Bijbaantjes

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Linda86, 23 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mijn zoon wordt volgende week 13 en wil graag wat extra bijverdienen. Hij heeft zich al aangemeld om folders te gaan bezorgen, maar er is nu nog geen wijk vrij. Hij mag wel de komende weken 2 wijken gaan doen als vakantievervanging, dus dat is al wat.

    Ik twijfel nog wel een beetje of hij niet nog wat te jong is en of het niet te druk wordt met school, sport en vrienden. Dus ik ben wel benieuwd vanaf welke leeftijd jullie pubers een bijbaantje hebben en wat ze zoal doen? En eventueel ook wat ze verdienen.
     
    GossipGirlxoxo en Yellowsun vinden dit leuk.
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Hier pas vanaf 15 jaar.

    Maar zoiets als een tuin doen ( maaien, onkruid et cetera...) dat kan prima vanaf 13 al. Folders ook wel. Al vind ik folderlopen wel hard werken voor te weinig geld. Heb altijd het gevoel dat de kinderen wat uitgebuit worden.

    Onze dochter gaat straks af en toe opassen. Ze is 14.
    Verdiensten heb ik geen idee van. Het is niet heel zwaar werk en gelijk ook wel leuk.
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier zijn ze al begonnen met 13 jaar, tomaten plukken, folders bezorgen, supermarkt, de middelste is nu 15 jaar en werkt bij de Jumbo bij de vleeswaren en kaasafdeling en de oudste van 17 jaar doet nu al een jaar pizza's bezorgen, hij verdient enorm goed, werkt veel, komt op ongeveer 600 euro per maand uit en haalt bergen fooi op.
    Folders bezorgen is echt een kut baan, verdient slecht en kost enorm veel tijd. Gaan we hier met de jongste ook echt nooit doen ;)
    Ik zou voor een 13 jarige ook eens informeren of hij ergens in de tuin terecht kan, werktijden zijn vaak ruk maar de sfeer is leuk en verdient matig maar ze moeten ergens mee beginnen.
     
    GossipGirlxoxo en MotherPrincess vinden dit leuk.
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.454
    10.655
    113
    Eigenlijk kunnen ze pas met 15 jaar goed aan de slag met een ‘echte’ bijbaan (en dan bedoel ik dus niet folders en klusjes maar in een winkel of horeca of …). Er zijn wel uitzonderingen maar dan moet je goed zoeken is mijn ervaring.
     
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.983
    113
    Vrouw
    Mijn ene zoon is 13. Hij heeft idd een folderbaantje. Verdient hij zo'n 6 euro per week mee. Is hij op zaterdagochtend een paar uurtjes zoet mee. Prima voor nu. In december met het nieuwjaarswensen haalt hij wel een leuk extraatje op aan de deuren.
    Wij wonen in een klein dorp, de baantjes liggen niet voor het oprapen hier. Vanaf 15 kan je terecht bij een bedrijf op het dorp, lopende band werk. Saai, maar verdient gemiddeld. Zijn oudere broers en zussen werken daar alle 4. Best kans dat hij dat uiteindelijk ook zal gaan doen.
     
  6. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ze “mogen” pas werken in een “echte” bijbaan zoals een winkel vanaf 15 (en dan met allemaal regels ook nog) dus dat is nu nog wel lastig zoeken. Maar dingen als folders of misschien ergens op een boerderij of aardbeien plukken ofzo wil misschien wel lukken?
     
  7. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Ik ging folders lopen met 13. In die tijd moest je het nog zelf invouwen. Dat was eigenlijk best relaxed, en in het salaris werd rekening gehouden met de tijd die je eraan kwijt was. Met 14 had ik een vast oppasbaantje, en vanaf 15 werkte ik bij een bakker, zaterdagen en vakanties. Bij de bakker kreeg ik rond het jaar 2000 5 gulden per uur. Het oppassen leverde 25 gulden voor een avond van ongeveer 6 uurtjes.
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier net zo, er komt amper wat vrij qua folders in de buurt. Hier heeft een groot gezin de wijk en dat wordt steeds een kind opgeschoven.
    Nu 2 weken folders lopen in de vakantie.

    Mijn jongste deed vaak heitje voor een karweitje in onze vorige wijk. Veel tuinen aan het water en ouderen die zelf niet zo goed langs de kant onkruid enzo weg wilden halen i.v.m. bukken en valgevaar. Dus deed hij dat, gras kantjes knippen, onkruid wieden enz.
    In deze wijk kennen we nog niet zoveel mensen en sinds corona ga je ook niet zo snel de deuren langs.
    Misschien briefjes door de deuren doen of bij de supermarkt op het prikbord in de wijk om huisdieren te verzorgen in de vakantie?
     
    owly vindt dit leuk.
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Folderbaan is zwaar. Het is met weer en wind. Ik vond het vreselijk. Zeker in de winter omdat het snel donker was en ik was er veel tijd aan kwijt.
    ( zal niet helpen dat we zelf moest insteken) Moest daarna nog huiswerk maken.

    Ik zou deze 2 weken gebruiken om uit te testen. Zodra je start kijken hoe lang je bezig bent en vergelijken met een schooldag.

    Dan samen bepalen of het haalbaar is.:)

    In de zomer zetten ik trouwens prei bij de boer. Je kreeg per rij geld
     
    Syane vindt dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Mijn zoon heeft samen met zijn vriendje een krantenwijk. Mocht eigenlijk vandaag 14 jaar, maar dat worden ze allebei binnenkort.
    Mag van mij zolang school er niet onder gaat leiden.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Mijn zoon is in juni 13 geworden en werkt in de vakanties bij ons een aantal dagen per week als hulpje. Hij heeft gisteren bij de snackbar gesolliciteerd om te bezorgen (dat doen ze met de fiets dus kan hij prima). Dat is voor de avontuurtjes en eventueel weekenden. Hij rommelt wel aan. Mijn moeder vind mij trouwens de slechtste moeder ooit dat ik hem laat werken voor geld want dat hoefde ik toch ook niet. Die doet of we hem mishandelen. Maar hij wil het zelf ondanks dat hij met de wekker wel moeite heeft.
     
    einad en Syane vinden dit leuk.
  12. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Nee is helemaal niet waar.
    Mijn dochter is 14,5 en werkt bij de slager. Doet daar allerhande schoonmaakdingen, hamburgers maken, afwegen, shoarma mengen etc. Alleen klanten bedienen en snijden mag zij niet.
    Ze verdient iets boven het minimum loon, contact met vakantiedagen en vakantiegeld etc.

    We zien straks wel hoe dat gaat met sporten etc?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    hahahaha van werken is niemand ooit slechter geworden toch! Supergoed dat hij dit doet.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    #14 Mapje, 25 jul 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jul 2021
    ik doe de werving en selectie voor een heel groot retail bedrijf en je kunt als 14 jarige wel wat werken maar dan is het wel gebonden aan veel regels. Wij nemen daarom geen 14 jarigen aan alleen vanaf 15 (en dat zijn al veel regels) Horeca met alcohol mag je sowieso niet werken onder de 15.

    Er zijn dus niet zo heel veel grote werkgevers zoals supermarkten (en sowieso geen horeca) die hier om zitten te springen en daarom zijn er weinig baantjes voor te vinden.

    Er zijn gewoon veel regels voor (gelukkig maar)

    Dus dat bedoelde ik met een “echte bijbaan” dat is gewoon lastiger tot 15, moeilijker te vinden en niet vrij van regels. Maar ik zal het de volgende keer wat minder snel omschrijven :roflmao:
     
    GossipGirlxoxo, Syane en spruitje80 vinden dit leuk.
  15. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.553
    6.246
    113
    Dat is dan echt mazzel hebben. De meeste 14 jarigen worden nergens aangenomen omdat ze alleen op zaterdag en in vakanties mogen werken, ze worden wel aangenomen, maar wel erg beperkt.
     
    Syane, Shay25 en Mapje vinden dit leuk.
  16. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Leuk om te lezen allemaal :). Hij weet dat hij nog geen "echt" bijbaantje mag, maar dat vindt hij niet erg. Gewoon aardbeien of champignons plukken ofzo is prima om mee te beginnen. Vanmiddag gaat 'ie ergens kijken, heeft hij via via geregeld. In eerste instantie alleen voor in de vakantie, maar eventueel daarna ook een paar uur in het weekend. School gaat uiteraard voor, maar denk dat een paar uur werk per week wel gaat lukken.

    @GossipGirlxoxo nou je bent echt geen slechte moeder hoor. Lijkt mij juist heel goed om ze bij te brengen dat ze moeten werken voor hun geld. Ik ben zelf ook begonnen op m'n 12e en heb daar echt niks aan overgehouden.
     
    GossipGirlxoxo, Mapje en Syane vinden dit leuk.
  17. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.983
    113
    Vrouw
    Mijn zoon heeft een folderbaan. Hij krijgt zijn pakketten in plastic, dus hoeft niks in te vouwen. Soms zit er een losse folder bij, dan krijgt hij extra geld.
    Hij loopt zijn wijk op zaterdag(ochtend) en als het dan niet uitkomt nog wel eens op maandag. (Hij moet bezorgen op zaterdag, maandag en ik geloof dinsdag)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. LSL

    LSL Bekend lid

    6 nov 2020
    511
    470
    63
    Vrouw
    Mijn zoon is 13 (bijna 14 nu) en werkt sinds 2 maandjes bij de supermartk als vakkenvuller! Heeft hij helemaal zelf geregeld en vond ik echt zo goed van hem. Hij weet wel dat zodra zijn cijfers op school dalen hij minder moet gaan werken, maar tot nu toe kan hij het onwijs goed combineren met sport en school. Nu in de vakantie werkt hij lekker wat uurtjes en straks als hij naar 3vwo gaat dan weer alleen op de zaterdagen.
    Ik vind het juist heel goed dat hij werkt, ik heb ook altijd voor de extraatjes moeten werken :) En nu vind ik het minder erg als hij 30 euro aan Amerikaans snoep uitgeeft bijvoorbeeld ;)
     
    GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wat fijn dat het tegenwoordig anders is. Het was soms echt niet te doen. Zo lang het ook fysiek niet te zwaar is moet hij het gewoon doen.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  20. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Zoon (13) heeft een tijdje een wijkblad met folderbaantje geprobeerd, maar vond het te zwaar. Het was eerst alles zelf invouwen en dan bezorgen. Ik vind het eerlijk gezegd ook neigen naar uitbuiting met hoe weinig er voor betaald wordt.
     
    Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina