(bijna) fulltime kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Marlena, 3 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.520
    1.676
    113
    Zijn er hier moeders die (bijna) fulltime kolven? Mijn zoontje is nu 13 weken oud. Vanaf het begin gaat live borstvoeding geven heel moeizaam. Eerst kon hij niet goed aanhappen, en vervolgens ging dat prima, maar verslikte hij zich heel veel en moest enorm veel boeren. Na 6 intensieve weken en 3 lactatiekundige afspraken besloten hiermee te stoppen. Doordat ik vanaf het begin af aan veel kolfde, bleef mijn melkproductie op pijl. Mijn doel was om dit af te bouwen en volledig over te gaan op kunstvoeding. Nu merkte ik al sinds zijn eerste flesje kunstvoeding dat hij hier veel obstipatie en krampen van kreeg, en daardoor bleef ik kolven omdat ik het idee had dat de moedermelk voor hem het fijnste was. Van 6 kolfsessies per dag ben ik afgebouwd naar 3 kolfsessies per dag (elke 8 uur). In totaal kolf ik nog dezelfde hoeveelheden maar dan gewoon meer per keer. Ik had gelezen dat bij minder frequent kolven de productie snel achteruit kan gaan. Stiekem had ik die hoop, omdat ik het heel moeilijk vind om zelf de keuze te maken om helemaal te stoppen. Ik merk nu alleen dat mijn productie helemaal niet achteruit gaat, en nu begin ik ook te twijfelen of ik dit niet gewoon door kan zetten. 3x per dag 10 minuutjes kolven is ook weer niet zo een inspanning. Moet ik dat niet gewoon voor mijn baby over hebben?

    Zijn hier andere moeders die alleen gekolfde borstvoeding geven? Wat zijn jullie afwegingen hierin en wanneer zouden jullie hier mee stoppen?
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik heb 6 maanden gekolft. Ik vond het heel zwaar. Mijn productie liep na een tijd terug dus was 6x per dag een half uur aan het kolven… Met 4.5 maand gaan afbouwen. Onze dochter heeft koemelkallergie dus zomaar eerder afbouwen kon niet zonder vervangende voeding. Uiteindelijk na veel gedoe de juiste voeding gekregen en ben toen helemaal gestopt. 3x 10 minuten had ik wellicht langer volgehouden, maar als jij er klaar mee bent is het ook goed toch?
    Geef je nog wel iets van kunstvoeding? Je zou ook kunnen beginnen met 1x per dag een flesje kunst en de melk die je overhebt kunnen invriezen. Als zijn lichaam wat meer is gewend aan de kunstvoeding dan bouw je dat op. De vriezer voorraad kun je nog op het einde nog opmaken, dan heeft hij toch nog een tijd langer borstvoeding gehad :)

    En afbouwen kost ook tijd. Je kan niet zomaar stoppen. Dus dat kan wellicht samen lopen met langzaam over op kunstvoeding als je dat wilt.
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik heb na een van mijn zwangerschappen fulltime gekolft, vanaf t begin. Ik heb ook een tijdje op een laag aantal keer een stabiele productie gehad. Omdat mijn doel toen wel was om te stoppen is dat uiteindelijk ergens wel geminderd. Ik bouwde heel rustig af, één kolfsessie per week minder, en de overige aantal momenten verspreidde ik dan weer een beetje over de dag.
    Ik zou in jouw geval, je zegt dat je dit nog best zou kunnen volhouden op deze manier, zo blijven kolven. Je merkt vanzelf hoelang je productie dit volhoudt.
    Er is niet echt iets over te zeggen. Sommige vrouwen lukt dat, bij andere vrouwen dipt het al snel.
     
  4. Ukje2014

    Ukje2014 Lid

    23 sep 2013
    97
    5
    8
    NULL
    NULL
    Hier een fulltime kolver. Ik heb ervaring met 2 jaar live bv geven aan onze oudste en dat wil ik nooit meer op die manier. Een borst verslaafde baby, niet zelfstandig kunnen inslapen, als speen dienen etc. Ik vind het kolven een verademing! Ik heb voor mijn middelste 1.5 jr gekolfd (die werd met 37w gehaald, had geen kracht voor de borst en met 6 weken wilde hij niet meer aan de borst) en ben nu weer 2.5 mnd bezig voor de baby. Hij had geen voldoende plasluiers in de kraamweek, continu uraten in de luiers en tot op de dag van vandaag kan hij geen normale voeding uit de borst halen maar valt binnen no time in slaap.

    Ik kolf veel en vaak en lang (inmiddels 6 a 7x per 24u, was eerder veel meer). In de kraamweek bij moeten voeden met kv maar daarna volledig op moedermelk. Op Facebook is een geweldige groep genaamd 'fulltime kolvers', daar zul je ongetwijfeld enorm veel aan gaan hebben (ook als je wilt afbouwen).
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.358
    113
    hibiscusje vindt dit leuk.
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Gezien de heftige reactie die je zoontje heeft op kunstvoeding zou ik wel heel voorzichtig blijven proberen.
    Wellicht door te mengen?
    Beginnen met 1/4 kunstvoeding en de rest jouw melk.
    Op die manier voorkom je dat je (als je productie toch minder zou worden) dat je in 1 keer de overstap moet maken?
     
  7. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Ik heb 16 maanden fulltime gekolfd.
    Hij heeft tot 18 maanden bv kunnen krijgen.

    Bij ons was t wel een semi moetje omdat hij gevoelig was voor koemelk.
    En omdat J 1 nier heeft was het niet zo erg dat hij pertinent niet aan de borst wilde drinken, want doordat ik het kolfde kon ik goed zien wat hij binnen kreeg.


    Maar als 3 x kolven voor jouw genoeg opbrengst geeft en jij het zelf ook goed te doen vind zou ik lekker nog door gaan.

    Het stoppen met kolven/bv gaat ook vaak mentaal lastig door de hormonen.
    Maar probeer vooral rationeel te kijken of het voordeel van borstvoeding voor jouw zelf ook haalbaar is.
    Ik lees soms verhalen van moeders die zichzelf volledig afmatten met de kolf om maar bv te geven. Ik geloof echt dat rust bij mama ook een heel belangrijk en mee te nemen punt moet zijn.
    De stress die productie, kolftijd, kolfmomenten, schoonmaken van de set, enz zijn zwaar underrated.

    Zolang je het zelf de moeite nog vind en het kan opbrengen is het mooi dat je het je kindje kan en wil bieden!
     
  8. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.520
    1.676
    113
    @hibiscusje, @Zoe123, @Ukje2014, @spruitje80 en @xxmoixx, bedankt voor de reacties nog!

    Eigenlijk wil ik al sinds dat mijn zoontje 8 weken oud is stoppen met kolven omdat het me gewoonweg bergen energie kost. Ik merk alleen dat ik mentaal die keuze zo moeilijk kan maken. Steeds wanneer ik weer minder/afbouw, begin ik weer te twijfelen. Elke voeding die ik eraf haal voelt als een verademing. Toch kan ik het idee dat het volledig stop moeiiljk handelen, omdat ik mijn zoontje het beste wil geven en ook bang ben denk ik om deze fase af te sluiten? Voordat ik ben bevallen dacht ik altijd: ik zie wel of het lukt en zo niet, ook prima dan geef ik m kunstvoeding. Maar ja nu met de weken voelt het toch anders. Het is inderdaad niet gelukt direct uit de borst te drinken. Ik ben eerst blijven kolven in de hoop dat het nog wel zou lukken. Nu heb ik deze hoop echt allang opgegegeven, maar het afbouwen en stoppen vind ik lastig. Al kan ik ergens echt niet wachten om niet meer elke keer mijn kolf mee te hoeven nemen als ik eens ergens heen ga. Al dat schoonmaken, de fysieke vermoeidheid die ermee gepaard gaat.... En dan probeer ik weer excuses te bedenken waarom borstvoeding toch het allerbeste is voor mijn zoontje en ik het misschien toch niet moet stoppen, en vervolgens open ik een topic als deze;) Ik ga echt heen en weer, maar denk echt rationeel gezien dat ik beter gewoon kan stoppen.
     
  9. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Ik ben volledig pro-borstvoeding.
    En ik snap daarom je argumenten, moedermelk is ook de beste voeding voor een baby.
    En het voelt wellicht ook als een soort van afscheid.
    Maar besef heel goed dat jij je baby al 13 weken moedermelk geeft.
    Een betere start had je hem niet kunnen geven.
    En dat heb je toch maar voor elkaar gekregen.
    Dus daar mag je supertrots op zijn.
    Ik heb bij de oudste 5 weken gekolft ivm prematuur drinkgedrag, tot ze zelf aan de borst kon, en
    ik vond het echt vreselijk.
    Dus echt heel veel respect!

    Wat ik al eerder schreef, gezien de krampjes, ik zou voorzichtig proberen om met kunstvoeding te gaan mengen.
    Stel je kindje drinkt een flesje van 100 cc, dan maak je 25 cc kunstvoeding (dus op de gewone manier met water) en dan aanvullen met je eigen melk. En dan steeds de verhoudingen aanpassen.
    Hopelijk gaat het wennen dan stapje voor stapje de goede kant op en kan jij afbouwen.
     
  10. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Ik heb 7 maanden fulltime gekolft voor mijn dochter, helaas niet al vanaf zo snel maar 3 keer per dag. Maar erop terug kijkend weet ik echt niet hoe ik dat heb volgehouden. Ik heb ook heel vaak mijn grenzen verlegd omdat ik dacht, mmm maar nu gaat het net goed.. moet ik wel echt stoppen.. ik kon ook niet zomaar stoppen omdat ik heftige over productie had en als ik ook maar iets meer tijd ertussen liet had ik een borstontsteking. Maar uiteindelijk ging dat beter. En toen na 7 maanden wist ik het zeker, het was klaar. Ik kon niet meer. Ik had ook altijd in mijn hoofd, lukt het, top! Lukt het niet, dan is kv ook prima. Maar op dat moment kon ik daar toch geen vrede mee hebben en moest en zou ik in ieder geval de 6 maanden halen. En daarna merkte ik ook echt rust en kon ik met trots voor mezelf stoppen. Luister goed naar jezelf, als het moment daar is, dan weet je dat!

    Ik heb wel gedaan wat veel hier inderdaad zeggen. Steeds een flesje meer vervangen voor kv. Dus als je kindje nu 6 voedingen krijgt. Dan eerst 1 voor kv vervangen. Gaat dat een paar dagen goed, dan 2, etc. Of inderdaad eerst zelfs maar een deel van een flesje met kv en verder aanvullen en dan steeds meer.

    Succes! :)
     

Deel Deze Pagina