bij aangifte van baby naam verkeerd geschreven

Discussie in 'De lounge' gestart door denise89, 23 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. denise89

    denise89 Bekend lid

    22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    mijn zus is deze week bevallen van een zoon en nu kwamen we er gisteren achter dat zijn naam verkeerd is geschreven.

    er zijn 2 letters omgedraaid waardoor hij nu een hele rare naam heeft.

    erg dom en die man zegt dat probleem bij de vader ligt en de vader weet zeker het goed gezegd te hebben en ook nagelezen.

    maar goed dat is niet belangrijk, belangrijker is hoe dit weer veranderd kan worden.

    na een telefoongesprek naar de gemeente hebben we nog niet veel duidelijkheid en was ik wel benieuwd of iemand hier ervaring heeft met dit probleem en hoe dit is opgelost.
     
  2. takhen

    takhen Fanatiek lid

    13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij staat in de wet dat een naamswijziging van voornaam met toestemming van koningin gedaan moet worden
    dus ik denk dat dat nu ook zo is eerlijk gezegd
    maar kunnen ze de gemeente niet vragen hoe en wat?
    zonder te beginnen over wiens schuld het is zeg maar, dus gewoon:hoe lossen we dit op
    zij zullen het wel weten toch?
     
  3. Minny

    Minny Fanatiek lid

    26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik zou gewoon dat formulier willen zien wat de vader heeft ingevuld bij de gemeente. Als blijkt dat dat goed is dan moeten ze het gewoon veranderen toch? En anders naar de koningin??
     
  4. denise89

    denise89 Bekend lid

    22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    hij moet dinsdag naar de gemeente en gaan ze kijken wat ze kunnen doen. maar tot die tijd willen ze er nog niks over zeggen.
    dus wordt wel aan gewerkt maar is was wel benieuwd wat andere er van weten of miss dat er mensen zijn die het ook meegemaakt hebben.
    het duurt nog erg lang tot dinsdag dus vandaar dit topic en mijn zus is nu al helemaal in de stress.

    hadden al gezegd dat het uiteindelijk wel goed komt en zich er niet zo druk om moet maken.

    nou de vader kreeg een formulier mee met de gegevens die hij toen had doorgegeven en die heeft mijn zus ook nog in het ziekenhuis doorgelezen en toen was het haar niet opgevallen dat de naam fout was. ze heeft het nu nog niet kunnen bekijken want ze had het per ongeluk meegegeven aan haar schoonzus dus die formulieren krijgt ze vandaag en dan maar kijken of het daar ook al fout staat
     
  5. Tjilpje

    Tjilpje Fanatiek lid

    3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons hadden ze de datum verkeerd (scheelde 1 maand):$ ipv november was ze ineens in oktober geboren.

    Nou dat kost een heleboel telefoontjes:x en de gemeente gaf mijn man de schuld die had beter op moeten letten;)

    Dit kon zo veranderd worden nou ja duurde even maar het is nu klaar. Maar met namen weet ik het niet, wat vervelend zeg:(
     
  6. denise89

    denise89 Bekend lid

    22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    ja het idd heel erg vervelend. het is niet dat er wat puntjes of streepjes missen in de naam maar er zijn gewoon 2 letters omgedraaid waardoor zijn naam nog net geen vis lijkt.

    die man zei aan de telefoon nog ik vond het al zo'n gekke naam. hihihi
    maar goed de goede naam is ook niet erg gebruikelijk dus ja. het is overigens niet de eerste keer dat het fout gaat ook de kraamzorg had een hele andere naam.

    mijn zus was zo blij met een naam die zo weinig voor kwam. maar op dit moment maakt dat het niet makkelijker hahaha.

    overigens had de vader een briefje van mijn zus mee gekregen met alle gegeven en daar stond de naam heel duidelijk en goed geschreven en die heeft hij aan die man van de gemeente gegeven en vanaf daar heeft hij alles ingevuld. snap nog niet hoe het mis hadden kunnen gaan.

    maar dat is dus precies de reden waarom ik mijn vriend strikt heb opgedragen om alles goed na te lezen en pas ja zegt als hij zeker weet dat alles goed is hihihi
     
  7. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Maar het formulier dat door de ambtenaar ingevuld moet worden, moet altijd door de vader gecontroleerd worden toch? Heeft je zwager zo scheef gekeken dan, toen hij dat deed?
    Ik zou bij de gemeente vragen om dat met de hand ingevulde formulier: daarmee kun je er iig achter komen wie de fout heeft gemaakt: de ambtenaar bij het overzetten van de naam in het systeem, of je zwager, die het niet goed gecontroleerd heeft....
     
  8. denise89

    denise89 Bekend lid

    22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    het kindje het froy. en bij de gemeente staat nu fory.
    toen ik de gemeentepapieren zag die thuis gestuurd werden zag ik het gelijk fout staan dus lijkt me vreemd dat je er overheen leest.
    maar goed ik weet niet in wat voor verstrooide bui hij daar gestaan heeft.

    mijn zus dacht dat de naam goed stond op het formulier die de vader gelijk meekreeg bij aangifte van de kleine. maar ze weet het nu ook niet zeker meer. maar haar vriend gaat zo meteen dat formulier ophalen bij zijn zus dus dan weten we wat meer.

    desondanks moet ergens het veranderd worden en die man zei dat dat niet zo maar kan en in het ergste geval moet het via de officier van justitie. maar ze zouden dinsdag kijken of het nog anders opgelost kan worden.

    maar ben bang dat er dan nog wel eens wat kosten achter weg kunnen komen. is het de fout van vader ja dan is het zijn eigen schuld maar als fout van gemeente is dat zullen hun het maar vergoeden. (maar waarschijnlijk kunnen ze het dan wel zomaar aanpassen) hihihih
     
  9. auraly

    auraly Fanatiek lid

    28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    bij mijn dochter is dat ook gebeurd .. normaal zou ze Lyana heten, maar door een fout bij de aangifte noemt ze nu Yana .. ze waren de L vergeten ...

    we hebben het niet kunnen veranderen, omdat ik er te laat achter kwam volgens hen
    kon nog veranderen mits betaling , maar dat kon ik toen niet
    Dat was trouwens in gent belgie
    hoop dat het in nederland gemakkelijker gaat
     
  10. Momfulness

    Momfulness Niet meer actief

    Jeetje, wat doen ze moeilijk dan. Wel weer even een teken dat we extra goed moeten opletten dus.
     
  11. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier zeiden ze echt 3 keer dat ik het heel goed moest controleren of het wel klopte (heb zelf aangifte gedaan van onze zoon). Hoop dat het nog enigzins makkelijk te regelen is.
     
  12. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Hier moesten we het ook 3 keer nakijken en ondertekenen. Eenmaal ondertekent kon er niks meer aan gedaan worden.

    Maar de vader heeft de aangifte dus ook uitgeprint meegekregen? Dan heeft hij het formulier toch niet goed nagekeken als daar de fout op staat? Denk niet dat het de gemeente zijn schuld is

    bijv mijn zoon heet Giorgio. Stel de gemeente vult Gorgio in en vergeet de i, dan is het nog mijn man zijn taak om de uitdraai te controleren en dan pas te ondertekenen, ook al vult de gemeente het fout in..

    Edit: lees nu dat je nog niet weet of het op de aangifte fout staat
    als het daar gewoon goed op staat lijkt het me wel een fout van de gemeente
     
  13. Within

    Within Niet meer actief

    Oh wat een stomme fout! Hopelijk kan het nog veranderd worden..

    Bij mijn moeder hebben ze het overigens ook geflikt, die werd aangegeven bij de BS door haar vader (mijn opa dus) en heeft de naam Machteld gekregen, vernoemd naar. Alleen maakte de ambtenaar er Magteld van. Mijn opa heeft het maar zo gelaten :p (dit was overigens wel in 1965 :p)
     
  14. tulip

    tulip Niet meer actief

    o wat vervelend, vooral voor je zus. Die kan er al helemaal niks aan doen en die zit nu helemaal gestressd in dr kraamtijd. Ik hoop dat het snel opgelost is.
     
  15. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Ik zou echt een vette klacht indienen en gewoon heel zeker gaan zitten zijn van mijn zaak. Het gaat wel om de naam zeg... Het maakt even verder niet heel veel uit bij wie de fout ligt, het moet gewoon opgelost en zo zou ik het ook neerleggen bij de gemeente.
     
  16. Lillith

    Lillith Bekend lid

    29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
  17. Simba

    Simba Fanatiek lid

    21 jun 2006
    1.127
    19
    38
    Zo werkt het helaas niet. Indien het de fout van papa is (formulier niet goed gelezen, maar wel ondertekend) dan kan je hoog of laag springen, de gemeente zal/kan dan niets doen. Er zal dan een procedure tot naamswijziging in gang gezet moeten worden. Treft papa geen blaam, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
     
  18. Majel24

    Majel24 Fanatiek lid

    21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Mijn vader heeft bij aangifte bij de gemeente mijn naam verkeerd doorgegeven ( ook 2 letters omgedraaid). Dit kon niet meer veranderd worden alleen via een rechter. Dit heeft geloof ik 1100 gulden gekost om mijn naam weer te krijgen zoals hij moest zijn. Nu praat ik wel over 28 jaar geleden maar toch.
    Veel succes. Hopelijk is het inderdaad aantoonbaar een fout van de gemeente.
     
  19. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn naam is ook verkeerd geschreven, een heel klein foutje wat ik niet eens wist tot 4 jaar geleden toen mijn zoon erkend werd door de vader. toen kwam het naar voren! Ik heb 2 namen net als mijn broers, maar zij hebben er geen streepje tussen en ik wel dus... en dat streepje maakt dat ik dus zo voluit heet en maar 1 naam heb wettelijk gezien. zonder streepje heb je dus 2 namen en met streepje 1 naam... Dat dit heeft mijn vader dus 31 jaar geleden verkeerd gedaan. maar goed ik blijf heten zoals ik nu heet en mijn volledige naam wordt niet gebruikt haha.

    Ik heb eens meegemaakt bij de belastingsdienst dat iemand overleden was en met een verkeerde maand bij de gemeente was geregistreerd dus een half jaar eerder was overleden dan eigenlijk zo was... dat gaf ook heel veel problemen met de belastingdienst, AOW, Pensioenen e.d. en de familie was er toen nog steeds mee bezig om het goed te krijgen. Lijkt mij zo simpel even aanpassen in de computer maar geloof niet dat zo simpel is dus, net als met namen veranderen...
     
  20. Seth

    Seth Niet meer actief

    hier waren ze mn eerste naam "vergeten".... kwam mn moeder pas achter toen ze post kreeg.... waar een voorletter ontbrak...

    het is een rechtzaak geworden van 9 maanden..... en toen werd ik uiteindelijk nog met mn eerste naam ingeschreven....

    Succes!!!
     

Deel Deze Pagina