Bijbaan naast een vaste baan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Feye, 3 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.043
    3.503
    113
    Vrouw
    Omdat jullie altijd boordevol goede ideeën zitten, graag jullie tips:
    Momenteel werk ik 32 uu bij 1 werkgever, maar heb 2 verschillende functies: een functie van 24 uur en een functie van 8 uur. De functie van 8 uur vervalt binnenkort. Mogelijk wordt mijn 24-uurs contract nog verhoogd naar 32, maar ik denk dat die kans klein is.
    Ik wil echter wel graag 32 uur blijven werken, dus ik ben me aan het oriënteren op een betaalde bijbaan voor 8 uur (max. 16 uur).
    Ik ben dan natuurlijk nauwelijks flexibel: die 24 uur wil ik wel op vaste dagen werken, ook omdat ik veel afspraken heb is continu andere dagen werken niet handig. Maar juist die flexibilteit wordt vaak gebracht bij kleinere contracten.

    Maar wat voor type banen zijn er met kleine contracten, waarvoor je niet/nauwelijks flexibel hoeft te zijn?
    Ik kom zelf eerlijk gezegd niet verder dan postbezorgen/sorteren, wat me ook leuk lijkt om te doen (helaas momenteel geen vacature bij mij in de stad).
    Schoonmaken heb ik echt een hekel aan :) dus dat wordt 'm niet en callcenter werk lijkt me ook echt vreselijk.
    Ik ben ook niet creatief, dus eigen creaties gaan verkopen valt ook af en ik heb ook niet echt een talen- of wiskundeknobbel, dus van mijn bijles worden de kinderen ook niet slimmer ;)

    Dus: wie heeft er zelf een bijbaan naast een groter contract? En wat doe je? En is het goed te combineren met je andere contract?

    Alle tips zijn welkom :)
     
  2. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Het is voor mij geen bij baan... maar gewoon mijn parttime baantje.

    Ik werk voor een grote supermarkt:) doe orderpicking en het laden van de vrachtwagens. Het is echt super gezellig werk, heb het echt reuze naar mijn zin daar. Bevalt mij zo goed dat ik het liefst via het bedrijf zelf aan het werk ga (zit daar nu via het uitzendbureau)

    Werk normaal gesproken 1 vast nacht in de week en zo af en toe eens extra op zondag ochtend.
     
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.043
    3.503
    113
    Vrouw
    Daar had ik nog niet aangedacht, dank voor de tip!
    En idd, het kan natuurlijk ook een gewone baan zijn van 8 tot 16 uur :)

    Hoe doe jij het de dag na een nachtdienst met de kinderen? Zijn ze dan thuis? En voor de nachtdienst, slaap je daarvoor ook? Heb nog nooit nachtdiensten gewerkt, dus geen idee hoe je dat handig aanpakt.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Kijk wel even in je contract of je een tweede baan mag hebben. Ik weet dat dit bij mijn werkgever alleen mag als je daar eerst toestemming voor vraagt (en krijgt!)
     
  5. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Weet je, dit is voor mij de meest ideale baan die er is :) Wij zijn nooit oppas nodig omdat mijn man gewoon 40 uur in de week werkt en dus altijd op vrijdagnacht thuis is.

    Zaterdag ochtend ben ik rond half 8 thuis, loop ik even snel met de hond en dan vlieg ik snel onder de douche :D rond kwart voor 8 lig ik in bed en dan kom ik er rond half 12 weer uit zn beetje. Dan hebben wij nog de rest van de zaterdag om leuke dingen te doen met zn allen.

    Op deze manier kan ik toch even lekker mijn ei kwijt in het werk, even weg van huis. Zijn wij geen oppas nodig, en hebben wij ons weekend gewoon nog samen als gezin. Echt onwijs blij mee.

    Savonds voor het werk slaap ik niet, ga gewoon 24 uur achter elkaar door. Voordat ik vitamine B12 spuiten kreeg was ik het wel nodig om even te liggen :) Maar ik voel me nu gewoon fit genoeg.
     
  6. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.043
    3.503
    113
    Vrouw
    @Tupp: check! Staat niks over vermeld in mijn arbeidsovereenkomst.

    @mam1991: klinkt goed zoals jullie het geregeld hebben. Mag ik vragen hoeveel je verdient met 1 nacht in de week werken?
     
  7. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ja hoor, 120 per nacht. werk ik de zondag erbij is het 300 per week
     
  8. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hou er wel rekening mee dat je over je 2e baantje dan heel veel belasting moet betalen..
    een vriendin van me hield er net iets meer dan de helft van over dan wat ik overhield na belastingen ed omdat het haar 2e baan was en dus geen heffingskorting? kreeg.
    voor het geld zou ik die 8 uurtjes persoonlijk niet doen
     
  9. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ja klopt inderdaad, goed dat je het aangeeft! collega van mij heeft hetzelfde inderdaad, zei hield zn 80 euro over voor 1 nachtje werken.
     
  10. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Dit wilde ik ook net zeggen. Voor 8 uur vraag ik me af of het de moeite is.
     
  11. Kusho

    Kusho Niet meer actief

    Dit klopt gedeeltelijk. Ja, je betaald er in eerste instantie meer belasting over omdat je maar bij een werkgever loonheffing kunt toepassen, maar aan het einde van het jaar krijg je te veel betaalde belasting terug door je aangifte. Uiteindelijk betaal je dus evenveel belasting als dat je je complete salaris bij een werkgever zou verdienen :)
     
  12. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.043
    3.503
    113
    Vrouw
    Hoe het qua financiën zit, wil ik idd nog even uitzoeken. Als het is zoals Kusho zegt, is dat natuurlijk mooi.
    Maar eerst maar eens type banen zoeken die aansluiten bij mijn wensen.
     
  13. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Ik werk in de horeca (bijbaan) max 3 avonden in de week. Daar heb ik vaste avonden, tenzij het niet nodig is. Werkt ook prima!
    (Ik zeg altijd, het is een sport waarvoor je betaald krijgt (afzeggen kan niet, stok achter de deur) ontzettend gezellig met zoveel de gasten als met de collega's.
     
  14. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    dit klopt wat kusho zegt met de aanname dat het brutouurlaan hetzelfde is. kijk daar ook even goed naar. Mocht dit veel lager zijn dan bij je 24-uur baan dan kan het anders worden.
    succes!
     
  15. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ja dat had ik er idd ook nog even bij moeten zetten dat je het met de aangifte wel weer terug krijgt..
     
  16. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Precies.
    Ik zou wel heel goed informeren bij je nieuwe baan hoe belangrijk flexibiliteit Is. Ik werk nu 8u bij een 2eventuele baan en heb in principe een eigen dag. Maar bij zieken of vakanties word er standaard gevraagd of ik extra kan en ik ben ook, sinds ik kinderen heb, echt niet flexibel. Dat is voor jezelf en je werkgever niet altijd prettig.
     
  17. sem frummel

    sem frummel Fanatiek lid

    21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    In welke richting zoek je werk
    Ik werk namelijk op mijn eigen beschikbaarheid en plan zelf wanneer een hoeveel ik werk ideaal
     
  18. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.043
    3.503
    113
    Vrouw
    Dat weet ik dus niet :) Het liefst een ''doe' functie, aangezien mijn vaste baan meer denkwerk is (projectmanagement, advisering, etc.).
    Horeca (in het verleden ook gedaan), magazijnwerk of postbezorgen lijkt me allemaal leuk.

    Wat doe jij precies?
     
  19. SweetPrincess

    SweetPrincess Bekend lid

    17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Ik had een bijbaan van 4 uur per week dat leverde netto 300 op. Toen ik daarna ging werken en de bijbaan nog aan hield tot ik een vast contract kreeg hield ik netto nog maar 150 per maand over.
    Van de belasting kreeg ik 300-400 terug over een heel jaar. Dus nee dat je alles terug krijgt klopt niet...
    En mijn andere baan was 24 uur, dus ik zat ook niet over de 40 uur heen dat je veel belasting moest betalen ;)

    Ik zou om die reden dan ook geen 2e baan nemen en nog eerder zwart werken zoals oppas werk of schoonmaken bij iemand.
    Eigenlijk heel oneerlijk dat er van een 2e baan zoveel geld af gaat.
     
  20. Kusho

    Kusho Niet meer actief

    Dat komt omdat beide inkomens bij elkaar worden opgeteld en er dan wordt gekeken hoeveel belasting je over het totaal moet afdragen. Het kan dan zijn dat je meer belasting moet afdragen omdat je in een hogere belasting schaal komt doordat de inkomens worden opgeteld.

    Het is vertekenend, maar had je je totale inkomsten bij één bedrijf verdiend had je er evenveel aan overgehouden/terug gekregen.

    Je betaald dus geen 'extra' belasting over de inkomsten van een 2e baan.
     

Deel Deze Pagina