bewust geen voorschool?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Iman, 9 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    Omdat er ook genoeg mama's meekletsen die een kindje van rond de 2 jaar en/of ouder hebben vroeg ik me het volgende af...

    Zijn er ook mama's die bewust kiezen om hun kindje niet naar de voorschool te doen? en waarom?

    Firdaous is net opgeroepen en kan in maart komen 3 dagen na mn uitgerekende datum.. ja hoezo timing grrr... ga zo even bellen of het een maandje later kan!

    groetjes Iman

    Edit moderator: verplaatst naar Peuter & Kleuter
     
  2. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Jij komt zker uit Belgie? In nederland kennen we geen voorschool nl. Wel kan je kindje hier vanaf 2,5 jaar naar de peuterspeelzaal.
    Persoonlijk vind ik 2 wel erg vroeg hoor. Mijn bijde meiden zijn met 2,5 naar de peuterspeelzaal gegaan. Maar dat is maar 2 ochtenden.
     
  3. Female

    Female Niet meer actief

    Wij zijn Nederlands maar wonen in Belgie.
    Hier is het idd gebruikelijk dat ze met 2,5 jaar al naar school gaan (Maar met 6 zijn ze pas leerplichtig)
    Wij gaan Kynan waarschijnlijk pas met 4 jaar naar school doen.
    Ten eerste omdat we niet anders gewend zijn.
    En ten tweede omdat ze hun hele leven nog bergen met dingen MOETEN, school, werk enz.
    Dus de eerste jaartjes heerlijk thuis genieten bij papa en mama.
    Hij gaat trouwens nu al wel een halve dag per week naar een onthaalmoeder om met andere kindjes te spelen.
     
  4. djezelf

    djezelf Fanatiek lid

    13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Hier is het ook pas vanaf 2.5 jaar.
    En dan twee ochtendjes (geloof van 09.00 tot 11.15 ofzo)
    Hij gaat wel heen, maar meer omdat ik denk dat het leuk voor hem is.
    Absoluut niet omdat hij dan dingen moet/kan leren.
     
  5. QueenBee

    QueenBee VIP lid

    9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Jamie is ook met 2 jaar naar de PSZ gegaan. Hij mocht officieel ook begin augustus 2008 heen, maar toen liep op het laatst van Britt, dus is hij half augustus voor het eerst naar de PSZ gegaan, ook 2 ochtenden, van kwart voor 9 tot kwart over 11. Moet zeggen dat het hem heel goed doet, nu is hij ook aardig bijdehand voor zijn leeftijd, dus hij had het er ook aan toe. Zelf vind ik het ook fijn voor hem, lekker spelen met leeftijdsgenootjes. Da's toch anders dan met mama of met je zusje van amper 6 maanden, hihi!

    Maar het hoeft natuurlijk niet. Je moet doen waar je jezelf het prettigst bij voelt en natuurlijk wat je denkt wat het beste is voor je kindje! ;)

    Xx
     
  6. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Maar wat ik altijd heb begrepen is de voorschool in Belgie echt andes als de psz hier. Tuurlijk kan een kind van 2 prima 2 ochtenden naar de psz maar om al echt dingen te moeten....Maar mss stel ik me van een voorschool wel veel meer voor dan het is. Wie helpt me uit de brand?
     
  7. QueenBee

    QueenBee VIP lid

    9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Heb eerlijk gezegd ook nog nooit van een voorschool gehoord.... Maar idd, als ze daar echt al dingen 'moeten', is het misschien wel een beetje vroeg..
     
  8. QueenBee

    QueenBee VIP lid

    9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Heb ff gegoogled;

    De Voorschool is een combinatie van een peuterspeelzaal en een basisschool, bedoeld voor kinderen van tweeënhalf tot zes jaar. Ideaal voor kinderen die niet goed Nederlands spreken of niet gewend zijn om in groepsverband te spelen. Men streeft ernaar de Voorschool te laten uitgroeien tot een structurele voorziening voor alle kinderen die het nodig hebben.

    Succes in elk geval met het maken van je keuze!

    Xx
     
  9. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    nee hoor ik woon in Amsterdam en daar hebben ze wel voorschool idd wat hierboven staat het is een voorbereiding op de basisschool (zit er ook aan vast) Het is spelenderwijs dingen leren vooral samenwerken met andere kindjes is belangerijk! Ook worden er ook echt al dingen geleerd, nee ze worden niet gedwongen maar ik merk aan mijn dochtertje dat ze ondanks dat ze veel speelt met haar broertje gewoon toe is aan meer....! Ze spreekt twee talen vloeiend dus het is niet om Nederlands te leren... ze is aardig bijdehand en praat erg goed al voor haar leeftijd dus daar doe ik het niet om. Ik heb moeders in mijn omgeving gesproken en die zijn zeer te spreken over de voorschool.

    Op het Cb wordt er uitgebreid over gesproken dat het goed is voor de kinderen en ze vaak al een voorsprong hebben vergeleken met kinderen die pas met 4 jaar naar school gaan. Het is hier 2 ochtenden en 2 middagen.

    Heb net even gebeld en ze kan een maandje later terrecht ivm mijn bevalling!
     
  10. Meetie

    Meetie Fanatiek lid

    Jup ik woon in Den Haag en ook hier kennen wij de voorschool. Dan gaan ze 4 dagdelen ipv bv 2 dagdelen zoals gebruikelijk is bij de pzs.
    Een reden waarom ik mijn zoontje bewust wel naar de voorschool laat gaan, is omdat deze vergoed wordt door de gemeente en de pzs niet ;) hihi. Maar ik kan me goed voorstellen dat als haar eerste dagje bijna gelijk valt met je uitgerekende datum, dat je even ermee wilt wachten! Lijkt mij geen probleem toch, of doet de basisschool daar wel moeilijk over?

    [EDIT] Oh ik zie dat je het al hebt geregeld dat ze een maandje later mag komen haha. Nou gelukkig dan. Ik had het anders ook wel erg schandalig gevonden.
     
  11. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    In Friesland zit er volgens mij geen voorschool, :(

    Maar ik zou Isabella niet zo vroeg al 4 dagdelen willen laten gaan.

    Hier 1 of misschien 2 dagdelen naar de PSZ

    Wel duur, :(
     
  12. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik vind 4 dagdelen wel gelijk al heel veel hoor... :confused:
    Maar wel super dat er zoiets bestaat! Hier in het oosten kennen we dat niet.
     
  13. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Nou betaald door de overheid lijkt me wel wat. Ik vind 45 euro per maand best duur voor 1 normaal inkomen.

    Maar dat is een andere discussie.
     
  14. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier is de PSZ tegenwoordig vanaf 2 jaar ipv 2,5.. Maar ons zoontje gaat nu naar het kinderdagverblijf, en daar hebben de peutergroepen een pedagogisch plan. Daar worden dus allelei PSZ activiteiten gedaan. En ook die regeltjes worden gebruikt. Dus ik denk dat we de PSZ maar overslaan..
     
  15. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    het is afhankelijk van je inkomen hoeveel je moet betalen kan varieren van 24 euro tot wel 94 euro per maand
     
  16. Kirby

    Kirby Fanatiek lid

    1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ana-Lucia gaat hier gewoon vanaf 2,5 jaar naar school... is hier heel gebruikelijk en dan gaat ze ook meteen de hele week, de eerste maanden halve dagen, na de grote vakantie dan volle dagen, dan is ze 3.

    Oja, dit kost ons niks.
     
  17. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame heb ik naar een PSZ gedaan omdat

    ze aan der taal moest leren
    leker spelen met kindjes
    mama kan even snel wat dingen in huis doen
    ze gaat daar lekker knutselen en de werkjes hangen hier aan de duer in de woonkamer :)
    ze maakt vriendjes
     
  18. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    klopt idd hier kijken ze ook naar je inkomen

    youame gaat trouwens maandag morgen van 8.45 tot 11.15 en donderdag middag van 13.00 tot 15.30
     
  19. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Hier kijken ze niet naar je inkomen, ik betaal 56 euro voor 2 dagdelen in de week.
    Iman gaat dinsdag en woensdag van half 9 tot 11:15 uur.
    Ze gaat trouwens bewust wel ;)
     
  20. Kirby

    Kirby Fanatiek lid

    1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Hier is het ook bewust hoor, ik zou ze langer kunnen thuis houden, maar dan loopt ze misschien een achterstand op tov haar leeftijdsgenoten en dat is niet fijn voor haar als ze dan wel naar school gaat.
     

Deel Deze Pagina