Zelf fruit en groente hap maken hoe?!

Discussie in 'Voeding' gestart door Ramona001, 30 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ramona001

    Ramona001 Actief lid

    24 jul 2006
    397
    0
    0
    Hoi allemaal

    Ik ben al bijna 2 weken bezig met fruit en groente hapje bij mij zoon, tot nu toe heb ik alleen olvarit potjes gegeven, maar als je zelf fruit wilt maken bv appel welke appel gebruik je dan en doe je buiten de appel er nog iets anders bij?in de olvarit potjes zit ook altijd nog iets van sap en vitamines....
    En de sperziebonen, eerst koken en dan met de staafmixer er door heen?

    groetjes
     
  2. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoii youame kreeg ook altijd olvarit fruit en groente

    ik maak soms ook wel zelf fruit

    ik haal zo'n rode appel zijn niet zo zuur
    doe ik de helft van en een halve banaan en dan met een staafmixer en dan doe ik een halfe of bijna een hele liga in dan wordt het iets dikker
     
  3. Ramona001

    Ramona001 Actief lid

    24 jul 2006
    397
    0
    0
    Sem die is oer 2 weken een half jaar, mag hij dan nu al liga er door heen?
     
  4. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik zou geen liga doen, gewoon een halve beschuit.
    En je kan je eigen fruit toch pureren? Ik deed vaak een deel in de vriezer zodat ik elke dag fruit had.

    Doe ik ook wel met het warme eten, ik maak alles van te voren, ook een klein beetje vlees, alles zonder zout en had ik 16 potjes warm eten in de vriezer staan, Stukken goedkoper en stukken gezonder.
     
  5. Ramona001

    Ramona001 Actief lid

    24 jul 2006
    397
    0
    0
    Daarom wil ik het ook gaan doen omdat het gezonder is!
    Handig om te weten dat fruit ook in de vriezer kan!
     
  6. missX

    missX Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    doe ik ook...maak meestal eens in de 2 weken weer een voorraadje aan..haal ik lekker verse fruit en groente op de markt en ik vries alles in parties in (in zakjes of ijsklontbakjes) met vlees ben ik net begonnen....heb nu tartaar gekookt en daarna in een hakmolentjes fijngemaakt...vervolgens ook weer in kleine porties ingevroren..erg handig zo moet ik zeggen!
     
  7. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Zo deed ik het eerst ook, groenten, aardappeltjes en vlees koken en dan in de blender. Ik maakte dan meestal ook een voorraadje. Tymen eet nu met ons mee, op de dagen dat het niet kan (ivm pittig eten ofzo) heb ik altijd wel een potje in de vriezer staan. Ik maak nl nu nog geregeld een grote hoeveelheid potjes voor dit soort gevallen.

    Ik heb trouwens ook gemerkt dat Tymen mijn zelfgemaakte eten veel lekkerder vindt dan Olvarit!
     
  8. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoelang koken jullie het vlees dan
     
  9. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ja, merk ik ook, en ze moeten toch ook aan jou eten wennen, Olvarit heeft een hele andere smaak.
    Een vriendin van mij haar kleine heeft het eerste jaa alleen potjes eten gehad, het is nu een hele strubbeling om haar nu op ander (eigen) eten over te laten gaan.
     
  10. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Trouwens, banaan mag je niet invriezen, reden weet ik niet, maar is me al eens verteld.
    Maar die kun je ook zo even fijnprakken, is het meeste werk ook niet.

    Je kan gewoon op dezelfde manier eten koken als wat je ook voor jezelf doet, alleen geen kruiden en zout gebruiken.
    Fijnmaken en invriezen.

    Succes!
     
  11. mamabee

    mamabee Actief lid

    12 mrt 2007
    147
    0
    0
    wieringerwerf
    hmm of het gezonder is denk ik niet hoor.
    De dietiste adviseerd zelfs om als je gaat starten de potjes te geven. Daarvan heeft alles even gekookt en is de kans op allergische reacties dus kleiner. Ook is het daar veel schoner dan in jouw keukentje (en de mijne) dus waarschijnlijk is het ook 'schoner'.

    Liga mag je geven maar dan liga 1e stap. Die is vanaf 6 maanden. Ik gooi eerst het fruit bijelkaar en verdik het met een liga. En niet al te zure appels. Je kan ook heel rijp fruit nemen maar dan moet je dat wel snel gebruiken.
     
