Bezigheidstherapie 4.5 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vero0504, 30 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.801
    14.143
    113
    Iemand nog wat tips voor bezigheidstherapie voor een 4.5 jarige?

    Ik heb bekkenissues en mijn energie levels zijn ook fijn dalende tot non-existing. Mja wil dochter ook niet tekort doen terwijl ik ook op mn grenzen moet passen en december duurt nog laaaaaang.

    Ik zoek specifiek naar activiteiten binnenshuis / tuin gezien mijn actie radius. (al vlot rolstoel gebonden)

    Die niet te veel rotzooi geven (geen strijkkraaltjes of verf) aangezien ik amper voor of achteruit kom.

    En bij voorkeur mij weinig energie kosten en geen tv of gaming.

    Al in t lijstje:
    Kleuren
    Hutten bouwen in huis
    Bordspelletjes
    Kleien
    Mini disco (radio aan en de RGB verlichting op flash zetten)
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Picknicken in de woonkamer of tuin en de poppen en knuffels mogen ook mee eten.

    Koekjes of cupcakes bakken en versieren.
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik vind zelf klei trouwens meer opruim troep geven dan verf. Wat mijn dochter leuk vind is pasta verven en er een ketting van maken.
     
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Een 4,5 jarige kan toch prima zelf strijkkraaltjes opruimen?
    Verf wordt misschien wat lastiger, dat snap ik, maar verder al het speelgoed kan prima toch.

    Wat ook leuk is is een knikkerbaan bouwen met alles wat er is in huis, denk ook aan stapeltjes boeken, wc rollen etc.
     
    Vero0504 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Met mooi weer een bakje water geven en een stevige kwast. Lekker buiten ‘verven’. Of met water verf is ook leuk.

    een tent bouwen
    Luisterboeken
    Duplo of Lego
    Watertafel bij mooi weer.
    Je laten helpen met was vouwen/ afwas doen.
    verkleedkleren en dan een mode show voor jou
     
  6. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Schrijf of letterspelletjes?
    Bobo
    Mini loco
    Bilibo
    Stickers plakken op papier
     
  7. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.143
    1.940
    113
    Voor buiten: grote bak water, vergiet, zeef, soeplepel, bakjes, garde en wat je maar in de keuken hebt liggen.

    Voor bij de klei: tandenstokers, rasp, verjaardagskaarsjes, taartschep, bakvormpjes, kleine koekenpan van gourmetstel oid, etagere (eventueel rondje kringloopwinkel doen om wat spulletjes te halen).

    Crea: grote doos. Laat haar creatieve geest de vrije loop :)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hier zin in de klei kist ook een speelgoed serviesje en een speelgoed pannenset. Er word standaard namelijk "gekookt" met klei.
     
    rijo vindt dit leuk.
  9. cherubin

    cherubin Bekend lid

    8 sep 2014
    549
    360
    63
    NULL
    NULL
    Smart games zijn ook leuk om te doen.

    Als het een beetje een knutselkind is dan heb je ook nog legio opties qua armbandjes maken, diamond painting etc, dat vond mijn oudste hier op die leeftijd ook al heel leuk.
    En Lego heb je ook al vanaf 4? En de 6+ bouwwerken komen ze met wat hulp ook al best ver mee
     
    Vero0504 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.843
    3.618
    113
    Voor binnen:

    Lego, stormbaan bouwen (Dat kunnen ze prima zelf met 4,5 jaar) met tafel/banken/stoelen , strijkkralen kan ook prima met 4,5, kan ze ook zelf weer opruimen, papier mache , playmobiel, verkleden, samen eten maken, totsti/croissaintjes/broodjes

    Voor buiten:
    Emmer water, kwasten, keukengerei en zand
    Spelen met waterparels
    spelen met scheerschuim (of de speelschuim van het kruidvat, die is super stevig, kan je veel mee doen),
    met verf op waterbasis de glijbaan/plastic speeldingen laten verven en vervolgens weer schoonmaken met de waterslang
     
  11. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.843
    3.618
    113
    ohh en buiten op straat (ik blijf dan gewoon op de oprit zitten)

    stoepkrijten
    heen en weer fietsen in de straat
    lopen op klossen
    skelteren in de straat heen en weer
    loopfietsen in de straat heen en weer
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.583
    113
    (samen) puzzelen, ik maak met dochter een puzzel van 1000 stukjes
    tiptoi
    met blokken en duplo een dierentuin bouwen
    trampoline voor in de tuin?
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.801
    14.143
    113
    #13 Vero0504, 31 jul 2021
    Laatst bewerkt: 31 jul 2021
    Jeetje wat een ideeën allemaal! Super fijn!

