Ymke is over iets meer dan 2 weken 5 maanden, dus moet nu wel serieus gaan nadenken over bijvoeding. We mochten eigenlijk al starten ivm reflucklachten, maar ik zag het nog niet echt zitten. Ymke slaap nog best heel erg veel. Ik ben niet echt van de R-en, maar merk wel dat ze op een rustige dag thuis een heel vast schema aanhoudt. Ze is dan wakker voor de fles en speelt nog een uurtje, soms zelfs maar een half uurtje voor ze gaat gapen e.d. Wanneer moet ik dan de groente of fruit gaan geven? Ik heb wel eens gelezen van halverwege de fles, maar dan lijkt me dat haar maag veel te vol zit. Dan komt haar melk er weer uit ivm die refluc klachten. Rond het avondeten is ze vaak wel even buiten het flesje wakker. Zou dan kunnen, maar heb ook weer gelezen dat dat geen handig tijdstip is voor nieuwe dingetjes, dan zou ze de hele nacht kramp kunnen hebben. Hoe doen jullie dat, als je baby nog veel slaapt?
Je hoeft pas met 6 maanden te beginnen, dus je hebt nog even. Misschien slaapt ze dan ook wel minder. Zo niet, dan zou ik beginnen met wat hapjes een half uur/uur na de fles, dus vlak voor ze gaat slapen. Of je doet het als ze wakker wordt en als ze dan moe wordt de fles en naar bed (lijkt me eigenlijk beter, als ze moe is wil ze misschien niet graag een onbekend hapje, maar de fleszal er altijd wel ingaan). Zoveel hoeft het in het begin trouwens niet te zijn. En als je eenmaal weet dat het goed valt, verplaats je het naar 's avonds als je dat makkelijker vindt. Wij gaan straks eerst 's ochtends een groentehap geven, als dat helemaal goed gaat verschuiven we die naar de avond en krijgt ze 's ochtends fruit. Maar Eva slaapt maar 3x 3 kwartier per dag, dus genoeg tijd .
Ymke is toch echt een uitzondering, want we moesten met 4 maanden al beginnen. Hoe eerder ze op vaste voeding zit, hoe beter. Dit advies hebben we van een echte arts gekregen, niet van een CB arts. Ik weet echt wel dat het anders beter is om tot 6 maanden te wachten... *zucht* Daar vroeg ik ook niet echt om! Een half uurtje na de fles heeft ook geen zin, dan is haar maag nog vol en komt het er gewoon weer uit. Een reflux diagnose heeft ze niet, want ze huilt niet dus het zal haar ook geen pijn doen, maar ze spuugt wel super veel. Het zal dus zeker een uur na de fles moeten en dan slaapt madam
Ik zei niet dat je pas met 6 maanden moet beginnen, omdat dat beter is.... *zucht* , maar omdat ze dan misschien korter slaapt en langer wakker is... En als ze net wakker is? Dan heeft ze wel honger en zoveel bijvoeding geef je de eerste maand nog niet, dat ze een uurtje later ongeveer haar fles wel zal willen. Of misschien drinkt ze dan iets minder uit haar fles, maar dat geeft dan volgens mij niet omdat ze ook al bijvoeding krijgt.
hmm als ze net wakker is vind ik wel een goed idee eigenlijk. Dan moet ik alleen het badje naar 's avonds verplaatsen door de week en dan zou ik haar rond 12 uur een hapje kunnen geven! Ga ik proberen, thanks...
Het is altijd even puzzelen met zo'n eerste hapje. Ik zou het idd ook doen als ze net wakker is. Dan hebben ze vak meer "zin"in wat nieuws als dan ze moe zijn.
Mijn dochter slaapt ook behoorlijk veel nog, vaak wel meerdere slaapjes van 1.5 a 2 uur, soms meer en soms minder. Ik doe het zo.. 's morgens vroeg gaat ze na de 1e voeding gewoon terug naar bed, zodra ze dan weer wakker is en ik haar aangekleed heb, krijgt ze haar fruithap. Ze is meestal zo'n 1.5 a 2 uur wakker, dus eerst het fruit, dan wat spelen en dan na een uur ofzo krijgt ze alsnog de gewone voeding en gaat dan naar bed. Daarna zelfde ritueel, ze komt uit bed, we spelen wat en ze krijgt bijvoorbeeld liga of rijstwafeltje ofzo of, als de fruithap smorgens niet doorging, alsnog de fruithap. Na anderhalf uur ofzo weer gewone voeding en hup, weer naar bed Dan zitten we intussen begin van de avond, als ze uit bed komt krijgt ze d'r groente, dan gaan wij zelf eten en gaat zij wat spelen (of ze zit bij ons op tafel) en voor ze naar bed gaat krijgt weer d'r gewone voeding. Ik geef zelf bv, maar voor het schema/ritme maakt dat natuurlijk niks uit, vandaar dat ik het maar even 'gewone voeding' noem. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes en vergeet je fototoestel niet als je gaat beginnen met de hapjes he
Thijmen slaapt ook nog vrij veel (ong 2 uur per keer) en ik doe een fruithapje voor de 2e fles en dan laat ik tussen het hapje en de fles ongeveer 3 kwartier. En dan voor de 3e fles doe ik een groentehapje. Dus het hapje steeds als ie net wakker is en daarna dan de fles.