Bijen houden

Discussie in 'De lounge' gestart door Poolvos, 8 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Het is zo ver!! Het voorjaar komt eraan en dit voorjaar gaan wij beginnen met bijen houden.
    De plannen zijn er al langer: belangrijk voor de natuur, de bijtjes zelf en stiekem vind ik het ook gezellig (call me crazy).
    We hebben alles aangeschaft. De “bijen besteld” en een paar jaar terug alweer een cursus gevolgd. We gaan gewoon beginnen met 1 kast (met 1 kolonie).

    Meer mensen met ervaring hier? Of met ambities zoals wij?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Geen ervaring, maar iets wat ik me afvraag: woon je vrij of in een rijtjeshuis? En in het laatste geval: hoe doe je zo iets met buren?
     
  3. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Oh leuk! Geen ervaring hier, wel een paar imkers in de buurt waar ik honing haal. En mijn man wil ook graag over een jaar of 2 een paar kasten, lijkt me ook leuk!

    Ik ben benieuwd hoe je de kinderen erop hebt voorbereid, wat ze straks wel en niet in de buurt van de kasten mogen doen en zo. Of doen jullie dat gaandeweg? Moeten ze rustiger in de buurt van de bijen zijn, niet voetballen en gillen, of hoeft dat niet?
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  4. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Wat voor bijen heb je besteld? Ik heb nl begrepen dat de hype om honingbijen te houden juist slecht is voor de wilde bij en dus ook voor ons hele bestaan.
     
  5. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wij wonen vrij (en in Zweden). Maar toevallig vertelde de imker die mijn cursus gaf dat hij in zijn vorige huis ook drie kasten had - in een soort appartementencomplexje met een minituin. Buren hadden balkons vlak boven de kasten en ook andere buren grensden aan zijn tuin. Je schijnt dus echt geen last van de ze te hebben. Ze komen normaal gesproken niet zoals wespen op je eten af. Hooguit op een bloemetje op je balkon.

    Hij had wel netjes toestemming gevraagd en alle buren waren eigenlijk positief. Hij wilde met name checken dat niemand super allergisch was.
    Hij had ze daar 6-7 jaar voor hij verhuisde en nooit was iemand gestoken (behalve hijzelf :roflmao:).

    Onze dichtbij buren wonen ong 150m van ons vandaan. Die hebben we wel gevraagd. Maar ook zij hebben er geen probleem mee :thumup:
     
    GossipGirlxoxo en NiekeKris vinden dit leuk.
  6. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    #7 Poolvos, 8 feb 2020
    Laatst bewerkt: 8 feb 2020
    Ik heb hierover inderdaad ook gelezen.
    Bijen die je houdt zijn altijd honingbijen. De wilde, “solitaire” bijen kun je niet houden.
    Zij zijn degene die problemen hebben.

    Echter: het grootste probleem is dat ze nergens kunnen wonen en er onvoldoende bloemen bloeien.
    Ja: honingbijen vormen dan extra concurrentie mbt het voedsel - en dan sterven de solitaire bijen. Maar honingbijen niet houden en ook laten uitsterven is niet echt een oplossing.
    Daarom zet de “naturskyddsförening” letterlijk natuurbeschermvereniging hier in Zweden in op beide. Mensen worden opgeroepen om insektenhotels te maken en op te hangen. Vorig jaar kreeg iedereen die zich (met zijn bijenhotel) aanmeldde op hun website zakjes met bloemzaad opgestuurd en info over welke plantjes en bloemetjes ze lekker vinden.
    Op die manier proberen ook wij ons in te zetten voor alle soorten.

    edit: https://www.naturskyddsforeningen.se/raddabina/
    Zweeds natuurlijk. Maar onderaan is een kaartje en daarop zie je hoeveel mensen er nav de campagne een bijenhotel hebben gemaakt en/of plantjes hebben gepland. Super tof :thumup:
     
    highenergy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wij gaan ze gaandeweg leren en denk ik meer betrekken naarmate ze ouder worden. Ze kunnen er gewoon gillen, voetballen enz (al hoeft dat niet, want we hebben ruimte genoeg elders). Wat alleen níét mag is de bijen zomaar storen in hun kast. Dus ze mogen geen deksel optillen of er echt bewust steeds weer een bal tegen aanschoppen/gooien. Een keertje een bal ertegen zou geen probleem moeten zijn :)
     
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.246
    113
    Ja hier ervaring! Mijn stiefvader was imker en ik had zelfs een bijenkas op mijn kamer. Super leuk voor kinderen, met een buis die door het kozijn ging konden ze naar buiten. :thumup:

    Je kan de koningin even aanstippen met wit spul dan zie je haar in 1 oogopslag. ( mijn stiefvader deed dat geloof ik met tipex)

    Wij hadden in totaal 10 kasten staan.
     
    Poolvos en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #10 GossipGirlxoxo, 8 feb 2020
    Laatst bewerkt: 8 feb 2020
    Geen ervaring wil alleen zeggen dat het me ontzettend leuk en leerzaam lijkt voor kinderen om dat van zo dichtbij te kunnen zien en meemaken.
    Ik had vroeger een mierenhotel. Totaal anders en niet vergelijkbaar maar heb daar echt zoveel plezier van gehad.
     
    Athina en Poolvos vinden dit leuk.
  10. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wat mega leuk zeg: zo in je kamer!
    Jaa! Die tip had ik al eens gekregen. De koningin is gemerkt als we de kolonie krijgen. Ze gebruiken voor ieder jaar zelfs een andere kleur. Dan weet je precies hoe oud ze zijn.
     
    Athina vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Uit hoeveel bijen bestaat de kolonie waar je mee begint?
     
  12. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    mega goede vraag. Ik heb geen idee :roflmao:
    Een volgroeide kolonie heeft gemakkelijk 50.000-70.000 bijen (in de zomer, that is). Als je een kolonie koopt, krijg je een “aflegger” van een bestaande kolonie. Dat betekent dat de kolonie in tweeën wordt gesplitst.
    Als je dit zelf wilt doen, verplaats je meestal 70% van je kolonie naar een nieuwe kast.
    Een aflegger bestaat uit 4-10 ramen, met voedsel, bijen en vooral ook heel veel eitjes. Als je een koningin erbij zet (dan hoeven de bijen geen koning meer op te werken), zal de kolonie het snelst volgroeien en gaan werken. :cool:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.866
    5.546
    113
    Vrouw
    Mijn man is imker. Zoon loopt ondertussen ook mee, erg leuk!
     
    Athina en Poolvos vinden dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik vind dit super intressant! Gaat er voor jullie veel tijd in zitten? En wat is je doel ermee? Zelf honing produceren of is het voor hobby en is de honing leuk meegenomen?
     
  15. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Gaaf! Lijkt me ook leuk, maar we beginnen er toch maar niet aan en met 2 katten ook niet zo’n goed idee :rolleyes: Veel plezier ermee!
     
  16. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Nou, ik neem aan dat onze katten snel genoeg leren ermee om te gaan :roflmao:
     
    Juul75 en Orchid24 vinden dit leuk.
  17. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    haha hoop het ook voor jullie! Maar jullie wonen vrij dus ook een grote tuin denk ik? Wij op het moment een balkon en hopelijk binnenkort gewoon een rijtjeshuis met tuin en katten zullen ook alleen in de tuin komen. Hier is er eentje al eens gestoken en meteen naar dierenarts gegaan en ze heeft er niks van geleerd :roflmao:
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  18. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Op de eerste plaats hobby en honing een leuke bijkomstigheid. Bijen zijn zulke prachtige diertjes: en hebben zoveel voordelen voor de natuur. :thumup:
    Ik verwacht in t begin wel wat meer tijd: omdat het voor ons nog onwennig is (en wij wel nog zo’n wit pak aan doen en rook gebruiken om ze rustig te maken enzo) maar die imker kostte het doorgaans maar een uurtje per week (die gaat gewoon de kast in zonder al het bovenstaande).
    Het is vooral kijken dat alles goed gaat. Tot het moment waarop je de kolonie wilt splitsen of de honing wilt draaien. Dat gaat natuurlijk wel meer tijd kosten. Maar daar tegenover staat weer dat je de hele winter niks hoeft te doen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Zou één vd onze kunnen zijn hoor. Hij is echt een sukkel. Maarja. Dan maar hardleers :| Hopelijk leert hij het voordat het een keer echt goed mis gaat.
    We wonen inderdaad wel echt vrij. Ons perceel is ong 3500m2 - maar we hebben maar aan 1 kant buren. De rest grenst direct aan bos en meer. Dus de kast kan ook echt rustig staan. Als de katten dat opzoeken zijn ze wel écht dom.

    Grootste probleem voor onze bijenkast is trouwens spechten. Het schijnt dat die er lekker gaten in timmeren en bijtjes snoepen. Dus daar moeten we wel wat op bedenken - we horen en zien regelmatig spechten in onze tuin. :confused:
     
    Leni88 en Orchid24 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina