Bieden op huis, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chai, 18 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Sorry als dit niet goed is geplaatst?


    Dag dames,

    Mijn vriend en ik hebben een huis op het oog in Zaandam, perfecte locatie, goede scholen om de hoek, rustig en veel natuur, aan het water.... Echt perfect dus.

    We gaan as vrijdag bezichtigen, en hebben net deze mail ontvangen (zie eerste reactie). Wij hebben pas volgende week het gesprek met de hypotheekadviseur, en ons koophuis staat nog niet te koop. We willen dat graag eerst doen ivm geen dubbele lasten.

    Hoe groot is de kans dat we dit huis nog kunnen krijgen? Kan ik gewoon een bod doen, en kijken wat er gebeurd? Of kan ik me daarna niet meer terugtrekken?

    Graag jullie advies. Dit word ons tweede koophuis.
     
  2. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Mail:

    Gezien het aantal bezichtigingen bij bovengenoemde woning is er besloten om de woning middels inschrijving te verkopen. Wij willen iedereen in de gelegenheid stellen om een bieding uit te brengen. Indien u interesse heeft kunt u, na uw bezichtiging, een definitief eindvoorstel uitbrengen.

    Het biedingsformulier en overige informatie kunt u opvragen via (link).

    Op onze website via de digitale kluis kunt u inloggen met uw persoonlijke e-mailadres en het wachtwoord (xxx). U ontvangt direct een e-mail met een link naar de betreffende informatie.

    Het biedingsformulier dient uiterlijk op maandag 24 juni 2019 om 12.00 uur ingeleverd te worden bij (xxx).
     
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.101
    7.682
    113
    Gelderland
    Hoe groot jullie kans is is afhankelijk van het aantal bieders en hoe graag jullie het willen hebben.
    Mochten jullie eigen geld bij willen leggen dan zou je boven de vraagprijs kunnen bieden, zo vergroot je kans.

    Je kan bieden onder voorbehoud van financiering of verkoop huidige woning. Daarmee sta je wel 2-0 achter verwacht ik.

    Niet iedere verkopende partij zit er op te wachten maar sommige staan open voor een persoonlijke noot.. je zou, als je dat durft aan kunnen bellen bij de huidige bewoners. Aangeven dat jullie gaan kijken, dat jullie erge interesse hebben bla bla bla. Of misschien kennen jullie deze mensen via via.
    Wij hebben ons nieuwe huis voor de markt uit gekocht. Anders hadden wij hier 100% op mis gegrepen. Ik hoop dat jullie nog kans maken en om die reden zou ik het gewoon proberen!
     
  4. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Bedankt voor je advies! Ik denk dat wij 20% boven de vraagprijs gaan bieden, en dan bieden onder voorbehoud van financiering. Dat kunnen wij namelijk wel betalen, en dan sta ik misschien niet 2-0 achter. Moeilijk!
     
    Ysabella en DQueen vinden dit leuk.
  5. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ze zullen pas maandag alle biedingen op een rij zetten. Gezien het gewild is, verwacht ik niet dat een persoonlijke noot meer meetelt dan een hoge vraagprijs.
    Ga vrijdag kijken, bedenk wat jullie er voor over hebben en biedt dat. Zodra jullie bod geaccepteerd is, en er een koopcontract getekend is, dan heb je nog drie werkdagen om er zonder opgave van redenen onderuit te kunnen. Zorg dat je binnen deze tijd het hypotheekgesprek hebt gehad.
    Bedenk ook nog of je een bouwkundige keuring wil ja of nee.

    Toen wij ons huis verkochten zijn we voor degene gegaan met wel bouwkundige keuring, maar financiering zonder voorbehoud bij de hoogste bieder.
     
    Chai, Ysabella en DQueen vinden dit leuk.
  6. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.133
    528
    113
    Utrecht
    Wij zijn alweer een aantal jaren geleden uit de Zaanstreek weggegaan. Onze makelaar had toen een open dag geregeld waarbij iedereen een bod kon uitbrengen ter plekke. Niet normaal hoeveel er boven de vraagprijs geboden werd! Dr volgende dag had iemand een briefje in onze brievenbus gedaan waarin stond dat zij sowieso een x-bedrag extra zouden bieden bovenop het hoogste bod. Dat soort acties gelden niet en wij hebben dan ook niets met dat briefje gedaan.
    Al met al is het dus afhankelijk van hoeveel je biedt en natuurlijk wat je het huis waard vindt en wat je zou kunnen betalen.
    Succes in ieder geval!!
     
    Chai vindt dit leuk.
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.621
    3.741
    113
    Onder voorbehoud of Zonder voorbehoud? Zou voor dat tweede gaan!
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.483
    26.001
    113
    Vrouw
    Uit ervaring bij een vriendin en mijzelf: zij kwam vanuit een huurwoning en ik had geen huis. Dus zaten beide nergens aan vast.

    Zowel mijn makelaar als haar makelaar gaven er duidelijk de voorkeur aan tov mensen die eerst nog hun huis kwijt moeten raken. Dus als je het rond krijgen krijgen zonder eerst je eigen huis te moeten verkopen qua hypotheek, zou dat absoluut de voorkeur zijn.

    Hoogte van het bod is niet altijd leidend namelijk, gunstige voorwaarden waarbij ze zeker weten het huis kwijt te kunnen raken is hun ook heel wat waard. Bij mijn tante ook gezien hoe rot het is: hun huis verkocht aan mensen, die hun eigen huis niet kwijt raakten voor de door hun gewenste prijs dus ging niet door. Hierdoor heeft mijn tante gezegd dat ze dit dus echt niet meer wil. Al dat werk voor niets geweest en was te frustrerend
     
  9. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als je per se eerst je eigen huis wilt verkopen kun je het vergeten.. dat durf ik wel met zekerheid te zeggen.
    Je moet zelf afwegen of je dat risico wilt lopen of niet. Maar het huis is kennelijk gewild en de verkopers zullen wrs voorwaarden zwaar mee laten wegen.

    Als je een bod doet en dat wordt geaccepteerd,heb je na tekenen koopcontract nog drie werkdagen om er kosteloos onderuit te komen.
     
  10. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.133
    528
    113
    Utrecht
    Wij hebben toen overigens eerst ons huis verkocht en zijn toen gaan kijken naar een ander huis.
     
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.874
    16.201
    113
    Wij hebben juist eerst een huis gekocht voordat ons oude huis in de verkoop ging. Wij hadden 22.500 euro boven de vraagprijs geboden en zonder voorbehoud van financiering. We kregen het huis niet omdat wij de hoogste bieding hadden, maar puur omdat wij zonder voorbehoud van financiering boden.

    Toen ons oude huis maanden later in de verkoop ging heeft onze makelaar biedingen afgewezen als ze met voorbehoud van financiering boden, te laag boden, niet zeker wisten of de financiering rond kwam of als eerst het oude huis verkocht moest worden en dat dat een voorwaarde voor de kopers zou zijn.

    Er zijn dus veel biedingen geweigerd kregen wij achteraf te horen. Maar dat resulteerde wel dat wij hele hoge biedingen kregen ( 25.000 boven de vraagprijs) de gene die het uiteindelijk zijn geworden zijn het alleen geworden omdat onze makelaar eiste dat ze eigen geld in zouden leggen. De bieding was namelijk veel te hoog om het op die prijs te taxeren.:oops:
     
  12. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Onder voorbehoud van verkoop eigen woning maak je sowieso geen schijn van kans.
    Onder voorbehoud van financiering is redelijk standaard, maar als het ZONDER kan zou dat voor de verkopers zeker een goede reden kunnen zijn om voor jullie bod te gaan!! Een verkoper wil ook zo snel mogelijk zekerheid.
    En 20% boven de vraagprijs....wauw:eek::roflmao:
     
  13. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.819
    7.575
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Een vriendin van mij heeft vorige week een huis gekocht. Vraagprijs 212.500 euro. Hoogste bod was 255.000 euro onder voorbehoud van financiering.

    Vriendin heeft 247.000 geboden zonder voorbehoud van financiering en dat is geaccepteerd ipv het hogere bod.

    Het bod zegt dus niks, de voorwaarden zijn belangrijker.
     
  14. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.819
    7.575
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    20 procent valt mee als de vraagprijs 120.000 euro is. Dan zit je op 24.000 euro erboven. Als de vraagprijs 300.000 euro is zit je op 360.000 euro. Lijkt hoog maar in deze tijden normaalste zaak van de wereld.

    Hier in de straat stond een huis voor 225.000 euro bieden vanaf en die is weggegaan voor 295.000 euro, binnen 1 week.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  15. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Wauw dan denk ik dat wij geluk hebben gehad (en geen agressieve makelaars ertussen!)..de vraagprijs geboden en die is geaccepteerd ondanks dat er nog 5 andere kijkers waren!

    Gekkenhuis joh die huizenmarkt. Echt bizar ook hoeveel mensen overbieden. Maarja als je je zinnen hebt gezet op een huis wil je het ook hebben he!!!
     
  16. Pompoen

    Pompoen Actief lid

    25 okt 2015
    445
    120
    43
    Wij hebben een appartement gekocht zonder voorbehoud van financiering, en we hadden niet het hoogste bod.
    En de woning die we hebben gekocht, hebben we een bod gedaan direct tijdens de bezichtiging. Wel onder voorbehoud van financiering, maar we hoeven niks te verkopen oid. Dus waren erg flexibel met overdracht datum bijvoorbeeld. We zijn zelfs overboden, maar doordat we zo zeker van onze zaak waren en er direct naar handelde hebben we de woning gekregen. Het kan dus echt alle kanten op.
     
  17. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.511
    4.373
    113
    Hier ook al zon gekkenhuis. We hebben ons huis nog niet in de verkoop maar nu al 6 mensen die het willen kopen zonder het te hebben gezien. Maf gedoe!

    Let wel op dat je zeker weet dat je het nieuwe huis kunt financieren. Je krijgt namelijk niet meer dan 100% van de taxatiewaarde aan hypotheek. Hier wordt vaak ook wild geboden en uiteindelijk blijkt het niet door te gaan want mensen dachten wel ff dat aan hypotheek te krijgen maar geen rekening gehouden met de taxatiewaarde.
     
    MaMa en Chai vinden dit leuk.
  18. Silverwings

    Silverwings Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Ik kan je alleen onze ervaring vertellen..

    Wij hebben pas ons huis gekocht dmv een inschrijving.. Er waren een hoop belangstellenden, wij hebben 2 x gekeken en toen bepaald wat wij er voor over hadden en of we het aan durfden om het te kopen zonder dat wij ons eigen huis hadden verkocht! Wij waren zo verliefd dat we en met een goed bod zijn gekomen (wel onder voorbehoud van financiering), maar niet met de voorwaarde dat we ons eigen huis hadden verkocht en een snelle overdracht! 18 Januari het bod ingeleverd en begin Maart was de overdracht..

    Wij hebben het huis gekregen mede doordat wij een snelle overdracht wilden en niet eerst ons eigen huis wilden verkopen.. Verder was het ook een gunfactor, nog iemand had praktisch dezelfde voorwaarden maar die wilde het huis opknappen en dan weer verkopen en de verkopers vonden het leuk dat er een jong gezin in kwam die het huis weer nieuw leven in blaast! Er waren 11 inschrijvingen dus geluk gehad wat mij betreft..
     
    Chai vindt dit leuk.
  19. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Hé! Waarom zijn jullie gegaan voor met bouwkundige keuring als ik mag vragen? Maakt dat veel uit?
     
  20. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Het plan is nu wel onder voorbehoud van financiering, niet ovv verkoop eigen woning.
     

Deel Deze Pagina