    Ja met mooi weer is alles met water hier een hit. Al pak je een afwasteil en een zooi bekers dan belandt je ineens in een theefeestje, mja dan maken we er maar gelijk een high tea van zo tegen lunch tijd.

    Is niet echt een knutselkind, ja met verf en lijm lekker sensorische modus in. Maar t is nog een gevalletje peper in de billen. Dus die puzzel van 1000 stukjes lijkt me fantaaaastisch! Maar dat wordt m niet (heb ze ook kleiner hoor). Dat maakt t wat lastiger hier, vooral om t bij te houden. Armbandjes maken is dan wel favoriet en ik noemde net een aantal ideeën op en inmiddels ligt er al een deken in de woonkamer want de picknick vondt ze wel errug leuk idee.

    Koekjes, cupcakes en tompoucen maken we geregeld. Zandkoekjes eet ze zelf dan ook nog wel, de rest niet. :roflmao: Jumbo heeft trouwens zandkoekjesdeeg kant en klaar in een pot (ook een chocolade variant) uitkomst voor mn man. ;)

    Gisteren nog koekjes gemaakt en versierd en tent gemaakt. Ik weet niet of ze lego wat vindt, zal eens marktplaats afstruinen voor een setje lego lego. Duplo was ook maar moah. Vindt ze t leuk hebben we weer wat anders voor op dr verlanglijstje. Dr vader en ik vonden t fantastisch en mixten lego met houten blokken en bouwden hele knikkerbanen.
     
  14. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Dochter hier begon op die leeftijd steeds meer met poppen te spelen.
    Trampoline, je hebt ook kleine die je binnen kan zetten meen ik, goed voor dr peper wat te laten uitwerken..
    Skelter en fietsje in de tuin, hier gaat ze als het aan haar ligt ook gewoon met regen naar buiten..
    Sjoelbak
     
  15. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Al veel ideeen voorbij zien komen al denk ik dat de meesten jou nog best veel energie kosten met klaarzetten en opruimen. Bij mij is de bekkeninstabiliteit nooit weggegaan. “Loop” er nu al 6,5 mee rond en gaat nooit meer over.

    Wat ik doe op dagen dat ik eigenlijk alleen kan zitten of liggen is volleyballen met een ballon. Ik kan zitten en de kinderen kunnen hun energie kwijt.
    Uren samen met auto’s spelen. Kinderen actief en ik zit erbij en we verzinnen de mooiste verhalen waar we zijn en naar toe rijden.
    Verder merk ik dat ik ze al jonger dan ik eerder dacht meer vrijheid geef. Ze gingen dan zelf naar het speeltuintje. Al zie ik dat jouw kind jonger is. Dus dat kan waarschijnlijk nog niet.

    sterkte de komende maanden!! Wees zuinig op je lijf en ik hoop van harte dat het na je zwangerschap weg gaat ❤️
     
  16. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Hier een beweeglijk jongetje van net 5 dus qua fysiek afmatten binnenshuis bij slecht weer doen wij ook nog wel eens een stormbaan bouwen (parkour door de woonkamer van bank naar bank naar tafel etc met kussens en foam tegels als tussenstappen) of “gymmen” (twee dobbelstenen, de ene dobbelsteen voor soort oefenening - rennen op de plaats of jumping Jacks - en de andere dobbelsteen voor hoe vaak achter elkaar).
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.801
    14.143
    113
    @LisbethSalander ja die bekken zijn redelijk funest hier. Is na mn dochter ook niet meer overgegaan maar naar "leefbaar" niveau gekomen. Inmiddels staat hier weer een rolstoel en als ik om 0630 naast mn bed sta is om 12:00 t lampje uit. Poeh poeh poeh wat heb ik veel gedaan...
    • vaatwasser aangezet
    • boodschappen opgeruimd die afgeleverd werden
    • picknick (ontbijt),
    • beetje gekleurd aan de tafel
    • kroelbui op de bank
    • wat lego gehaald bij de intertoys (parkeren we praktisch onder)
    • haar geholpen met lego (zittend)
    En de koek is alweer op, gewoon 0 energie over. Bekken is nu dan nog wel oke-ish.

    Dingen als kraaltjes kan ze wel opruimen voor een groot deel, maar ik moet er toch weer achteraan duiken voor de laatste is de ervaring aangezien we ook twee katten hebben. Kom dan wel op de grond, maar er vanaf komen is een heel ander vak. Lukte me vanmorgen nog wel met de picknick omdat t ochtend was, in de middag is dat geen optie meer.

    De speeltuin zit hier naast t huis, alleen is ze daar inderdaad nog wat te jong voor. Plus diverse sloten en nog veel linker: geen ENKELE vorm van vreemdelingen angst. Die loopt gerust met een wildvreemde mee om te helpen met een hond uit te laten ofzo. We houden t maar ff op de tuin :|

    Nu is t papa zn beurt ff, beiden nu vrij dus hij slaapt uit en neemt mij ff over in de middag. Ik ben vanavond dan weer vroeg uitgeschakeld +-20:00... wel een soort van extreem zo, mja baby bouwen doe je niet alle dagen.

    Maar ik probeer wel alvast september tm december dingen achter de hand te gaan houden qua speelopties en activiteiten.
     
  18. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Wat me opvalt aan je verhaal @Vero0504 is dat het lijkt alsof je al je energie gebruikt in de ochtend. Je zult moeten leren ( hoe moeilijk ook) om een betere balans te vinden zodat je je energie verspreid over de dag. Bij mij vaak ook dat dingen in de ochtend nog wel lukken. Geef ik teveel dan kan ik de rest van de dag niets en vaak ook weinig hebben van de kinderen. De pijn is dan zo hoog dat ik er weinig andere prikkels bij kan verdragen.
    Ik moet dus vanuit mijn revalidatie traject ieder uur minstens een kwartier liggen. Dat gaat niet altijd maar ik probeer dus wel vaak rust in te bouwen zodat ik de dag beter gebalanceerd door kan komen.
    En het klinkt stom maar ook dingen als zitten lego bouwen met kind kost energie. Het zitten doet pijn en je bent toch steeds gefocust bezig. Ook daarna moet ik dus rust nemen om weer door te kunnen.
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.801
    14.143
    113
    Daarvoor ben ik zo blij dat ze gek is op kroeeeeluuuuh. Ff rust, moet ook wel want zij heeft net zo goed dr rustmomenten nodig in dat koppie dus qua inspanning v.s. rust is t redelijk uitgebalanceerd. Kwartiertje op een uur haal ik makkelijk.

    Bank, dekentje en ff stompzinnig tv kijken. Of ik pak een hydrofiel XL laken en schuif twee stoelen opzij en we verzamelen alle kussen en gaan in de tent boekje liggen lezen. Nouja zij leest voor op haar manier en ik lig erbij. :roflmao: Of ze komt baby voelen die gaat dan meestal ff zn dolle kwartiertje in.
     
    LisbethSalander vindt dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    @Vero0504 je vertelde dat je verven zo een gedoe vind. Ik heb daar een super leuke hack op gevonden. Enige wat je nodig hebt is viltstiften, een plastic placemat (of plastic bordje, plastic tafelkleed, als het maar plastic is) een glaasje water en wat kwastjes. Met de viltstift op het plastic kleuren gewoon een rondje (dan blijft de inkt er een beetje opliggen) kwastje met water er doorheen en je hebt hetzelfde effect op papier als met waterverf. Je hoeft alleen veel minder op te ruimen en er is veel minder geklieder. Dochter vond het super leuk want ze had op deze manier ook veel meer kleuren dan met de waterverf dozen die ze heeft.
     
    owly vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina