Bijna 4 en niet zindelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Johannal, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Johannal

    Johannal Fanatiek lid

    28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Hallo

    Ik zou graag ervaringen horen van moeders die ook kinderen hebben die niet zindelijk willen worden...

    Die van mij is namelijk totaal niet geinteresseerd en ik zelf ben zo'n onderhand ten einde raad. Ik heb echt alle (ja alle, alle, alle, alle,) tips ideeën en trucs al geprobeerd maar helemaal niks helpt. Niks kan zijn interesse genoeg prikkelen om gewoon te gaan....

    Af en toe gaat hij wel uit zichzelf maar het merendeel van de week poept hij gewoon zonder problemen in zijn broek. Als ik me 10000% inzet en dus serieus om de 5 minuten vraag of hij moet poepen; chocola en tv beloof als hij in de wc poept en helemaal niks onderneem zodat hij geen afleiding heeft lukt het meestal wel (zo ging het de afgelopen kerstvakantie) maar alle energie is op ik ben er zo klaar mee. Ik investeer al ruim een jaar! Toen hij 2 was poepte hij steeds in een hoekje en vroegen we of hij op de pot wilde dat heeft hij toen 3/4 jaar probleemloos gedaan. Toen ging zijn zusje kruipen en de aandacht opeisen en hebben we het ritueel uit het oog verloren. Toen hij 3 werd zijn we voorzichtig met zindelijkheid training begonnen plassen ging heel goed poepen redelijk maar uiteindelijk steeds slechter tot hij 5 tot 6 x per dag in zijn broek poepte omdat hij het niet af durfde te maken omdat hij wéét dat we dat vervelend vinden. Toen toch maar weer een luier aan zodat hij weer de rust kreeg om 1 tot 2 keer per dag te poepen... en nu sinds de kerstvakantie proberen we het weer voor de volle 10000 % maar het is alsof ik aan een dood paard trek... ik word er zo moedeloos van. Vandaag is het absolute dieptepunt..... afgelopen zondag hebben we de resultaten van de kerstvakantie toch maar beloond (want hey wie weet helpt dat net dat laatste beetje!?!) met een Paymobil brandweerkazerne!!! en gisteren haal ik hem op van de opvang in een luier!!!! grrrrrrr en vandaag heeft hij al weer 3x half in zijn broek gepoept en heb ik zitten huilen... Zeg ik net dat ik de brandweerkazerne op ga ruimen zegt hij: "doe maar mama" ^&%&#$%^#Y*(* :(

    Ik hoef dus geen tips (tenzij je echt een gouden tip hebt) want zelfs het cb en de huisarts kunnen me niet verder helpen 'goh mevrouw u probeert wel echt alles nee dan hebben wij ook geen tips meer'. Maar ik ben er gewoon echt zo helemaal helemaal helemaal enorm klaar mee..... :(

    Het enige wat mijn omgeving nog tegen me durft te zeggen is heb geduld en het komt uiteindelijk echt wel enz enz maar ik ben er zelf gewoon zo enorm klaar mee! Ik heb al zooooooveeeeeeel geduld gehad ik heb als zoooooooo lang zoooooooo lief gedaan over zoooooooo veel stront....

    Ik ben het zat! Als ik hem een week weg zou kunnen brengen en hem zindelijk terug zou kunnen krijgen zou ik het meteen doen...
    Wie herkent dit?
     
  2. Mamaatje81

    Mamaatje81 Fanatiek lid

    29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Yep herkenbaar, hier ook een broekpoepert gehad tot 3,5 jaar zó'n beetje. Zelfs zo erg dat ik een dag voor niks in het ziekenhuis heb doorgebracht met mijn zoon bij de kinderarts en vragenlijsten moeten invullen etc. Het bleek dat mijn zoon een angst heeft voor poepen op de WC omdat het een keertje erg zeer gedaan heeft en hij daardoor net zo lang ophield tot hij overloopdiaree kreeg. Moest wel 5 of 6x per dag zijn onderbroek verschonen... moedeloos wordt je ervan. Ik heb voor een regelmatige stoelgang van die zakjes met poeder voorgeschreven gekregen bij de dokter. (weet even niet meer hoe het heet) daar krijgt je kind geen buikkramp van en het maakte de ontlasting makkelijker/zachter. Het is een lang proces, ik moet mijn zoon nog regelmatig herinneren dat hij naar de wc moet gaan om te poepen maar het gaat nu wel goed, nooit meer een vieze onderbroek. Het gaat echt wel goed komen hoor maar ik zou vragen om die poeder voor een regelmatige en zachte stoelgang en ja.. toch iedere dag regelmatig op de wc zetten. Succes..

