Bewaren van groentehap

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door victoria, 25 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. victoria

    victoria Fanatiek lid

    15 jun 2006
    1.131
    0
    0
    Hoi dames,

    Binnenkort wil ik gaan starten met de groentehap, maar ik heb, doordat ook sommige dagen tot laat werk, niet elke dag de tijd om het vers te maken en dat wil ik wel. Ik wil dus vooruit groentehap gaan maken, maar hoe kan ik dit het beste bewaren? Hoe doen jullie dit?
    En welke groente kan je het beste mee starten? Nils krijgt tot nu toe helemaal geen bijvoeding.

    Groetjes Victoria
     
  2. mandy1

    mandy1 VIP lid

    31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik heb een paar van die potjes bewaard en doe de rest dan verdelen en in de vriezer. ik ben van de week begonnen en gestart met bloemkool ze vond het erg lekker.
     
  3. linda81

    linda81 Fanatiek lid

    7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Hoi.Inderdaad een paar lege potjes bewaren,gie vullen met groente en piepes gepureerd .
    Bij onds waren slabonen worteltjes en broccoli grote favorieten
    !
    Succes :)
     
  4. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Zeker in het begin zijn die potjes veel te groot. Je geeft dan maar een paar lepeltjes. Zonde om de rest weg te mikken vind ik!

    Wat hier perfect werkt is de groente invriezen in ijsblokjesbakjes en als dit bevroren is in een diepvrieszakje bewaren. Sticker erop met datum en inhoud en klaar is klara. Je kunt dan elke keer net zo veel ontdooien als je nodig hebt, echt wel handig!

    Groente om mee te beginnen zijn: worteltjes, bloemkool, courgette, sperziebonen en broccoli. Later kan je dit uitbreiden met aardappel, rijst. Veel succes!

    Groetjes Six
     
  5. alkievalkie

    alkievalkie Fanatiek lid

    23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Ik maak ook vers en heb van die kleine diepvriesdoojes gekocht bij de marskramer. daar doe ik de groentehap in en hup in de vriezer. Ideaal!
     
  6. taschke

    taschke Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Ik maak ook zoveel mogelijk vers.Ik maak voor een week klaar en doe het in diepvriesdoosjes.

    Als ik niks meer heb of geen tijd om vers te maken geef ik gewoon een potje.Heb er altijd in de kast staan.

    Hier zijn worteltjes en spinazie favoriet!
     
  7. Bibiche

    Bibiche Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Mag je alle groenten invriezen? En hoelang dan?
     
  8. alkievalkie

    alkievalkie Fanatiek lid

    23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Spinazie en andere nitraatrijke groenten mag je niet invriezen. want bij het opwarmen komt dan veel nitraat vrij en dat is heel slecht. En volgens mij kun je in een goede vriezer het wel een aardig tijdje bewaren hoor. 1 of 2 maanden denk ik wel. Maar weet ik niet zeker hoor.

    Oja....en wat nitraatrijke groenten allemaal zijn kun je wel googlen. Dat weet ik ook niet allemaal uit mijn hoofd. Iig spinazie en ik dacht ook andijvie.
     
  9. sim

    sim Niet meer actief

    hoe zit dat dan met spinazie als je het bevroren koopt, mogen ze dat wel hebben, want ik heb ook wel vaak diepvries groenten...

    trouwens ik zou oppassen met glazen potjes invriezen, dit kan knappen bij het invriezen!
     
  10. alkievalkie

    alkievalkie Fanatiek lid

    23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Hmmm ja dit weet ik eigenlijk niet, hoe het zit met bevroren spinazie die je in de winkel koopt. Zou het echt niet weten.
     
  11. alkievalkie

    alkievalkie Fanatiek lid

    23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Heb dit gevonden:

    Advies
    Het risico van nitraat in voeding blijft een regelmatig terugkerend onderwerp van discussie. Lang werd aangenomen dat het opwarmen van nitraatrijke groenten een aanzienlijke stijging van nitriet zou opleveren. Uit diverse onderzoeken blijkt dit niet zo te zijn als de groente snel wordt afgekoeld en bewaard in de koelkast (4-7 ºC). Vandaar dat het huidige (per januari 2005) advies luidt: Nitraatrijke groenten kunnen een tweede keer worden opgewarmd mits ze na de eerste keer binnen enkele uren zijn gekoeld en koud genoeg zijn bewaard.

    Aanvullend advies van het Voedingscentrum luidt:

    Om de ADI (acceptabele dagelijkse inname) van nitraat niet te overschrijden, geldt uit voorzorg het advies niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten te eten.
    Geef baby's jonger dan zes maanden geen nitraatrijke groente. Ze zijn gevoeliger voor de negatieve gevolgen van nitriet.
    Geef geen restjes nitraatrijke groente aan kinderen jonger dan één jaar.
    Bewaar verse nitraatrijke groenten in de koelkast en niet langer dan twee dagen.
    Koel restjes nitraatrijke groenten snel af en bewaar ze hooguit twee dagen in de koelkast. Daarna kan de bewaarde groente nog één keer worden opgewarmd.
    Gebruik geen groentenat van nitraatrijke groente voor soep of saus.
    Verwijder de hoofdnerven en buitenste bladeren van sla.
    Eet 's winters diepvriesspinazie. In de winter bevat verse spinazie meer nitraat.
    Eet vis en schaaldieren alleen met een groente waar weinig nitraat in zit, zoals worteltjes. Door nitraatrijke groente te combineren met vis schaal- of schelpdieren zoals garnalen en mosselen kunnen voor het lichaam schadelijke stoffen ontstaan.

    Dus diepvriesspinazie mag dan dus wel neem ik aan.
     
  12. alkievalkie

    alkievalkie Fanatiek lid

    23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    En dit zijn nitraatrijke groenten:


    Nitraatrijke groenten


    Andijvie, bleekselderij, postelein, raapstelen, waterkers, rode biet, sla, spinazie, spitskool, Chinese kool, koolrabi en venkel
     

Deel Deze Pagina