht van haar was 4300gram. Dus redelijk in de buurt.
     
  18. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi, Ik ben dr weer.

    De ctg was goed, daarna naar de gyn. De kleine ligt nog wel in hoofdligging maar was moeilijk te meten omdat het met de rug tegen mn buik aanlag. Het is dus nu een kwestie van het gewicht schatten.... op basis van het hoofdje en het bovenbeen sloegen de waardes op **** dat betekent dat het kindje verder is dan 42 weken zwangerschap ... de gyn schat het op ruim 8 pond richting de 9 en dan hebben ze een afwijking van 10% :$
    Ik had nu een vervangende gyn en deze gaf duidelijk aan dat het een zware bevalling gaat worden ivm de grote van de beeb. De kans op een KS is meer dan 50% , heb hem aangegeven dat ik helemaal niet zit te wachten op de stress van zo'n bevalling. We hebben nu afgesproken dat de kleine nog een weekje de tijd krijgt. Woensdag weer op controle als het nog niet geboren is.... dan donderdag opname en vrijdag een KS, als het nog nodig is tenminste.

    Zodra ik weeen krijg og mn vliezen breken moet ik in ieder geval zsm richting zhs en niet wachten op weeen die om de zoveel tijd gaan komen.....al met al nog steeds geen idee waar we aan toe zijn:(
     
  19. ella27

    ella27 VIP lid

    22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    pcootje , wat een stress allemaal!!!!!

    wat spannend meid!
    ik denk veel aan je hoor....
    vind het jammer dat we niet meer samen ergens schrijven!

    maarre zoals ik het begrijp krijg je nu zowiezo een ks?? of lees ik het laatste stukje verkeerd??
    hopelijk krijg je niet zoals ik... eerst een complete bevalling en daarna halsoverkop binnen 5 minuten op de OK.

    wat spannend allemaal zeg..
     
  20. Liesl

    Liesl Actief lid

    9 jul 2007
    219
    0
    0
    Utrecht
    Even snel een reactie: Ook bij mij zeiden ze dat ik een grote baby zou krijgen. Minstens een 8 ponder met een groot hoofd.
    Ik me zorgen maken...
    En uiteindelijk werd onze dochter met 40+1 geboren. Wat schetst onze verbazing: ze woog 3350 gram!
    En ondanks een flink koppie heb ik een prima bevalling gehad!
     

Deel Deze Pagina