Bijna 4 en nog niet op de wc poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mama to B, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    Mijn zoontje wordt eind mei 4 jaar. Hij is al 2 jaar dag en nacht zindelijk , alleen wil nog altijd niet op de wc poepen. Hij vraagt dan om een luier. Momenteel is de afspraak dat hij eerst moet proberen op de wc, hij doet dit dan om er snel van af te zijn en poept alsnog pas als hij een luier om heeft. Heb al van alles geprobeerd:

    - belonen
    - stickersysteem
    - met luier op de wc zitten (wil hij niet)
    - geen luiers meer kopen (poept hij gewoon een week niet)
    - boekjes lezen
    - liedjes zingen
    - loslaten

    iemand nog de gouden tip?
     
  2. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Naar de poeppoli?
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Geen idee of dit voor jullie werkt. Zoontje van een vriendin van mij heeft lang problemen gehad met poepen. Tip van de poeppoli was kietelen als hij op de wc zat. Dan ontspan je blijkbaar die spieren en voor hun werkte dit. Na een paar keer was hij over die angst heen en ging het vaak zelf goed op de wc.
     
    Mama to B vindt dit leuk.
  4. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    kan het niet meer als proberen! Dankjewel
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    Daar vind huisarts en cb het te vroeg voor. Zeggen dat het vanzelf wel komt
     
  6. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Wij hadden dit met onze tweede ook. Ook echt van alles geprobeerd.

    Toen ben ik even ‘gemeen’ geweest en heb hem geen luier gegeven toen hij moest poepen.
    Hij hield het twee/drie dagen op. Op een gegeven moment kon hij het net meer ophouden en heb ik hem heel snel op de wc gezet.
    Hij had geen keuze en poepte voor het eerst op de wc.
    Daarna zei hij: ik dacht dat ik het niet kon.

    Blijkbaar moest er bij hem even een knopje om :)

    Net voordat hij naar school ging, is het goed gekomen. Begon hem ook wel te knijpen.
     
    Mama to B vindt dit leuk.
  7. Angelmom1

    Angelmom1 Fanatiek lid

    18 dec 2018
    4.081
    3.718
    113
    Vrouw
    Hier ook dochter gehad die niet durfde te poepen op wc

    Is iemand geweest via cb
    Hield het gewoon op resultaat verstopping harde poep pijn visuele cirkel
    Wij moesten terug naar de basis gewoon luier om weer vertrouwd kunnen poepen
    Als dat goed ging luier weer uit en kreeg alleen een luierbroekje om in de gang bij wc
    Gebeurde er niks ging luier uit en kon ze weer binnen spelen
    Stap 3 met luier op pot in de ruimte bij wc potje past niet in onze wc
    Toen bevallen van broertje en was alleen met 2 kids jongste moest versschoont worden net op moment dat peuter ook moest poepen gezegt kan niet helpen zelf doen of wachten en in eens poept ze op de wc heb haar gelijk de hemel in geprezen en daarna was klaar
    Sloeg stap 4 gewoon over met luier op wc
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Heb je een toiletverkleiner? Onze dochter durfde niet goed op de wc omdat ze bang was erin te vallen.
     
    Mama to B vindt dit leuk.
  9. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    nee die heb ik al een tijdje weg. Kan ik wel weer eens proberen!
     
  10. Syl72

    Syl72 Bekend lid

    14 mrt 2008
    816
    176
    43
    Op internet staan verschillende stappenplannen. Deze lukte bij ons: elke stap duurt 3 â 4 dagen (bij ons wel een week of iets langer). Eerst met luier in de buurt vd wc. Dan met luier op de wc. Lukt dat niet dan gewoon de volgende keer weer proberen. Dan luier iets losser doen op de wc en zo steeds losser. Dan helemaal los. En zo lukte het ons op den duur zonder luier. Hij was toen al wel 5.
     
  11. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    En ts, al vooruitgang geboekt?
     
  12. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    Helaas niet. Poepen met de luier in de ruimte van de wc doet hij altijd al. Hij moet nu eerste 5min proberen op de wc. Met luier op de wc wil hij ook niet. De luiers zijn nu op, wil nog een keer proberen wat er gebeurd als hij geen luier krijgt (heb wel luiers gehaald maar dat weet hij niet). Maar wil wel echt graag voordat de nieuwe baby komt, hij op de wc poept.
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ah wat sneu en balen voor jou. Poept hij altijd op een bepaald tijdstip? Zo ja, rond die tijd op de wc zetten en afleiden door bijvoorbeeld voor te lezen. Dan is hij misschien mentaal even afgeleid, meer ontspannen en lukt het hem wel.
     
  14. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    Jaaaaaaaaaa! Het is gelukt!! Al 2 weken luier vrij! Nog niet helemaal over zijn angst heen, maar hij doet het wel en hij straalt ervan!

    Misschien beetje gemeen. Maar zijn luiers waren op 2 weken geleden en heb bewust geen nieuwe luiers gehaald. Ik had laxeer zakjes die hij had gekregen nadat hij de vorige Verstopt zat, op voorhand gegeven. En voila. Hij moest zo nodig dat hij niet kon ophouden, wat hij dus normaal zou doen. Nu toch al om de dag gepoept op de wc!
     
  15. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Wat een goed bericht!! Ik lees de opluchting in je bericht. Hopelijk dat bij hem de knop nu om is en poepen op de wc "normaal" is voor hem.
     
    Mama to B vindt dit leuk.
  16. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Oooh ik zit met hetzelfde probleem!! Lastige is alleen dat hij en deze week 4 wordt... En grote broer wordt deze week.

    Mijn zoon heeft het er vorige x toen de luiers op waren een week opgehouden, toen extra forlax gegeven en hij raakte in paniek toen het er uit kwam. Toen snel een luier omgedaan, misschien stom achteraf.
    Ik ben ook radeloos, hij probeert het op de wc maar lukt hem niet
     
  17. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Met luier op de wc zitten, etc dat doet hij niet, hij raakt overstuur.
     
  18. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    Ja echt heel herkenbaar. Hier ook laatste x een week opgehouden. Nu op voorhand laxeerzakjes gegeven, zodat hij niet verstopt kan zitten. Nu was er inderdaad ook paniek, maar gelukkig toch doorgezet. Moederhart huilde mee. Nog niet helemaal over de angst heen, maar het gaat gelukkig iedere x beter nu. Hoop dat het bij jou ook snel gaat lukken!
     

Deel Deze Pagina