    Oh en stoppen met die luiers! Dit is alleen maar makkelijker voor hem en uitstel van... Niet doen want zo leert hij het niet.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Misschien een verwijzing vragen voor de 'poep- en plaspoli'/PIPO-poli? Daar hebben ze, als het goed is, véél meer ervaring met dit soort problemen dan het CB en de huisarts. Ik snap sowieso niet goed waarom die je niet uit hun zelf hebben doorgestuurd eerlijk gezegd...

    Wil je zoontje graag naar school? Vaak is het een probleem als een kind niet zindelijk is. Misschien kun je hem nog op die manier motiveren?
     
  4. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.179
    936
    113
    Zuid-Holland
    Jij bent het helemaal zat en trekt aan een dood paard........ Heel begrijpelijk hoe jij je voelt, maar je legt nu wel een hele grote druk op je zoon! Hij poep 5x in zijn broek omdat hij het niet in 1x durft te doen! Dat is best sneu!!

    Ik zou proberen het nu echt helemaal los te laten, geen druk, geen aandacht.......rust!! En als je zoon geen druk meer ervaart, geloof me, dan komt het vanzelf.
    Mijn dochter was pas zes weken voordat ze naar school ging zindelijk
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ik lees ook heel erg veel druk. En dan ook nog die kazerne weg zetten. Heel eerlijk gezegd vind ik het heel zielig. Eigenlijk zeg je ik ben teleurgesteld in je en hij bevestigd dat omdat hij ook teleurgesteld is. Nu durft hij vast helemaal niet meer, want hij wil je niet teleurstellen........ (Maar ik snap jou frustratie ook wel hoor)

    Ik zou een gesprekje met hem aangaan. Dat je het zo fijn voor hem zou vinden als hij op de wc poept, maar dat je nog steeds veel van hem houdt als het niet lukt.
    Spreek af dat hij weer een luierbroekje draagt en zelf probeert aan te geven als hij moet. Lukt het niet, geen probleem.
    Doe niets met beloningen en heb het er overdag verder ook niet meer over. Wellicht helpt dat.
     
  6. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.170
    1.354
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon is net 5 en hij plast nog heel vaak in de broek. Poepen doet hij soms in de broek maar gelukkig alleen thuis en niet op school of ergens anders.

    Ik heb gisteren een gesprek gehad me de GGD en ik heb een doorverwijzing gekregen voor een plaspoli. Dan weet ik zeker dat ik echt alles heb geprobeerd want hij hebben zelf ook echt al alles geprobeerd om hem niet meer in de broek te laten plassen.

    Waar ik wel wat aan had was dat ze vertelden dat je heel consequent moet zijn in je aanpak, dus niet de ene week/dag belonen en dan daarna weer heel snel gaan straffen of speelgoed afpakken. Die kleintjes snappen niet dat jij dan zo snel van aanpak verandert.

    Jij wilt snel resultaat maar je moet geduld hebben dat de aanpak die je kiest ook echt gaat werken. Wij hadden een stickerkaart en na een week elke dag in de broekplassen gaven we het maar weer op en gingen we weer over op het negeren. Daar snapt zo'n kind helemaal niks van. Dat heb ik me goed in de oren geknoopt want dat geloof ik meteen.

    Wij gaan nu minimaal een maand de positieve aanpak hanteren. Heel erg trots zijn als het goed gaat en als hij zelf naar de wc gaat en mocht het mis gaan dan zeggen 'is jammer volgende keer beter'. Het is vandaag al 2 keer mis gegaan en het is voor mij erg moeilijk om er dan niet wat van te zeggen (ik moet echt op mijn tong bijten) maar ik doe het niet en wil echt alleen maar het positief benaderen.

    Misschien dat 1 aanpak die je dan langere tijd hanteert wel gaat werken en niet teveel druk op je kind en jezelf leggen. Heel veel succes.
     
  7. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.170
    1.354
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Toch nog weer een reactie van mij. Ik herken het heel goed maar dan betreft het plassen. Vanmiddag was er een jongetje uit zijn klas bij ons aan het spelen en die gaat netjes bij ons naar de wc. Mijn zoon niet hoor, die plast gewoon tijdens het spelen in zijn broek en zegt dan helemaal niks. Tot ik zie dat zijn broek nat is en dan zegt hij 'ik moest heel nodig maar ik was te laat'. Dan zit hij gewoon te jokken omdat hij niet eens geprobeerd heeft om naar de wc te lopen. Ik ben rustig gebleven maar eigenlijk ben ik dan best wel boos en denk ik waarom gaat hij nou niet gewoon als ieder ander kind naar de wc. Het kan bij iedereen mis gaan maar hij probeert het niet eens. Moedeloos wordt je ervan. :(
     
  8. Johannal

    Johannal Fanatiek lid

    28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    #8 Johannal, 16 jan 2014
    Laatst bewerkt: 16 jan 2014
    Zo ik lees mijn verhaal nu terug haha en ik lees dat ik afgelopen dinsdag echt echt echt een dieptepunt had:)

    Maar goed ik ben geen heilige... En ach zo een paar dagen later voel ik me heel anders. Oh en trouwens (natuurlijk staat de kazerne er nog). Het hielp wel om het hier van me af te schrijven. Liever tegen jullie dan tegen hem. "s avond zijn we met zijn tweeën om de badkamer gaan spelen en heeft hij heel veel gepoept en hij had er lekker de rust voor.

    Overigens heb ik de huisarts voor een doorverwijzing naar de poeppoli gevraagd maar daar behandelen ze pas kinderen vanaf 6 jaar voor die tijd is het geen medisch probleem (en dat is het ook niet alleen acht ik had vast wel wat van ze kunnen leren).
     
  9. Johannal

    Johannal Fanatiek lid

    28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    @nataly moeilijk zeg! Ik begrijp je frustratie en ik vind het super knap van je dat je er steeds weer voor gaat. Heel goed dat jullie het nu sowieso een maand lang gaan proberen. Ik merk ook dat ik zelf vaak al na een kortere tijd op zoek ga naar een nieuwe aanpak en dan ook steeds weer een soort van extra teleurgesteld raak. Hoe gaat school er mee om met zijn ongelukjes?
    En vind je het bijvoorbeeld ook lastig om hem ergens anders te laten spelen? Gaat hij wel als je het tegen hem zegt?

    Hier een gesprekje gehad met de opvang. Na een lief en rustig gesprekje zei mijn zoontje. Maar ik wil helemaal niet op de wc dat hoeft bij de opvang ook niet! Toen ik verder vroeg zei hij dat ze hem na 2 ongelukjes een luier aandoen en dat hij dat fijn vind! Tja...... Nu dus een gesprekje gehad dat we met zijn allen het hetzelfde aanpakken en gewoon door blijven oefenen maar dat ze hem niet meer zomaar een luier aandoen en dat deze anders asap weer uit gaat.

    Vandaag met papa gen enkel ongelukje gehad. Morgen ga ik ook weer lief en beheerst doen :)

    Mamaatje: Ik heb niet het idee dat de vorm van zijn ontlasting een probleem is. Deze lijkt me gewoon goed zacht. Of zag jij er ook niet s aan?
     
  10. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Herkenning! Mijn tweede is ook pas met 3 jaar en 9 maanden zindelijk geworden. Dat is nu een jaar geleden en ik weet nu eigenlijk al niet meer precies hoe dat dan ging. Wel weet ik dat belonen eigenlijk helemaal niets hielp. We hadden stickerkaarten, dat hielp niets, en toen kreeg hij een week lang elke keer een dinosaurus uit zo'n zakje en toen ging het goed. Maar een paar weken later ging het weer helemaal niet. En uiteindelijk is het helemaal vanzelf goed gekomen. Inderdaad, geduld, geduld, geduld, er zit niets anders op. En er geen punt van maken, dan wordt het ook geen beladen of spannend probleem.

    's Nachts is hij nu nog niet zindelijk, hij wordt nu bijna 5. Gelukkig alleen plassen, maar wel flinke luiers vol nog. Wakker maken helpt niet, dan plast hij later in de nacht alsnog. Die strijd hebben we voor nu nog even laten zitten, nadat ik een paar weken lang 2x per nacht zijn bed moest verschonen. Ik heb wel wat anders te doen 's nachts. Ik ga er van uit dat die luiers op een gegeven moment vanzelf droog blijven 's nachts en dan is hij zindelijk. Klaar.....
     
  11. mvm2008

    mvm2008 Actief lid

    18 mei 2013
    496
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vooral poepen is heel spannend voor een klein kindje. Mijn zoon plast met 3 gaat netjes op de wc en zn poep deed ie.ook al netjes op wc of.potje. Tot op een dag hij niet meer durfde te poepen, hij ging het ophouden totdat hij niet meer kon, dan begon hij rond te springen van de drang. Heel erg sneu vond ik dat. Geen idee wat er is gebeurd waardoor hij opeens niet meer durfde. Ik heb toen een luierbroekje aangetrokken en aangegeven dat hij het gewoon samen met mij in de luierbroekje ging doen. Hij stond dan bij mij met zn handjes in de mijne. Ben nooit boos geworden om de terugval. Je kind heeft er meer laat van dan jij als ouder.
    Heb hem de tijd gegeven om over de poepangst heen te.komen en een beloning afgesproken voor wanneer hij weer voor het eerst op de wc zou poepen. Toen hij er weer aan toe was is ie weer op de wc gaan zitten en heeft toen zn cadeau ook gehad. Hij pakt af en toe die buzz lightyear weer even en dan zegt ie" weet je.nog mama, die heb ik gekregen toen ik op de wc ging poepen"
    Ik denk dat negatieve reacties het tegenovergestelde effect heeft, en het is ook gewoon sneu voor het kind.
     
  12. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Thijme heeft dat ook gehad , niet dat hij et in zijn brek deed maar dat hij zonder luier gewoon weg niet poepte .. Soms zelfs 2 weken niet . Uiteindelijk toen met hem afgesproken dat als hij het wc poepen echt zo eng vond dat hij mocht vragen om een luier als hij moest poepen en dat het dan ook prima was en daarna bleef de luier ook gewoon uit .. Afgesproken dat we ook gingen oefenen op de wc te poepen , wat hebben wij daar veel en lang bijgezeten en wat boekjes gelezen op de wc , totdat het een keer gewoon lukte en toen was het ook goed ..
     
  13. Mamajuf

    Mamajuf Fanatiek lid

    22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    zo herkenbaar !!!
    Wij waren bezig met zindelijkheid toen onze zoon 2jr was. Hij gaf zelf aan dat hij een plasje op de wc wou doen. Maar door de te vroege geboorte van zijn zusje hebben we dit en beetje laten vallen. HIj verbleef de 1e twee weken bij familie en daarna thuis met alle hectiek van ziekenhuisbezoeken van 3 mnd.
    En ja... ook ik wou mijn zoontje graag zindelijk hebben. Tijdens de zomervakantie van dit jaar een poging gedaan maar je raad het al. Totaal geen intresse. Ook bij mij begon het te kriebelen want eind dec werd hij vier.
    Niets hielp, en ook bij ons totaal geen interesse in beloningen ed.
    In overleg met de wijkverpleegkundige kreeg ik de tip om het een maand te negeren. Niet praten over potjes, plassen op de wc ed.
    En ja het wonder geschied. Begin december zegt mijn zoontje: Ik ga plas doen op wc !!
    en sindsdien... zindelijk !!
    1x in d onderbroek gepoept.. en bah dat vond hij heel vies.
    En een beloning .. die wil hij nu niet :(
     
  14. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Jee, ik snap je frustratie helemaal! Geen herkenning (gelukkig), dus daar heb je niks aan. Maar ik zou de luier helemaal niet meer om doen. Weet niet of je dat al hebt geprobeerd? De eerste dagen zal je veel moeten dweilen en poetsen, maar als hij door krijgt dat hij echt de luier niet meer terug krijgt, dan zal hij misschien toch eieren voor zn geld kiezen? De ene keer luier om, andere keer luier af, dat werkt vooral verwarrend. Maar wellicht heb je dit allang een keer geprobeerd....
    Heel veel succes in ieder geval!!!
     
  15. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    ik denk als gewoon de luier afdoen werkte , het zijn werk al lang gedaan had ..........

    Sommige kinderen vinden het gewoon heel erg eng ........ ik zou er persoonlijk voor kiezen dat hij om die luier moet vragen en hem niet om te laten ........
     

Deel Deze Pagina