Bewust kiezen voor fles/ kunstvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door minimee, 1 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Zijn er meer mama's die bewust kiezen voor fles(kunst) voeding?

    Onze nu jongste heb ik 10 maanden zelf gevoed en ik werd daar op een gegeven moment zo prikkelbaar van (flesweigeraar) dat ik echt met tegenzin aan het voeden was op t laatst. Voelde me net een melkfabriek.

    Nu met de 4e op komst, staat het hele idee me al tegen. Vanaf dag 1 al eigenlijk. Ik doe alles voor m'n kinderen, maar wil ook echt af en toe tijd voor mijzelf en dingen kunnen uitbesteden. Daarbij claimt de jongste mij nog steeds als ie de kans krijgt en wil ik straks als de kleine is geboren er gewoon ook kunnen zijn voor de andere jongens.. en dat papa het dus af en toe eventjes kan overpakken . Ik kijk met heel veel liefde uit naar de komst van deze kleine man, maar je krijgt echt bijna het gevoel een loeder te zijn als je er bewust voor kiest geen bv te geven..?
     
  2. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.541
    3.775
    113
    Overijssel
    En wie gaat je een loedermoeder noemen?
    Mijn zoon is nu 8 jaar en heb vanaf het begin van mijn zwangerschap al besloten om flesvoeding te geven. En de enige reden was omdat ik geen zin in “ dat gedoe” had.
    Heb nooit commentaar gehad en zo,ja dan kon diegene van mij een dikke vinger krijgen.
    O,ja en hij leeft nog steeds en is eigenlijk nooit ziek.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  3. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik kies er bewust voor. Bij de 1e gedaan en nu weer. Voel me echt geen loedermoeder. Ik vind het idee bv te moeten geven niets. Je baby heeft meer aan een relaxte moeder dan aan een moeder dat iets tegen haar zin doet omdat er een paar treurige mensen haar neer halen omdat ze geen bv geeft. Ieder zijn ding! Jouw kind, jouw lijf en jouw keuzes!
     
    Achterkantvandemaan, Neuzeke en Golden1213 vinden dit leuk.
  4. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Ik heb bij onze dochter bewust gekozen voor flesvoeding. Ze groeit volgens het lijntje, doet het super en leeft nog steeds. Jouw kind, jouw lijf, jouw keuze! Zoals Malbec boven me ook al zegt:)
     
    Malbec vindt dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.990
    25.430
    113
    Nee joh! Doe alsjeblieft waar jij je het prettigst bij voelt. De veroordeling moet je bij die mensen laten. Het is hun tekortkoming, niet jouw probleem :)
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  6. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Ook ik heb al 2x bewust voor flesvoeding gekozen , en ga dat nu weer doen. Heb eigenlijk ook nooit negatieve reacties gehad er op hoor :) . Wel dat mensen er van uit gingen dat BV zeker niet gelukt was. Dan zei ik nee hoor, heb dat niet geprobeerd. Dan was het altijd gewoon o oké. Sommige vroegen nog waarom. Uitgelegd dat het niet bij mij past, en klaar. Lekker doen waar jij je goed bij voelt!
     
  7. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Oh meid. Doe waar jij je goed bij voelt! Blije mama, blije baby❤️
    Ik ben zelf nooit begonnen aan borstvoeding. Ik weet dat er voordelen aan zitten maar ik voel zelf helemaal niks voor het hele ‘baby aan tiet’ verhaal. Ik zou er erg ongelukkig van worden. Dus meteen aan de kunstvoeding. En kan echt wel zeggen dat ze kerngezond is! Natuurlijk is ze een aantal keer ziek geweest. Maar dat zal bijna elke baby wel hebben. Met welke voeding dan ook.

    Een ieder die hier een oordeel over heeft mag lekker de andere kant op kijken. Dat hele oordelen erover is in mijn ogen zo enorm ouderwets!
     
    Sado vindt dit leuk.
  8. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker lekker mijn eigen weg volgen hierin hoor, de flesjes en de kv staan al klaar haha! Vind het alleen opvallend dat veel mama's hier in mijn omgeving er soort van vanzelfsprekend vanuit gaan dat ik bv ga geven en dan een soort van geshockeerd reageren als ik aangeef dat ik er ditmaal bewust niet voor kies.. heel irritant!
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  9. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Je baby heeft meer aan een blije mama dan aan een mama die hem/haar als belemmering ziet. Dus als flesvoeding zorgt dat jij een blije, uitgeruste, liefdevolle mama kunt zijn, dan waarom niet. Mensen moeten zich eens wat meer met hun eigen bemoeien.
     
    Spectre en Lisa280887 vinden dit leuk.
  10. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.405
    4.830
    113
    Vrouw
    Bij de 1e 2 borstvoeding gegeven. Bij de 1e doorgegaan tot 6 maanden. Uitgeput was ik en helemaal niet happy, pas na het stoppen van de bv voelde ik me opknappen. Ik werd gewoon leeggezogen. Bij de 2e wilde ik het toch weer proberen, maar na 2 weken gestopt. Ook omdat hij zoveel huilde en later bleek dat hij koemelkallergie had. Bij de 3e gekozen voor fles en echt ik wou dat ik het bij de andere 2 ook had gedaan.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  11. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Oh nee gewoon niet doen als je het niet wil hoor. De oudste heb ik 10 weken borstvoeding gegeven maar het ging voor geen meter en ik vond het ook totaal niets voor mij. De tweede 1 dag geprobeerd en toen flesvoeding. Zon verademing. En nu bij de derde geen dag borstvoeding gegeven. Echt beste keuze ooit voor mij. Mensen vragen er wel naar maar
    Ach, boeiend. Mijn leven.
     
  12. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.304
    5.921
    113
    Vrouw
    Misschien zijn ze jaloers haha. :D Het kan ook veel druk op je leggen namelijk, als het niet lukt, je het teveel vindt etc. Ik heb me er nooit wat van aangetrokken. Ik heb er nooit ook maar 1 seconde aan getwijfeld. Beide de fles vanaf geboorte en dat is goed.
     
  13. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Ik denk dat die shock komt omdat je de jongste wel 10 maanden hebt gevoed.
    Ik snap je keuze volledig. Zelf geen flesweigeraar gehad, maar lijkt me echt heel naar. En qua commentaar van anderen lak aan hebben. Denk dat commentaar ook eerder komt als je er zelf niet heel zelfverzekerd ofzo in over komt. Ik heb de jongste 2 jaar gevoed, kreeg soms wel blikken maar nooit commentaar omdat m'n houding denk al uitstraalde dat dit voor ons werkte en ik niets gaf om de mening van anderen op dit gebied. Zoals hierboven ook al meerdere malen is gezegd, blije moeder is het allerbelangrijkste. Of je nu eerst bv probeert of gelijk kv geeft, baby heeft eten nodig wat met liefde gegeven wordt en uit welke bron dat komt maakt niet zoveel uit.
     
  14. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Kies wat je wil. Staat BV tegen, dan geef je toch de fles, zo simpel is het echt ♡.
    Ik heb zelf veel verdriet gehad dat t bij de oudste niet lukte dus die kreeg de fles, de tweede wel kunnen voeden en de derde keer fulltime gekolft. Ondanks dat ik dus zelf altijd erg voor bv was kan ik echt prima begrijpen dat iemand hier niet voor kiest. En al helemaal als je het eerder wel gegeven hebt en je dus heel goed weet wat je nu niet wil.
    Probeer ook echt de mening van een ander, die hier iets van vindt, naast je neer te leggen. Echt totaal niet jouw probleem. Diegene praat vanuit zijn eigen keuze zonder daarbij zich voor te stellen dat een ander nou eenmaal andere keuzes maakt.
     
    NiVa0230 en Lara123 vinden dit leuk.
  15. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Doen wat jij wilt! Ik heb bij alle drei kinderen flesvoeding gegeven. Ik heb uiteraard commentaar gehad maar goed! Ik moest het doen, mijn lijf en mijn (.) (.)
     
  16. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.510
    4.310
    113
    Vrouw
    Nederland
    Doen waar jij je goed bij voelt.
    Onze eerste wou ik borstvoeding geven, maar dat was echt ellende en op den duur zo'n gepush vanuit kraamzorg terwijl hij het gewoon niet pakte, wat we ook deden..
    Het werd voor ons zoontje én voor mij gewoon in plaats van genieten, elkaar "leren" kennen etc een dwingende situatie.
    Omdat ik dat absoluut niet weer wou zo'n start, kies ik er nu bewust voor om flesvoeding te geven.
    Uiteraard ook ik commentaar gehad, maar de kinderen zijn goed gegroeit, ontwikkeld en gezond. :)
     
    Mapje en Lara123 vinden dit leuk.
  17. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Goed dat je hierin je keuze maakt! Bij mijn oudste heb ik 3 maanden borstvoeding gegeven, maar ik voelde me daar zo ongelukkig bij. Het idee dat hij helemaal van mij afhankelijk was, vond ik verschrikkelijk, want ik voelde me al zo gebonden met een baby en ik moest ook erg wennen aan het moederschap.
    Bij de tweede toch weer geprobeerd, maar wel al met het idee z.s.m. te stoppen als ik er geen zin meer in had. Hem heb ik maar 2 weken gegeven. Uiteindelijk ik mijn jongste een veer sterker kind dat de oudste. Hij is veel minder vaak ziek enz. Borstvoeding zal vast voordelen hebben, denk met name bij de nachtvoeding, want je hoeft geen flesjes klaar te maken, maar ik vind flesvoeding vele malen makkelijker.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  18. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.034
    3.116
    113
    Zoals iedereen zegt, het is goed, echt!

    Ik herken je gevoel overigens wel. Heb de oudste geprobeerd bv te geven helaas was dat echt geen succes oa omdat mijn productie 0 bleef. Bij de 2e dus bewust KV gekozen. Achteraf gezien heb ik me vaak genoeg schuldig gevoeld dat ik het niet eens geprobeerd heb. Maar ik weet met mijn verstand dat voor ons, voor mij, KV gewoon de beste optie was. Bij nr 3 en 4 weer geen bv gegeven.
     
  19. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.432
    935
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik heb beide kinderen BV gegeven waarvan ik bij de eerste hier nooit mee had moeten beginnen gezien de heftige bevalling en mijn slechte lichamelijke conditie.
    De tweede nu ook 4 maanden gegeven maar ik werd compleet leeg gezogen en liep al maanden als een zombie rond. Twijfelen aan mezelf of het wel aan de BV lag en ja hoor toen ik stopte knapt ik meteen op en voelde ik me weer mezelf. Kortom BV was gewoon niet voor mij weggelegd achteraf en had ook voor FV moeten kiezen.
    mensen hebben vaak altijd een bepaald idee of verwachtingspatroon. Hun zouden die verwachtingen bij moeten stellen. Daar ligt het probleem. Dat heeft niets met jouw keuze te maken. :)
     
  20. bubblybaby

    bubblybaby Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.047
    1.025
    113
    Vrouw
    Ik wil als mama met wel goede bv ervaringen (beide kinderen lang gevoed) ook even zeggen dat jij moet doen wat goed is voor jou.
    Ik heb genoeg vriendinnen en familieleden die kunstvoeding geven/hebben gegeven en ik vind hen allemaal super lieve, goede mama's. Ik zie hele gelukkige kindjes die zich geliefd voelen. Luisteren naar je hart en niet naar andere mensen.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina