Bevalling met ruggenprik en bevalling zonder ruggenprik ervaringen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Bijn, 12 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bijn

    Bijn Niet meer actief

    Wie is er meerdere keren bevallen en heeft een bevalling met ruggenprik en een bevalling zonder ruggenprik meegemaakt? Wat was je ervaring? Ik heb bij de vorige bevalling een ruggenprik gehad en vraag me af hoe groot het verschil is en of het na mijn vorige ervaring 'te doen' is zonder.
     
  2. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Hoe heb jij het ervaren met ruggenprik? Ik ben 2 keer zonder ruggenprik bevallen en hoewel het zwaar en pijnlijk was kon ik de weeën tot een cm of 7/8 goed met ademhalingsoefeningen opvangen. Die laatste paar cm waren wel echt zwaar, maar beide keren was het zo dat ik op het moment dat ik begon te denken dat ik het niet meer zou trekken, volledige ontsluiting had en dus mocht gaan persen. Hierdoor heb ik het als goed te doen ervaren, met de kanttekening dat als de ontsluiting op dat moment was blijven hangen ik daar waarschijnlijk anders over zou denken.

    Ik ben nu zwanger van de derde en in tegenstelling tot bij mijn andere zwangerschappen al flink over de 40 weken heen. Omdat de zwangerschap met veel problemen verloopt en ik er zowel fysiek als mentaal een beetje doorheen zit hebben we besloten binnenkort voor een inleiding te gaan. Maar ik ben hier wel erg nerveus voor, door de verhalen over ‘kunstmatige’ zwaardere weeën en weeënstormen die hier vaak bij komen kijken. Bij mijn vorige bevallingen gingen we zo halverwege de ontsluiting richting ziekenhuis en hoefde ik daar niet zolang meer, maar het idee om in het ziekenhuis te gaan zitten wachten op de eerste wee en gedurende het hele traject daar te zijn maakt me echt heel onrustig. Ik heb daarom besloten dat ik wel even genoeg ellende heb doorstaan en bij de inleiding direct voor een ruggenprik te kiezen. Ik ben erg benieuwd naar het verschil, dus hopelijk kan ik je over een paar dagen hier meer info over geven.
     
    Bijn vindt dit leuk.
  3. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    mijn ruggenprik heeft bij de eerste heel even gewerkt (voordat hij het toch niet bleek te doen), en bij mijn tweede heb ik het zelf gedaan (en een kwartiertje ofzo remifentanil).

    bij een ruggenprik voel je amper iets, dus wat dat betreft wel luxe. en bij remifentanil gaat de pomp uit als je gaat persen dus je voelt alles in alle hevigheid.

    ik vond mijn tweede zonder ruggenprik goed te doen! maar de eerste was niet te doen toen de ruggenprik niet werkte.

    wellicht is dat een voordeel van een tweede dat je lijf het al een keer gezien heeft?
     
    Bijn vindt dit leuk.
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.005
    5.080
    113
    Ik heb de eerste keer een ruggenprik gehad en tweede keer niet.

    De eerste keer was die ruggenprik een uitkomst omdat ik helemaal op was bij 2 cm. Dat kwam niet zozeer door de pijn maar omdat ik zo moe was... had al meer dan 30u niet geslapen door gebroken vliezen en voorweeen. Had pas een uur of 6 echte weeën en die kon ik op zich nog wel opvangen, maar ik viel tussendoor in slaap en werd dan telkens zo overvallen door de volgende dat ik een beetje in paniek raakte. Toen ik ook nog bijstimulatie (weeën versterkers) nodig had was het echt tijd voor wat ontspanning en daarvoor was die ruggenprik geweldig. Werkte bij mij ook heel goed, ik kon toen even een paar uurtjes slapen en kwam weer een beetje bij zinnen.

    Tweede keer thuis in bad bevallen en dus zonder pijnstilling. Vond het echt heftig qua pijn maar kijk er beter op terug omdat het veel relaxter ging en niet met alle slangen en toeters en bellen die oa bij de ruggenprik horen. Tweede bevalling begon weer met gebroken vliezen maar dus geleerd van de eerste keer en direct gaan slapen! :) Daardoor was ik veel beter uitgerust en kon ik de pijn véél beter aan.

    Wat ik wel een enorm verschil vond was persen na een ruggenprik en zonder. De eerste keer was die ruggenprik wel uitgezet voor het persen maar denk dat het toch nog wat verdoofd was want voelde niet echt persdrang. En ook het eruit komen vd baby deed niet echt pijn ofzo.
    Tweede keer wel persdrang ervaren en voelde ook alles oprekken :confused: Heftig maar ben achteraf ook blij dat ik het de tweede keer zoveel bewuster heb meegemaakt, echt een oergevoel wat ik de eerste keer miste.
     
    Bijn vindt dit leuk.
  5. Bijn

    Bijn Niet meer actief

    Spannend, veel succes, maar dat komt vast goed. Ik ben de vorige keer ingeleid en de ontsluiting wilde maar niet doorzetten, vandaar de ruggenprik. Dankzij de ruggenprik had ik binnen anderhalf uur 5 cm erbij. Ik vond de ruggenprik geweldig, voelde ook nog genoeg om de echte persweeën te voelen, maar helaas daarna nog wel wat last van complicaties gehad. Als het dit keer niet nodig is, wil ik graag zonder proberen.
     
  6. MissMolly

    MissMolly Lid

    15 jun 2018
    92
    61
    18
    Vrouw
    Eerste keer kwam ik in een weeenstorm. Kreeg toen ruggenprik en dat was een verademing. 12 uur na ruggenprik (16 uur na breken vliezen) werd dochter geboren.
    Tweede keer wederom weeenstorm. Ruggenprik werkte niet, vond het een verschrikking. Kreeg uiteindelijk remifentanyl. Dat gaf een beetje verlichting. 8 uur na starten weeën eerd dochter geboren.
     
    Bijn vindt dit leuk.
  7. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Ligt eraan hoe het bij je gaat. Ik ben twee keer zonder ruggeprik bevallen en ik vond dat dus prima te doen. Maar ik beviel ook snel en heb nogal matige weeen (ik kan bij 9-10 cm nog gewoon een gesprek voeren zeg maar) dus ik kan niet voor je spreken.

    Kun je niet uitgaan van zonder en dan kijken waar het schip strand? Of andere pijnbestrijding als je echt nog lang klachten hebt gehad?
     
    Bijn vindt dit leuk.
  8. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.005
    5.080
    113
    Succes! Hoop voor je dat het lukt! Ik vond de 2e keer echt wel te doen zonder en vond het heel gaaf dat het lukte zonder pijnstilling. Maar als de omstandigheden zo zijn dat je het nodig hebt dan moet je er gewoon gebruik van maken.
     
    Bijn vindt dit leuk.
  9. Bijn

    Bijn Niet meer actief

    Ja, dat ga ik inderdaad doen.
     
  10. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    K ben 2x met ruggenprik bevallen en 1x zonder.
    Helaas heeft de ruggenprik bij 1 bevalling niet gewerkt, maar toen de ruggenprik wel heeft gewerkt was dat echt super fijn.
     
    Bijn vindt dit leuk.
  11. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Bij de eerste een weeenstorm door inleiding en toen een ruggeprik gehad. Kon toen echt niet meer. Was erg blij want was ook geknipt en voelde van het hechten toen ook niks.

    Bij de 2e geen pijnstilling, wilde ik wel maar was te druk en uiteindelijk was het te laat. Ik vond het erg heftig, had hele andere weeen dan bij de eerste maar vond het echt een andere ervaring. Ben heel trots op mezelf dat ik het zonder heb gedaan en vond het echt ook bijzonder om te voelen hoe de baby er uit komt.

    Als ik een 3e keer zou bevallen (gaat echt niet gebeuren hoor maar stel) zou ik zeker eerst zonder proberen. Gaat T niet kan die ruggeprik er altijd nog in.
     
    Bijn vindt dit leuk.
  12. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    @Bijn, ik ben vanochtend bevallen, maar omdat de weeën vannacht toch nog spontaan zijn begonnen heb ik uiteindelijk toch niet voor een ruggenprik gekozen, dus ik heb bij nader inzien helaas toch geen ervaring met de verschillen tussen beiden. Succes met je bevalling!
     
    Bijn en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Gefeliciteerd!
     
  14. Bijn

    Bijn Niet meer actief

    Gefeliciteerd!
     
  15. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Gefeliciteerd! Alles goed met jou en de kleine?
     
  16. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Ja, helemaal goed. Er zat wel meconium in het vruchtwater, dus we zijn nog een paar uur in het ziekenhuis gebleven ter observatie van de kleine, maar die is inmiddels helemaal goedgekeurd en na een uurtje of 8 mochten we lekker naar huis. Altijd fijn als het er weer op zit, zo’n bevalling :).
     
    Bijn en Buko vinden dit leuk.
  17. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Oh super fijn zeg! En dat is wel een understatement denk ik haha ;) Ga lekker genieten van je gezin!
     
    EdN vindt dit leuk.
  18. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    De eerste met ruggenprik. Zo fijne bevalling gehad. Had al 5 cm ontsluiting zonder weeën. Heb toen gelijk om een ruggenprik gevraagd. Dus eerlijk weinig pijn bij die bevalling ervaart.
    2de bevalling heb ik vanaf de eerste wee tot de bevalling er 40 min overgedaan. Stelt dus niks voor maar in die 40 min wist ik wel hoeveel pijn een ruggenprik dus eigenlijk tegenhoud.
     
    Bijn en pippa26 vinden dit leuk.
  19. NurseKel

    NurseKel Bekend lid

    20 sep 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    De eerste bevalling was met ruggenprik omdat de ontsluiting niet vorderde (bleef 2.5uur op 4cm hangen terwijl ik een weeenstorm had). Ruggenprik heeft een uur echt zn werk gedaan en daarna deed hij het niet meer. Is nog opgehoogd en geprobeerd op te schuiven maar helaas.

    De tweede bevalling zonder ruggenprik gedaan, weeën waren goed te doen, tot 8cm. Toen vond ik het wel pittig worden, maar een uur later was hij er. Ben blij dat deze zonder pijnstilling lukte, ik was om 9.15 bevallen en om 11.15 liepen we de afdeling af op weg naar huis, heerlijk!
     
    Bijn vindt dit leuk.
  20. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Ik lees graag mee!
    eerste bevalling zonder ruggenprik, maar ontsluiting voor derde niet, weeen vielen weg en kreeg dus opwekkers. 2,5 uur over van 9 naar 10 cm, dat was hel.
    Twijfel nu dus om een ruggenprik te nemen, en lees daarom graag de ervaringen :)
     
    Bijn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina