Bewuste keuze keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Peet1369, 5 jun 2019.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Hallo Allemaal.
    Aangezien mijn vorige zwangerschap geëindigd is in een keizersnede mag ik nu kiezen. Sowieso word ik i.v.m. medische indicatie ingeleid. Ik neig nu zelf naar een keizersnede maar merk wel dat er ook een stemmetje zegt dat ik het toch vaginaal zou moeten proberen.
    Wie van jullie heeft bewust voor een keizersnede gekozen, waarom en hoe is het bevallen???
     
  2. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.464
    3.449
    113
    Mijn eerste is geboren via ks en ik kreeg dus ook de keuze om weer te bevallen via ks.
    Bij de 2e hier niet voor gekozen, omdat ik nog een dreumes van 16 maanden had die niet kon lopen. De 2e is via de natuurlijke weg geboren.
    Bij de 3e kreeg ik weer de keuze en nu weer gekozen voor vaginaal, ook omdat ik toen een dreumes had van 17 maanden, die uiteindelijk 2 weken voor de bevalling ging lopen. En de 2e was ook gelukt. De 3e is ook via de natuurlijke weg geboren.
    Nu zwanger van de 4e en nu kies ik bewust voor een ks. Reden: mijn 3e woog 4666 gram en ik eindigde met een subtotaal ruptuur. Ik vond die bevalling ook heel heftig en dat wil ik nooit weer. Vandaar nu de keuze voor een ks. Als de gynaecoloog bij de nacontrole niet had gezegd dat ik bij een eventuele 4e zwangerschap zou mogen kiezen (al had ik dat wel gedacht, omdat ik bij de 2e en 3e ook mocht kiezen), weet ik niet of wij voor een 4e gegaan zouden zijn.
     
    Peet1369 en Annedore vinden dit leuk.
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb alleen ervaring met twee vaginale geboortes na een keizersnede bij de eerste. Ik kan het van harte aanraden. Vaginaal bevallen was voor mij zoveel beter dan een keizersnede. Maar mijn tweede en derde kinderen waren kleiner dan de eerste, denk dat dat ook scheelde. Ik kreeg trouwens geen keus. Moest het vaginaal proberen. Punt. En dat was prima (was niet onaardig bedoeld ofzo, ik zit zelf ook in de medische hoek en wist er al wat van).
     
    Peet1369 vindt dit leuk.
  4. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Mijn eerste kwam na 2 dagen inleiden en weeën met een keizersnede. Hij woog net geen 8 pond maar paste waarschijnlijk niet door mijn bekken. Ik bleef hangen op 4 cm ontsluiting.

    Bij de tweede wist ik zeker dat ik niet weer met hormonen ingeleid wilde worden. Heb wel een ballonkatheter geprobeerd, maar dit haalde niks uit.
    Uiteindelijk, na lang twijfelen, toch een keizersnede gekozen. Deze vond plaats op de uitgerekende datum.
    Maar goed ook dat ik de geplande keizersnede koos volgens de gynaecoloog. Baby bleek namelijk niet zoals geschat 6 a 7 pond maar 4690 gr. Hij had er dus niet door gepast. Zijn hoofd was ook groot.

    Deze tweede, geplande, keizersnede was fantastisch! Het was een natuurlijke keizersnede. Ik heb hem geboren zien worden en kreeg hem direct bloot op mijn blote borst en daar heeft hij 2,5 uur geleden. Ik heb weinig pijn gehad, ging na 2 nachtjes weer naar huis en liep na 10 dagen alweer in Sprookjeswonderland. Terwijl ik bij de eerste op dag 10 nog kraamzorg nodig had. Ter vergelijking...

    Deze derde bevalling wordt een geplande keizersnede rond 39 weken en ik zie er niet tegenop.
     
    Poolvos en Peet1369 vinden dit leuk.
  5. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.768
    4.733
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is geboren met een ks ivm foetale nood. Ik had geen tijd meer om met de bloedverdunners te stoppen en moest dus onder volledige narcose omdat een ruggenprik niet samen gaat met antistolling.
    Ik was als de dood dat als deze bevalling spontaan zou beginnen en alsnog in een ks zou eindigen, ik weer onder volledige narcose zou moeten omdat ik niet gericht met de bloedverdunners kon stoppen.
    Ook had ik nogal wat angsten opgebouwd door de spoedks bij mijn dochter en het bloedverlies na de bevalling van ons vlindermeisje omdat de placenta niet wilde komen.
    Dat, en de angst om na alles alsnog ons zoontje te verliezen tijdens de bevalling, heeft mij doen besluiten om opnieuw voor een keizersnede te gaan. En dit keer een geplande, wat echt een hele fijne ervaring was. Ik heb ons zoontje geboren zien worden en hij lag op mijn borst toen ik gehecht werd. Hij mocht mee naar de uitslaapkamer en daarna naar zaal, hij is eigenlijk niet van mijn zijde geweken.
    Ook qua herstel merk ik echt goed verschil tussen spoed en gepland. Om te beginnen had ik echt veel minder pijn dit keer, en ik was ook veel sneller op de been. Toen zoontje 11 dagen was liep ik alweer in de supermarkt rond.
     
    Peet1369 vindt dit leuk.
  6. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik heb binnenkort ook een gesprek met de gyn hierover en weet het nog niet. Mijn voorkeur ligt super sterk bij vaginaal bevallen - vorige keer ook. Maar toen werd ik bij 42+0 ingeleid en na 4 dagen alle opties gehad te hebben was mijn baarmoedermond niet eens verstreken en nog 0cm open. Zodoende KS gekregen.
    Zoals ik zeg, mijn voorkeur gaat sterk uit naar een vaginale bevalling, maar ik wil absoluut niet dat het verloopt als de vorige keer. Dus mijn vraag voor de gyn is: hoe groot is de kans op herhaling van niet-vorderende inleiding? Als die kans groot is, dan wil ik een geplande ks. Anders wil ik t inleiden zeker proberen. (Vanwege formaat baby zouden ze sowieso inleiden, wel vóór de 40 weken dit keer)
    Mijn KS was trouwens super. Echt geen pijn erna en dag later al naar huis. Alles kunnen doen en super snel hersteld. Ondanks dat het dus een spoed ks was en ik er echt doodmoe inging.
    Ik zou gewoon zo graag een vaginale bevalling meemaken :)
     
    Annedore vindt dit leuk.
  7. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.464
    3.449
    113
    @Poolvos mag ik vragen hoe groot jouw baby wordt geschat? Ik heb gisteren gesprek gehad met mijn vk en zij heeft mij nog meer doen twijfelen over een geplande ks (Niet negatief hoor). Ze heeft me alleen laten inzien dat het me al 2x gelukt is om vaginaal te bevallen, zelfs van een best wel zwaar kind. Ik heb toen een beetje tussen neus en lippen door gevraagd of ze me dan niet eerder kunnen inleiden (Kleine wordt nu ook weer groot geschat). Maar dat zal ik dan natuurlijk moeten overleggen met de gyn. Bij de 3e had ik met 38+1 al 4 cm ontsluiting, maar vliezen doorprikken wilden ze niet, omdat ze bang waren dat ze mij dan wee opwekkers zouden moeten geven.
     
  8. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Het is niet zo relevant hoe ze het hier doen, omdat we in Zweden wonen en niet in NL. :)
    Maar ze gaan die schatting pas later doen, is nu ook nog vrij onzeker. Bij de 20 weken echo was de baby nog P55 ongeveer. Kwam neer op ongeveer 3600 bij 40 weken. Maar dat was de vorige keer ook. Bij 34 weken was L zelfs nog niet bizar groot, zou volgens schatting 3800 zijn bij 40 en 4200 zijn op 42 weken. Ze woog uiteindelijk 4665 bij de geboorte.
    Ze zeggen dat ze meestal bij 38+0 een echo doen en als de baby dan groot genoeg is ”meteen” inleiden. Prima wat mij betreft - maar mijn twijfel zit ’m dus vooral in of inleiden zin heeft als het vorige keer helemaal niks deed. Ik ga niet weer 3-4 dagen met weeën liggen als de kans groot is dat ik dan weer 0 cm ontsluiting krijg en alsnog een KS moet :)
     
    MDvD96 vindt dit leuk.
  9. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Allebei mijn kinderen zijn ivm stand van het bekken met een keizersnede geboren. ik heb 2x een natuurlijke keizersnede gehad bij 39 weken. Ik heb ze eruit zien komen en kreeg ze gelijk bloot op de borst. De jongste heeft nog op de ok borstvoeding gedronken. Geweldige ervaringen om mee te maken. als je er gepland in gaat ben je er veel meer bij. Ook qua herstel gaat het meestal makkelijker omdat je nog redelijk fit de ok in gaat. vergis je niet in de naweeën bij een 2e. Ik heb de 2e keer ruim 6 uur naweeën gehad. Maar het was alles waard. 2 gezonde kinderen en ik ben er zelf ook goed uitgekomen. Zelf prematuur geboren, zuurstofgebrek en cerebrale parese. Als ze geen keizersnede hadden aageboden had ik erom gevraagd. Mijn lijf kan dat niet aan. Ik wil geen invalide worden.
     
  10. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
  11. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Ik heb bij de eerste een spoedkeizersnede gehad ivm foetale nood bij 8 cm omtsluiting (wel ingeleid). Bij de tweede wilde ik gewoon vaginaal proberen en dat is gelukt. Ik werd wel weer ingeleid vanwege onder andere dysmaturiteit. Het herstel viel me zoveel lichter dan bij een keizersnede.

    Als jouw volgende weer zo groot wordt geschat zou ik aansturen op een inleiding bij 38 weken. Je had de vorige keer al flink ontsluiting. Wellicht nu weer en pakt je lichaam het goed op, omdat je immers als 2x vaginaal bent bevallen.

    Maar ik snap je twijfels na een totaalruptuur. Dan is het herstel van een (geplande) keizersnede misschien nog makkelijker.
     
  12. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Bij de oudste een spoeskeizersnee gehad. Heel goed herstel gehad en weinig pijn.
    De tweede wil ik toch vaginaal proberen. Dst is gelukt, maar wel mbv vacuum. Ik heb toen heel veel last gehad van de knip. Meerdere keren terug geweest ivm pijn, enz...
    Mede hierdoor bij de derde voor een geplande ks gekozen. Deze heeft een kleine 6 weken worden plaats gevonden en ben helaas nog niet helemaal hersteld. Deze keer erg veel pijn gehad aan de wond. En nu is het nog gevoelig.
    Herstel van de ene ks zegt dus echt helemaal niks over een evt volgende.
     
  13. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Bij de eerste bevalling bleek ik smalle bekken te hebben en bleef ik op 8cm hangen. De gynaecoloog zei tijdens het nagesprek dat ik bij een volgende zwangerschap maar weer voor een keizersnee moest gaan. De andere gynaecoloog (vreselijke man die wel van een uitdaging houdt) wilde liever dat ik het eerst vaginaal probeerde, maar ik heb geen risico genomen en ben voor de keizersnee gegaan. Prima ‘bevallen’ zo. Geen spijt gehad en herstel ging veel sneller dan bij de eerste.
     
  14. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Dank dames voor jullie reacties! Ivm medische redenen moet ze eerder komen en ik heb mijn keuze nu denk ik gemaakt. Mocht ze er helemaal goed voorliggen en het spontaan beginnen dan wil ik het vaginaal proberen. Ik wil geen inleiding met infuus e.d. dus als ze niet vanzelf komt dan wil ik een keizersnede. Ik plan de keizersnede dus gewoon in en dan zien we of de natuur een ander idee heeft over het hele gebeuren ;)
     
    suus1983, Annedore, Poolvos en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Dat klinkt als een hele goede keuze!
    Ik heb een vaginale bevalling gehad na een keizersnede, omdat ik voor mezelf maar niet definitief kon kiezen voor een geplande keizersnede. En tja, als je te lang niet beslist kom je vanzelf in een vaginale bevalling terecht ;) Ik had wel de mogelijkheid om ten alle tijden alsnog voor de keizersnede te kiezen, dat gaf me wel rust. Als ik ingeleid zou moeten worden had ik denk ik ook voor een geplande keizersnede gekozen. En wat ik ook nog wil zeggen, een vaginale bevalling is ook niet zaligmakend, ik ben blij dat het zo is gelopen, maar ik heb na de vaginale bevalling veel meer pijn gehad als na mijn keizersnede (knip en scheur), dus ook dat hoeft niks te betekenen (moest het herstel meespelen in je overweging).
    Maar goed, ik weet dus hoe moeilijk het is om voor deze keuze te staan. Doe waarvan jij denkt dat goed is.
     
  16. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    919
    903
    93
    Dat mag toch ook niet na een eerdere keizersnee, ivm het risico dat het litteken scheurt?
    Voor zover ik weet kan je na een eerdere keizersnee alleen ingeleid worden door een ballon of vliezen breken, maar niet met hormonen.
     
  17. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Ik heb eigenlijk geen idee, de vorige keizersnede is 5.5 jaar geleden. Ze hebben het in het algemeen over inleiden gehad en dat het risico van inleiden w groter is na een keizersnede...
     
  18. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    Je mag gewoon ingeleid worden met infuus en alle toeters en bellen. Ze zullen alleen rustiger aan doen en eerder ingrijpen als ze ook maar een beetje het idee hebben dat het kindje het moeilijk krijgt.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mee eens, maar dan uit ervaring. Mijn oudste woog 4960 gram en is uitgelopen op een ks. Mijn gynaecoloog vond dat ik bij de 2e wel kon proberen en ik dacht zelf dat dat ook wel een goed idee was.
    Maar nee, dat was het niet. Spontaan begonnen, maar stagneerde, héél lang verhaal, maar uiteindelijk weer een ks. Ze woog 4990 gram en had een hele afdruk op haar hoofdje tot waar ze in het bekken was gekomen. Had gewoon simpelweg nooit gepast.

    Mijn 3e was daarom een geplande ks en was een heel mooie ervaring.
     
    Annedore vindt dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Jawel hoor. Ik begon wel spontaan, maar dat stagneerde en heb gewoon een infuus met weeënopwekkers gekregen.
     

Deel Deze Pagina