Bijna iedereen in Nederland heeft te veel pfas in het bloed

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door julia80, 3 jul 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.678
    2.429
    113
  2. Nova1986

Nova1986 Actief lid

25 mei 2020
    282
    128
    43
    Vrouw
    Ik las teveel plas in het bloed en was heel even in de war :roflmao:

3. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.788
    3.251
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heftig! Hier als kind gewoond rondom de Benelux. Als de wind verkeerd stond hadden wij ranzige aanslag op het balkon.
    En stomtoevallig heb ik pcos en ben jaren bezig geweest voor kinderen.

Bewijs dat het daardoor komt is er niet natuurlijk maar toeval bestaat niet toch? :$

4. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.951
    399
    83
    Heftig he!

Ik probeer er op te letten zo min mogelijk binnen te krijgen maar het is vrijwel onmogelijk in het normale leven.
    Heel frustrerend wel.

Vrienden van ons hebben zelfs een waterfilter waar ze kraanwater filteren, oa op pfas. Enorm ding, maarja.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.158
    6.905
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vind het vooral zo erg dat Nederland en de rest van de Benelux zo heftig rood zijn en die kaart. En dan nog al die mensen die zeggen “Ja het heeft toch geen zin als Nederland strenge milieuregels heeft , want in China/India/Afrika daar maken ze er een potje van” alsof wij altijd het braafste jongetje van de klas zijn. Maar dat zijn we dus helemaal niet!

Maslov, Zara75, Huismuisie en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    13.051
    8.706
    113
    Vrouw
    Dit gaat om regels die zouden moeten voorkomen dat we schadelijke stoffen in een te hoge mate binnen krijgen. Er wordt gedaan alsof je maar vooral Nederlandse goedgekeurde producten moet gebruiken zodat je veilig bent. Maar de controle daarvan laat duidelijk te wensen over.

Huismuisie vindt dit leuk.
  7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.861
    7.808
    113
    PFAS was toen het uitgevonden werd zo'n ontdekking dat er echt ineens veel meer mogelijk werd. Helaas blijken nu pas de schadelijke effecten, omdat regelgeving in het algemeen strenger is geworden. Maar terugdraaien is lastig, want het zit overal op en in, bijvoorbeeld regenjassen om die waterdicht te maken. De betere outdoormerken hebben overigens pfas-vrije kleding, dus het kan wel. Maar ja, prijskaartje en daar houden we in het algemeen niet van.

PFAS is het nieuwe asbest...

citroenrasp vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.849
    23.880
    113
    Zit het ook in van die water/vlekafstotende laagjes voor op een bank? Misschien weet jij dat?

9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.849
    23.880
    113
    Ik ken ook best wat mensen in NL die hun water filteren.
    Maar wat ik dan altijd afvraag: hoe kan zo'n huis tuin en keuken filtertje beter alles eruit filteren dan de grote, knetterdure industriële filtersystemen? En bv in omgeving Utrecht komt er letterlijk bronwater uit de kraan, zou dat bronwater zelf dan ook PFAS bevatten?

Ysabella, Athina en cowgirl80 vinden dit leuk.
  10. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.853
    1.590
    113
    Ik drink zelden water uit de kraan, maar vaak bar le duc of spa blauw. Maar ik las weer dat ze daar minder hoeven te testen op verschillende stoffen dan op kraanwater. Dus dan is het maar de vraag of het echt gezonder is.

Verder probeer ik er wel wat op te letten al heb je vaak geen idee waar het allemaal in zit.
    Spatels en dat soort dingen vervangen door hout. Koekenpannen door gietijzer en verder hoop je maar het beste. Ook voor de kinderen.

11. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.951
    399
    83
    Ik zag toevallig deze aflevering van pointer, die gaat daar over!

Kraanwater dus eigenlijk heel erg goed!

Cowgirl waar zie je zo'n kaart?

12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.158
    6.905
    113
    zuid-holland zuid
    Het zijn plaatjes gemaakt op basis van de dataset van Forever Pollution Project, als je googled op Pfas kaart Europa zie je ze bijvoorbeeld hier
    https://www.demorgen.be/snelnieuws/in-kaart-meer-dan-17-000-vervuilde-pfas-sites-in-europa-hoogste-concentraties-in-belgie~b3aaf5c2/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.nieuwsblad.be/binnenland/geen-wit-plekje-te-bekennen-europese-pfas-kaart-toont-een-felrood-vlaanderen/54193911.html

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.826
    15.689
    113
    Nee die huistuin en keuken dingen komen er ook niet, anders had het leidingwater hier (drechtsteden) het ook wel gekund. Hier zitten we met GenX in het water...ook weer een type verbinding wat geloosd werd/wordt, lang leve chemours en voormalig dupont.

Bronwater kan uit een diepe laag komen dan is het redelijk oke voorlopig begreep ik, maar hou er rekening mee dat die pfas "forever chemicals" zijn. Rivieren, plassen en (zwem)meren hier in de regio zit het in, water verdampt en komt elders neer met daarin ook de pfas, dat sijpelt gaandeweg weer door de aardlagen en komt uiteindelijk ook bij die diepere bronnen. Net zo goed als de biologische kolen in Friesland in de winkel hier van de velden af kan zijn gekomen dus dat ook afstand tot bronnen geen heilige graal is.

Met G waren we 3,5 jaar bezig vooralleer een test met kleur te hebben (bleef maar omo wit), met regelmatige cyclus, al jaaaaaaaaren ontpilt. Allicht toeval, allicht wat anders want na G was raak schieten dan weer geen enkel issue, alleen zwanger blijven een ding.

En ik vraag me ook af in hoeverre M* een kans had gehad zonder die troep. Want we waren de 6e in een paar weken tijd met hygroma colli bij hetzelfde echocentrum en alle 6 kwamen we uit drechtstedelijk gebied.

Kan een toevallige samenloop zijn, maar normaliter zag ze het 2x per jaar en niet 6x in een paar weken tijdsbestek. Wij kregen uiteindelijk zware Down te horen (heel vroeg stadium ontstaan met heel veel bijkomende schade) andere stellen tastte in het duister wat de hygroma colli veroorzaakte en wat de toekomst zou brengen.

Nog een paar miskramen er achteraan en vervolgens dan R als onverwacht cadeautje op de valreep.

Maar mijn vader heeft in de petrochemie gewerkt en bijna elk bedrijf wel meegemaakt in een onderhoudsstop, alhoewel dupont dichtbij was was het 1 van de bedrijven waar hij liever niet kwam zullen we maar zeggen. Hij was liever in Doel (belgië) of bij de Moerdijk.

14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.861
    7.808
    113
    Ja, die spraybussen. Ook van die sprays voor schoenen. Die dampen adem je dus gewoon in.

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.849
    23.880
    113
    Daar wil je toch eigenlijk liever niet bij stilstaan he :cry:

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.497
    4.960
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vinden we dit echt heftig en onverwacht?
    Het lijkt me niet te ontkennen dat we als mens onszelf behoorlijk aan het vergiftigen zijn door steeds verder van de natuur af te gaan staan. Lang leve het moderne westen!
    Pfas, het is weer zo’n nieuwe hype waar bosjes mensen ook weer geld mee verdienen. Ik denk dat het het woord van 2025 gaat worden ;)

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.861
    7.808
    113
    Daarom zal het ook erg lang duren voordat het verboden wordt. De lobby van de fabrikanten is sterk. Gelukkig zijn er ook bedrijven die het anders willen doen, laten we het daarvan hebben.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

26 mei 2018
    4.699
    4.085
    113
    Vrouw
    Hollandia
  19. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.607