  12. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    @ Kalush, ja dat had ik ook gehoord. Dus ik ben zo gauw hij goed van de Olvarit at begonnen met zelfgemaakte hapjes. Ik voel me altijd zo'n goede moeder als Tymen smult van mijn eten! (is overigens geen kritiek op mensen die hun kindje wel liever Olvarit geven!)

    @ Marline, het hangt er een beetje vanaf wat voor vlees je geeft. Kip mag je best een poosje koken of bakken, gewoon voor de veiligheid. Ik denk altijd maar zo, beter te lang dan te kort! Ik bak (in wat margarine) trouwens ook wel eens wat rundergehakt voor Tymen of een varkensfiletlapje.
     
  13. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Evi ging van de potjes van 6 maanden naar stukjes vers fruit en haar groente liet ik ook heel (zacht koken en dan zo geven), vlees en aardappeltjes ook in stukjes. Ik heb verse groenten en vlees e.d nooit met de mixer fijn gemaakt.
    De potjes vanaf 8 maanden heeft ze nooit gewild...
     
  14. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik heb nooit wat gekookt. En iedereen kan toch normaal in de keuken werken?
    De kleine is 6 maanden, het is geen pasgeboren kindje meer.
    Eliza is nog nooit ziek geweest o.i.d.
    Maar goed ik ben ook iemand die in de voedingsmiddelenindustrie werkt, dus ik weet de klappen van de zweep, aan alle 2 de kanten.

    Je kindje moet opgroeien bij jou in huis, aan jou kookkunsten en aan wat jij voor hem klaar maakt.

    En het is wel degelijk gezonder, vers fruit.
     
  15. mamabee

    mamabee Actief lid

    12 mrt 2007
    147
    0
    0
    wieringerwerf
    Volgens mij is het grote voordeel van zelf maken het feit dat ze meer smaken krijgen. Als je zelf kookt smaakt het toch anders dan de moes van olvarit. In de fruitpotjes zit bijna overal sinaasappelsap in terwijl dat helemaal niet zo handig is om mee te starten.

    Mijn keuken is heus geen bende maar toch altijd bacterieen. Ik vind het ook geen enkel probleem. Denk juist dat ze sneller ziek worden als je heel voorzichtig met bacterieen om zou gaan.
    Voor kindjes met een verhoogd risico op allergieen is het wel fijn dat het iets gekookt is. In de folder die ik mee kreeg van de dietiste stond ook dat als ik zelf verse appel gebruikte dat ik die 2 minuten even moest koken (peer ook).
     
  16. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    liga eerste stap is vanaf 4 maanden ;)
     
  17. sim

    sim Niet meer actief

    of het gezonder is weet ik niet, maar fruit geef ik gewoon uit een potje, ik vind zelf dat de banaan zo slijmerig wordt als je m pureerd.

    groente uit een potje lust hij niet, dus dat doe ik wel met de staafmixer. een aardappeltje, wat groente (geef ik ook wel eens diepvries bijvoorbeeld spinazie of doperwten) 30ml opvolgmelk, klontje smeerboter en mixen maar.

    liga eerste stap is voor baby's vanaf 4 maand en tweede stap is voor vanaf 6 maand.. dit is zonder gluten en koemelkeiwit, weet niet hoe dat zit met beschuit, maar geloof wel dat daar gluten inzitten..

    wat bacterien betreft... mijn keuken is schoon genoeg, en wat er dan aan bacterien zit...kan me niet voorstellen dat dat slecht zou zijn, wij hebben ook huisdieren en ik kook zijn speelgoed ook niet uit.. dus om om die reden potjes te geven vind ik zelf een beetje te ver gaan..
     
  18. missX

    missX Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    nee dat van die bacterien in je keuken vind ik ook echt belachelijke reden! nee hoor mijn kindje krijgt gewoon lekker vers fruit en groente uit mijn (schone!) keuken
     
  19. sim

    sim Niet meer actief

    vanaf wanneer mogen ze trouwens prei, mijn zoontje is 7,5 maand..
     
  20. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Ik twijfel aan dit advies van de diëtiste. Het CB juicht het juist enorm toe dat ik alles zelf maak. Vers moet toch beter zijn dan uit een potje?! Wel ben ik met je eens dat je zeer hygiënisch te werk moet gaan. Daarnaast bevorder je met potjes de smaakontwikkeling van je kindje minder dan met versbereide voeding.

    Liga ben ik persoonlijk niet zo tuk op, zijn suikers aan toegevoegd. Alleen fruit is goed te doen. Hoe meer soorten je kindje gehad heeft, hoe meer je kan variëren. Hier is bijvoorbeeld meloen met avocado erg in trek.

    Groetjes Six
     

Deel Deze Pagina